Verwachten dat hij vliegticket voor mij betaalt?

11-08-2021 21:36 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik date een tijdje met een man die veel moet reizen voor zijn werk. Hij heeft een (heel) goed betaalde baan - dit bedoel ik niet om mee te pronken, en daarom date ik ook niet met hem. Moet het even melden voor de situatieschets. Ik daarentegen heb een niet zo fantastisch betaalde baan momenteel.

Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.

Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.

Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?
Fairway schreef:
12-08-2021 09:31
Dat is niet vanzelfsprekend. Natuurlijk kun je aanbieden een deel te betalen, ‘split the cost’, Dat zou voor mij het meest logische zijn in deze situatie. Maar je kunt het ook anders zien: ‘ik werk, zij heeft een gratis hotel aan het strand en in de avond zijn we gezellig bij elkaar, win-win’.

Een sterke zelfstandige vrouw kan dan best een ticket betalen.
:sick:
LucindaWalsh schreef:
12-08-2021 09:27
Ik vind precies hetzelfde. Het is zo wel heel makkelijk voor hem, vrouw laten invliegen op haar kosten voor zijn pleziertje tijdens werk.

Zou het zelf ook leuker vinden om eerst eens samen een weekendje weg te gaan, in plaats van deze vreemde constructie.
Voor HUN pleziertje.

Als hij wel het ticket betaalt, dan betaalt hij in jouw ogen voor ‘zijn pleziertje tijdens het werk’?
Heel dubieus argument!
Fairway schreef:
12-08-2021 09:31

Een sterke zelfstandige vrouw kan dan best een ticket betalen.

Dit vind ik altijd zo’n dooddoener. Natuurlijk kunnen vrouwen dat. Maar een lieve man kan ook aanbieden een ticket te betalen, als hij iemand uitnodigt. Zeker als hij tijdens die trip ook nog aan het werk is.
Parella schreef:
12-08-2021 09:14
Klopt, en als het op de tweede manier gegaan is dan is er wat minder vanzelfsprekendheid in dat de uitnodigende partij aanbiedt (deels) te betalen. Dat is hoe het tussen vrienden gaat.

Maar dit is een date van een paar maanden (met potentie tot een relatie neem ik dan aan), ze zitten nog in de 'verliefde' periode, je wil je nog van je beste kant laten zien. Hij wil volgens de OP heel graag dat ze mee gaat, het is een duurder ticket, geen 50,- cityhopper.

In die context vind ik het wel raar dat je als uitnodigende partij niet op zijn minst bespreekbaar maakt of iets aanbiedt.
Je van je beste kant laten zien staat gelijk aan met geld smijten?

En wat je laatste zin betreft, ze kunnen natuurlijk allebei praten, dus om het nu alleen bij hem neer te leggen, mwoah.
Honey, you should see me in a crown
Parella schreef:
12-08-2021 09:09
En de ene neemt genoegen met een partner die niet eens nádenkt over haar situatie en geen moeite doet om haar het hof te maken, en de ander wil graag een partner die vrijgevig en sensitief is.

Ik zou het wel weten.

Met emancipatie of praktische overwegingen heeft het allemaal niks te maken imo. Geldt net zo goed andersom als een vrouw een man mee uit vraagt. Wat voor mens wil je zijn, daar gaat het over. Deze man wil blijkbaar een hork zijn.
Spot on.
Sjulia schreef:
12-08-2021 09:33
Als je niet zelf een duur ticket kan betalen ben je geen sterke en zelfstandige vrouw? Oh my.
Nee maar er van uitgaan dat je een ticket voor je meisje moet betalen is wel een beetje antifemi.
Fairway schreef:
12-08-2021 09:35
Voor HUN pleziertje.

Als hij wel het ticket betaalt, dan betaalt hij in jouw ogen voor ‘zijn pleziertje tijdens het werk’?
Heel dubieus argument!

Nee, zijn manier van aanpak is juist dubieus. Hij verwacht dat zij op haar kosten naar zijn werktripje vliegt, omdat ze elkaar anders te lang niet zien? Dat kan ook wel leuker, en attenter.
basou04 schreef:
11-08-2021 22:33
Ja, ik ga ook gewoon cancelen heb ik intussen bedacht. ;-)
Voel me overigens niet bezwaard om dat te zeggen, zoals hier af en toe geschreven.
Het was meer dat ik me afvroeg of mijn verwachting hierin zo verkeerd was. De meningen zijn verdeeld in ieder geval.

Bedankt voor de inzichten, ik ga nu op een oor!
Groot gelijk!!

Laat je nog even weten hoe zijn reactie was??
Wie weet heeft hij er helemaal niet over nagedacht en biedt hij alsnog aan te betalen.
LucindaWalsh schreef:
Dit vind ik altijd zo’n dooddoener. Natuurlijk kunnen vrouwen dat. Maar een lieve man kan ook aanbieden een ticket te betalen, als hij iemand uitnodigt. Zeker als hij tijdens die trip ook nog aan het werk is.
Nee. Als de rollen omgedraaid waren en TO op zakenreis was dan zou helemaal niemand hier zeggen dat ze het hele ticket van haar date zou moeten betalen.

Echt niet.
Hij krijgt toch seks zou dan ook nog een serieus tegenargument zijn!!
fairway wijzigde dit bericht op 12-08-2021 09:41
7.80% gewijzigd
Fairway schreef:
12-08-2021 09:38
Nee maar er van uitgaan dat je een ticket voor je meisje moet betalen is wel een beetje antifemi.

Heeft niets met antifemi te maken. Als je als vrouw een man uitnodigt om in te vliegen tijdens een werkreis, zou het ook normaal zijn om dan het ticket aan te bieden.
DS1971 schreef:
12-08-2021 09:36
Spot on.
Dat ligt er toch helemaal aan hoe dat gesprek is gegaan? Niemand was erbij en TO is behalve wat sneren over dat lezen moeilijk is ook niet de duidelijkheid zelve.

Als het gesprek ging:

'Jammer dat je binnenkort alweer naar New York moet, dan zie ik je zo lang niet'
'Joh, dan kom je toch een keertje langs als ik op zakenreis ben'

Dan vind ik die man niet per se een hork.
Honey, you should see me in a crown
Fairway schreef:
12-08-2021 09:38
Ik heb nog nooit mijn eigen vakantie betaald. Werkt prima hoor, geen desastreuze gevolgen.
Fairway schreef:
12-08-2021 09:40
Nee. Als de rollen omgedraaid waren en TO op zakenreis was dan zou helemaal niemand hier zeggen dat ze het hele ticket van haar date zou moeten betalen.

Echt niet.
Nou, als een vrouw met een zeer goed betaalde baan haar date (een man die weet ik veel, barman is ofzo) vraagt naar haar toe te komen vliegen zou ik het ook zeer apart vinden als ze vindt dat hij dat zelf maar moet betalen. Maar dat ben ik.
LucindaWalsh schreef:
12-08-2021 09:41
Heeft niets met antifemi te maken. Als je als vrouw een man uitnodigt om in te vliegen tijdens een werkreis, zou het ook normaal zijn om dan het ticket aan te bieden.
Ik denk het niet.

Hij krijgt immers al gratis seks volgens sommige dames hier. ;)
Bedenk me nu dat hij niet heeft aangeboden het ticket te betalen, maar heeft hij wel gezegd dat je er zelf voor moet zorgen?
Misschien vind hij het heel normaal dat hij het ticket koopt en heeft het niet expliciet genoemd.
LucindaWalsh schreef:

Precies dit! :thumbsup:
Sjulia schreef:
12-08-2021 09:42
Ik heb nog nooit mijn eigen vakantie betaald. Werkt prima hoor, geen desastreuze gevolgen.
Dat doe je goed. Kan je me even een PB’tje doen met tips & tricks? Want ik heb helaas al mijn vakanties zelf betaald. :proud:
Sjulia schreef:
12-08-2021 09:33
Als je niet zelf een duur ticket kan betalen ben je geen sterke en zelfstandige vrouw? Oh my.
Als je dat niet kunt moet je ook niet zeggen ‘ja leuk ik kom naar je toe’. Dan ben je idd niet in staat dat zelfstandig te doen. En dan toch ja zeggen en verwachten dat hij wel dokt vind ik niet sterk.
Eurus schreef:
12-08-2021 09:41
Dat ligt er toch helemaal aan hoe dat gesprek is gegaan? Niemand was erbij en TO is behalve wat sneren over dat lezen moeilijk is ook niet de duidelijkheid zelve.

Als het gesprek ging:

'Jammer dat je binnenkort alweer naar New York moet, dan zie ik je zo lang niet'
'Joh, dan kom je toch een keertje langs als ik op zakenreis ben'

Dan vind ik die man niet per se een hork.

Eens.

En als TO aangeeft dat het toch even niet in haar budget past en het toch niet gaat lukken kan hij altijd nog aanbieden (een gedeelte van) het ticket te betalen.

Of ik dat zou aannemen zou wmb afhangen van de date-fase en wat mijn back up money is. Als je al een paar maanden date en er wel zeker van bent dat je die aantal dagen samen leuk kunt doorbrengen, zou ik het misschien wel accepteren. Als ik iemand pas 3 dates ken niet, als het dan onverhoopt niet zo leuk blijkt, wil ik wel de financiële mogelijkheid hebben een hotel elders te zoeken of weg te kunnen gaan.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Lotus90 schreef:
12-08-2021 09:43
Nou, als een vrouw met een zeer goed betaalde baan haar date (een man die weet ik veel, barman is ofzo) vraagt naar haar toe te komen vliegen zou ik het ook zeer apart vinden als ze vindt dat hij dat zelf maar moet betalen. Maar dat ben ik.
Daarom schreef ik dat stukje over zelfstandige vrouwen: TO is geen ‘barman’. TO heeft geld zat maar spendeert het liever aan een andere vakantie.

Bovendien ga je er hier dus van uit dat je rijkere date de uitjes wel betaalt. Dat je gepamperd wordt door je rijke vriendje. Ik vind dat niet vanzelfsprekend.
Pindakaasjes schreef:
12-08-2021 08:26
Welke van de twee is het nou Ttroeteltje?
Moet TO dicht bij zichzelf blijven? Of juist eens gek doen?!😉
Gek doen kan toch dicht bij jezelf blijven zijn?

Een klein beetje uit je comfortzone is niet meteen een ramp.

En misschien is TO wel hartstikke gek en zou iets wat wij als gek doen bestempelen voor haar slaapverwekkend saai zijn. ;)
Lotus90 schreef:
12-08-2021 09:43
Echt attent zou zijn als de uitnodiger zegt ‘leuk dat je wilt komen, ik boek meteen een ticket voor je!’ Maar ik vind het niet raar als iemand dat niet doet.

Ik weet niet of TO barvrouw is trouwens? Wellicht denkt haar date dat ze prima in staat is een ticket binnen Europa te kopen. Dat zou ik van een man ook verwachten tenzij hij duidelijk een veel lager inkomen heeft dan ik.
Lotus90 schreef:
12-08-2021 09:45
Dat doe je goed. Kan je me even een PB’tje doen met tips & tricks? Want ik heb helaas al mijn vakanties zelf betaald. :proud:
Fairway schreef:
12-08-2021 09:48

Ga er dus van uit dat je rijkere date de uitjes wel betaalt. Dat je gepamperd wordt door je rijke vriendje.

:biggrin:
Fairway schreef:
12-08-2021 09:40
Echt niet.
Hij krijgt toch seks zou dan ook nog een serieus tegenargument zijn!!
Huh? Ik ga er vanuit dat ze een prille relatie hebben en dat het dus niet alleen om seks gaat. Gratis of niet. Als een vrouw met een hoog inkomen haar nieuwe lover met een veel lager inkomen laat invliegen zal ze naast dat ze geneukt gaat worden vast meer redenen hebben om hem uit te nodigen. Want als het alleen om (gratis) seks gaat, kun je ter plekke iemand opscharrelen om mee naar je hotelkamer te nemen. De meeste normale mensen hoeven niet voor seks te betalen. Man of vrouw. Dat staat helemaal los van dingen verwachten -zoals naar je toe komen vliegen- van iemand wiens inkomen gewoonweg niet toereikend is.
Lotus90 schreef:
12-08-2021 09:45
Als je al je vakanties zelf kunt betalen heb je die tips en tricks niet nodig :-D

Al zou het wel lekker zijn. Ik heb 1 keer een man een vakantie voor me laten betalen, met t vliegtuig naar Nice waar hij idd nog ‘een beetje’ zou werken. Ene beetje boel, en het was verder ook niet gezellig. We kregen ruzie en ik ben op eigen kosten terug gegaan met de TREIN door Frankrijk hetgeen duur en heet en tergend langzaam ging…

wat TO ook besluit het wordt sowieso vast en zeker leuker dan dit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven