Teambuilding met een collega die je niet vertrouwd
maandag 4 september 2023 om 20:17
Ik werk in een team met een collega die ik niet vertrouw. Dat is deels persoonlijk (haar hele karakter staat me niet aan) maar ook professioneel. Ze functioneert slecht en lift op me mee. Mijn baas ziet dat maar heeft zijn eigen redenen om haar in het team te houden.
Nu vindt mijn baas dat het team niet goed genoeg functioneert (ja dat snap ik wel) en gaan we een teambuildingsessie doen om het team te versterken. Volgens mij vindt hij dat we open en transparant met elkaar moeten omgaan op basis van wederzijds vertrouwen.
Ik ben als de dood dat van me verwacht word dat ik me in het team kwetsbaar opstel en dat ik openlijk iets moet bijleggen of moet goed maken met haar en we vriendinnen moeten worden ofzo.
Haar open en eerlijk vertellen waarom ik zo'n moeite met haar heb, lijkt me ook een slecht idee.
Ze mogen een professionele opstelling van me verwachten, maar vertrouwen kan toch niet worden afgedwongen?
Wat te doen?
Nu vindt mijn baas dat het team niet goed genoeg functioneert (ja dat snap ik wel) en gaan we een teambuildingsessie doen om het team te versterken. Volgens mij vindt hij dat we open en transparant met elkaar moeten omgaan op basis van wederzijds vertrouwen.
Ik ben als de dood dat van me verwacht word dat ik me in het team kwetsbaar opstel en dat ik openlijk iets moet bijleggen of moet goed maken met haar en we vriendinnen moeten worden ofzo.
Haar open en eerlijk vertellen waarom ik zo'n moeite met haar heb, lijkt me ook een slecht idee.
Ze mogen een professionele opstelling van me verwachten, maar vertrouwen kan toch niet worden afgedwongen?
Wat te doen?

maandag 4 september 2023 om 22:28
Maar als je dat er ook in leest, snap ik niet hoe je tot de conclusie komt dat werkgever geen ander alternatief heeft. Er zijn zoveel dingen die werkgever kan doen zonder het hele team ermee lastig te vallen.YadaMada schreef: ↑04-09-2023 22:17De werkgever van TO weet dat haar collega op haar meelift. Hij weet dus dat die collega niet goed functioneert.
Misschien zijn er wel meerdere collega's bij hem gekomen om te klagen over die collega wat TO niet weet en wil hij daarom een teambuildingsessie houden. Misschien speelt er wel meer dan TO weet.
Ik zou het zelf ook anders aanpakken als ik werkgever was, maar wat is het alternatief dan? TO heeft al bij haar werkgever aangegeven dat er problemen zijn. Ze kan haar werkgever niet dwingen om een gesprek met collega en haar te voeren.
Het enige alterbatief lijkt mij dan dat ze ontslag neemt. Maar dat zou ik echt niet doen.
Als TO hier niet op ingaat, zet ze zichzelf buiten spel en verliest ze haar recht om verder ooit nog iets te zeggen over deze situatie.
Verder oneens dat TO zichzelf buiten spel zou zetten en haar recht om er iets over te zeggen verspeelt als ze niet aan deze poppenkast volledige medewerking verleent. Hier is (ook voor werkgever) duidelijk sprake van een persoonlijk conflict veroorzaakt door het niet functioneren van de ander. Dat maakt dat teambuilding al helemaal niet de aangewezen route is omdat je er dan een teamconflict van maakt met alle uitspattingen en negatieve effecten op effectiviteit van dien.
Tenzij de insteek is dat er een team wegbezuinigd moet worden/halvering van werknemers. Ik heb deze zet in soortgelijke situaties alleen nog maar gezien bij dat soort sterfhuisconstructies waarbij ze de realisten/dino’s/inflexibelen/kritische medewerkers* zo snel als mogelijk wilden dumpen zonder zelf vast te zitten aan outsourcementgedoe of sociaal plan.
*afhankelijk van wie naar hen keek

maandag 4 september 2023 om 22:36
Juist omdat hij het weet en blijkbaar zijn eigen redenen heeft collega in die rol aan te houden, weet je dat je daar niets van hoeft te verwachten.YadaMada schreef: ↑04-09-2023 22:17De werkgever van TO weet dat haar collega op haar meelift. Hij weet dus dat die collega niet goed functioneert.
Misschien zijn er wel meerdere collega's bij hem gekomen om te klagen over die collega wat TO niet weet en wil hij daarom een teambuildingsessie houden. Misschien speelt er wel meer dan TO weet.
Ik zou het zelf ook anders aanpakken als ik werkgever was, maar wat is het alternatief dan? TO heeft al bij haar werkgever aangegeven dat er problemen zijn. Ze kan haar werkgever niet dwingen om een gesprek met collega en haar te voeren.
Het enige alterbatief lijkt mij dan dat ze ontslag neemt. Maar dat zou ik echt niet doen.
Als TO hier niet op ingaat, zet ze zichzelf buiten spel en verliest ze haar recht om verder ooit nog iets te zeggen over deze situatie.

maandag 4 september 2023 om 22:43
Het gaat niet om jou. Maar waar gaat het dan wel om? Het bouwen aan een team? Tja. Wie betaalt, bepaalt denk ik altijd bij dit soort dingen. Zo’n externe staat daar altijd met een opdracht van iemand. Maar die iemand ben je zelf niet, maar ondertussen sta je wel in een rollenspel allerlei shit te doen.smorre schreef: ↑04-09-2023 21:05Ik ben zo’n externe die dat soort dingen doet![]()
In jouw geval zou ik mijn leidinggevende vragen wat de bedoeling is van deze dag zodat jij zelf een afweging kunt maken wat je wel en niet deelt.
En verder belangrijk om je te realiseren: het gaat niet om jou. Of in haar. Het gaat er ook niet om wat je van elkaar vindt. Het gaat erom hoe jullie als team de samenwerking beter maken zodat jullie nog betere resultaten behalen.
Neem het minder persoonlijk, hoe moeilijk ook. En bedenk steeds: het gaat om het team, niet om haar of mij.
Succes!
Ik houd er ook bepaald niet van, ik snap dat ieder zijn geld moet verdienen, maar ik houd me dus wel op de vlakte bij dergelijke dingen.

maandag 4 september 2023 om 22:46
Goeie.frambozentaartje schreef: ↑04-09-2023 22:09In teambuildingsland moet je wel ff het juiste jargon kiezen. Dus niet zeggen 'ik erger me kapot dat altijd op het allerlaatste moment jij je werk niet af hebt en ik moet bijspringen' maar je ergernis formuleren als een behoefte. 'Ik heb behoefte aan duidelijke, ruime deadlines', of zoiets.

maandag 4 september 2023 om 22:50
Zo sta ik er ook in. Ik denk altijd ‘teflon, teflon, teflon’ en laat het van mij afglijden. Maar wel met een ‘geïnteresseerde non-verbale lichaamshouding’ om vooral geen aanknopingspunt te geven.Lorem_Ipsum schreef: ↑04-09-2023 22:43Het gaat niet om jou. Maar waar gaat het dan wel om? Het bouwen aan een team? Tja. Wie betaalt, bepaalt denk ik altijd bij dit soort dingen. Zo’n externe staat daar altijd met een opdracht van iemand. Maar die iemand ben je zelf niet, maar ondertussen sta je wel in een rollenspel allerlei shit te doen.
Ik houd er ook bepaald niet van, ik snap dat ieder zijn geld moet verdienen, maar ik houd me dus wel op de vlakte bij dergelijke dingen.
maandag 4 september 2023 om 22:55
Mijn advies hou je mond en laat je niet tot uitspraken verleiden. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met collega die aan alle kanten regels overtrad. Nog wel wat erger dan meeliften en niet functioneren. Ik had t idee dat management er iets mee zou doen. Niet was minder waar. Mevrouw werd en word hand boven t hoofd gehouden en ik werd met de nek aangekeken. Management zegt ook gewoon ja ze doet zus en zo maar ja ze is zielig en alleen en blabla la. Nu een jaar later ondervind ik er nog gezeik om. Geloof me als je manager zich al zo opstelt hoeft ie niets te verwachten. Helaas

maandag 4 september 2023 om 23:09
Ja, ik babbel gezellig mee hoor. Ik zit daar niet als een zoutzak. Maar ik houd het graag luchtig.

maandag 4 september 2023 om 23:14
Oh ja, zoiets hadden wij ook. Is een keer vreselijk geëscaleerd wegens een ratje in ons team en de problemen daaromtrent die door iemand aangekaart werden.Gizz1979 schreef: ↑04-09-2023 22:55Mijn advies hou je mond en laat je niet tot uitspraken verleiden. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met collega die aan alle kanten regels overtrad. Nog wel wat erger dan meeliften en niet functioneren. Ik had t idee dat management er iets mee zou doen. Niet was minder waar. Mevrouw werd en word hand boven t hoofd gehouden en ik werd met de nek aangekeken. Management zegt ook gewoon ja ze doet zus en zo maar ja ze is zielig en alleen en blabla la. Nu een jaar later ondervind ik er nog gezeik om. Geloof me als je manager zich al zo opstelt hoeft ie niets te verwachten. Helaas
Tja, waar we voorheen nog wel een beetje om deze adder heen konden werken, was het nu een heel issue geworden en wat we wat mee moesten. Het is daarna eigenlijk alleen maar slechter geworden.
Niet alles hoeft gezegd te worden op werk. Zeker niet als je alsnog met elkaar verder moet. Als de geest uit de fles is, krijg je ‘m er niet meer in.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 04-09-2023 23:25
2.65% gewijzigd

maandag 4 september 2023 om 23:17
lemoos2 schreef: ↑04-09-2023 22:28Maar als je dat er ook in leest, snap ik niet hoe je tot de conclusie komt dat werkgever geen ander alternatief heeft. Er zijn zoveel dingen die werkgever kan doen zonder het hele team ermee lastig te vallen.
Verder oneens dat TO zichzelf buiten spel zou zetten en haar recht om er iets over te zeggen verspeelt als ze niet aan deze poppenkast volledige medewerking verleent. Hier is (ook voor werkgever) duidelijk sprake van een persoonlijk conflict veroorzaakt door het niet functioneren van de ander. Dat maakt dat teambuilding al helemaal niet de aangewezen route is omdat je er dan een teamconflict van maakt met alle uitspattingen en negatieve effecten op effectiviteit van dien.
Tenzij de insteek is dat er een team wegbezuinigd moet worden/halvering van werknemers. Ik heb deze zet in soortgelijke situaties alleen nog maar gezien bij dat soort sterfhuisconstructies waarbij ze de realisten/dino’s/inflexibelen/kritische medewerkers* zo snel als mogelijk wilden dumpen zonder zelf vast te zitten aan outsourcementgedoe of sociaal plan.
*afhankelijk van wie naar hen keek
TO heeft geen alternatief. Werkgever wel. TO niet.
maandag 4 september 2023 om 23:26
Bereid je inderdaad goed voor en bedenk wat en hoe je het gaat zeggen. In ons team zat ook zo'n parasiet en management liet de oren ernaar hangen. Mijn collega heeft dit benoemd in zo'n teambuildings sessie, maar op een wat klagende, beschuldigende manier dat het niet de taak van de parasiet was, maar de taak van mijn collega. Waarop ze direct terug kreeg hoe ze dacht dat het kwam dat het management het advies van de parasiet meer vertrouwde dan haar advies?
Uitspraken worden altijd terug gekaatst, dus mijn tip is dan ook: Benoem iets kleins en zakelijks. En verras de groep door iets algemeens te benoemen wat helemaal niets met deze collega te maken heeft. Een bepaald proces wat niet vlot loopt of een administratieve taak die veel tijd vergt. Er is vast wel iets te bedenken. Als ik gevraagd word naar hoe ik een samenwerking vind gaan, zeg ik ook iets algemeens als: We zijn het misschien niet altijd met elkaar eens, maar hebben allemaal hart voor de zaak. Laat ze daar maar op schieten.
Uitspraken worden altijd terug gekaatst, dus mijn tip is dan ook: Benoem iets kleins en zakelijks. En verras de groep door iets algemeens te benoemen wat helemaal niets met deze collega te maken heeft. Een bepaald proces wat niet vlot loopt of een administratieve taak die veel tijd vergt. Er is vast wel iets te bedenken. Als ik gevraagd word naar hoe ik een samenwerking vind gaan, zeg ik ook iets algemeens als: We zijn het misschien niet altijd met elkaar eens, maar hebben allemaal hart voor de zaak. Laat ze daar maar op schieten.

Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.
dinsdag 5 september 2023 om 00:21
Wel grappig eigenlijk.
Ook jij als TO vindt dat het team niet goed functioneert, in die zin vind je hetzelfde als jouw baas. Daarom deze dag of dit traject.
Voor jou is de oplossing simpel: Anita moet eruit. En Anita vindt misschien dat jij eruit moet. En jouw baas vindt misschien dat jullie elkaar moeten aanspreken. En weer een ander vindt dat de taakverdeling anders moet. Etcetera.
Gewoon die dag lekker samen aan de slag. Vertrouwen is iets waar je samen verantwoordelijk voor bent hoor, nooit in je eentje. En jíj bepaalt wat je deelt. Net als alle anderen. Succes!
Ook jij als TO vindt dat het team niet goed functioneert, in die zin vind je hetzelfde als jouw baas. Daarom deze dag of dit traject.
Voor jou is de oplossing simpel: Anita moet eruit. En Anita vindt misschien dat jij eruit moet. En jouw baas vindt misschien dat jullie elkaar moeten aanspreken. En weer een ander vindt dat de taakverdeling anders moet. Etcetera.
Gewoon die dag lekker samen aan de slag. Vertrouwen is iets waar je samen verantwoordelijk voor bent hoor, nooit in je eentje. En jíj bepaalt wat je deelt. Net als alle anderen. Succes!

dinsdag 5 september 2023 om 00:41
Wat is dit nou weer voor flauwekul. Er zijn talloze voorbeelden waar je iemand op werk in eerste instantie vertrouwt en dan blijkt dat diegene met jouw projecten aan de haal gaat of dat soort dingen. Of dat je voor de bus gegooid wordt als iets mis gaat. En dan zou dat deels je eigen verantwoordelijkheid zijn?smorre schreef: ↑05-09-2023 00:21Wel grappig eigenlijk.
Ik heb genoeg gezien om te weten dat je sommigen simpelweg op afstand moet houden. Sommige teams lopen niet optimaal, maar een team building lost dat niet op. Trainers-praat.
dinsdag 5 september 2023 om 05:40
Dus een collega die keer op keer de boel bedondert, liegt en bedriegt, daar is het vertrouwen ook mijn verantwoordelijkheid? Ja, dat ik die ga mijden als de pest. Een teambuilding maakt niet dat ik haar opeens wel ga vertrouwen, of begrip voor haar ratachtig gedrag ga opbrengen.smorre schreef: ↑05-09-2023 00:21Wel grappig eigenlijk.
En juist hierom, deze kijk, deze benadering heb ik dus geen vertrouwen in dat hele teambuildinggedoe, en dat het ook maar iets oplost. Wat een gewauwel.
yellowpino wijzigde dit bericht op 05-09-2023 06:30
14.91% gewijzigd
dinsdag 5 september 2023 om 06:23
TO, in je OP zeg je 'vertrouwen kan niet worden afgedwongen'. Smorre schrijft: 'vertrouwen is iets waar je samen verantwoordelijk voor bent'. Als het over vertrouwen gaat op die bijeenkomst, dan zou ik dat benoemen.
Wat is er nodig om op een goede samenwerking te kunnen vertrouwen? Je hebt als voorbeeld dat een project is weggekaapt/gejat, schreef je eerder. Dat is een duidelijk voorbeeld van geschaad vertrouwen, of een grond op basis waarvan je niet kunt vertrouwen. Dat kun je gewoon noemen. Ook dat je niet begrijpt waarom een collega zo met collega's omgaat en met het werk. Zoiets heeft gevolgen voor het teamwerk. Is die collega zich daar wel bewust van?
Wat is er nodig om op een goede samenwerking te kunnen vertrouwen? Je hebt als voorbeeld dat een project is weggekaapt/gejat, schreef je eerder. Dat is een duidelijk voorbeeld van geschaad vertrouwen, of een grond op basis waarvan je niet kunt vertrouwen. Dat kun je gewoon noemen. Ook dat je niet begrijpt waarom een collega zo met collega's omgaat en met het werk. Zoiets heeft gevolgen voor het teamwerk. Is die collega zich daar wel bewust van?

dinsdag 5 september 2023 om 06:32
smorre schreef: ↑05-09-2023 00:21Wel grappig eigenlijk.
Precies.
Ik geloof ook niet dat het alleen om Anita gaat. Er zullen zeker meer collega's zijn die een hekel aan haar hebben. Maar misschien is Anita ook wel bij haar werkgever geweest met punten die haar dwars zitten of met dingen waaraan zij zich ergert bij collega's. . Dat weet HiltjeHillegonda niet. We horen maar één kant van het verhaal.

dinsdag 5 september 2023 om 08:27
Ik heb er wel vertrouwen in maar tot op zekere hoogte. Tegen sommige scheefgegroeide verhoudingen of gekkies etc kun je zowel als trainer als als team niet op met 'normale' interventies.yellowpino schreef: ↑05-09-2023 05:40Dus een collega die keer op keer de boel bedondert, liegt en bedriegt, daar is het vertrouwen ook mijn verantwoordelijkheid? Ja, dat ik die ga mijden als de pest. Een teambuilding maakt niet dat ik haar opeens wel ga vertrouwen, of begrip voor haar ratachtig gedrag ga opbrengen.
En juist hierom, deze kijk, deze benadering heb ik dus geen vertrouwen in dat hele teambuildinggedoe, en dat het ook maar iets oplost. Wat een gewauwel.
Ik heb ooit een trainer gehad die dat ook zo benoemde.
Die vroeg (diegene begeleidde ons al 2 jaar) een ochtend carte blanche, wat ertoe leidde dat iemand letterlijk krijsend en met spullen smijtend het gebouw verliet. Zowel diegene zelf als de diverse teams die onder diegene leden hebben achteraf gezegd wat een opluchting het was.
Er zijn er maar weinig die de tijd krijgen en de expertise hebben om op dat level te begeleiden, dus dan hou ik het ook oppervlakkig.

dinsdag 5 september 2023 om 08:46
Ik ben ook zo'n 'externe' en kom meestal in beeld als er sprake is van een onveilig team, soms ook grensoverschrijdend gedrag.
Wat je in ieder geval níet wil in een team is dat mensen elkaar gaan mijden, niks uitspreken en wel gaan roddelen.
Waar ik eigenlijk nooit op inzet is dat je elkaar 'moet gaan vertrouwen'. Je moet als een professional kunnen samenwerken, wat heb je nodig om je professioneel te gedragen?
- geen projecten afpakken lijkt me een duidelijke afspraak
- niet open ergeren, elkaar mijden, achter iemands rug om praten, lijkt me ook een duidelijke afspraak.
Kennelijk allebei heel moeilijk om je aan te houden, want het lukt zowel hiltje als haar collega niet.
Tja, dan is teamcoaching op dat stukje soms wel helpend.
edit: en rol voor de baas is wel dat als mensen zich niet aan afspraken houden of professioneel kunnen zijn dat daar uiteindelijk wel consequenties aan zitten. Dus baas heeft cruciale rol in het slagen van zo'n team-traject door óók zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen
Wat je in ieder geval níet wil in een team is dat mensen elkaar gaan mijden, niks uitspreken en wel gaan roddelen.
Waar ik eigenlijk nooit op inzet is dat je elkaar 'moet gaan vertrouwen'. Je moet als een professional kunnen samenwerken, wat heb je nodig om je professioneel te gedragen?
- niet open ergeren, elkaar mijden, achter iemands rug om praten, lijkt me ook een duidelijke afspraak.
Kennelijk allebei heel moeilijk om je aan te houden, want het lukt zowel hiltje als haar collega niet.
edit: en rol voor de baas is wel dat als mensen zich niet aan afspraken houden of professioneel kunnen zijn dat daar uiteindelijk wel consequenties aan zitten. Dus baas heeft cruciale rol in het slagen van zo'n team-traject door óók zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen
anoniem_6571a113d46fb wijzigde dit bericht op 05-09-2023 08:48
Reden: rol van baas
Reden: rol van baas
15.63% gewijzigd
dinsdag 5 september 2023 om 08:54
dinsdag 5 september 2023 om 08:57
Als een collega grensoverschrijdend gedrag heeft getoond en het is niet of niet goed opgepakt, kan de uitkomst moeilijk anders zijn dan vermijden. Beetje raar en dwingend als daar consequenties aan vast zitten als de baas zelf een steekje heeft laten vallen. En ik vind dat jij een onveilige situatie hiermee aan het creëren bent.Zoggellia schreef: ↑05-09-2023 08:46Ik ben ook zo'n 'externe' en kom meestal in beeld als er sprake is van een onveilig team, soms ook grensoverschrijdend gedrag.
dinsdag 5 september 2023 om 08:59
Hier ben ik het eens.Lorem_Ipsum schreef: ↑05-09-2023 00:41Wat is dit nou weer voor flauwekul. Er zijn talloze voorbeelden waar je iemand op werk in eerste instantie vertrouwt en dan blijkt dat diegene met jouw projecten aan de haal gaat of dat soort dingen. Of dat je voor de bus gegooid wordt als iets mis gaat. En dan zou dat deels je eigen verantwoordelijkheid zijn?
Ik heb genoeg gezien om te weten dat je sommigen simpelweg op afstand moet houden. Sommige teams lopen niet optimaal, maar een team building lost dat niet op. Trainers-praat.

dinsdag 5 september 2023 om 09:17
ik denk dat ik het anders bedoel dan dat jij denkt.Socks schreef: ↑05-09-2023 08:57Als een collega grensoverschrijdend gedrag heeft getoond en het is niet of niet goed opgepakt, kan de uitkomst moeilijk anders zijn dan vermijden. Beetje raar en dwingend als daar consequenties aan vast zitten als de baas zelf een steekje heeft laten vallen. En ik vind dat jij een onveilige situatie hiermee aan het creëren bent.
ik vind dat de baas een steek heeft laten vallen, en ik bedoel aan te geven dat hij dus niet mag blijven 'duiken'. Als die collega projecten afpakt, dan heeft die baas daar op in te grijpen
En wat die laatste zin betreft: doe even normaal.

dinsdag 5 september 2023 om 09:24
Ik zou de teambuildingsessie zien als een kans om je professionele houding terug te vinden, want zo zichtbaar laten merken dat collega in jouw irritatiezone zit wegens haar persoonlijkheid en daarnaast ook nog kletsen over haar tegen andere collega’s vind ik verre van professioneel. Ik denk dus dat je moet kijken hoe je samen door 1 deur kunt en dat ga je niet bereiken door al je irritaties uit te spreken en te jij-bakken.
Hou het gewoon zakelijk en denk niet in termen als aanvallen etc.
Hou het gewoon zakelijk en denk niet in termen als aanvallen etc.
dinsdag 5 september 2023 om 09:27
Sorry?Zoggellia schreef: ↑05-09-2023 09:17ik denk dat ik het anders bedoel dan dat jij denkt.
ik vind dat de baas een steek heeft laten vallen, en ik bedoel aan te geven dat hij dus niet mag blijven 'duiken'. Als die collega projecten afpakt, dan heeft die baas daar op in te grijpen
En wat die laatste zin betreft: doe even normaal.
Het kan zijn dat we elkaar niet goed begrijpen maar ik wijs je op iets wat wel degelijk essentieel is in het creëren van een veilige werkomgeving. Ik denk zelfs dat jouw reactie daar prima op aan sluit. Nou jongens nu weer normaal doen hoor, hup aan het werk.
En daarom werkt teambuilding niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in