Niet volledig doorbakken burger...

vrijdag 4 juni 2021 om 00:07
Oh, wat voel ik me stom.
Vanochtend was ik nog in de wolken: eindelijk die zo ongelooflijk gewenste positieve zwangerschapstest in handen.
Al tijden op de hoogte van álles waar je rekening mee zou moeten houden. Al maanden geleefd "alsof ik zwanger was" zodat het ook in m'n partners systeem zou zitten wat ik wel en niet mag eten. Lijstje met verboden producten in de keuken en alles.
Vanavond restaurantterrasje, uit eten om het te vieren. Een rundvleesburger, moet, goed doorbakken, kunnen.
Natuurlijk eerst een stukje afgesneden om te kijken of 'ie niet rood van binnen was. Was 'ie niet. Dus van genoten, niet meer steeds bewust gekeken, des te meer gegeten en gekletst, opgegaan in het gesprek.
Ineens: shit, dit stuk is toch rood. Verdomme. Geen idee hoeveel ik al van het rode gegeten heb. Van de burger zelf zo'n driekwart, maar geen idee hoeveel er rood was.
Wat voel ik me stom. Dit is echt zo'n verhaal waarvan ik zou zeggen "dat zou mij nooooooooit overkomen". Zit bovenop dit soort dingen en wil het állerbeste voor mijn kindje en zou er álles aan doen om welk risico dan ook uit de weg te gaan.
Iemand die hier meer over weet?
Hoe groot is de kans op toxoplasmose? Hoe groot is de kans dat restaurants hun gehakt 2 dagen op -12 bevroren gehad hebben voor ze het serveren? Hoe groot is de kans dat vlees besmet is? Het restaurant heeft ruim 1000 reviews op Google en een 4,3, ik lees geen reviews over voedselvergiftiging, hoe groot is de kans dat ze toch vlees met deze parasiet hebben? Maakt het uit dat het niet echt rauw was, maar 'alleen maar' niet volledig doorbakken? Maakt de hoeveelheid uit? Ik ben opgegroeid met katten (maar heb ze nu zelf al jaren niet meer), maar één kat van kleins af aan meegemaakt, zelf zelden de kattenbak verschoond, hoe groot is de kans dat ik al een keer besmet geweest en dus immuun ben? Is er iets dat ik kan doen?
Help...
alvast dank voor de reacties...!
Vanochtend was ik nog in de wolken: eindelijk die zo ongelooflijk gewenste positieve zwangerschapstest in handen.
Al tijden op de hoogte van álles waar je rekening mee zou moeten houden. Al maanden geleefd "alsof ik zwanger was" zodat het ook in m'n partners systeem zou zitten wat ik wel en niet mag eten. Lijstje met verboden producten in de keuken en alles.
Vanavond restaurantterrasje, uit eten om het te vieren. Een rundvleesburger, moet, goed doorbakken, kunnen.
Natuurlijk eerst een stukje afgesneden om te kijken of 'ie niet rood van binnen was. Was 'ie niet. Dus van genoten, niet meer steeds bewust gekeken, des te meer gegeten en gekletst, opgegaan in het gesprek.
Ineens: shit, dit stuk is toch rood. Verdomme. Geen idee hoeveel ik al van het rode gegeten heb. Van de burger zelf zo'n driekwart, maar geen idee hoeveel er rood was.

Iemand die hier meer over weet?

Help...

vrijdag 4 juni 2021 om 07:21
Gefeliciteerd!!
Als je je zorgen blijft maken kun je geloof ik een bloedtest doen om te achterhalen of je al ooit toxoplasmose hebt gehad.
Verder zou ik het proberen te laten rusten. Ik drink dan wel niet maar heb tijdens het zwanger worden ook gewoon Carpaccio en gerookte zalm gegeten. Pas gestopt daarmee na de positieve test. Je bent nog pril zwanger dus volgens mij heeft het nog niet zo’n invloed die eerste weken. Kind leeft nog uit het dooierzakje en niet vanuit jouw bloed.
Als je je zorgen blijft maken kun je geloof ik een bloedtest doen om te achterhalen of je al ooit toxoplasmose hebt gehad.
Verder zou ik het proberen te laten rusten. Ik drink dan wel niet maar heb tijdens het zwanger worden ook gewoon Carpaccio en gerookte zalm gegeten. Pas gestopt daarmee na de positieve test. Je bent nog pril zwanger dus volgens mij heeft het nog niet zo’n invloed die eerste weken. Kind leeft nog uit het dooierzakje en niet vanuit jouw bloed.
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 04-06-2021 07:23
0.41% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

vrijdag 4 juni 2021 om 07:22
Ik denk dat er nu een aapje uit je komt over een paar maanden ipv een baby 
Doe even kalm. Dat spastische gedoe van veel zwangere vrouwen, totale paniek om iets wat statistisch gezien een heel klein kansje heeft.
Dat worden nog negen hele lange maanden. Je man heeft toevallig ook nog niet gezegd dat je even moet relaxen?

Doe even kalm. Dat spastische gedoe van veel zwangere vrouwen, totale paniek om iets wat statistisch gezien een heel klein kansje heeft.
Dat worden nog negen hele lange maanden. Je man heeft toevallig ook nog niet gezegd dat je even moet relaxen?

vrijdag 4 juni 2021 om 07:23
vrijdag 4 juni 2021 om 07:26
Dit inderdaad. Je deelt nog geen bloed met je embryo.carrie-bradshaw schreef: ↑04-06-2021 07:21
vrijdag 4 juni 2021 om 07:32
De kans is heel klein.
Maar je hebt er zelf invloed op dus krijg je de informatie.
Tijdens de lockdown waren er minder stress gerelateerde complicaties bij zwangeren.
Geniet van het feit dat je zwanger bent, het is gelukt!
Restaurants vinden helaas dat een hamburger niet gaar hoeft, dat vind ik niet-zwanger al raar.
(Omdat je met het malen van het vlees wel een grote oppervlakte creëert, waar bacteriën op kunnen komen. Meestal is dat niet zo).
Maar je hebt er zelf invloed op dus krijg je de informatie.
Tijdens de lockdown waren er minder stress gerelateerde complicaties bij zwangeren.
Geniet van het feit dat je zwanger bent, het is gelukt!
Restaurants vinden helaas dat een hamburger niet gaar hoeft, dat vind ik niet-zwanger al raar.
(Omdat je met het malen van het vlees wel een grote oppervlakte creëert, waar bacteriën op kunnen komen. Meestal is dat niet zo).
vrijdag 4 juni 2021 om 07:38
Als jij je al zorgen zou moeten maken dan heb ik helemaal een probleem aangezien er hier nergens een lijstje met verboden voedsel hangt. Over de periode voordat ik erachter kwam dat ik zwanger was ( na 6.5 week) nog maar te zwijgen.
(En het gaat al 27 weken goed).
Relax joh. Het worden anders nog zware maanden.
(En het gaat al 27 weken goed).
Relax joh. Het worden anders nog zware maanden.
airesopure wijzigde dit bericht op 04-06-2021 07:45
5.39% gewijzigd
vrijdag 4 juni 2021 om 07:39

vrijdag 4 juni 2021 om 07:40

vrijdag 4 juni 2021 om 07:40
Je leeft al maanden alsof je zwanger bent? Klinkt vermoeiend
Ik was ook heel voorzichtig tijdens m’n zwangerschappen, maar je kan niet álles controleren. Ook niet wanneer het kind er is
. Je kan je best doen, maar niet alles controleren. En als er dan iets gebeurt zoals nu, is het loslaten en er op vertrouwen dat het ok is.
En proficiat!

Ik was ook heel voorzichtig tijdens m’n zwangerschappen, maar je kan niet álles controleren. Ook niet wanneer het kind er is

En proficiat!

vrijdag 4 juni 2021 om 07:43
Vooral bizar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 4 juni 2021 om 07:44
Oh en "verboden" producten? Niks is verboden he, je bent gewoon een volwassen vrouw die zelf keuzes kan maken.
Je hebt de informatie over de risico's en daarmee kan je dan een goede afweging maken.
Ik at bijvoorbeeld wel zacht gekookte eieren aangezien ik dat risico aanvaardbaar vond. Prima als jij geen enkel risico wil Nemen, maar misschien helpt het als je het als je eigen keuze ziet ipv een verbod.
Nog een tip: eet vega/ vegan. Ik eet sowieso geen vlees en vond dat wel handig want daarmee viel een hele categorie risico's al af. Als ik uiteten ging of bij vrienden eten aten we meestal vegan (Aziatisch bijvoorbeeld is vaak vegan). Dan heb je niks van kaas ofzo!
Je hebt de informatie over de risico's en daarmee kan je dan een goede afweging maken.
Ik at bijvoorbeeld wel zacht gekookte eieren aangezien ik dat risico aanvaardbaar vond. Prima als jij geen enkel risico wil Nemen, maar misschien helpt het als je het als je eigen keuze ziet ipv een verbod.
Nog een tip: eet vega/ vegan. Ik eet sowieso geen vlees en vond dat wel handig want daarmee viel een hele categorie risico's al af. Als ik uiteten ging of bij vrienden eten aten we meestal vegan (Aziatisch bijvoorbeeld is vaak vegan). Dan heb je niks van kaas ofzo!
meringue-123 wijzigde dit bericht op 04-06-2021 07:49
0.22% gewijzigd

vrijdag 4 juni 2021 om 07:51
De meeste mensen gaan pas met die leefregels van start nadat ze weten dat ze zwanger zijn.
Toxoplasmose komt vrij veel voor. Circa 50% van de 60-plussers schijnt al antistoffen te hebben. Natuurlijk geldt: hoe meer blootstelling hoe groter de kans, dus als je erg vaak rauw vlees eet is de kans best aanwezig dat je het al een keer gehad hebt.
En dan nog even dit:
Toxoplasmose heeft helemaal niets met voedselvergiftiging of "bederven" te maken: het zit in de veestapel, dus het zit al in de levende koe.
Dus hoe vers het vlees was en hoe hoog de beoordelingen van het restaurant zijn, is volledig irrelevant. Ook in een sterrenrestaurant moet je geen biefstuk eten.
Toxoplasmose komt vrij veel voor. Circa 50% van de 60-plussers schijnt al antistoffen te hebben. Natuurlijk geldt: hoe meer blootstelling hoe groter de kans, dus als je erg vaak rauw vlees eet is de kans best aanwezig dat je het al een keer gehad hebt.
En dan nog even dit:
Toxoplasmose heeft helemaal niets met voedselvergiftiging of "bederven" te maken: het zit in de veestapel, dus het zit al in de levende koe.
Dus hoe vers het vlees was en hoe hoog de beoordelingen van het restaurant zijn, is volledig irrelevant. Ook in een sterrenrestaurant moet je geen biefstuk eten.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog