Maand zonder suiker
dinsdag 25 mei 2021 om 11:18
Ik zou graag een keer willen proberen om een maand zonder (toegevoegde) suikers te leven, gewoon om meer bewust te eten en niet zoveel troep naar binnen te gooien.
Ik ben vandaag begonnen maar misschien vinden het mensen leuk om aan te sluiten! Heb wel twee etentjes staan komende maand, besloten daar wel gewoon van te genieten.
Verder twijfel ik nog over fruit, maar denk dat ik dat wel blijf eten maar nog niet over uit.
Ik ben vandaag begonnen maar misschien vinden het mensen leuk om aan te sluiten! Heb wel twee etentjes staan komende maand, besloten daar wel gewoon van te genieten.
Verder twijfel ik nog over fruit, maar denk dat ik dat wel blijf eten maar nog niet over uit.
dinsdag 25 mei 2021 om 13:42
voor de meeste mensen is zout slechter dan suikerspinnetje_ schreef: ↑25-05-2021 13:38
Over snacks: als ik wel eens voor de tv iets wil snaaien, dan eet ik meestal zoute popcorn. Dat is denk ik altijd zonder suiker.
dinsdag 25 mei 2021 om 13:47
Dat is niet zo. Je kan veel suikervrij brood vinden in de Albert Heijn (een beetje meer de 'fancy' merken zeg maar). Ook kan je naar de natuurwinkel gaan. Zuurdesem is ook (volgens mij altijd) suikervrij. De bakkerij hier heeft ook alleen brood met suiker, dus daar ga ik niet naar toe.Recklessgirl schreef: ↑25-05-2021 13:40trouwens.. in brood wordt suiker toegevoegd... Ik heb namelijk al het brood in de supermarkt onderzocht & zelfs aan 3 bakkers bij mij in het stadje gevraagd of er suikervrij brood is.... helaas niet... enige oplossing is zelfmaken.
Hakuna Matata
dinsdag 25 mei 2021 om 13:50
Daar gaat dit dieet niet om. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar als je af en toe iets wil snacken dan zou je dat dus kunnen eten. Je gaat sowieso wel natuurlijker eten, dus dat zout compenseert zich wel. Maar dat is aan je zelf of je dat wilt uiteraard. Ik wel, soms.
Hakuna Matata

dinsdag 25 mei 2021 om 14:04
We eten bijna allemaal teveel zout en dat is gewoon niet goed. Ik ben echt verbaasd dat zout als alternatief wordt geadviseerd in een topic over eten zonder suiker. En dan adviseren sommige mensen ook nog om minder fruit te eten. Omgekeerde wereld.
dinsdag 25 mei 2021 om 14:09
We eten massaal teveel zout omdat we veel voorverpakt eten. Het zit in letterlijk bijna alles, net als suiker. Wanneer je geen suiker meer eet, eet je dus over het algemeen heel natuurlijk. Dan is het echt geen probleem soms iets met zout te eten.nerdopviva schreef: ↑25-05-2021 14:04We eten bijna allemaal teveel zout en dat is gewoon niet goed. Ik ben echt verbaasd dat zout als alternatief wordt geadviseerd in een topic over eten zonder suiker. En dan adviseren sommige mensen ook nog om minder fruit te eten. Omgekeerde wereld.
Hakuna Matata
dinsdag 25 mei 2021 om 14:13
Niet minder dan 2 stuks fruit hoornerdopviva schreef: ↑25-05-2021 14:04En dan adviseren sommige mensen ook nog om minder fruit te eten. Omgekeerde wereld.
Maar liever niet meer, groente kun je wel flink meer van eten
dinsdag 25 mei 2021 om 14:15
zout krijg je vooral ook binnen via vlees(waren), kaas, brood etcspinnetje_ schreef: ↑25-05-2021 14:09We eten massaal teveel zout omdat we veel voorverpakt eten. Het zit in letterlijk bijna alles, net als suiker. Wanneer je geen suiker meer eet, eet je dus over het algemeen heel natuurlijk. Dan is het echt geen probleem soms iets met zout te eten.
dinsdag 25 mei 2021 om 14:22
Ik probeer het bij alles te doen, mits het leefbaar is. Nu kook ik sowieso over het algemeen zonder pakjes en zakjes. Heb bijvoorbeeld nog filet american in huis en dat eet ik wel op.ñuca schreef: ↑25-05-2021 13:40Maar TO, even om misverstanden te voorkomen: Bedoel je nou echt alle suiker? Of alleen de slechte tussendoortjes en misschien de pakjes en zakjes bij het koken?
Want zo streng ben ik dus zelf niet, dat ik bij alles ga nadenken of er wel of geen suiker in zit. Dat vind ik inderdaad niet te doen.
Verder ga ik er wel naar kijken en kijk ik of het zonder kan maar moet zeggen dat ik het nu nog niet weet. Eet wel vlees maar vind laatste tijd vleesvervangers lekkerder, maar kan me voorstellen dat daar veel suikers inzitten.
dinsdag 25 mei 2021 om 14:22
Dat klopt ook, ja. Wel, over het algemeen zit er suiker in vleeswaren, dus dat zal je dan niet echt eten. Als je vaak kaas eet, dan is het inderdaad het beste om zout te vermijden. Kaas is eigenlijk sowieso niet zo goed, maar goed.
Hakuna Matata
dinsdag 25 mei 2021 om 14:27
Heb inderdaad brood zonder suiker gevonden. Ik eet verder weinig kaas en melk omdat ik daar snel eczeem van krijg.spinnetje_ schreef: ↑25-05-2021 13:47Dat is niet zo. Je kan veel suikervrij brood vinden in de Albert Heijn (een beetje meer de 'fancy' merken zeg maar). Ook kan je naar de natuurwinkel gaan. Zuurdesem is ook (volgens mij altijd) suikervrij. De bakkerij hier heeft ook alleen brood met suiker, dus daar ga ik niet naar toe.
Ga even kijken naar de plantaardige melk varianten wat daar in zit.
Zuurdesem vind ik oke maar niet fantastisch, maargoed normaal kan ik een verse brood zo wegwerken dus dat is misschien ook niet zo erg.

dinsdag 25 mei 2021 om 14:45
Arequipa schreef: ↑25-05-2021 14:22Ik probeer het bij alles te doen, mits het leefbaar is. Nu kook ik sowieso over het algemeen zonder pakjes en zakjes. Heb bijvoorbeeld nog filet american in huis en dat eet ik wel op.
Verder ga ik er wel naar kijken en kijk ik of het zonder kan maar moet zeggen dat ik het nu nog niet weet. Eet wel vlees maar vind laatste tijd vleesvervangers lekkerder, maar kan me voorstellen dat daar veel suikers inzitten.
Of het te doen is, is voor iedereen anders besef ik wel. Ik ken bijvoorbeeld iemand die echt suikerloos eet. En dan niet een maand maar als levensstijl. Ik zou dat niet kunnen want mijn eetgewoontes zijn zo dat ik teveel zou moeten veranderen. Ik ben daar niet toe bereid, vind dat teveel gedoe. Maar zij doet het al zo lang dat het helemaal in haar systeem zit.
dinsdag 25 mei 2021 om 14:53
Ik doe dit al ruim 6 jaar.
Hou er rekening mee dat als je suiker helemaal schrapt dat je er wat “afkickverschijnselen” van kunt krijgen. Hoofdpijn, vermoeidheid etc. Als je die eenmaal gehad hebt ga je je alleen maar beter voelen. Merk je dat je bloedsuikerspiegel beter in balans komt, je meer energie krijgt, minder cravings en hongergevoel. Betere huid en waarschijnlijk raak je ook nog wat gewicht kwijt.
Ik gebruik dus ook geen toegevoegde suiker, om dingen te zoeken gebruik ik dadels en heel zelden wat maple syrup.
Hou er rekening mee dat als je suiker helemaal schrapt dat je er wat “afkickverschijnselen” van kunt krijgen. Hoofdpijn, vermoeidheid etc. Als je die eenmaal gehad hebt ga je je alleen maar beter voelen. Merk je dat je bloedsuikerspiegel beter in balans komt, je meer energie krijgt, minder cravings en hongergevoel. Betere huid en waarschijnlijk raak je ook nog wat gewicht kwijt.
Ik gebruik dus ook geen toegevoegde suiker, om dingen te zoeken gebruik ik dadels en heel zelden wat maple syrup.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
dinsdag 25 mei 2021 om 14:55
dinsdag 25 mei 2021 om 15:21
Ja precies dat is ook zo! Ik ga verkennen waar voor mij de grens ligt en of die er ligt.ñuca schreef: ↑25-05-2021 14:45Of het te doen is, is voor iedereen anders besef ik wel. Ik ken bijvoorbeeld iemand die echt suikerloos eet. En dan niet een maand maar als levensstijl. Ik zou dat niet kunnen want mijn eetgewoontes zijn zo dat ik teveel zou moeten veranderen. Ik ben daar niet toe bereid, vind dat teveel gedoe. Maar zij doet het al zo lang dat het helemaal in haar systeem zit.
dinsdag 25 mei 2021 om 16:26
In tofu zit geen suiker. Andere vleesvervangers bevatten meestal wel suiker inderdaad, maar laatst ontdekte ik dat de vleesvervangers van AH-huismerk (allemaal?) geen toegevoegde suikers bevatten.Arequipa schreef: ↑25-05-2021 14:22Ik probeer het bij alles te doen, mits het leefbaar is. Nu kook ik sowieso over het algemeen zonder pakjes en zakjes. Heb bijvoorbeeld nog filet american in huis en dat eet ik wel op.
Hakuna Matata

dinsdag 25 mei 2021 om 17:28
het ligt ook aan je doel
als je ziek wordt van suiker, dan is laten staan veel eenvoudiger
dus: geef jezelf een doel, en wat handige tussen-doelen:
snoep vervangen door wortels
een eetplanning maken voor dag en week
vervang de dropjes in de pot, door suikervrije
geen suiker meer in de koffie
dinsdag 25 mei 2021 om 17:39
Het diabetesfonds heeft van 7 t/m 13 juni de Nationale Suikerchallenge. Je begint dus te vroeg 
Zie hier
Ook tips en recepten (als je je aanmeldt, kun je gratis een brochure/boekje downloaden, net als de boekjes van voorgaande jaren)
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... -challenge

Zie hier
Ook tips en recepten (als je je aanmeldt, kun je gratis een brochure/boekje downloaden, net als de boekjes van voorgaande jaren)
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... -challenge
Later is nu
dinsdag 25 mei 2021 om 17:56
Ik zou er geen moeite mee hebben om geen suiker te nemen; hoewel zonder suikervervangers (met en zonder calorieën) krijgt mijn leven wel minder kwaliteit, zonder dat er iets tegenover staat. Dus dat doe ik niet.
Ook echte suiker eet ik wel dagelijks iets van, zo heb ik een pot pepperdrops (op suikerbasis) in de garderobe staan waar ik er toch altijd wel een van pik als ik er langs kom, en er staat ook nog wat chocolade in het chocoladekastje.
Het geheel wat ik eet bevat meer dan genoeg voedingsstoffen dus ik zie totaal geen aanleiding om daar verandering in aan te brengen.
Snellopers (fanatici) zijn doodlopers; dat weet je toch?
Ik denk wel dat het handiger is om suiker geheel te laten staan als je moet afvallen.
Ik zie elke korrel suiker niet als gif.
Als een groot deel van je dagelijkse voeding uit suiker bestaat dan kan je dat beter wel minderen. Zeker als je al overgewicht hebt. Anders wordt de kans op diabetes en/of te hoge bloeddruk wel onaanvaardbaar hoog.
Ook echte suiker eet ik wel dagelijks iets van, zo heb ik een pot pepperdrops (op suikerbasis) in de garderobe staan waar ik er toch altijd wel een van pik als ik er langs kom, en er staat ook nog wat chocolade in het chocoladekastje.
Het geheel wat ik eet bevat meer dan genoeg voedingsstoffen dus ik zie totaal geen aanleiding om daar verandering in aan te brengen.
Snellopers (fanatici) zijn doodlopers; dat weet je toch?

Ik denk wel dat het handiger is om suiker geheel te laten staan als je moet afvallen.
Ik zie elke korrel suiker niet als gif.
Als een groot deel van je dagelijkse voeding uit suiker bestaat dan kan je dat beter wel minderen. Zeker als je al overgewicht hebt. Anders wordt de kans op diabetes en/of te hoge bloeddruk wel onaanvaardbaar hoog.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 25 mei 2021 om 19:17
Ik eet zelden suiker, en daar bedoel ik sucrose mee. Ik maak alles met stevia. Chocolade, citroencake, chocoladecake. Het valt niet uit de lucht, je moet er wel iets voor doen, maar ik kan toch genieten van zoete dingen, waardoor ik niet het idee heb dat ik iets mis.
De tijd die ik stop in het maken van die dingen die win ik met het feit dat ik nauwelijks tijd kwijt ben met koken.
dinsdag 25 mei 2021 om 19:28
Ik vind zelf stevia etc nooit echt lekker in baksels. Als ik dan zoiets eet, dan liever meteen goed.spell68 schreef: ↑25-05-2021 19:17Ik eet zelden suiker, en daar bedoel ik sucrose mee. Ik maak alles met stevia. Chocolade, citroencake, chocoladecake. Het valt niet uit de lucht, je moet er wel iets voor doen, maar ik kan toch genieten van zoete dingen, waardoor ik niet het idee heb dat ik iets mis.
De tijd die ik stop in het maken van die dingen die win ik met het feit dat ik nauwelijks tijd kwijt ben met koken.
Al zal het vast ook een kwestie van gewenning zijn!

dinsdag 25 mei 2021 om 19:53
Ik vind stevia ook niks. Als ik baksels maak gebruik ik dadels, nog steeds niet gezond maar goed. Wij hebben ons kind de eerste twee jaar ook suikervrij opgevoed en toen wat bewuster geworden van waar allemaal suiker in zit.
Ik denk dat je het niet per se moet zoeken in alles vervangen, maar in andere gerechten. Lekkere soepen ipv brood met zoet beleg bijvoorbeeld. Rens Kroes heeft veel lekkere recepten voor gebak ed. Zelf heb ik hele pure chocolade in huis (zonder suiker, dus vrij bitter) voor als ik zin heb in chocola. En verder dus gewoon andere leefstijl qua snacken. Hoewel nu met misselijkheid door zwangerschap eet ik wel eens een zuur snoepje.
Mijn ervaring is dat suikervrij eten met name veel tijd kost tov niet suikervrij, omdat je alles zelf moet maken.
Ik denk dat je het niet per se moet zoeken in alles vervangen, maar in andere gerechten. Lekkere soepen ipv brood met zoet beleg bijvoorbeeld. Rens Kroes heeft veel lekkere recepten voor gebak ed. Zelf heb ik hele pure chocolade in huis (zonder suiker, dus vrij bitter) voor als ik zin heb in chocola. En verder dus gewoon andere leefstijl qua snacken. Hoewel nu met misselijkheid door zwangerschap eet ik wel eens een zuur snoepje.
Mijn ervaring is dat suikervrij eten met name veel tijd kost tov niet suikervrij, omdat je alles zelf moet maken.
dinsdag 25 mei 2021 om 20:01
Dat ligt vnl aan welke stevia je hebt. De meeste hebben een bittere nasmaak. Ik heb er best wat geprobeerd en ik ben er maar een tegen gekomen die totaal niet bitter is. Ik vind mijn eigen chocolade ook echt lekkerder dan chocolade met suiker.
Natuurlijk is het ook een kwestie van wennen. Maar ik heb op deze manier niet zo'n moeite om dingen te laten staan (behalve mijn secret indulgence; zeeuwse bolussen). Waarom zou je het jezelf moeilijk maken als het niet hoeft?
dinsdag 25 mei 2021 om 20:30
Ik doe dit om mezelf bewuster te maken van wat er naar binnen gaat en ik het een leuke uitdaging vind.
Ik vind dat er niks mis is met een gebakje of een goede borrelplank. Wil het alleen weer ervaren als luxe voedsel en niet wat altijd maar kan. Dat maakt het weer leuker en ook gezonder.
Vind het leuk om me in nieuwe dingen te verdiepen, te puzzelen in de supermarkt wat ik kan eten en binnen bepaalde marges mijn kookskills uitbreiden.
Afvallen is een mooie bijkomst maar sport drie keer per week en wil ook meer nadenken wat er naar binnen gaat vooral.
Wat suikervrije baksels, gezoet met dadels etc vind ik wel leuk, ook voor mijn kind wat steeds meer mee gaat eten.
Ik vind dat er niks mis is met een gebakje of een goede borrelplank. Wil het alleen weer ervaren als luxe voedsel en niet wat altijd maar kan. Dat maakt het weer leuker en ook gezonder.
Vind het leuk om me in nieuwe dingen te verdiepen, te puzzelen in de supermarkt wat ik kan eten en binnen bepaalde marges mijn kookskills uitbreiden.
Afvallen is een mooie bijkomst maar sport drie keer per week en wil ook meer nadenken wat er naar binnen gaat vooral.
Wat suikervrije baksels, gezoet met dadels etc vind ik wel leuk, ook voor mijn kind wat steeds meer mee gaat eten.
dinsdag 25 mei 2021 om 20:45
Dat, op zichzelf, is de allerbeste reden om iets te doen. Passies komen niet uit de lucht vallen. Ze ontstaan door ergens energie in te steken en vooruitgang te zien. Ik hoop dat je dat ook gaat ervaren. Succes iig!Arequipa schreef: ↑25-05-2021 20:30Ik doe dit om mezelf bewuster te maken van wat er naar binnen gaat en ik het een leuke uitdaging vind.