Doorstart relatie na vreemdgaan partner?

15-04-2021 11:40 149 berichten
Graag zou ik jullie vragen om mee te denken.

Ik ben er pas achter gekomen dat mijn partner al een paar maanden vreemdgaat. Hij had het net met haar 'uitgemaakt' en besloten dat hij mij toch leuker vond... en toen kwam ik er dus achter..
Ik was een soort van verbijsterd/vernederd/woedend. En ik had het totaal niet aan zien komen/niet verwacht. Een paar jaar geleden ging hij ook al eens vreemd (toen ook zelf ontdekt) en na veel moeite/energie/hulp weer samengekomen. Alleen ik had toen wel 1 voornemen gemaakt, dit nooit meer, ik laat me niet meer zo vernederen.
Ik kan me op dit moment werkelijk niet voorstellen dat we hier uit gaan komen. Ik ben nature echter heel vergevingsgezind, vaak een handige eigenschap, maar nu niet denk ik. Hij heeft heel veel spijt en hoopt dat ik de deur niet definitief dichtgooi. Ik heb tijd voor bezinning gevraagd. Wie is er samengebleven na zoiets, en hoe heb je dat gedaan?

(de enige reden dat ik hier nu over nadenk is vanwege het feit dat we kinderen/pleegkinderen hebben en dat ik me heel erg verantwoordelijk voel voor het effect van mijn keuze op hun leven)
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotsituatie, TO. Ik las ergens dat je nog geen goede verhalen had gehoord over een doorstart na zoiets. Die kan ik je geven.

Ik ben zelf vreemdgegaan. De eerste keer had ik het aan mijn man verteld, de tweede keer kwam hij er zelf achter. Ik heb er vreselijke spijt van gehad maar ik bewonder hem enorm dat hij de moed heeft om met mij door te gaan. Dat wil ik niet meer beschamen. Na zo'n periode is het evenwicht in je relatie weg en moet je er samen mee aan de slag om dit te herstellen. Dat vergt veel. Ik had het echt wel begrepen als mijn man mij zou hebben verlaten. Ik ben blij dat hij dat niet heeft gedaan. We zijn nu tien jaar verder en hebben het heel fijn samen.

Ik realiseer me goed dat wij nogal een uitzondering zijn. Ik merk vaak dat anderen zwaarder aan fysieke trouw tillen dan wij. Wij hebben met elkaar vooral afgesproken dat wij toewijding, liefde en openheid de belangrijkste pijlers vinden in onze relatie. Ik vind een slippertje minder erg dan met een ander een innige band opbouwen.

Jouw man moet eens goed bij zichzelf nagaan waarom hij precies is vreemdgegaan. Was het de gelegenheid, is hij makkelijk te verleiden? Mist hij iets? Wat is er dan aan de hand? Het is denkbaar dat jullie er allebei andere principes op na houden. Bedenk ieder voor jezelf wat je kernwaarden zijn en of dit onderling nog met elkaar in overeenstemming is.
boterbloem01 schreef:
15-04-2021 13:56
Ik wilde nu ook maar wat psychische hulp voor mezelf gaan inschakelen, (ex) echtgenoot gaat dat ook doen. Wat zou beter zijn, zelfde psycholoog, en evt daarna nog optie om samen te gaan (waarbij ik dan nu denk aan hulp bij co-ouderschap vormgeven), of allebei een ander. Het lijkt me zo gek om je verhaal te delen bij iemand die ook 'alles' weet van je (ex) echtgenoot.
Ik zou je eigen plan trekken en zelf jouw coach/psych inschakelen en hij ook voor zichzelf. Je moet maar net iemand hebben die bij je past. Los daarvan kun je samen aan je relatie werken als je voor jezelf hebt bepaald dat je daar behoefte aan hebt.
viva-amber schreef:
15-04-2021 13:53
Dat deel waarbij je allebei van elkaar houdt heeft TO niet verbroken, haar vriend heeft dat stuk gemaakt.

Dat ben ik met je eens, maar ik snap ook dat het voor TO een ingrijpende beslissing is die ook haar kinderen zal raken. Dat is alleen niet haar schuld en als ik zo de laatste posts lees dan vind ik het heel zuur. Die man is gewoon een weggooier als je instaat bent om iemand ie om je geeft doodziek achter te laten met de zorg voor de kinderen. Daar mis ik de menselijkheid, dat doe je nog niet als je helemaal niks voor iemand voelt, je laat een ander niet stikken.
boterbloem01 schreef:
15-04-2021 13:52
deze keer... Vorige keer was kort. Deze keer maanden, inclusief stiekeme overnachtingen etc...
He vrouw toch. Hij gooide er dus een schep bovenop. Bah. Ik zou een psycholoog voor mezelf uitkiezen.
Luiwammes, wat fijn dat je je verhaal deelt.
volgens mijn man waren de redenen om vreemd te gaan dat hij niet lekker in zijn vel zat, hij behoefte had aan spanning, gek werd van het thuiszitten door corona, gebrek aan intimiteit, en zij gaf hem de kans voor dit alles.
Maar dit alles deelde hij niet met mij. Althans niet op een manier dat ik het begreep. Hij zegt dat hij het wel benoemd heeft,maar ik heb echt geen idee waar/wanneer/hoe.
Hij heeft mijn kernwaarden: eerlijkheid, betrouwbaarheid echt volledig door midden gehakt.
Verder ook gewoon je eigen psycholoog nemen. Waarom neemt hij een psycholoog? Een beetje laten zien dat hij zijn best doet om te veranderen? Hoopt hij dat die psycholoog als het ware een goed woordje doet? Je weet ook niet of de duur van de behandeling gelijk is toch? Volgens mij heb jij het wel op een rijtje en zal het vooral fijn zijn om even je hart te luchten en wat handvatten te krijgen.
Je redenen om bij elkaar te blijven zijn niet goed genoeg. En je redenen om uit elkaar te gaan zijn zeer valide. Leer je kinderen zelfrespect, door het hen voor te leven.

En nee, niet dezelfde psycholoog nemen. Jij moet nu voor jezelf zorgen en hij zoekt maar uit wat hij precies uit het leven wil.
daar heb ik inderdaad ongelooflijk veel behoefte aan; mijn hart luchten, het liefst tegen iedereen die ik tegenkom. Maar dat doe ik dan toch maar niet. Maar heb gelukkig intens lieve vrienden.
En wat is het fijn om hier even anoniem mijn verhaal te kunnen delen.
boterbloem01 schreef:
15-04-2021 14:06

volgens mijn man waren de redenen om vreemd te gaan dat hij niet lekker in zijn vel zat, hij behoefte had aan spanning, gek werd van het thuiszitten door corona, gebrek aan intimiteit, en zij gaf hem de kans voor dit alles.

Hij heeft mijn kernwaarden: eerlijkheid, betrouwbaarheid echt volledig door midden gehakt.

De vorige keer had hij vast ook zijn praatje klaar. Het lijkt me een handige prater en als die gezamenlijke psycholoog van hem komt ook manipulatief. Dat de dingen die je noemt als kernwaarde voor jou door midden zijn gehakt voor jouw gevoel zegt genoeg. Hij wist best na de vorige keer hoe veel last je daarvan had en nu doet hij het nog even uitgebreid over. Hoe vast aan je kernwaarde, zijn keus dat het zo loopt.
boterbloem01 schreef:
15-04-2021 14:06
Luiwammes, wat fijn dat je je verhaal deelt.
Maar dit alles deelde hij niet met mij. Althans niet op een manier dat ik het begreep. Hij zegt dat hij het wel benoemd heeft,maar ik heb echt geen idee waar/wanneer/hoe.
Het is misschien niet leuk om te horen, maar voor mij klinkt het heel erg herkenbaar wat jouw man zegt. Juist in deze tijd met weinig sociale contacten en veen thuiswerken heb ik ook wel behoefte aan een verzetje. Daaraan toegeven is natuurlijk wat anders. Maar ik merk wel dat ik nu wel extra moet opletten om niet weer in dezelfde val te trappen. Het helpt mij juist wel om dit met mijn man te delen, maar dat komt omdat ik door schade en schande wijs geworden ben.

Ik zou echt eens met een derde gaan praten over wat jouw waarden zijn en onderzoeken of dit nog wel werkt. En als dat niet zo is: uit elkaar gaan kan ook een oplossing zijn om weer je geluk te vinden.
boterbloem01 schreef:
15-04-2021 14:11
daar heb ik inderdaad ongelooflijk veel behoefte aan; mijn hart luchten, het liefst tegen iedereen die ik tegenkom. Maar dat doe ik dan toch maar niet. Maar heb gelukkig intens lieve vrienden.
Eigen psycholoog dus. :roll:
boterbloem01 schreef:
15-04-2021 14:11

Vrienden moet je juist dit verhaal mee delen, als je hier alleen mee blijft lopen word je er naar van, je hebt iets te verwerken en dat zal iedereen begrijpen.
Bij ons is het goed gekomen, na zelf vreemd te zijn gegaan... het kan dus wel. Maar het kost tijd, energie en veel onzekerheid en tranen...
Mijn man nam de gok om het opnieuw met mij te proberen en daar ben ik onwijs gelukkig mee. Maar ja, daar heb jij niet zoveel aan. Kan je nog van hem houden, kan je zelf nog verder met hem?
In_Tenebris schreef:
15-04-2021 14:14
Vrienden moet je juist dit verhaal mee delen, als je hier alleen mee blijft lopen word je er naar van, je hebt iets te verwerken en dat zal iedereen begrijpen.
Inderdaad.... juist als je hierover open bent zul je merken dat je veel steun en begrip zult krijgen. En je zult er versteld van staan hoeveel mensen hier ook mee hebben moeten dealen, met ieder een andere uitkomst.
luiwammes schreef:
15-04-2021 14:13
Het is misschien niet leuk om te horen, maar voor mij klinkt het heel erg herkenbaar wat jouw man zegt. Juist in deze tijd met weinig sociale contacten en veen thuiswerken heb ik ook wel behoefte aan een verzetje. Daaraan toegeven is natuurlijk wat anders. Maar ik merk wel dat ik nu wel extra moet opletten om niet weer in dezelfde val te trappen. Het helpt mij juist wel om dit met mijn man te delen, maar dat komt omdat ik door schade en schande wijs geworden ben.

Ik zou echt eens met een derde gaan praten over wat jouw waarden zijn en onderzoeken of dit nog wel werkt. En als dat niet zo is: uit elkaar gaan kan ook een oplossing zijn om weer je geluk te vinden.
Verschrikkelijk, om zoiets destructiefs voor de mensen van wie je het meest zou moeten houden (partner en kinderen) een 'verzetje' te noemen, waar je behoefte aan had vanwege corona.
Misschien is een echtscheiding en verhuizing dan ook wel een verzetje?
assist schreef:
15-04-2021 14:15
Bij ons is het goed gekomen, na zelf vreemd te zijn gegaan... het kan dus wel. Maar het kost tijd, energie en veel onzekerheid en tranen...
Mijn man nam de gok om het opnieuw met mij te proberen en daar ben ik onwijs gelukkig mee. Maar ja, daar heb jij niet zoveel aan. Kan je nog van hem houden, kan je zelf nog verder met hem?

Zou het jou nog een tweede keer kunnen gebeuren?
bia-pia schreef:
15-04-2021 14:16
Verschrikkelijk, om zoiets destructiefs voor de mensen van wie je het meest zou moeten houden (partner en kinderen) een 'verzetje' te noemen, waar je behoefte aan had vanwege corona.
Voor de vreemdganger voelt dat als een verzetje, ja. Het is dan niet de bedoeling dat er iemand achter komt.... Maar ja, omdat het zo destructief is, moet je er natuurlijk niet aan beginnen. Net als drugs en alle andere dingen die niet goed voor jou en je omgeving zijn.
ik heb het hem ook gevraagd, of hij het zou hebben gezegd als ik er niet zelf achter gekomen zou zijn.. Daarop was het antwoord 'waarschijnlijk wel', dat zegt misschien al wel genoeg.
luiwammes schreef:
15-04-2021 14:19
Voor de vreemdganger voelt dat als een verzetje, ja. Het is dan niet de bedoeling dat er iemand achter komt.... Maar ja, omdat het zo destructief is, moet je er natuurlijk niet aan beginnen. Net als drugs en alle andere dingen die niet goed voor jou en je omgeving zijn.

Ik heb het verder niet geloept, maar als deze man ook drugs gebruikt en dan bedoel ik niet heel incidenteel zou ik er helemaal klaar mee zijn. Mensen die gebruiken liegen daar eigenlijk altijd over, simpeler wordt het niet.
boterbloem01 schreef:
15-04-2021 14:28
ik heb het hem ook gevraagd, of hij het zou hebben gezegd als ik er niet zelf achter gekomen zou zijn.. Daarop was het antwoord 'waarschijnlijk wel', dat zegt misschien al wel genoeg.

Leugenaar! Maakt dat gedraai het niet nog erger? Vraag je je nooit af wat je niet weet?
bia-pia schreef:
15-04-2021 14:16
:worship: :worship:

Het draait niet om Corona of wat dan ook, het gaat om ikke, ikke, ikke en de rest kan lekker stikken! De hele wereld heeft met Corona te maken en die gaan ook allemaal niet vreemd. Mijn man ziet mij aankomen. Sta zo op straat....
Ik vind het ook echt een verschil of iemand op één dronken avond de fout inschiet (ook al is dit ook al fout genoeg) of dat iemand maandenlang een affaire erop na houdt, zoals in jouw geval.

Hij heeft je bewust voorgelogen, bedrogen, de waarheid ontnomen, gemanipuleerd. Keer op keer. Wétende hoe pijnlijk dit voor jou is (gezien de nasleep van de vorige keer). Au.

Ik zeg dit niet om je het erin je wrijven, maar zodat je goed voor ogen houdt wat de situatie is - ondanks al zijn spijt nu.
luiwammes schreef:
15-04-2021 14:19
Het plezier is dus zó belangrijk dat dat het risico waard is je partner zo enorm te kwetsen? Tot tweemaal toe ook? Jeetje.. Je eigen verveling zo boven de zekerheden en het gevoel van veiligheid van je partner stellen. Hoe egoïstisch kan het worden. Ik word ook een beetje misselijk van het idee dat dat gedrag simpelweg niet zou tellen omdat je het verborgen houdt.

Begrijp me niet verkeerd; fijn voor jou en je partner dat jullie er samen uitgekomen zijn. Voor mij persoonlijk zou het onmogelijk zijn om een liefdesrelatie te onderhouden met iemand die zo in het leven staat dat hij het niet eens, maar twee keer doet. En dan die tweede keer ook nog een tandje heftiger, dieper en tijdens ziekte.
Ik heb in het verleden met expartners meerdere keren beide kanten van de medaille meegemaakt: als partij die bedrogen wordt valt je hele wereld in elkaar, maar vreemdgaan voelt voor de vreemdganger inderdaad als een verzetje, spanning en vaak niets meer. Mocht mijn partner nu vreemd gaan, dan kan ik dat veel beter plaatsen/inbeelden en bij me zelf nagaan wat het betekent. Snap dat dat voor TO heel moeilijk is.
Babette2017 schreef:
15-04-2021 14:45
Ik heb in het verleden met expartners meerdere keren beide kanten van de medaille meegemaakt: als partij die bedrogen wordt valt je hele wereld in elkaar, maar vreemdgaan voelt voor de vreemdganger inderdaad als een verzetje, spanning en vaak niets meer. Mocht mijn partner nu vreemd gaan, dan kan ik dat veel beter plaatsen/inbeelden en bij me zelf nagaan wat het betekent. Snap dat dat voor TO heel moeilijk is.
Ik kan me voorstellen dat je dat de eerste keer misschien bagatelliseert. Maar als je dat enorme, door jou veroorzaakte verdriet bij je partner gezien hebt, hoe kun je dan ooit nog tegen jezelf zeggen dat je dat risico mag/kunt nemen? Dat is toch echt een opperste vorm van egoïsme? Vooral als het maar om een verzetje gaat. Alsof ik tegen mijn partner zou zeggen dat hij maar op de vloer moet slapen omdat ik graag alleen van het kingsize bed geniet X1000000.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 15-04-2021 14:49
7.62% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven