Ik geef te weinig tegengas, hoe leer ik dat?

donderdag 23 februari 2023 om 18:16
Een beetje een first world problem, maar wel iets waar ik nu al herhaaldelijk tegenaan loop. Ik krijg van verschillende mensen te horen dat ik te weinig tegengas geef. Drie keer in een relatie (waaronder mijn eerste en mijn laatste relatie) en nu ook in een gewone vriendschap (met een vrouw).
Voor mijn gevoel heb ik wel een eigen mening en soms zelfs een sterke mening, maar ik voel niet de noodzaak om die op dagelijkse basis overal te ventileren. Ik ben niet zo heel goed in ruziemaken en conflictvermijdend. Ik word ook wel vaak een pleaser genoemd en daar wil ik vanaf. Hoe leer ik om meer tegengas te geven? Ik snap gewoon nooit hoe dat moet. Als iemand een politiek relaas afsteekt en ik ben het ermee eens, moet ik dan het tegenovergestelde beweren? Is dat dan tegengas?
Vaak als iemand initiatief toont om iets te doen ben ik heel meegaand. Ik kom zelf met te weinig (spannende) initiatieven. Ik kom niet verder dan een hapje eten ergens, een avondje bios, een citytrip, een terrasje of het theater. Ik ben gewoon vrij saai en introvert, maar zou graag leren om wat spannender te worden en meer tegengas te bieden.
Voor mijn gevoel heb ik wel een eigen mening en soms zelfs een sterke mening, maar ik voel niet de noodzaak om die op dagelijkse basis overal te ventileren. Ik ben niet zo heel goed in ruziemaken en conflictvermijdend. Ik word ook wel vaak een pleaser genoemd en daar wil ik vanaf. Hoe leer ik om meer tegengas te geven? Ik snap gewoon nooit hoe dat moet. Als iemand een politiek relaas afsteekt en ik ben het ermee eens, moet ik dan het tegenovergestelde beweren? Is dat dan tegengas?
Vaak als iemand initiatief toont om iets te doen ben ik heel meegaand. Ik kom zelf met te weinig (spannende) initiatieven. Ik kom niet verder dan een hapje eten ergens, een avondje bios, een citytrip, een terrasje of het theater. Ik ben gewoon vrij saai en introvert, maar zou graag leren om wat spannender te worden en meer tegengas te bieden.
donderdag 23 februari 2023 om 19:53
De mensen die anderen zien als ‘saai’ ervaar ik meestal als betrouwbaar, loyaal, stabiel. Mensen waar ik me veilig bij voel en op mijn gemak, omdat je niet op alles meteen een luide mening terug krijgt en je je niet in allerlei bochten hoeft te wringen om mee te doen met of nee te zeggen alweer een spannend voorstel.
Blijf bij wie je bent, authentiek is iedereen toch op zijn mooist. Of het nu in je aard ligt om altijd je snater open te trekken of juist om je meer op de achtergrond te houden. Ik kan met vele soorten mensen goed omgaan, maar mensen die niet ‘echt’ zijn, die iets anders proberen te zijn of doen, mijd ik liever omdat ik ze onvoorspelbaar vind.
Wat belangrijker is denk ik is je afvragen hoe jij op je eigen manier jezelf kunt voorkomen dat je meegesleept worden in iets wat je eigenlijk niet wil. Want jezelf beschermen en zuinig zijn op jezelf is wel een groot goed. Schud mensen die geen ‘Nee’ kunnen hebben van je af.
Blijf bij wie je bent, authentiek is iedereen toch op zijn mooist. Of het nu in je aard ligt om altijd je snater open te trekken of juist om je meer op de achtergrond te houden. Ik kan met vele soorten mensen goed omgaan, maar mensen die niet ‘echt’ zijn, die iets anders proberen te zijn of doen, mijd ik liever omdat ik ze onvoorspelbaar vind.
Wat belangrijker is denk ik is je afvragen hoe jij op je eigen manier jezelf kunt voorkomen dat je meegesleept worden in iets wat je eigenlijk niet wil. Want jezelf beschermen en zuinig zijn op jezelf is wel een groot goed. Schud mensen die geen ‘Nee’ kunnen hebben van je af.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 23-02-2023 19:59
17.30% gewijzigd
donderdag 23 februari 2023 om 19:59
Zelf kan ik niet goed omgaan met mensen die altijd maar meewaaien en zelf geen ideeën of mening lijken te hebben. En dat gaat dan niet perse over je mening over een politiek onderwerp ofzo. Alles goed vinden, maar als je vraagt wat zij willen doen als je bv wilt afspreken niets concreets noemen. Het maakt me niet uit als je iets 'saais' voorstelt als uit eten (want ik hoef ook geen wilde dingen te doen) maar zou wel fijn zijn als je met een concreet voorstel komt. Dit soort mensen lijken weinig identiteit te hebben en daar kan ik gewoon weinig mee.
Nu weet ik natuurlijk niet wat er bij jou precies speelt en waarom die mensen dat zeiden (heb je om voorbeelden gevraagd?)
Je grenzen aangeven en je hierbij houden lijkt me wel heel belangrijk (zeker mbt seks en je eigen lijf), maar als je er verder zelf geen problemen mee hebt zou ik mezelf niet veranderden voor anderen (tenzij al je relaties (zowel vriendschappelijk als romantisch) hier op stuk lopen, want dan is het wel tekenend.
Nu weet ik natuurlijk niet wat er bij jou precies speelt en waarom die mensen dat zeiden (heb je om voorbeelden gevraagd?)
Je grenzen aangeven en je hierbij houden lijkt me wel heel belangrijk (zeker mbt seks en je eigen lijf), maar als je er verder zelf geen problemen mee hebt zou ik mezelf niet veranderden voor anderen (tenzij al je relaties (zowel vriendschappelijk als romantisch) hier op stuk lopen, want dan is het wel tekenend.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
donderdag 23 februari 2023 om 20:08
Sterke mening over alles, inclusief waar je wil gaan eten en andere onbenullige zaken, vind ik niet echt een pre. Maar mensen die alles "wel leuk" vinden, altijd middle of the road zijn en geen eigen smaak of voorkeuren hebben vind ik wel saai.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
donderdag 23 februari 2023 om 20:16
Heb je een eigen mening to? Voel je een eigen identiteit? Ik heb ooit tijdens corona gewandeldate om vriendschappen te zoeken met vrouwen. Van al die wandeldates heb ik 1 vriendschap overgehouden.
Ik weet nog heel goed dat ik met een vrouw aan het wandelen was en zij vond alles goed en er kwam heel weinig verhaal uit. Zullen we hierheen, is goed. Zullen we daarheen, is goed. Wat vind je leuk? maakt me niks uit. Zullen we dit? Is goed. Wat wil je zelf? Ach, ik ben makkelijk, zeg jij het maar.
Ik vind het zelf ook fijn als het contact en de gesprekken niet alleen maar vanuit mij komt. Dat vind ik overigens wat anders dan tegengas. Want iemand die disucssie ziek is, is niet fijn. Maar een binnenwereld met identiteit (al gaat je interesse over de saaiste paddestoel ter wereld) is wel nodig. Ik heb hier overigens niet het idee dat je meningloos of identiteitloos bent, dus ik neem aan dat je dat ook niet in de buitenwereld bent.
Ik weet nog heel goed dat ik met een vrouw aan het wandelen was en zij vond alles goed en er kwam heel weinig verhaal uit. Zullen we hierheen, is goed. Zullen we daarheen, is goed. Wat vind je leuk? maakt me niks uit. Zullen we dit? Is goed. Wat wil je zelf? Ach, ik ben makkelijk, zeg jij het maar.
Ik vind het zelf ook fijn als het contact en de gesprekken niet alleen maar vanuit mij komt. Dat vind ik overigens wat anders dan tegengas. Want iemand die disucssie ziek is, is niet fijn. Maar een binnenwereld met identiteit (al gaat je interesse over de saaiste paddestoel ter wereld) is wel nodig. Ik heb hier overigens niet het idee dat je meningloos of identiteitloos bent, dus ik neem aan dat je dat ook niet in de buitenwereld bent.
donderdag 23 februari 2023 om 20:23
Maar dat is toch ook prima alleen past het niet bij jou. Ik match weer niet met mensen die een directe mening hebben. Ik hou meer van genuanceerd en ruimdenkend. Is niet een goed fout maar meer wat bij je eigen karakter past, denk ik.Hoerabanaan schreef: ↑23-02-2023 20:16Heb je een eigen mening to? Voel je een eigen identiteit? Ik heb ooit tijdens corona gewandeldate om vriendschappen te zoeken met vrouwen. Van al die wandeldates heb ik 1 vriendschap overgehouden.
donderdag 23 februari 2023 om 20:29
donderdag 23 februari 2023 om 20:30
‘Een directe mening hebben’ hoeft niet in tegenspraak te zijn met genuanceerd en ruimdenkend.Merelzingt schreef: ↑23-02-2023 20:23Maar dat is toch ook prima alleen past het niet bij jou. Ik match weer niet met mensen die een directe mening hebben. Ik hou meer van genuanceerd en ruimdenkend. Is niet een goed fout maar meer wat bij je eigen karakter past, denk ik.
donderdag 23 februari 2023 om 20:54
Ja dit bedoelde ik! Dat vind ik heel vermoeiend omdat je daardoor in een positie wordt gedrukt dat jij al het werk moet doen (alles moet beslissen en bedenken). En ik hou meer van een evenwichtig contactHoerabanaan schreef: ↑23-02-2023 20:16Heb je een eigen mening to? Voel je een eigen identiteit? Ik heb ooit tijdens corona gewandeldate om vriendschappen te zoeken met vrouwen. Van al die wandeldates heb ik 1 vriendschap overgehouden.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

donderdag 23 februari 2023 om 21:24
Ik denk dat tegengas wat anders is dan voor jezelf opkomen maar dat dat door sommige wel door elkaar wordt gehaald en onder de populaire term tegengas wordt gegooid.
Niet naar een parenclub gaan omdat je dat gewoon niet wil is voor jezelf opkomen.
Maar als iemand zegt zullen we naar dit of dat restaurant gaan en jij zegt prima is dat toch oké? Ik ben daar zelf ook niet zo moeilijk in. Heb een groepje waar ik aantal keer per jaar mee ga borrelen/ eten. Soms stel ik voor weer s te gaan maar als er een restaurant gekozen moet worden zijn er andere die dat beter kunnen en vind ik het al snel best een ga gewoon mee. Krijg daar overigens nooit commentaar op maar ze vinden het eerder leuk dat ik zo lekker makkelijk ben daarin. Het gaat dit denk ik ook om de mensen waar je mee om gaat. Dus je bent niet saai en hoeft niet te veranderen maar laat niet over je grenzen gaan ook te pleasen.
Niet naar een parenclub gaan omdat je dat gewoon niet wil is voor jezelf opkomen.
Maar als iemand zegt zullen we naar dit of dat restaurant gaan en jij zegt prima is dat toch oké? Ik ben daar zelf ook niet zo moeilijk in. Heb een groepje waar ik aantal keer per jaar mee ga borrelen/ eten. Soms stel ik voor weer s te gaan maar als er een restaurant gekozen moet worden zijn er andere die dat beter kunnen en vind ik het al snel best een ga gewoon mee. Krijg daar overigens nooit commentaar op maar ze vinden het eerder leuk dat ik zo lekker makkelijk ben daarin. Het gaat dit denk ik ook om de mensen waar je mee om gaat. Dus je bent niet saai en hoeft niet te veranderen maar laat niet over je grenzen gaan ook te pleasen.
donderdag 23 februari 2023 om 21:42
Het is zeker niet fout. Maar ik kan me wel voorstellen dat er meer mensen zijn die het lastig vinden om alles te moeten beslissen. Want daar komt het dan op neer. Iemand die alles best vind en geen eigen mening geeft, laat alle keuzes daarmee aan een ander over. En nu kan ik prima keuzes maken. Maar ik vond het niet fijn om in mijn eentje verantwoordelijk te zijn voor -in dit geval- de wandeling, waar we heen wandelden (route) of we wel/niet wat gingen drinken. Ik stem graag af.Merelzingt schreef: ↑23-02-2023 20:23Maar dat is toch ook prima alleen past het niet bij jou. Ik match weer niet met mensen die een directe mening hebben. Ik hou meer van genuanceerd en ruimdenkend. Is niet een goed fout maar meer wat bij je eigen karakter past, denk ik.
donderdag 23 februari 2023 om 21:47
donderdag 23 februari 2023 om 22:32
Heb je wel eens overwogen om aan die mensen te vragen wat ze precies bedoelen? En weet jij ook waarom jij graag tegengasserig zou willen zijn? Ben je ervan overtuigd dat dit je leven leuker/makkelijker maakt of wil je het anderen graag naar het zin maken?
Zelf zou ik het niet erg vinden als je geen sterke meningen zou hebben over allerlei zaken maar ik vind mensen die conflictvermijdend zijn wel heel vervelend, onberekenbaar en dus ietwat onveilig. Of misschien moet ik "confrontatievermijdend" zeggen want echte conflicten, daar ben ik ook geen fan van.
Voor jezelf opkomen is natuurlijk sowieso een goede eigenschap. Heb je wel eens een assertiviteitscursus overwogen? (en dan niet nét eentje teveel doen zeg maar.....)
Zelf zou ik het niet erg vinden als je geen sterke meningen zou hebben over allerlei zaken maar ik vind mensen die conflictvermijdend zijn wel heel vervelend, onberekenbaar en dus ietwat onveilig. Of misschien moet ik "confrontatievermijdend" zeggen want echte conflicten, daar ben ik ook geen fan van.
Voor jezelf opkomen is natuurlijk sowieso een goede eigenschap. Heb je wel eens een assertiviteitscursus overwogen? (en dan niet nét eentje teveel doen zeg maar.....)
.
donderdag 23 februari 2023 om 22:39
vaniteifear schreef: ↑23-02-2023 19:30
Maar ik dacht dat dat toch wel de standaard dingen waren om te doen

Ik vind jou echt grappig.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
donderdag 23 februari 2023 om 23:04
Ben het met je eens. Mensen die niet eerlijk durven zijn, voelen voor mij ook onveilig. Daarbij weet ik dus nooit wat ze wel en niet willen of leuk vinden en dan ligt de verantwoordelijkheid voor het niet over een ander z'n grenzen gaan volledig bij de ander. Je moet er ergens op kunnen vertrouwen dat als iemand iets niet wil, dat deze dat aangeeft.Rooss4.0 schreef: ↑23-02-2023 22:32
Wat overigens geen verwijt is aan jouw adres to. Want jij was duidelijk in jouw wensen/grenzen naar je ex. Je hebt je grenzen nl. aangegeven. Alleen namen je exen helaas geen genoegen met je antwoord en bleven ze net zo lang pushen. Dat is wat anders. Dat zijn geen leuke mensen en die maakten misbruik van je zwak bewaakte grenzen (zwak als in deze niet met conflict verdedigen wat je op dat moment je goed recht was).
donderdag 23 februari 2023 om 23:09
Dank. Echt duizendmaal, en ja ik heb het topic gelezen en wil schrijfster geen complex aanpraten.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
vrijdag 24 februari 2023 om 00:22
Je rofl is gewoon misplaatst. Dat mag je gewoon toegeven. De context van het door jou gequote stuk is bedroevend maar jij vindt het schijnbaar hilarisch.
En daar vind ik wel wat van ja.
.

vrijdag 24 februari 2023 om 07:00

vrijdag 24 februari 2023 om 07:21
Bedankt voor je reactie!meisje85 schreef: ↑23-02-2023 19:33Maar jouw laatste relatie was toch bepaald geen goede? Naar hem zou ik dan sowieso niet luisteren. Maar misschien vergis ik me.
Wat nog wel interessant is, is dat er misschien toch wel een kern van waarheid zit in de feedback die je krijgt. En dat bedoel ik dan meer als volgt: je zegt van jezelf dat je conflictmijdend bent, je wordt een pleaser genoemd en als mensen tegen je zeggen dat je meer tegengas zou moeten geven, dan ga je hier gelijk navragen hoe je dat moet doen. Daar klinkt allemaal wel een beetje in door dat je je misschien toch wat makkelijk aanpast aan anderen, toch? Dus of je dan direct allemaal, overal en iedereen tegengas moet bieden: nee, tuurlijk niet. Maar misschien is stilstaan bij de vraag waarom je "makkelijk meewaait" voor jezelf nog wel interessant. Waar ben je bang voor als je iets zegt dat tot een conflict zou kunnen leiden, als je niet pleast?

Er kan zeker een kern van waarheid in zitten hoor, daarin probeer ik ook een beetje de balans te vinden. Ik pas me inderdaad makkelijk aan anderen aan. Ik denk dat er wel een stukje angst bij mij zit, dat iets dat ik zeg tot een conflict zou kunnen leiden. Misschien ga ik daardoor eerder over mijn grenzen dan dat ik duidelijkheid bied in wat ik wel en niet wil.
Voorbeeld: een goede vriendin en ik wonen een eindje uit elkaar, een kilometer of 75. Als we afspreken is dat altijd bij haar, terwijl ik met het OV moet komen (en daar dus 2,5 uur enkele reis mee bezig ben) en nog gebonden ben aan het middagslaapje van de jongste. Mijn kind is dus altijd ontregeld als we daar vandaan komen. Andersom komt zij nooit naar mij, althans, het is nu één keer gebeurd.
Ik zeg er nooit wat van als we weer afspreken, want ik wil niet de indruk wekken dat ik geen moeite wil doen voor haar. Zij maakt er ook echt werk van als ik naar haar toe kom, haalt dingen in huis die ik lekker vind en kookt dan. Ik ben ook bang voor afwijzing, dat als ik haar uitnodig het niet kan. Er zijn een paar belemmerende factoren aan haar kant waar ik ook rekening mee moet houden (rijdt niet graag, nachtblindheid etc.) Op zulke momenten baal ik even maar zet ik me er toch maar weer overheen.

vrijdag 24 februari 2023 om 07:26
Dat zou ook kunnen, zeker in het geval van de vriendin. Ik kan me niet voorstellen dat zij mij een slappe dweil vindt of ietsBbubbels schreef: ↑23-02-2023 19:51Is het niet dat het mensen opvalt dat je jezelf wegcijfert en dus dingen doet of accepteert die je eigenlijk niet wil? In dat opzicht zou ik snappen dat men zegt “je mag wel wat tegengas geven”. Ik zou het overigens anders zeggen “je mag best wat meer voor jezelf opkomen”. En als jij gewoon jezelf bent dan ben je niet saai! Als iemand dan vindt dan past diegene gewoon niet bij jou.

En het klopt hoor, soms passen mensen gewoon niet zo goed bij mij qua invulling van hun leven. En dan zou je zeggen: geen probleem, next! Maar het zijn wel altijd de leukste mensen die ik graag in mijn leven zou hebben. Dan ben ik geneigd om ook maar meer avontuurlijk te worden en me over mijn eigen bezwaren heen te zetten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in