Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan of toch maar niet?

20-09-2023 23:05 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi lieve leden,

Het VIVA forum is toch wel m'n go to plek wanneer ik (goed) advies nodig heb over bepaalde kwesties en het is weer zo ver.

Ik ben de afgelopen tijd druk aan het solliciteren geweest en dat heeft z'n vruchten afgeworpen, er is namelijk een bedrijf die een samenwerking aan wil gaan. Nu zit ik een beetje met het volgende.

Toen ze mij opbelde met het nieuws was ik in eerste instantie erg blij natuurlijk totdat ze begon over het volgende. Ze willen dat ik voor 1 oktober mijn huidige baan opzeg zodat ik per 1 november daar kan beginnen.
Ik werk momenteel parttime in de avonden en dit zou gaan om een fulltime functie overdag.
Ze willen niet dat ik mijn baan aanhoud i.v.m. teveel nieuwe indrukken en dergelijke en de arbeidstijdenwet.

Uiteraard begrijp ik dit 100% want dat is gewoon logisch. Echter ben ik me al langere tijd aan het voorbereiden dat ik een tijdje echt zou moeten bikkelen. Ik wil niet zomaar mijn vaste baan op gaan zeggen, ondanks dat die parttime is, voor een baan waar ik nog geen dag heb gewerkt. Helemaal omdat ik het voor korte tijd dus wel zou kunnen combineren.

Ook zou ik een jaarcontract krijgen wat dus betekend dat je volgens mij twee maanden proeftijd hebt. Ik heb eerder ergens gewerkt waar ik op de laatste dag van m'n proeftijd na mijn dienst te horen heb gekregen dat ik niet meer hoef te komen. Heel stom dat ik hiermee zit want het is zo lang geleden, maar het is me wel altijd bijgebleven. Toen maakte het alleen niet zoveel uit want het was een bijbaantje, maar nu heb ik gewoon huur die ik moet betalen en bijvoorbeeld huisdieren waar ik voor moet zorgen. Ik heb ook geen financiële buffer. Hier valt wat over te zeggen maar druk bezig mezelf weer op de rit te krijgen.

Ik begrijp echt waar ze vandaan komen en dat ze bijvoorbeeld bang zijn voor een burn-out en zij voor de kosten mogen opdraaien. En ik ben me er ook echt van bewust dat het allemaal zwaar is. Maar ik zal volgens mij niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die (tijdelijk) veel uren per week maakt.

Ik heb verder niet zoveel kennis over de arbeidstijdenwet maar ik heb begrepen dat er 8 uur tussen je diensten moet zitten, en dat zou bij mij het geval zijn.
Ze zeiden het niet met echt concrete woorden maar ik kreeg sterk de indruk dat het eigenlijk geen keuze is of ik mijn huidige baan wel of niet aanhoud, maar dat ze echt willen dat ik die opzeg.

Er is overigens geen sprake van belangenverstrengeling ofzo.

Daarnaast is er ook het volgende: tijdens het eerste telefonische gesprek werd gevraagd naar m'n salarisindicatie en die heb ik gegeven. Er werd mij toen gezegd dat het startsalaris €100 euro lager is dan mijn indicatie maar "dat we daar wel uit zouden komen".

Ik ben dus laatst gebeld dat ze bezig zijn met m'n contract en wat gegevens nodig hadden. Toen kwam ook mijn salaris ter sprake en dat zou ongeveer €200 minder zijn dan mijn indicatie.
Ze begonnen toen over dat je daarnaast in januari nog een verhoging krijgt van 3.5% en met je jaarlijkse beoordeling ook weer. Ook begonnen ze over het feit dat je 27 vakantiedagen en 13 atv dagen hebt. Al met al een mooi aanbod voor zo'n functie dachten zij.
Ik ben toen, heel stom, een beetje dichtgeklapt omdat ik dit helemaal niet gewend ben en even niet wist wat ik moest zeggen. Ik kan hier altijd nog op terugkomen tijdens het gesprek denk ik, maar toch.

Ik heb ondertussen ook verder gesolliciteerd natuurlijk en daarover ook teruggebeld. Die vonden mijn salarisindicatie gewoon passend voor m'n leeftijd en ervaring, en paste ook goed bij die functie. Ik begon zelf namelijk te denken dat ik wellicht wat veeleisend was.

Al met al is mijn gevoel erbij gewoon een stuk minder geworden en weet ik nu niet goed wat ik moet doen.

Iemand adviezen en/of tips?

En uiteraard bedankt voor het lezen :)
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
nitflex schreef:
27-09-2023 14:32
Je moet het natuurlijk afwegen tegen jóuw situatie, ik weet niet hoeveel sollicitaties je verder nog hebt lopen. Als je ruime keus hebt zou ik niet ergens gaan werken en waar je bewust of onbewust al zoveel weerstand tegen hebt.

Verder ook een les om niet meteen al je kaarten op tafel te leggen. Dat gedoe over al dan niet je huidige baan opzeggen had je beter later aan kunnen kaarten, gewoon een aanvraag voor nevenactiviteiten doen.
Een met het eerste. Het laatste had geen verschil gemaakt. Dergelijke nevenactiviteiten zal een baas niet toestaan, en dat recht hebben ze, omdat je daarmee in de knoop komt met arbeidstijden. Mijn werkgever heeft een paar jaar geleden een enorme boete gekregen omdat iemand over de max uren heen ging, wat kwam door werk dat hij als betaald mantelzorger deed. Mijn werkgever wist daar niks vanaf, had daar ook nooit toestemming voor gegeven, maar mooi dat ze wel die boete moesten betalen (zelfs na een beroep). Kun je nagaan als ze ook nog toestemming gegeven zouden hebben.
Je mag niet zomaar verbieden dat iemand er íets naast doet, maar elke avond 4 uur werk is echt een ander verhaal.
Het gaat om een servicedesk functie.

Iemand zei net over m'n huidge baan aanhouden in de proeftijd, dat is dus geen optie. Ik zou dan in strijd zijn met de arbeidstijdenwet en zij willen daarnaast ook niet dat je wat anders erbij doet.

Geheel begrijpelijk hoor, ik wist gewoon echt even niet beter dan dat je gewoon 60u mag (of dit verstandig is, is een ander verhaal) werken omdat ik dit veel vaker hoor. Dat dat allemaal niet officieel is en weet ik het wat daar had ik geen idee van.

Ik ben iemand die best wel open en eerlijk is, soms te, en een beetje een flapuit dus ik zeg of vraag vaak ook dingen die ik beter niet kan doen. Leerpuntje voor mij.

Ik ben ook met dit soort dingen echt een enorme noob en dit is de eerste keer ook dat ik zoiets meemaak. Al met al is dit gewoon een wijze les en weet ik hoe ik het de volgende keer beter zou kunnen doen, ook met al jullie feedback natuurlijk!
T-Bag schreef:
27-09-2023 13:04
Qua het hele salaris verhaal zit het me niet lekker dat er wordt gedaan alsof ik dingen verzin.

Het klopte toch ook niet wat jij dacht? Jij dacht dat hun eerdere indicatie 90 euro hoger zat dan in werkelijkheid was, dus ik snap wel dat ze zich dan afvragen waar jij dat bedrag vandaan haalt.
S-Groot schreef:
27-09-2023 15:29
Het klopte toch ook niet wat jij dacht? Jij dacht dat hun eerdere indicatie 90 euro hoger zat dan in werkelijkheid was, dus ik snap wel dat ze zich dan afvragen waar jij dat bedrag vandaan haalt.
Nee, dat was mijn eigen indicatie. Hier werd tijdens het eerste telefonische contact naar gevraagd en dat heb ik gegeven. Ze ging toen kijken wat het startsalaris was en noemde toen een bedrag wat €100 lager was dan mijn indicatie met erbij de tekst "dus daar komen we wel uit denk ik". Met het uiteindelijke aanbod bleek dit dus €110 te zijn, dus ze zat er €10 naast. Tuurlijk, waar hebben we het dan over?

Dus stel, zij vragen indicatie, ik zeg €500. Zij zeggen het startsalaris is €400, hier komen we samen wel uit denk ik, en dan is het uiteindelijke bod €390 zonder samen ergens uit te komen.

Maar ergens "samen uitkomen" interpreteer ik niet als een aanbod doen wat nog lager is dan dat je in eerste instantie zegt en dat ik ook geen tegenbod mag doen. Maar dat kan aan mij liggen.

Aangezien ze het toch toch op moest zoeken had ze ook meteen het correcte bedrag kunnen noemen en niet achteraf doen alsof ik dingen loop te verzinnen.
t-bag wijzigde dit bericht op 27-09-2023 15:44
8.78% gewijzigd
nausicaa schreef:
27-09-2023 14:52
Een met het eerste. Het laatste had geen verschil gemaakt. Dergelijke nevenactiviteiten zal een baas niet toestaan, en dat recht hebben ze, omdat je daarmee in de knoop komt met arbeidstijden. Mijn werkgever heeft een paar jaar geleden een enorme boete gekregen omdat iemand over de max uren heen ging, wat kwam door werk dat hij als betaald mantelzorger deed. Mijn werkgever wist daar niks vanaf, had daar ook nooit toestemming voor gegeven, maar mooi dat ze wel die boete moesten betalen (zelfs na een beroep). Kun je nagaan als ze ook nog toestemming gegeven zouden hebben.
Je mag niet zomaar verbieden dat iemand er íets naast doet, maar elke avond 4 uur werk is echt een ander verhaal.
Ja, maar als het niet vast ingeroosterd is, kan er al veel meer. Bovendien mag je wel voor een korte periode van 4 weken ofzo over de max gaan. Daarmee zou je precies de proeftijd kunnen overbruggen. Of je haalt er een shift af, ofzo.
Of je neemt verlof bij je parttime baan
hoi
Maar je mag toch tijdelijk wel 60 uur werken in totaal? Alleen niet een half jaar ofzo.
Only dead fish go with the flow
nitflex schreef:
27-09-2023 15:39
Ja, maar als het niet vast ingeroosterd is, kan er al veel meer. Bovendien mag je wel voor een korte periode van 4 weken ofzo over de max gaan. Daarmee zou je precies de proeftijd kunnen overbruggen. Of je haalt er een shift af, ofzo.
Dit dus
Only dead fish go with the flow
Wanneer je toch besluit om de baan te nemen, laat alles dan op papier zetten.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Dat met salaris is wat knullig, maar ze zat er tien euro naast. Dat lijkt me niet onoverkomelijk. Doen alsof je dingen verzint, is een ander verhaal. Dat het onder je indicatie valt is jammer, maar dan zou het bij mij een beetje afhangen van hoe ik mijn indicatie heb bedacht. Heb ik daar 200 opgezet om ruimte te maken, kan het maar zo zijn dat ik hun voorstel gewoon heel redelijk vind.

Zo hameren op je huidige baan behouden, zou bij mij ook niet echt lekker vallen. Nog los van dat het niet mag voor langere tijd, ik vind het ook een verkeerd signaal. "ik wil in principe wel bij jullie werken, maar voor de zekerheid houd ik wat achter de hand". Denk dat je het ook raar vindt als ze een reservemedewerker aannemen, voor het geval het niet werkt met jou. Bovendien vind ik 60 uur per week werken, niet heel verstandig, zeker niet als je gaat starten met een nieuwe fulltimebaan. Ik ken ook echt niemand die dat structureel doet, soms wordt er wel graag gedaan alsof. En ze zullen er heus wel zijn, maar het heel vaak horen herken ik helemaal niet.
Dreamglasses schreef:
27-09-2023 18:15
Maar je mag toch tijdelijk wel 60 uur werken in totaal? Alleen niet een half jaar ofzo.
Je mag volgens mij in een periode van 4 weken 55 uur werken en bij een periode van 16 weken 48 uur per week.
Heb je nog meer sollicitaties lopen? Want dit gaat 'm niet worden denk ik.
Wat eten we vanavond?
Nou, waarschijnlijk niet heel verrassend maar ik heb toch besloten om het niet te doen.

Los van alles gun ik het bedrijf ook gewoon iemand die wel staat te popelen om daar te gaan werken. Ook gun ik mezelf gewoon een leuke baan waar ik niet bij voorbaat al met tegenzin ofzo naartoe ga.

Al met al een wijze les en een ervaring rijker! Als jullie nog meer tips hebben, hoor ik dat graag, dan kan ik dat meenemen in mijn vervolg stappen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven