Kleuter aandacht
maandag 26 april 2021 om 22:14
Onze dochter is dit jaar 5 geworden.
Ze is altijd een kind geweest dat veel aandacht vraagt en zichzelf slecht weet te amuseren. Het liefst doet ze alles samen met haar vader of met mij. Of met leeftijdsgenoten, maar die zijn hier niet in huis. Ze spreekt wel vaak af met vriendjes na school en dan is ze in haar nopjes.
Het probleem is een beetje dat wij natuurlijk niet de hele dag met haar bezig kunnen zijn. Er is ook nog een kind van 1 jaar oud. Dit maakt dat we haar vaak moeten afwijzen, omdat ze continue vraagt of we iets met haar willen doen. Van verstoppertje tot knutselen tot badmintonnen in de tuin. Uitleggen dat het niet altijd kan helpt niet. Ik vind het sneu voor haar dat we zo vaak moeten zeggen dat het niet gaat. We proberen regelmatig één op één dingen met haar te doen.
Ik heb veel mensen om me heen met kinderen in dezelfde leeftijd. Dochter vraagt tov andere kinderen echt extreem veel aandacht.
Iemand tips of adviezen om hier mee om te gaan?
Ze is altijd een kind geweest dat veel aandacht vraagt en zichzelf slecht weet te amuseren. Het liefst doet ze alles samen met haar vader of met mij. Of met leeftijdsgenoten, maar die zijn hier niet in huis. Ze spreekt wel vaak af met vriendjes na school en dan is ze in haar nopjes.
Het probleem is een beetje dat wij natuurlijk niet de hele dag met haar bezig kunnen zijn. Er is ook nog een kind van 1 jaar oud. Dit maakt dat we haar vaak moeten afwijzen, omdat ze continue vraagt of we iets met haar willen doen. Van verstoppertje tot knutselen tot badmintonnen in de tuin. Uitleggen dat het niet altijd kan helpt niet. Ik vind het sneu voor haar dat we zo vaak moeten zeggen dat het niet gaat. We proberen regelmatig één op één dingen met haar te doen.
Ik heb veel mensen om me heen met kinderen in dezelfde leeftijd. Dochter vraagt tov andere kinderen echt extreem veel aandacht.
Iemand tips of adviezen om hier mee om te gaan?
maandag 26 april 2021 om 22:21
Ik neem aan dat je 5 jarige dagelijks naar school gaat? Daarnaast kun je voor een leuk clubje kiezen (kleuterdans, gym, voetbal) en zwemles. Daar kan ze dan ook met leeftijdsgenootjes in contact komen. Laat je ook regelmatig klasgenootjes bij jullie spelen?
Alleen spelen kun je ook oefenen. Bijvoorbeeld samen beginnen met een puzzel en dan de kookwekker zetten. Kind gaat dan 5 minuten zelfstandig met de puzzel aan de slag. Zodra de bel gaat, kom je weer even kijken of helpen. En dan opbouwen naar 10 en 15 minuten. Een kwartier zelf spelen in hun eentje is voor veel kleuters best lang.
Je kunt ook zoeken naar alternatieven ter afwisseling. Bijvoorbeeld luisteren naar een (prenten)luisterboek. Maar dat is ook afhankelijk van de interesse van je kind.
Alleen spelen kun je ook oefenen. Bijvoorbeeld samen beginnen met een puzzel en dan de kookwekker zetten. Kind gaat dan 5 minuten zelfstandig met de puzzel aan de slag. Zodra de bel gaat, kom je weer even kijken of helpen. En dan opbouwen naar 10 en 15 minuten. Een kwartier zelf spelen in hun eentje is voor veel kleuters best lang.
Je kunt ook zoeken naar alternatieven ter afwisseling. Bijvoorbeeld luisteren naar een (prenten)luisterboek. Maar dat is ook afhankelijk van de interesse van je kind.
maandag 26 april 2021 om 22:22
Ik zou me afvragen wat ze met de aandacht wil. Waar heeft ze behoefte aan? Fysiek contact, gezien worden, sociaal bezig zijn, etc. Als je die behoefte weet kan je er wellicht op een andere manier aan voldoen? Bijvoorbeeld knuffel momenten afspreken en extra vaak knuffelen, als je met jullie dreumes bezig bent haar ook blijven 'zien' (in woorden) of haar betrekken bij de verzorging van de dreumes en verantwoordelijkheden geven.
Dit zijn natuurlijk slechts een paar algemene voorbeelden, ik suggereer niet dat dit voor jullie werkt. Maar ik ben wel benieuwd wat het dan is waar je dochter behoefte aan heeft.
Dit zijn natuurlijk slechts een paar algemene voorbeelden, ik suggereer niet dat dit voor jullie werkt. Maar ik ben wel benieuwd wat het dan is waar je dochter behoefte aan heeft.
maandag 26 april 2021 om 22:25
Misschien kan je een soort dagplanner met haar maken? Dan heeft ze een beetje duidelijkheid in wanneer wel en wanneer niet.
Ik heb er eentje van bijna 3 en en eentje van bijna 5 maanden, en ik merk dat de oudste het af en toe ook lastig vind.
Ik had er in het begin echt wel moeite mee om af en toe nee te zeggen, maar ben ook van mening dat hij gewoon moet leren dat we niet altijd tijd voor hem hebben.
Hier werkt het vaak om te zeggen: mama gaat eerst even je broer de fles geven en daarna kan ze met jou tekenen, buiten spelen etc.
Ik probeer ook tijdens de slaapjes van de jongste dingen met de oudste te doen. En minstens 1x per week even alleen met hem naar buiten te gaan (of papa neemt hem mee).
Het is ook lastig als je een paar jaar alle aandacht hebt gekregen en je moet het opeens delen.
Ik heb er eentje van bijna 3 en en eentje van bijna 5 maanden, en ik merk dat de oudste het af en toe ook lastig vind.
Ik had er in het begin echt wel moeite mee om af en toe nee te zeggen, maar ben ook van mening dat hij gewoon moet leren dat we niet altijd tijd voor hem hebben.
Hier werkt het vaak om te zeggen: mama gaat eerst even je broer de fles geven en daarna kan ze met jou tekenen, buiten spelen etc.
Ik probeer ook tijdens de slaapjes van de jongste dingen met de oudste te doen. En minstens 1x per week even alleen met hem naar buiten te gaan (of papa neemt hem mee).
Het is ook lastig als je een paar jaar alle aandacht hebt gekregen en je moet het opeens delen.
maandag 26 april 2021 om 22:27
Ja ze gaat iedere dag naar school. Al is dit het afgelopen jaar wel anders geweest. De afgelopen twee weken zaten we ook nog in quarantaine, maar dat is nu voorbij.Hetismogelijk schreef: ↑26-04-2021 22:21Ik neem aan dat je 5 jarige dagelijks naar school gaat? Daarnaast kun je voor een leuk clubje kiezen (kleuterdans, gym, voetbal) en zwemles. Daar kan ze dan ook met leeftijdsgenootjes in contact komen. Laat je ook regelmatig klasgenootjes bij jullie spelen?
Uiteraard komen vriendjes ook hier spelen, dat vindt ze helemaal leuk.
Ze start op korte termijn met zwemles, daar heeft ze veel zin in. Voor corona heeft ze 1 lesje bij een clubje gehad, maar dat ging daarna dus niet meer door. Nu wil ik er toch even mee wachten, het aantal besmettingen lijkt hier nu zo enorm...
Goeie tip met de kookwekker. Hebben we geprobeerd. Maar na een halve minuut begint ze te roepen en maakt drama als we haar dan herinneren aan de afspraak. Misschien kunnen we dat nog eens proberen. Ik verwacht uiteraard niet van haar dat ze zichzelf hele dagen vermaakt.
Luisterboek kunnen we ook weer eens doen, dat is alweer een hele tijd geleden. Dankje!
maandag 26 april 2021 om 22:31
Ja dat probeer ik ook vaak te doen; als ik klaar ben met dit, ga ik tekenen met jou. Maar dat lijkt ze na 30 seconden vergeten te zijn en dan vraagt ze alweer het volgende om te doen. En zo gaat dat maar door. Soms heb ik het idee dat ze me wel hoort, maar het dan niet in zich opneemt.NM1717 schreef: ↑26-04-2021 22:25Misschien kan je een soort dagplanner met haar maken? Dan heeft ze een beetje duidelijkheid in wanneer wel en wanneer niet.
Ook hier bijna 4 jaar gewend om de aandacht niet te hoeven delen en ik kan me voorstellen dat dit echt wel even lastig kan zijn voor een kind.
Wij willen haar ook leren dat het gewoonweg niet altijd kan. Maar omdat ze zóveel vraagt, moet ik ook zo vaak ‘nee’ zeggen en dat voelt vaak vervelend. Voor ons allemaal.
maandag 26 april 2021 om 22:34
Hier ga ik eens over nadenken. Het eerste dat in me opkomt is dat het emotioneel is, want ze is een heel lief en gevoelig meisje dat opbloeit van positieve aandacht, complimentjes en knuffels. Maar ook fysiek, want ze is echt een energiebom. Daarnaast is ze een heel vrij en spontaan kind, dat in haar element is waar veel mensen samen komen. Ze maakt heel makkelijk contact en gaat het liefst iedere dag op stap om leuke dingen te doen. En dat is er nu natuurlijk ook niet veel. Al doen we wel wat kan; wandelen, ijsje halen, naar het bos, paardjes kijken bij de manege enz.Pergamon schreef: ↑26-04-2021 22:22Ik zou me afvragen wat ze met de aandacht wil. Waar heeft ze behoefte aan? Fysiek contact, gezien worden, sociaal bezig zijn, etc. Als je die behoefte weet kan je er wellicht op een andere manier aan voldoen? Bijvoorbeeld knuffel momenten afspreken en extra vaak knuffelen, als je met jullie dreumes bezig bent haar ook blijven 'zien' (in woorden) of haar betrekken bij de verzorging van de dreumes en verantwoordelijkheden geven.
Maar je post geeft stof tot nadenken.
gekkootje wijzigde dit bericht op 26-04-2021 22:36
2.48% gewijzigd
maandag 26 april 2021 om 22:47
Zo was mijn middelste ook. Die kon echt zichzelf niet vermaken en was na 3 minuten wel weer klaar met spelen als ze zelf ging spelen.
Tip van het cjg. Begin samen en laat haar dan zelf verder spelen.
En wat mij ook opviel. Als ik zelf dingen aan het doen was was zij ook wat aan het rommelen maar als ik op de bank zat te lezen dan moest ze haar aandacht hebben.
Dochter bleek uiteindelijk ADD te hebben (niet dat het bij jullie zo is hoor). Ze kreeg toen ze vijf was concentratielesjes. Dat heeft ook wel geholpen met zichzelf beter leren vermaken. (Opdrachten geven en dan steeds complexer oefenen, zoals bouw met Lego een toren, dan bouw een toren met alleen rode blokjes, dan bouw een toren met rode en blauwe blokjes, bouw een toren met steeds 2 rode en dan 3 blauwe blokjes enz enz.
Tip van het cjg. Begin samen en laat haar dan zelf verder spelen.
En wat mij ook opviel. Als ik zelf dingen aan het doen was was zij ook wat aan het rommelen maar als ik op de bank zat te lezen dan moest ze haar aandacht hebben.
Dochter bleek uiteindelijk ADD te hebben (niet dat het bij jullie zo is hoor). Ze kreeg toen ze vijf was concentratielesjes. Dat heeft ook wel geholpen met zichzelf beter leren vermaken. (Opdrachten geven en dan steeds complexer oefenen, zoals bouw met Lego een toren, dan bouw een toren met alleen rode blokjes, dan bouw een toren met rode en blauwe blokjes, bouw een toren met steeds 2 rode en dan 3 blauwe blokjes enz enz.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 26 april 2021 om 22:48
Gekkootje schreef: ↑26-04-2021 22:34Hier ga ik eens over nadenken. Het eerste dat in me opkomt is dat het emotioneel is, want ze is een heel lief en gevoelig meisje dat opbloeit van positieve aandacht, complimentjes en knuffels. Maar ook fysiek, want ze is echt een energiebom. Daarnaast is ze een heel vrij en spontaan kind, dat in haar element is waar veel mensen samen komen. Ze maakt heel makkelijk contact en gaat het liefst iedere dag op stap om leuke dingen te doen. En dat is er nu natuurlijk ook niet veel. Al doen we wel wat kan; wandelen, ijsje halen, naar het bos, paardjes kijken bij de manege enz.
Maar je post geeft stof tot nadenken.
Ken je zo'n soort lijstje?
https://images.app.goo.gl/UUYjUv3v9UH8BUxo9
Ik heb daar zelf veel aan, merk ik. Laatst ontdekte ik bij onze dreumes dat hij mijn reactie op iets fantastisch vond. Als hij dat deed (in mijn ogen gevaarlijk) dan VLOOOOG ik op hem af, liet alles vallen. Schitterend natuurlijk. Dus deed hij het weer en weer en weer. Nu reageer ik net zo overdreven bij "verstoppertje" (hij gaat achter mij staan, ik ben hem heel dramatisch 'kwijt' en als hij tevoorschijn komt ben ik super enthousiast met heel veel knuffels en kussen bij het gevaarlijke reageer ik heel neutraal, pak hem op en laat hem wat anders doen.) Binnen een week was het klaar. Ipv 2-3x per dag dat gevaarlijke staat hij nu 2-3x per dag achter me met verstoppertje.
maandag 26 april 2021 om 22:55
Ik heb ook wel eens gedacht aan ADD. Zeker omdat ik mezelf ook wel herken in kenmerken hiervan. Ik vermoed niet dat ik ADD heb (maar wie weet), maar de appel valt niet ver van de boom.
Ik kon mezelf vroeger blijkbaar ook echt niet vermaken en ben nu ook nog het liefst onder de mensen.
Op de bank lezen daar kom ik überhaupt niet aan toe eigenlijk, met die twee in huis.
Samen beginnen en haar laten spelen is wel een goede. Ze houdt erg van tekenen en knutselen, maar vooral bij knutselen heeft ze best nog veel hulp nodig. Wat speelgoed betreft, er is eigenlijk niet veel waar ze écht mee speelt. Meestal rommelt ze alles uit en speelt ze een soort eigen fantasiespel. Ze speelt niet echt met Lego, playmobile of poppen bijvoorbeeld.
Mini loco vindt ze ook leuk, maar ook hierbij heeft ze het liefst dat ik continue meekijk.
Ik kon mezelf vroeger blijkbaar ook echt niet vermaken en ben nu ook nog het liefst onder de mensen.
Op de bank lezen daar kom ik überhaupt niet aan toe eigenlijk, met die twee in huis.
Samen beginnen en haar laten spelen is wel een goede. Ze houdt erg van tekenen en knutselen, maar vooral bij knutselen heeft ze best nog veel hulp nodig. Wat speelgoed betreft, er is eigenlijk niet veel waar ze écht mee speelt. Meestal rommelt ze alles uit en speelt ze een soort eigen fantasiespel. Ze speelt niet echt met Lego, playmobile of poppen bijvoorbeeld.
Mini loco vindt ze ook leuk, maar ook hierbij heeft ze het liefst dat ik continue meekijk.
maandag 26 april 2021 om 23:15
En jou helpen met het huishouden? Dat vind mijn oudste super leuk, geef m een doekje en hij gaat aan de gang, stukje stofzuigen. Helpen met de vaatwasser vind ie ook leuk om samen te doen.
Doen jullie regelmatig 1 op 1 tijd met haar? Dit helpt bij mijn oudste ook goed. Dan heeft ie weer ff alleen alle aandacht gehad
Doen jullie regelmatig 1 op 1 tijd met haar? Dit helpt bij mijn oudste ook goed. Dan heeft ie weer ff alleen alle aandacht gehad
maandag 26 april 2021 om 23:22
Ja helpen in het huishouden vindt ze inderdaad heel leuk. Ik kan haar hier meer en vaker bij betrekken. Zal ze leuk vinden.
Ja we doen wel 1 op 1 dingen met haar. Door corona wel wat minder, maar als ik er zo over nadenk hoeft dat eigenlijk niet. Eerder ging ik vaak met haar ergens heen, dat kan nu niet. Maar ik kan het ook zoeken in simpelere dingen natuurlijk. Zo af en toe mag ze bij mij logeren (pa wordt dan naar het logeerbed gestuurd haha) en dat vindt ze helemaal het einde.
Ja we doen wel 1 op 1 dingen met haar. Door corona wel wat minder, maar als ik er zo over nadenk hoeft dat eigenlijk niet. Eerder ging ik vaak met haar ergens heen, dat kan nu niet. Maar ik kan het ook zoeken in simpelere dingen natuurlijk. Zo af en toe mag ze bij mij logeren (pa wordt dan naar het logeerbed gestuurd haha) en dat vindt ze helemaal het einde.
dinsdag 27 april 2021 om 13:19
Volgens mij is het vooral karakter en daar doe je weinig aan. Mijn zoontje is ook zo, als baby al. Alleen in de box was niks, maar zolang hij ‘erbij’ mocht zijn op schoot of op een speelkleed was hij een supermakkelijke baby. En nu als peuter nog. Hij kan heel goed samen spelen, en heeft waanzinnig veel fantasie (“jij bent de koningin en ik de prinses”) maar kan zichzelf totaal niet vermaken.
Wat mij helpt is ten eerste focussen op het positieve en hoe leuk het is dat kind zo creatief en sociaal is. En daarnaast zoveel mogelijk laten helpen en meedoen. Samen de was opvouwen, samen opruimen, de doekjes voor de baby laten aangeven, etc.
Wat mij helpt is ten eerste focussen op het positieve en hoe leuk het is dat kind zo creatief en sociaal is. En daarnaast zoveel mogelijk laten helpen en meedoen. Samen de was opvouwen, samen opruimen, de doekjes voor de baby laten aangeven, etc.
dinsdag 27 april 2021 om 20:12
Ja het zal vooral karakter zijn hoor. Ze is ook gewoon heel aanhankelijk, en dat is natuurlijk heel lief en leuk.
Ik zou het haar gewoon gunnen om zich lekker te kunnen amuseren op momenten dat het ons niet lukt om mee te doen. En daarnaast zal ze ook moeten leren dat het leven ook bestaat uit momenten alleen dingen moeten doen. Ik hoop dat dat beter wordt naarmate de tijd verstrijkt en ze zelfstandiger wordt.
Het zit ook in mijzelf om er anders mee om te gaan. Ik raak er soms geïrriteerd door en dat merkt zij natuurlijk ook. Dat maakt de boel niet gezelliger. Het is aan mij om er een positieve draai aan te geven en geduldiger te zijn (niet bepaald mijn sterkste kant).
Ik zou het haar gewoon gunnen om zich lekker te kunnen amuseren op momenten dat het ons niet lukt om mee te doen. En daarnaast zal ze ook moeten leren dat het leven ook bestaat uit momenten alleen dingen moeten doen. Ik hoop dat dat beter wordt naarmate de tijd verstrijkt en ze zelfstandiger wordt.
Het zit ook in mijzelf om er anders mee om te gaan. Ik raak er soms geïrriteerd door en dat merkt zij natuurlijk ook. Dat maakt de boel niet gezelliger. Het is aan mij om er een positieve draai aan te geven en geduldiger te zijn (niet bepaald mijn sterkste kant).
woensdag 28 april 2021 om 21:59
Herkenbaar hier. Onze kleuter kan slecht alleen spelen en vindt het vooral leuk om dingen samen te doen. Maar gelukkig is hij niet zo kritisch in wat we samen doen. Vaak betrek ik de huishoudelijke taken ook in het spel, met vader en moedertje spelen kun je bijvoorbeeld veel kanten op. Terwijl vader een brand aan het blussen is, is moeder (ik) de was aan het opvouwen. Een wandeling naar de supermarkt kan een volledige paw patrol missie worden etc. Of ik doe alleen de stemmen van een paar knuffels waar hij mee speelt, zodat hij er wel hele gesprekken mee kan voeren terwijl ik mijn handen vrij heb voor iets anders. Als je ook een kind hebt dat van rolllenspellen houdt wellicht handig, voor samen knutselen is het geen oplossing helaas.