Wrijving met zus

17-05-2021 06:54 336 berichten
Beste forummers

Mijn vader wil kleiner gaan wonen nu mijn moeder er niet meer is en bood toen aan mij aan dat ik zijn huis zou overkopen.

Aangezien ik al een tijd lang op zoek ben naar iets groters heb ik direct ja gezegd.
Maar nu is een van mijn zussen boos op me omdat ik van plan was om mn vriendin ook eigenaar te maken, dat vind ze niet kunnen, want ze vind dat ik nu de erfenis al voor haar en mijn andere twee zussen hun neus heb weggesnaaid en als er iets met mij gebeurd is dat huis van mn vriendin of haar familie.
En dat vind ze niet kunnen omdat het ons ouderlijk huis is en we daar allemaal opgegroeid zijn en nog meer blabla.
En dat ik al jaren wordt voorgetrokken omdat ik de stamhouder van de familie ben enzovoort enzovoort, koeien die al jaren geleden verzopen zijn in de sloot werden er voor het gemak weer eens bijgehaald.

Waarop ik zei dat het salaris van mn vriendin nou eenmaal nodig is om de hypotheek rond te krijgen.
En nu is ze gisteren naar mn andere twee zussen gegaan om ze tegen mij op te zetten, ze zijn voornemens om pa zover te krijgen dat hij voorwaarden stelt aan de verkoop zoals dat mn vriendin niet op de eigendomsakte mag zodat zij en haar zoon niks krijgen van wat waar onze pa en ons mam hun hele leven voor krom gelegen hebben.
Uiteraard vind ik dat echt heel flauw van ze dit, ze gunnen me het gewoon niet. Ik kan moeilijk van vriendin verwachten dat ze in hun onzinnige plan meegaat, zou ik ook niet doen.

Iemand tips om haar op haar plaats te zetten zonder dat ik de familiebanden onherstelbaar beschadig?
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
17-05-2021 10:14
Natuurlijk koopt TO het niet echt marktconform, als hij dat had gekund, dan had hij nu al een huis gehad.
Hij schrijft elders 'ik vis steeds achter het net'. Dat kan natuurlijk, in de huidige markt. Ook als je het huis wél kunt betalen. Daarom zijn er mensen die flyeren in de wijk waar ze willen wonen. Of in hun netwerk zoeken, net als TO nu eigenlijk doet.

Maar een marktconforme prijs lijkt inderdaad niet de bedoeling. En in combinatie met de toon in de TO's laatste posts begrijp ik wel dat de zussen zich benadeeld voelen. En daar hebben ze nog gelijk in ook.
lariba wijzigde dit bericht op 17-05-2021 10:20
10.59% gewijzigd
Peertjes schreef:
17-05-2021 10:05
Zussen zijn bang dat deze prille relatie dus weer uitgaat, huis verkocht moet worden en dat dus dan uiteraard tegen een hogere prijs . Als er dan dus overwaarde is dan deelt vriendin daar natuurlijk in mee.
Dat is ook een goeie want TO zegt zelf dat het salaris van die vriendin nodig is om de hypotheek rond te krijgen.

Daarnaast het hele gebeuren dat er tegenwoordig overboden wordt. Dat geld loopt vader mis als hij aan TO verkoopt en als zijn geld op is en pa zit in zijn dure huurwoning, dan kunnen oa de zussen bijlappen.

Dat, plus dat er in een normale familie gewoon een open gesprek over aangegaan zou worden, maakt dat hier alleen heibel van kan komen.

Waarom perse dit huis, TO?
gemberpannekoek schreef:
17-05-2021 10:17
Er is nog geen sprake van een erfenis, want vader is nog niet overleden. Hij mag met zijn bezittingen doen wat hij wil. Als zussen het daar niet mee eens zijn, moeten ze met vader in gesprek, niet met TO (of met beide...).

Neemt niet weg dat het een recept voor familieruzie is om dit tussen vader en zoon zonder overleg met zussen af te kaarten...

Als moeder al is overleden, is er dan sprake van een vordering van de kinderen op vader trouwens? Die mogelijk opeisbaar wordt bij verkoop van het huis? Soms is dat in testament vastgelegd...
Moeder is net een maand dood.... de wond is dus erg vers nog
BuzzieBee schreef:
17-05-2021 10:06
Het huis moet dus voor een marktcomforme realistische prijs aan jou verkocht worden TO. Anders is er geen notaris die het passeert. Niet de WOZ waarde. Men kijkt naar wat het huis minimaal in de huidige commerciele markt zou moeten opbrengen en daarvoor mag je het kopen. Met een beetje mazzel kijken ze naar 2020. Scheelt nog iets. Maar ga er niet vanuit dat je het voor tienduizenden euro’s goedkoper krijgt. En ook dan moet je een deel van het bedrag zelf uit eigen zak moeten betalen. Dat kan je vader je ‘schenken’. Maar als hij dit bedrag niet ook aan zussen schenkt hebben zij dus een vordering op de erfenis of op jou na je vaders overlijden.
Als hij onder de 40 is kan hij een ton van z'n vader krijgen voor de koop van een huis. Een flink voordeel dus.
Laat je vader tzt het huis gewoon verkopen, dat levert je vader het meeste op iig en daarmee kan hij dan zijn particuliere huur en zorg betalen.

En vind je het zelf ook niet wat dom om je vriendin mede eigenaar te laten worden terwijl jullie relatie nog pril is en dat omdat jij het zonder haar inkomen niet kan opbrengen. Dat zou ik je echt afraden.

En als moeder pas een maand overleden is, is je vader dan wel in staat de juiste beslissingen te nemen nu.
Heeft hij onafhankelijke adviseurs bijv een notaris, accountant .
BuzzieBee schreef:
17-05-2021 10:19
Moeder is net een maand dood.... de wond is dus erg vers nog
Oef.... dat is niet echt een goed moment om dit soort dingen erdoor te willen drukken dan lijkt me.
Ook voor vader om de beslissing te nemen in een zorginstelling te gaan wonen... probeer het eerst eens een poosje met een maaltijdservice en huishoudelijke hulp thuis en zoek de zaken rustig uit, lijkt mij.
gemberpannekoek schreef:
17-05-2021 10:17
Er is nog geen sprake van een erfenis, want vader is nog niet overleden. Hij mag met zijn bezittingen doen wat hij wil. Als zussen het daar niet mee eens zijn, moeten ze met vader in gesprek, niet met TO (of met beide...).

Neemt niet weg dat het een recept voor familieruzie is om dit tussen vader en zoon zonder overleg met zussen af te kaarten...
Natuurlijk mag vader met zijn geld doen wat hij wil, maar ik begrijp best dat het voor zus niet goed valt.
Ik ken van nabij een dergelijk geval, zoon heeft het ouderlijk huis door wat slimmigheden voor een prikje kunnen kopen toen vader een jaar of 70 was. Vader heeft van de opbrengst een klein appartementje gekocht, en toen hij nog fit was veel dure reizen enz. gemaakt. Allemaal leuk en uiteraard zijn goed recht. Maar toen hij naar een duur verzorgingstehuis ging en veel medische kosten kreeg, was het geld na een aantal jaren op. Vader is intussen 93 en kan nog best een tijd mee. En uiteraard moeten de broers die nooit een voordeel hebben genoten, meebetalen, en een erfenis komt er niet meer. De verhoudingen in dat gezin zijn wel voorgoed kapot.
Lariba schreef:
17-05-2021 10:18
Hij schrijft elders 'ik vis steeds achter het net'. Dat kan natuurlijk, in de huidige markt. Ook als je het huis wél kunt betalen. Daarom zijn er mensen die flyeren in de wijk waar ze willen wonen. Of in hun netwerk zoeken, net als TO nu eigenlijk doet.

Maar een marktconforme prijs lijkt inderdaad niet de bedoeling. En in combinatie met de toon in de TO's laatste posts begrijp ik wel dat de zussen zich benadeeld voelen. En daar hebben ze nog gelijk in ook.
Nee, je vist toch achter het net omdat je overboden wordt? Het is geen speling van het lot.

Dat proberen ze nu te vermijden, maar als het echt te koop wordt gezet zou TO misschien ook achter het net vissen.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 17-05-2021 10:33
2.34% gewijzigd
gemberpannekoek schreef:
17-05-2021 10:28
Oef.... dat is niet echt een goed moment om dit soort dingen erdoor te willen drukken dan lijkt me.
Ook voor vader om de beslissing te nemen in een zorginstelling te gaan wonen... probeer het eerst eens een poosje met een maaltijdservice en huishoudelijke hulp thuis en zoek de zaken rustig uit, lijkt mij.
Maar is het een zorginstelling? Het kindsdeel wordt dan namelijk opeisbaar.
Och jee. Even geloept inderdaad. Moeder is een maand geleden heel plotseling (binnen een paar dagen) overleden, en toen was TO juist heel boos op zijn zussen over hoe dat allemaal gelopen was. Dat is natuurlijk al een behoorlijke valse start voor dít verhaal. Nog afgezien van alle oude koeien.
Klinkt als alsof je het huis voor een gunstige prijs krijgt en dit achter de rug om van je zussen hebt geregeld. Dat is ook achterbaks en daar ontstaan problemen in de familie door.

Beste is het huis openbaar in de verkoop zetten. Als jij de hoogste bieder bent is het huis van jou, dan betaal je ook de marktprijs. Je zussen ook betrekken in dit proces en inzicht geven in alle biedingen.
Voormalige boerderij met stuk land erbij. Dan heb je het zelfs in Oost-Groningen al over iets vanaf 5 ton. Ik vind dat best veel geld om onderhands te regelen, een maand na begrafenis van moeder.
Lariba schreef:
17-05-2021 10:34
Och jee. Even geloept inderdaad. Moeder is een maand geleden heel plotseling (binnen een paar dagen) overleden, en toen was TO juist heel boos op zijn zussen over hoe dat allemaal gelopen was. Dat is natuurlijk al een behoorlijke valse start voor dít verhaal. Nog afgezien van alle oude koeien.
Plus dus een baby van een maand of 9 van to en een ex, en tegelijk al samenwonend met een nieuwe relatie terwijl hij zijn eigen kind niet ziet, van ‘ik span een rechtszaak aan en mijn nieuwe vriendin moet mogen moederen over mijn baby’ naar ‘ik hoef m’n kind niet meer te zien. En al samenwonend na een paar weken/maanden relatie met die nieuwe partner. En die dán mede eigenaar van het te goedkoop gekochte huis van je ouders maken terwijl je moeder net overleden is.

Klinkt allemaal niet zo stabiel en ik snap dat die zussen woest zijn. Een maand na overlijden van je moeder het huis van je ouders naar je broertje en zijn nieuwste scharrel zien gaan... dat gaat niet eens om de erfenis maar dat is weinig fraai te noemen
Nou nou nou, er komen steeds meer koeien uit die sloot die weliswaar al overleden zijn maar nog lang niet vergaan zijn......het zijn stinkende zwerende kadavers die echt moeten worden opgeruimd voordat er nog meer ellende komt.
Een maand na overlijden?! Nee, geen rare beslissingen nemen nu. Hij zit in de rouw en overziet het nu niet.

Vader kan heel veel dingen echt nog leren. Eeuwig zonde dat hij voorheen niet heeft leren koken etc. Maar dat kan hij nu echt nog allemaal wel oppakken, met hulp in de huishouding erbij.

Ik zou me er als zus op richten dat pa zelfstandiger wordt en inziet dat hij nog heel fijn op zichzelf kan wonen. Wellicht in een kleiner appartement, maar dat hoeft niet meteen een heel duur zorgappartement te zijn.

Niet nu al te koop zetten. Help die man door de eerste rouwfase heen.
Ik begrijp je standpunt, maar ik begrijp die van je zussen nog beter.

Ik ga ervan uit dat de maandlasten van je vader momenteel vrij laag zijn omdat deze generatie vaak aan het einde van de looptijd hypotheek zitten. Lage hypotheek waardoor er veel meer geld overblijft om te sparen. Het is dus goedkoper om in zijn huidige woning te blijven zitten en de diensten die hij nodig heeft, extern in te kopen. Huishoudelijkhulp, tafeltje dekje etc.

Wanneer hij het huis aan jou verkoopt, zal dit niet marktconform gebeuren, en krijg je het wellicht goedkoper. Je vader moet dan ineens vrij hoge huurkosten betalen en vooral in bepaalde zorginstellingen kan dit al richting de 1500 euro lopen. Dat tikt dus behoorlijk aan. Waardoor zussen hun erfenis zien verdampen. Het huis zal in de loop der jaren alleen maar meer waard worden, maar ook dit lopen zussen mis. Dus feitelijk worden je zussen enorm benadeeld met deze constructie. Wellicht zie jij het anders, omdat de constructie natuurlijk in jou voordeel werkt. Denk dat als je vader het geld zelf uitgeeft bij leven door te gaan genieten, je zussen veel minder bezwaar zullen hebben. Omdat zo de uiteindelijke erfenis voor iedereen gelijk is en er niet wordt voorgetrokken.

Je zou samen met je zussen moet kijken naar een oplossing die voor beide partijen fijn is en je zou zelfs kunnen voorstellen om de zorg m.b.t je vader te kunnen delen. Maar goed je vader bepaalt uiteindelijk wat hij met zijn vermogen wilt doen, en als hij dat op deze manier wilt doen, is hem dat goed recht.
Mijn pa gaat later vandaag met mn zussen praten zei hij. Dus nu is het verder aan hem.
Gaat het tegen de huidige marktprijs worden verkocht en vader gaat het geld stoppen in een luxe bejaardenhuis?
Hij betaald voor zijn eigen oude dag.
Midnight-Blue schreef:
17-05-2021 12:21
Mijn pa gaat later vandaag met mn zussen praten zei hij. Dus nu is het verder aan hem.
Ik hoop dat ze hem tegen zichzelf in bescherming nemen.
Maleficent schreef:
17-05-2021 09:25
Wat zijn die andere voorwaarden?
De dieren die er nog zijn moet ik aanhouden.
Iemand vroeg of pa naar een zorginstelling gaat maar dat gaat ie niet, het is gewoon particuliere huur maar wel met extra’s voor ouderen en hij zal daar ook niet steeds alleen zijn, dat vind hij nu heel moeilijk.
Wat als het uitgaat tussen jullie?
Zolang kennen jullie elkaar toch nog niet?
Midnight-Blue schreef:
17-05-2021 12:27
De dieren die er nog zijn moet ik aanhouden.
Iemand vroeg of pa naar een zorginstelling gaat maar dat gaat ie niet, het is gewoon particuliere huur maar wel met extra’s voor ouderen en hij zal daar ook niet steeds alleen zijn, dat vind hij nu heel moeilijk.
Mijn moeder was ook verschrikkelijk eenzaam zo kort na het overlijden van m’n vader. Maar geloof me, dat gevoel zal niet weggaan als hij meer onder de mensen zit. Hij mist z’n vrouw.

Laat hem rustig afscheid nemen en het huis en de herinneringen rustig opruimen. Niet nu, na een maand in een waas van verdriet allerlei dingen wegdoen om kleiner te gaan wonen.
Hij zit nog volledig in het rouwproces. Natuurlijk voelt hij zich alleen.
emmalou schreef:
17-05-2021 12:35
Mijn moeder was ook verschrikkelijk eenzaam zo kort na het overlijden van m’n vader. Maar geloof me, dat gevoel zal niet weggaan als hij meer onder de mensen zit. Hij mist z’n vrouw.

Laat hem rustig afscheid nemen en het huis en de herinneringen rustig opruimen. Niet nu, na een maand in een waas van verdriet allerlei dingen wegdoen om kleiner te gaan wonen.
Dit! Hij is in de rouw, dat kost tijd.
Als het even kan in het eerste jaar na een verlies geen ingrijpende beslissingen nemen (soms kan het niet anders ivm financiële noodzaak, maar dat lijkt hier niet aan de orde). Jullie helpen je vader beter door wat vaker langs te gaan en hem met praktische zaken te ondersteunen, luisterend oor te bieden als hij daar behoefte aan heeft.
Led-lampje schreef:
17-05-2021 12:30
Wat als het uitgaat tussen jullie?
Zolang kennen jullie elkaar toch nog niet?
Lijkt me idd iets om goed over na te denken. Op 1 salaris redt TO het al niet.
Wat ga je dan doen, TO, als het uitgaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven