Werk & Studie alle pijlers

Kwaliteiten in je werk

10-03-2022 00:00 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb een serieuze vraag maar hoop op wat luchtige antwoorden.
Ik ben een teamleider voor een groep waarvoor we binnenkort een teambuilding activiteit zullen gaan doen. De vraag hierbij is, wat zijn je kwaliteiten? Ik kan dit voor veel mensen echt zelf bedenken maar er zitten wat lastige gevallen tussen. Dus mijn vraag is: als je van je irritantste collega een positieve eigenschap moet noemen, wat zou dat dan zijn?

Ik zoek dus eigenlijk naar de positieve noot voor moeilijke personen. Het gaat dan om mensen die qua werk misschien niet lekker gaan, maar wat zou ik kunnen noemen als een kwaliteit.
Ik wil geen haat-topic creëren maar een luchtige noot voor mensen die echt wel iets positiefs hebben.
We veranderen regelmatig werkwijzen, dat regelen we zelf.

Ik moet ook elk kwartier verantwoorden door tijdregistratie. Daar komen we nooit vanaf. En het kost alleen maar tijd. Want er is nog nooit een terugkoppeling geweest ondanks veel vragen.

We hebben nu tijdelijk veel zieken. Het is wachten op de klacht over een half jaar dat de productie te laag is. Want vervangen is geen budget voor. Ook niet als het burnouts betreft, we moeten gewoon efficiënter werken en het geld is op.

Nu zegt het bedrijf dat de administratieve last naar beneden moet. Wij bieden weer mooi de registratie op een dienblaadje met stip op 1 aan. Kan niet. Dat is alle uitleg.
Zo lang je over je 'minderen' praat als 'moeilijke personen' en 'lastige gevallen' wordt het überhaupt nooit wat. Ik zou ander werk gaan zoeken als ik jou was.
Het belangrijkste is dat je eerlijk bent. En niet een potje gaat semi-teambuilden terwijl je een reorganisatie wil doorvoeren.
.
Lady*Voldemort schreef:
12-03-2022 18:20
Zo lang je over je 'minderen' praat als 'moeilijke personen' en 'lastige gevallen' wordt het überhaupt nooit wat. Ik zou ander werk gaan zoeken als ik jou was.
Er bestaan natuurlijk best moeilijke mensen. Ik zou dan weer niet op de term ‘minderen’ zijn gekomen.
xynix schreef:
12-03-2022 21:36
Er bestaan natuurlijk best moeilijke mensen. Ik zou dan weer niet op de term ‘minderen’ zijn gekomen.
Ja, en al die moeilijke mensen verzamelen zich bij TO.

Natuurlijk.
Lady*Voldemort schreef:
12-03-2022 21:40
Ja, en al die moeilijke mensen verzamelen zich bij TO.

Natuurlijk.
Het zijn er toch maar 2 of 3? Alleen in mijn bescheiden vriendenkring heb ik er al meer. 🙂
Kaaaaaaaatje schreef:
11-03-2022 10:53
Het probleem is echter dat dingen vaak al afgeschoten worden omdat ze ergens op lijken zonder dat er toelichting gevraagd wordt over waarom we denken dat het nu wel werkt. Of wat er anders gedaan wordt om te zorgen dat het nu wel werkt. Meestal is de opmerking, 3 jaar geleden werkte dat ook niet.

Goed idee, maar dan wel als ze postief kritisch/opbouwend kritisch kunnen zijn. En niet het alleen maar affakkelen omdat we dit 3 jaar geleden ook geprobeerd hebben.

Vaak zit dat betere van het plan hem in de uitvoer en de details, en niet in de denkrichting. En vaak worden dingen al negatief beschouwd als ze alleen maar geopperd worden.

Wel leuk om te zien trouwens hoe erg jullie dit allemaal triggert. Ik hoop dat jullie in organisatie terecht gaan komen waar er oprecht ruimte is voor opbouwende kritiek. Maar ik hoop ook dat jullie zien dat het echt zo kan zijn dat een nieuw plan dezeflde denkrichting op betere resultaten kan halen.

En eigenlijk, we weten helemaal niet of TO last heeft van plannen die negatief worden benadert of het leven dat negatief wordt benadert. Die mensen zijn er natuurlijk ook. Die gewoon alles negatief bezien.

Bij de bank waar ik werkte leken bezuinigingsplannen altijd op de vorige. En natuurlijk ging het niet werken, je kunt dingen niet blijven uitknijpen met hetzelfde resultaat. Mensen kunnen niet toveren. Dus als de eerste ronde 25% tijdwinst opleverde is het godsonmogelijk dat het de tweede keer weer 25% oplevert als de omstandigheden en de materialen nauwelijks veranderen. Het wel verwachten zorgt voor ongemotiveerde mensen.
Madderijn schreef:
12-03-2022 17:36
We veranderen regelmatig werkwijzen, dat regelen we zelf.

Ik moet ook elk kwartier verantwoorden door tijdregistratie. Daar komen we nooit vanaf. En het kost alleen maar tijd. Want er is nog nooit een terugkoppeling geweest ondanks veel vragen.

Nu zegt het bedrijf dat de administratieve last naar beneden moet. Wij bieden weer mooi de registratie op een dienblaadje met stip op 1 aan. Kan niet. Dat is alle uitleg.
Ze vinden het veel te fijn, dat sturen op kwartiertjes.
Mijn tip: laat iedereen een schatting doen van de tijd die deze kwartier-registratie kost, inclusief het ophalen/opsturen van formuliertjes. En rond naar boven af vanwege het verlies aan concentratie.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
En waarom ze tijdens de teambuilding niet zelf een goede kwaliteit laten noemen?
Of collega's onder elkaar zeggen wat ze goed vinden van de andere?

Lijkt mij leuker dan als het management ineens mijn kwaliteiten gaat bepalen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
De vraag is: waarom is die collega irritant? Is het wel zo? Vind je hem zelf irritant? Waarom vind je hem dan irritant?

in een gezonde werkomgeving zou het best kunnen voorkomen dat een teamleider iemand irritant vind. Soms is dit juist goed. Het kan irritant zijn als een collega eerlijk is, of een eerlijke feedback geeft. Wanneer iemand alleen maar slijmt en kruipt, is het een prettig persoon, maar is het niet altijd positief voor het bedrijf.

Kortom: Een irritant persoon kan in vele opzichten een positieve factor zijn voor het bedrijf.

Wanneer je een bedrijf vol met slijmerts hebt, krijg je een giftige werksfeer.
Bedsermoen schreef:
10-03-2022 20:54
Dat je ze alleen maar negatief vindt ga je natuurlijk ook uitstralen. Zit je wel op de goede plek?

Zelf zou ik het iets anders aanpakken. Alleen positief ineens zou ik niet geloofwaardig vinden zeker niet zoals je de relaties beschrijft. Ik ben geen manager hoor, misschien ook een tikkeltje naief. Maar ik zou iets positiefs noemen en dan zeggen; 'ja je bent betrokken maar daarmee overstem jij soms je medecollega's terwijl ik hun mening ook waardevol vind.' Dus je noemt iets positiefs waar je op kunt terugvallen, je oordeelt dus niet. Maar geeft aan dat er andere kanten zitten aan bepaald gedrag. Good luck.

Overigens als dit werkt en ze geven je gelijk geeft dat jou de kans om in volgende vergaderingen in te grijpen en het eea te corrigeren waardoor er inderdaad andere geluiden te horen zijn.

OOOH luchtig en positief? Teamuitje natuurlijk
Dit dus nooooooooit doen in een groep vanuit jouw functie!
Op de vraag of ik op m’n plek zit: ik denk het wel. Ik deed een tijdelijke vervanging ivm zwangerschap en ben verlengd op verzoek van het team zelf. Ik maak dingen bespreekbaar, maar de ‘lastige’ gevallen zijn mensen die ik niet ken in hun werk of rol in het team. Dus voor de mensen die roepen dat ik een slechte manager ben omdat ik geen positieve eigenschappen weet: in een grote groep is dit lastig als het mensen zijn die weinig uren werken tijdens hun re-integratie.

Ik heb al eerder aangegeven dat het team hier aan dr slag moet maar ik wil zorgen dat het voor sommige mensen geen rotervaring wordt.
Daarnaast breng ik inhoudelijke kennis mee waardoor ik met het team kan werken aan zaken die constant spaak lopen. En ja, soms is het een idee dat 3 jaar geleden is ingebracht. En daarbij vraag ik continu wat we nu kunnen doen waardoor we niet een halfbakken verandering gaan doorvoeren. Dit ziet het team, waardoor er genoeg vertrouwen is soms verhitte discussies te voeren waarbij ik soms zeg: we gaan het zo en zo doen en na 2 maanden gaan we kijken of het werkt en dan bijschaven.
En een extra aanvulling: de oude manager is erg blij dat ze nu als projectmanager aan de slag mag, omdat ze tegen burn-out zat door alle struggles in het team.
netteklerenstress schreef:
13-03-2022 22:25
En een extra aanvulling: de oude manager is erg blij dat ze nu als projectmanager aan de slag mag, omdat ze tegen burn-out zat door alle struggles in het team.
Ik denk dat dit meer zegt over de kwaliteiten als manager van de oude manager dan over het team. Fijn dat ze nu meer op haar plek zit maar ik zou mijn voordeel doen met haar fouten. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je schrijft dat het team eigenlijk min of meer jou heeft gekozen, dan weet je ook wel wat hen aansprak in jouw aanpak (of was het meer een ‘tegenstem’ richting oude manager?).
Zo te lezen is er best veel gebeurd in korte tijd in dat team waarin mensen worden geplaatst waarbij ook nogal wat is gebeurd de laatste tijd (ziekte/ongeval).

Ik denk dat je al een hele wereld kunt winnen als je de zoveelste bezuiniging of kaalslag niet probeert te verkopen als iets vernieuwends of efficiënts. Het is gewoon shit, of dat nu in een zakje met een strikje zit of gewoon voor je op tafel wordt gegooid. Daar hoeft toch ook niemand enthousiast over te gaan doen over het zoveelste eufemisme voor bezuinigen.

Je bent eigenlijk gewoon een zetbaas waarbij je de shit van hoger management moet verkopen naar de werkvloer en als buffer dient tussen werkvloer en hoger management. Uiteindelijk rekenen ze je af op resultaten, niet op die geweldige teambuildingsactiviteit die je weet te verzinnen. En hoe je het ook wendt of keert, je hebt dat team nodig voor resultaten. Neem dat team serieus, dwing die mensen niet om voor de bühne wat mooi op te zitten en pootjes te geven. Geef chronisch negatieve/realistische ‘Karel’ groot gelijk. Gelijk alle wind uit de zeilen. Wijs ze op gezamenlijk belang (baanbehoud). Moet jij eens opletten hoe coöperatief die mensen zich zullen opstellen als ze niet als een dreinende kleuterklas worden behandeld door in een kringetje te moeten zitten en elkaars plussen en ‘verbeterpunten’ te moeten opnoemen. Of elkaar een ‘kleur’ te moeten geven en dan samen kijken welke ‘kracht’ en ‘valkuil’ er per kleurtje is. Of als een stel debielen wat ‘kernwoorden’ op post-its te moeten schrijven en plakken op een poster.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven