Wat is in Nl. een laag/midden en hoog bruto salaris?
donderdag 12 mei 2022 om 19:34
Hoi, ik werk als zzper met een heel laag inkomen en ben al een hele tijd uit het reguliere arbeidsproces. Nu was ik met een vriendin over een mogelijk contract van haar aan het praten en ik begrijp goed dat een cao een salaris echt nog flink kan oppimpen.
Een bruto salaris van 2500 met of zonder auto vd zaak maakt natuurlijk uit. Of met of zonder vakantiegeld en een 13e maand.
Maar even voor mijn beeldvorming, globaal gezien zonder allemaal extraatjes als auto's , laptops, 13e maand, bonus regelingen etc. Wat schalen jullie onder een laag, midden en hoog inkomen? Waarbij ik moet zeggen dat de nadruk in dit soort topics vaak komt te liggen op hoe hoog is hoog en is een directeur hoog of moet je dan al miljoenen verdienen. Dat vind ik allemaal niet zo interessant. Ik heb het even over de gemiddelde mens met een gemiddelde baan, niet de zuidas van A'dam of de villawijk in het Gooi.
Dus wanneer zeggen jullie; met dit salaris is het sappelen en wanneer kom je wat jullie betreft in de regio 'hehe, nu kan ik eindelijk wat leuks doen met mijn leven'.
Mijn eigen omgeving zit grofweg in beroepen op MBO/HBO nivo en allemaal tussen de 35 en 55 jaar.
Een bruto salaris van 2500 met of zonder auto vd zaak maakt natuurlijk uit. Of met of zonder vakantiegeld en een 13e maand.
Maar even voor mijn beeldvorming, globaal gezien zonder allemaal extraatjes als auto's , laptops, 13e maand, bonus regelingen etc. Wat schalen jullie onder een laag, midden en hoog inkomen? Waarbij ik moet zeggen dat de nadruk in dit soort topics vaak komt te liggen op hoe hoog is hoog en is een directeur hoog of moet je dan al miljoenen verdienen. Dat vind ik allemaal niet zo interessant. Ik heb het even over de gemiddelde mens met een gemiddelde baan, niet de zuidas van A'dam of de villawijk in het Gooi.
Dus wanneer zeggen jullie; met dit salaris is het sappelen en wanneer kom je wat jullie betreft in de regio 'hehe, nu kan ik eindelijk wat leuks doen met mijn leven'.
Mijn eigen omgeving zit grofweg in beroepen op MBO/HBO nivo en allemaal tussen de 35 en 55 jaar.
vrijdag 13 mei 2022 om 09:14
Met de woningmarkt is het ook nog een kwestie van wanneer je in bent gestapt.TiumPerfectum schreef: ↑13-05-2022 09:03Als ondernemer is het zeker wel noodzakelijk om vermogen op te bouwen.
Ik vind wel dat er hele grote verschillen zijn in de kosten van woningen. Als je dus ergens wilt wonen waar het duurder is, voor je werk of voor je familie dan ben je aan wonen veel meer geld kwijt. Dan zal je ook iets meer verdienen dan in een goedkoper gebied maar het dekt het verschil niet.
https://www.hypotheker.nl/actueel/huize ... -gemeente/

vrijdag 13 mei 2022 om 09:16
10% van alle inkomens. Vertaal dat eens naar een meer homogene groep van fulltime werkenden 35+ en het wordt ineens een veel hoger percentage.tortelduif schreef: ↑13-05-2022 08:22Er zijn echt niet veel mensen die €10.000 per maand verdienen hoor. Ik ken ze ook, maar ik zit dan ook best in een hoogopgeleide goed verdienende bubbel. Volgens het CBS val je met een dergelijk inkomen in de bovenste 10% van de inkomens: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... le?dl=D4D1
Dan heb je zeker een hoog inkomen, maar ik zou die grens zelf lager leggen, bijv. bij de bovenste 20%.
Zo kijk ik ernaar en dat is natuurlijk ook maar een manier om ernaar te kijken.

vrijdag 13 mei 2022 om 09:16
Met de (beperkte) informatie die we van TO's situatie hebben zie ik simpelweg nauwelijks onderhandelingsruimte: ze heeft geen diploma, geen relevante werkervaring en hooguit wat zijdelingse werkervaring. Voor sommige banen is dat inderdaad ook niet zo heel relevant, maar voor de meeste MBO+/HBO banen in het wel hoor. In Nederland draait het in dat segment vaak om opleiding en relevante werkervaring.Katoenenslip schreef: ↑12-05-2022 22:12Ik ben het hier zo niet mee eens. Het ligt echt aan je beroepsgroep en vragen staat vrij. Je hoeft nooit blij te zijn met een aanbod, het staat altijd vrij om meer te vragen.
Ik ben met je eens dat je er vervolgens goed aan doet om bij onderhandelingen niet in te zetten op je eigen inschatting maar er wat boven. Maar daarbij moet je altijd bedenken dat te hoog inzetten ook een risico heeft: stel je vraagt 30-40% boven marktconform dan diskwalificeer je jezelf al snel als gesprekspartner, want dan ken je de werkomgeving blijkbaar niet goed.

vrijdag 13 mei 2022 om 09:18
Zoveel mensen, zoveel wensen. Het gaat hier niet om goed of fout toch?Lieneke schreef: ↑13-05-2022 08:25Jezus, maar waarom zou je het willen? zo'n enorm huis onderhouden, in een dergelijke wijk wonen, geld verdienen dat je eigenlijk niet nodig hebt, vooral omgaan met mensen met ook zulke bezopen inkomens? Ik zou er niet gelukkig van worden.
Ik vind 10.000 euro per maand idioot veel. En dat terwijl ik zelf ook echt niet arm ben.

vrijdag 13 mei 2022 om 09:20
Ik snap die tabel niet, maar elders werd hier gezegd dat 4% meer dan een ton verdiend. Wat is het nou?

vrijdag 13 mei 2022 om 09:24
Je spreekt jezelf hier tegen. Dat eten en dat dak boven je hoofd is zeker niet hetzelfde voor iedereen maar varieert natuurlijk: de kleine woning versus de grote, de goedkope auto versus de dure. "Ontzettend veel kosten zijn voor iedereen hetzelfde" klopt natuurlijk niet: dat varieert juist.Singlejingle schreef: ↑12-05-2022 23:59Ontzettend veel kosten zijn voor iedereen hetzelfde, we moeten nl. allemaal eten, een dak boven ons hoofd, verzekeringen betalen, evt. kindgerelateerde kosten. Je kunt in Nederland bijna niet onder een bepaald minimum leven, wil je deze dingen kunnen betalen.
Alle andere kosten kun je zelf natuurlijk duur maken, zoals thuis eten maken vs uit eten gaan, een kleine 2 kamer woning vs een riante koopwoning met grote tuin. Een fiat panda vs een mercedes.
Ik vind een inkomen laag als je fulltime werkt en je verdiensten er vooral en alleen om draaien om iedere maand de boel weer sluitend te krijgen, zonder dat er ruimte is voor wat extra's en je echt niks geks doet.
Of je de eindjes aan elkaar moet knopen hangt dus mede af van de keuzes die je daarin maakt.

vrijdag 13 mei 2022 om 09:25
Oh wacht, ik snap hem nu.
10% hoogste inkomens: Gemiddeld 102k per jaar, mediaan 84k per jaar. Ik neem even de mediaan want dat gemiddelde wordt natuurlijk erg omhoog getrokken door de echte veel verdieners.
84k is een bruto maandsalaris van ongeveer 6000 euro (plus vakantiegeld en iets van een 13e maand). Dat hoort dus al bij de 10% hoogste inkomens blijkbaar (had ik niet gedacht) dus de groep die meer dan 10k per maand verdient is dan echt wel een stuk kleiner en geen 10% van de bevolking
vrijdag 13 mei 2022 om 09:31
Klopt.Stientje schreef: ↑13-05-2022 09:25Oh wacht, ik snap hem nu.
10% hoogste inkomens: Gemiddeld 102k per jaar, mediaan 84k per jaar. Ik neem even de mediaan want dat gemiddelde wordt natuurlijk erg omhoog getrokken door de echte veel verdieners.
84k is een bruto maandsalaris van ongeveer 6000 euro (plus vakantiegeld en iets van een 13e maand). Dat hoort dus al bij de 10% hoogste inkomens blijkbaar (had ik niet gedacht) dus de groep die meer dan 10k per maand verdient is dan echt wel een stuk kleiner en geen 10% van de bevolking
Als je het bovenste deel van de tabel ziet, dan zie je dat van de 13,8mio mensen in 2020 363.100 mensen tussen de 100k en de 200k zitten, en 56.700 mensen boven de 200k. Dus 3%-4% zit aan 100k of meer.
Er zitten zowat 1,4mio mensen in het bovenste deciel (de 10% beste verdieners), dus zowat 1mio mensen uit de categorie 50k tot 100k zitten ook in dat bovenste deciel. Aangezien de mediaan in dat deel op 63k ligt, kan je er zowat van uitgaan dat ja vanaf 65k-70k per jaar al in het bovenste deciel van de 10% beste verdieners zit.
bumblebijtje wijzigde dit bericht op 13-05-2022 09:33
1.51% gewijzigd

vrijdag 13 mei 2022 om 09:32
Dan moet ik even in de cijfers duiken om dat te achterhalen, maar mijn punt is vooral dat je door alle inkomens mee te nemen een vertekend beeld krijgt naar mijn mening en ik er dus iets anders naar kijk.

vrijdag 13 mei 2022 om 09:44
Ik snap wat je zegt. In een bubbel van hoogopgeleide mensen in commerciele banen met 15+ jaar werkervaring heb je echt veel meer mensen die boven een ton zitten dan 4%.
vrijdag 13 mei 2022 om 09:50
Je zit met 10k/maand bij de meest verdienende 10%, maar niet iedereen in die 10% verdient meer dan een ton. Er zitten ook mensen bij die minder verdienen; de mediaan (middelste waarneming) in die groep is in 2019 82.900.Stientje schreef: ↑13-05-2022 09:10Zo weinig boven de ton? Ik had gedacht dat dat meer zou zijn. Het strookt ook niet met wat hier eerder staat, dat je met 10k per maand bij de 10% meest verdiendende Nederlanders zit, want met 10k zit je al boven de 120k per jaar.
Ik lees hier vaak dat mensen vanaf 6000 bruto per maand (excl vakantiegeld en extraatjes) al hoog vinden. Daar ben ik het ook niet mee eens eerlijk gezegd. Met een WO opleiding in een senior functie binnen een commercieel bedrijf zit je op een gegeven moment wel boven die 6000 pm maar om nou te zeggen dat je dan heel rijk bent.. mwah. Ook met dat inkomen is het in de Randstad gewoon opletten met wat je uitgeeft hoor (ik spreek uit ervaring). 6000 vind ik 'hoog midden', pas vanaf 7500 ofzo vind ik het echt hoog worden.
vrijdag 13 mei 2022 om 09:53
Ah, ik was mosterd. Dit dus.bumblebijtje schreef: ↑13-05-2022 09:31Klopt.
Als je het bovenste deel van de tabel ziet, dan zie je dat van de 13,8mio mensen in 2020 363.100 mensen tussen de 100k en de 200k zitten, en 56.700 mensen boven de 200k. Dus 3%-4% zit aan 100k of meer.
Er zitten zowat 1,4mio mensen in het bovenste deciel (de 10% beste verdieners), dus zowat 1mio mensen uit de categorie 50k tot 100k zitten ook in dat bovenste deciel. Aangezien de mediaan in dat deel op 63k ligt, kan je er zowat van uitgaan dat ja vanaf 65k-70k per jaar al in het bovenste deciel van de 10% beste verdieners zit.
vrijdag 13 mei 2022 om 10:00
Ik mis in deze tabel echt nog het inkomen afgezet ten opzichte van aantal uren gewerkt. Nederland is nog steeds kampioen deeltijdwerken en als het terug gerekend zou worden naar fulltime kom je al op hogere bedragen. Maar wel eens dat 10.000 zeker een hoog inkomen is.tortelduif schreef: ↑13-05-2022 08:22Er zijn echt niet veel mensen die €10.000 per maand verdienen hoor. Ik ken ze ook, maar ik zit dan ook best in een hoogopgeleide goed verdienende bubbel. Volgens het CBS val je met een dergelijk inkomen in de bovenste 10% van de inkomens: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... le?dl=D4D1
Dan heb je zeker een hoog inkomen, maar ik zou die grens zelf lager leggen, bijv. bij de bovenste 20%.
vrijdag 13 mei 2022 om 11:09
vrijdag 13 mei 2022 om 11:25
Met 10k bruto per maand in loondienst, en je houdt rekening met pensioen 1/3 werknemer en een lease auto van 40k, dan zit je op iets boven 5000 netto. Dat is nou niet bepaald een heel hoog inkomen.Lieneke schreef: ↑13-05-2022 08:25Jezus, maar waarom zou je het willen? zo'n enorm huis onderhouden, in een dergelijke wijk wonen, geld verdienen dat je eigenlijk niet nodig hebt, vooral omgaan met mensen met ook zulke bezopen inkomens? Ik zou er niet gelukkig van worden.
Ik vind 10.000 euro per maand idioot veel. En dat terwijl ik zelf ook echt niet arm ben.
Toen ik minder verdiende was ik ook gelukkig maar meer geld iedere maand maakt het leven wel praktischer. En ruimte in huis, ruimte in de tuin, een comfortabele auto, lekkere vakanties, genoeg geld apart kunnen zetten om eerder te kunnen stoppen met werken (in plaats van doorbuffelen tot 68) enz. zijn wel prettig. En ik verdien het met iets wat ik leuk vind en ik hou nog genoeg vrije tijd over. Ik zie het niet als een straf in ieder geval. Maar het is voor iedereen anders.
vrijdag 13 mei 2022 om 11:27
Ik kan misschien inderdaad geen huis kopen, maar overleven is echt zo overdreven. Ik kan verder alles kopen wat ik wil. Ik koop dan ook veel te veel. Ik slaap er geen nacht minder om, als ik per ongeluk vergeten ben mijn pakketje op tijd te retourneren. Ik kan op vakantie. Ik kan een auto leasen. Ik heb een huisdier, die ik eten kan geven en naar de dierenarts kan brengen als dat nodig is. En ik kan sparen
Als ik kijk naar de vraag in de OP: met dit salaris is het sappelen en wanneer kom je wat jullie betreft in de regio 'hehe, nu kan ik eindelijk wat leuks doen met mijn leven'. Dan zeg ik; daar ben ik. Maar blijkbaar is dat dus gewoon een heel laag inkomen hier.
vrijdag 13 mei 2022 om 11:51
Het ligt ook erg aan je situatie. Jij kan geen huis kopen maar wellicht huur je nu iets voor een prima prijs. Dat is al anders voor iemand die de sociale huur niet in komt, niet kan komen en vervolgens alleen dure particuliere huur als optie heeft.Liv8 schreef: ↑13-05-2022 11:27Ik kan misschien inderdaad geen huis kopen, maar overleven is echt zo overdreven. Ik kan verder alles kopen wat ik wil. Ik koop dan ook veel te veel. Ik slaap er geen nacht minder om, als ik per ongeluk vergeten ben mijn pakketje op tijd te retourneren. Ik kan op vakantie. Ik kan een auto leasen. Ik heb een huisdier, die ik eten kan geven en naar de dierenarts kan brengen als dat nodig is. En ik kan sparen
Als ik kijk naar de vraag in de OP: met dit salaris is het sappelen en wanneer kom je wat jullie betreft in de regio 'hehe, nu kan ik eindelijk wat leuks doen met mijn leven'. Dan zeg ik; daar ben ik. Maar blijkbaar is dat dus gewoon een heel laag inkomen hier.

vrijdag 13 mei 2022 om 12:12
En ook aan je gezinssamenstelling natuurlijk. Ikzelf (alleenwonend met 2 kinderen in een koophuis in de Randstad) kan onder de 6000 bruto echt niet meer comfortabel leven. Dat klinkt misschien verwend, maar ik leef echt niet in grote luxe, gewoon gemiddeld denk ik. Met partner is het al wel anders, dan kan je de kosten delen, toen kon ik met minder toe. Dus 6000 bruto hoort dan misschien wel bij 'hoog', het is echt niet zo dat je dan in een villa met Tesla voor de deur woont hoor.
vrijdag 13 mei 2022 om 12:31
Ik heb een collega die 2800 euro bruto verdient, plus 13de maand, vakantiegeld.
Hij voelt zich niet arm met zijn 4 kinderen maar af en toe hoor ik hem praten dat zijn kinderen niet dagelijks bepaald beleg met brood mogen eten. Bijvoorbeeld kaas of ham, laat staan dubbel beleg. Ze moeten de helft van de week of pindakaas of jam eten omdat het anders te duur wordt. meestal wordt er kip nij het avondeten gegeten omdat rund of kalf veels te duur. Vis wordt er eigenlijk nooit gegeten om dezelfde reden. Dat vind ik in nederland armoede, ondanks dat ze dagelijks gewoon te eten krijgen.
Hij voelt zich niet arm met zijn 4 kinderen maar af en toe hoor ik hem praten dat zijn kinderen niet dagelijks bepaald beleg met brood mogen eten. Bijvoorbeeld kaas of ham, laat staan dubbel beleg. Ze moeten de helft van de week of pindakaas of jam eten omdat het anders te duur wordt. meestal wordt er kip nij het avondeten gegeten omdat rund of kalf veels te duur. Vis wordt er eigenlijk nooit gegeten om dezelfde reden. Dat vind ik in nederland armoede, ondanks dat ze dagelijks gewoon te eten krijgen.
vrijdag 13 mei 2022 om 12:54
Dat zie je ook in een huis vol, dat ze macaroni met Smack eten en een handje groenten. Zij vinden dat een normale maaltijd, kinderen zijn echt wel heel erg duur.Morrir_Soñando schreef: ↑13-05-2022 12:31Ik heb een collega die 2800 euro bruto verdient, plus 13de maand, vakantiegeld.
Hier zijn de appels en bananen onbeperkt, de blauwe bessen en frambozen niet en dat is misschien ook armoede voor sommigen.
vrijdag 13 mei 2022 om 12:58
Los van dat het geen hoog gezinsinkomen is met 4 kinderen, maar misschien werkt partner wel of zijn er veel toeslagen, vind ik het echt niet armoedig om je brood niet dubbel te beleggen. Dat doen wij doorgaans ook niet en dat heeft niets te maken met inkomen. Ook wij eten voornamelijk kip omdat dit onze voorkeur heeft. Keuzes op het gebied van voeding heeft ook vaak te maken met persoonlijke voorkeuren en gewoontes binnen een gezin. Niet alleen met het inkomen.Morrir_Soñando schreef: ↑13-05-2022 12:31Ik heb een collega die 2800 euro bruto verdient, plus 13de maand, vakantiegeld.
vrijdag 13 mei 2022 om 13:09
Ik heb in mijn post duidelijk vermeld wat de reden is van dat beleg en bijna dagelijks kip. Het heeft vooral te maken met geld.Hannelore_ schreef: ↑13-05-2022 12:58Los van dat het geen hoog gezinsinkomen is met 4 kinderen, maar misschien werkt partner wel of zijn er veel toeslagen, vind ik het echt niet armoedig om je brood niet dubbel te beleggen. Dat doen wij doorgaans ook niet en dat heeft niets te maken met inkomen. Ook wij eten voornamelijk kip omdat dit onze voorkeur heeft. Keuzes op het gebied van voeding heeft ook vaak te maken met persoonlijke voorkeuren en gewoontes binnen een gezin. Niet alleen met het inkomen.
vrijdag 13 mei 2022 om 13:10
Nu ga ik misschien wel heel erg off topic maar die smack zou dus prima weggelaten kunnen worden en extra groente toevoegen. Een prei bijvoorbeeld is nou ook weer niet extreem duur.TiumPerfectum schreef: ↑13-05-2022 12:54Dat zie je ook in een huis vol, dat ze macaroni met Smack eten en een handje groenten. Zij vinden dat een normale maaltijd, kinderen zijn echt wel heel erg duur.
Hier zijn de appels en bananen onbeperkt, de blauwe bessen en frambozen niet en dat is misschien ook armoede voor sommigen.
Als je mijn winkelwagentje ziet denk je misschien ook dat ik weinig te besteden heb. Maar voor mijn kinderen is het normaal om water, thee en ranja te drinken. Een volkoren biscuitje en fruit na schooltijd. Als tussendoortje rauwkost en een avondmaaltijd met weinig vlees. Dat zijn de kosten niet en heeft niets te maken met inkomen. Ik denk dat er bij best veel gezinnen net zo basic wordt gegeten als bij mij thuis. En dat zijn echt niet allemaal gezinnen waarvan er een laag gezinsinkomen is.
vrijdag 13 mei 2022 om 13:11
Klopt, maar ik begrijp nog steeds waarom het beleg en vrijwel dagelijks kip armoedig is. Maar goed, dan gaan we misschien wel erg off topic.Morrir_Soñando schreef: ↑13-05-2022 13:09Ik heb in mijn post duidelijk vermeld wat de reden is van dat beleg en bijna dagelijks kip. Het heeft vooral te maken met geld.
vrijdag 13 mei 2022 om 13:22
Hier in de Randstad zijn standaard rijtjeshuizen al 500.000 +, dus enorm huis? Dergelijke wijk? Valt wel mee, net als 'omgaan met mensen met zulke bezopen inkomens'. Ken er genoeg, allemaal vrij normale mensen.Lieneke schreef: ↑13-05-2022 08:25Jezus, maar waarom zou je het willen? zo'n enorm huis onderhouden, in een dergelijke wijk wonen, geld verdienen dat je eigenlijk niet nodig hebt, vooral omgaan met mensen met ook zulke bezopen inkomens? Ik zou er niet gelukkig van worden.
Honey, you should see me in a crown

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in