
Mag je op je werk kwaliteit verwachten en dat uitspreken??

vrijdag 20 oktober 2023 om 10:33
Ben ik weer met een werkcultuurtopic. Ik anonimiseer een en ander.
Ik loop tegen iets aan waar me de broek weer van afzakt. Een collega van mij moet een beoordeling krijgen over iets van zeg maar een interne accountant. Wij werken allebei onder dezelfde manager. De accountant, die weer aan de directie moet rapporteren, houdt zich niet helemaal aan het beoordelingskader en de opdracht van mijn collega, gaat haar boekje aantoonbaar te buiten, en mijn collega's project krijgt nu een beoordeling die de plank misslaat. Een externe accountant zou er redelijk gehakt van maken wat onze interne vrouw nu er van maakt; de beoordeling van onze organisatie door de registeraccountant van Deloitte zit op dit punt veel beter in elkaar, zeg maar. Je krijgt het zo niet aangeleerd in de accountancy, dat weten we.
Nu wilde mijn collega de accountant hierop vriendelijk aanspreken, een net verhaal houden van 'ik ben een beetje verbaasd, lieve accountant, hoe heb jij het beoordelingskader geformuleerd dit dat bladibla, hoe komen we op 1 lijn'. Nou houdt de manager dit tegen want dat kan niet zo in onze organisatie en je moet mensen hier te vriend houden en we spelen het wel indirect via het bestuur. Totale wegtrekker hier. Waar leiden we mensen dan voor op als we niet normaal verwachtingen kunnen bespreken?
Ik ben dit gehobby zo zat en het gebrek aan openheid en reflectie. Nou zegt vriend dat dit overal zo gaat en dat ik dit nog 30 jaar moet uitzitten, en anders maar voor mezelf moet beginnen. Ik kan er niet over uit en ben echt in staat mezelf helemaal uit het werkende leven terug te trekken. Maar ja, ik heb nog geen 3 miljoen op de bank.... Hoe ga jij nou om met eisen willen stellen, en volgens mij ook mogen en moeten stellen, maar aanlopen tegen 'doe maar wat' en je hele wereldbeeld uitgedaagd zien?
Ik loop tegen iets aan waar me de broek weer van afzakt. Een collega van mij moet een beoordeling krijgen over iets van zeg maar een interne accountant. Wij werken allebei onder dezelfde manager. De accountant, die weer aan de directie moet rapporteren, houdt zich niet helemaal aan het beoordelingskader en de opdracht van mijn collega, gaat haar boekje aantoonbaar te buiten, en mijn collega's project krijgt nu een beoordeling die de plank misslaat. Een externe accountant zou er redelijk gehakt van maken wat onze interne vrouw nu er van maakt; de beoordeling van onze organisatie door de registeraccountant van Deloitte zit op dit punt veel beter in elkaar, zeg maar. Je krijgt het zo niet aangeleerd in de accountancy, dat weten we.
Nu wilde mijn collega de accountant hierop vriendelijk aanspreken, een net verhaal houden van 'ik ben een beetje verbaasd, lieve accountant, hoe heb jij het beoordelingskader geformuleerd dit dat bladibla, hoe komen we op 1 lijn'. Nou houdt de manager dit tegen want dat kan niet zo in onze organisatie en je moet mensen hier te vriend houden en we spelen het wel indirect via het bestuur. Totale wegtrekker hier. Waar leiden we mensen dan voor op als we niet normaal verwachtingen kunnen bespreken?
Ik ben dit gehobby zo zat en het gebrek aan openheid en reflectie. Nou zegt vriend dat dit overal zo gaat en dat ik dit nog 30 jaar moet uitzitten, en anders maar voor mezelf moet beginnen. Ik kan er niet over uit en ben echt in staat mezelf helemaal uit het werkende leven terug te trekken. Maar ja, ik heb nog geen 3 miljoen op de bank.... Hoe ga jij nou om met eisen willen stellen, en volgens mij ook mogen en moeten stellen, maar aanlopen tegen 'doe maar wat' en je hele wereldbeeld uitgedaagd zien?
vrijdag 20 oktober 2023 om 10:38
Het is inderdaad niet aan de beoordeelde collega om de resultaten met de accountant te bespreken.
Collega moet naar leidinggevende en die moet weer naar de persoon die de resultaten wél met de accountant kan en mag bespreken.
Ik ben voor mezelf begonnen
Collega moet naar leidinggevende en die moet weer naar de persoon die de resultaten wél met de accountant kan en mag bespreken.
Ik ben voor mezelf begonnen

I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
vrijdag 20 oktober 2023 om 10:41
Helaas op meerdere werkplekken meegemaakt. En ook meegemaakt dat het niet iets is wat je kunt bespreken. Dus ja je mag kwaliteit verwachten maar bij geen kwaliteit leveren dit uitspreken is not done. Omdat er dan gedoe onderling van komt, degene zich dan misschien wel ziek gaat melden, we allemaal andere standaard hebben wat kwaliteit leveren betreft, iedereen werkt met de beste bedoelingen en weet ik veel wat voor argumenten nog meer om er niets van te zeggen. Ik trek dat ook erg slecht maar heb ondertussen ervaren dat met de andere kant opkijken en niets zeggen de sfeer beter blijft dus ik brand mijn vingers er niet meer aan.

vrijdag 20 oktober 2023 om 10:47
Ik vind je wel een beetje dramatisch schrijven.
Mijn oplossing als ik in de grote organisatie waar ik werk dingen zie die beter kunnen? Als ik er iets aan kan doen omdat dat in mijn macht of binnen mijn bevoegdheid ligt dan doe ik er wat aan. Als dat niet zo is dan laat ik het zoveel mogelijk los. Het heeft heel weinig zin om je druk over te maken over zaken waar je niets aan kan doen. Zolang er geen sprake is van ernstige feiten zoals fraude verbaas ik me slechts.
Als ik jou was zou ik wat meer mijn schouders ophalen en stilletjes genieten van de wetenschap dat ik zelf wel die grote kwaliteit lever.
Mijn oplossing als ik in de grote organisatie waar ik werk dingen zie die beter kunnen? Als ik er iets aan kan doen omdat dat in mijn macht of binnen mijn bevoegdheid ligt dan doe ik er wat aan. Als dat niet zo is dan laat ik het zoveel mogelijk los. Het heeft heel weinig zin om je druk over te maken over zaken waar je niets aan kan doen. Zolang er geen sprake is van ernstige feiten zoals fraude verbaas ik me slechts.
Als ik jou was zou ik wat meer mijn schouders ophalen en stilletjes genieten van de wetenschap dat ik zelf wel die grote kwaliteit lever.

vrijdag 20 oktober 2023 om 10:56
Dit. Verdiep je eens in “the circle of influence” vs “the circle of concern”, auteur Stephen Covey.Nemophilista schreef: ↑20-10-2023 10:47Mijn oplossing als ik in de grote organisatie waar ik werk dingen zie die beter kunnen? Als ik er iets aan kan doen omdat dat in mijn macht of binnen mijn bevoegdheid ligt dan doe ik er wat aan. Als dat niet zo is dan laat ik het zoveel mogelijk los.
vrijdag 20 oktober 2023 om 11:50
Herkenbaar.
Bij ons had een andere afdeling een vod van een overeenkomst opgesteld. Toen ik vriendelijk mailde dat de overeenkomst een aantal onvolkomenheden bevatte en ik graag even bij ze langs liep om aan te geven wat er getweakt moest worden, moest ik op het matje komen bij de hoogste baas.
Gestrekt been werd dat genoemd
Bij ons had een andere afdeling een vod van een overeenkomst opgesteld. Toen ik vriendelijk mailde dat de overeenkomst een aantal onvolkomenheden bevatte en ik graag even bij ze langs liep om aan te geven wat er getweakt moest worden, moest ik op het matje komen bij de hoogste baas.
Gestrekt been werd dat genoemd


vrijdag 20 oktober 2023 om 12:01
Zo gaat het vaak binnen grote bedrijven. Mensen die proberen hun hoofd boven het maaiveld uit te steken worden eerder daarvoor gestraft dan beloond.
Op mijn werk hadden we tot een paar jaar geleden een collega-teamlead (ook vrouw, jonge dertiger) die hyper-ambitieus was en keihard werkte om haar team het efficientste van de organisatie te maken. Dat ging zelfs zo ver dat ze onnodig en ongevraagd het aantal FTE terugbracht naar het hoogstnoodzakelijke en van de daken schreeuwde dat haar team "lean and mean" was.
Dat ging goed tot een kleine reorganisatie, waarbij het management ordinair de kaasschaaf pakte en besloot dat ieder team 1 FTE moest inleveren. Alle andere teams konden dat hebben, maar dat van haar kreeg het werk niet meer van de hand. In overleg is ze vervolgens vertrokken.
Op mijn werk hadden we tot een paar jaar geleden een collega-teamlead (ook vrouw, jonge dertiger) die hyper-ambitieus was en keihard werkte om haar team het efficientste van de organisatie te maken. Dat ging zelfs zo ver dat ze onnodig en ongevraagd het aantal FTE terugbracht naar het hoogstnoodzakelijke en van de daken schreeuwde dat haar team "lean and mean" was.
Dat ging goed tot een kleine reorganisatie, waarbij het management ordinair de kaasschaaf pakte en besloot dat ieder team 1 FTE moest inleveren. Alle andere teams konden dat hebben, maar dat van haar kreeg het werk niet meer van de hand. In overleg is ze vervolgens vertrokken.

vrijdag 20 oktober 2023 om 12:15
Dit zie je in alle werkvelden. Ik werk in een totaal ander wereldje (waar het al helemaal not done is om je met het werk van collega's bezig te houden) en heb in de jaren ook mensen kantjes ervan af zien lopen of gewoon echt slecht werk zien leveren.
En die zitten er nog steeds. In het begin maakte ik me er druk om, maar zoals iemand al schreef 'cirkel van invloed'.
En die zitten er nog steeds. In het begin maakte ik me er druk om, maar zoals iemand al schreef 'cirkel van invloed'.

vrijdag 20 oktober 2023 om 12:36
Een collega van mij moet een beoordeling krijgen over iets van zeg maar een interne accountant. Wij werken allebei onder dezelfde manager. De accountant, die weer aan de directie moet rapporteren, houdt zich niet helemaal aan het beoordelingskader en de opdracht van mijn collega, gaat haar boekje aantoonbaar te buiten, en mijn collega's project krijgt nu een beoordeling die de plank misslaat. Een externe accountant zou er redelijk gehakt van maken wat onze interne vrouw nu er van maakt; de beoordeling van onze organisatie door de registeraccountant van Deloitte zit op dit punt veel beter in elkaar, zeg maar. Je krijgt het zo niet aangeleerd in de accountancy, dat weten we.
Kun je dit stuk niet herschrijven, met (kloppende) interpunctie enzo? Ik snap er zo geen hol van. Ja, ik snap dat je het ergens niet mee eens bent. Iets dat jouw collega en een interne accountant aangaat. Maar wat precies? En wat jouw rol is?

vrijdag 20 oktober 2023 om 12:37
Ik ben zelf trouwens nooit bloedfanatiek geweest. Wat een ander doet, moet een ander weten. Ik ben helemaal geen type om mensen op dingen aan te spreken als het mij verder niet aangaat, en ik houd er ook niet van in die positie gebracht te worden. Doe je ding, en val me niet lastig. Ik werk als een soort externe en richt me hoofdzakelijk op mijn eigen werk.

vrijdag 20 oktober 2023 om 12:43
Het zou ook heel raar zijn dat je als beoordeelde invloed hebt op je eigen beoordeling. Dat zou een vreemde (en gevaarlijke) route zijn.
vrijdag 20 oktober 2023 om 12:45
Ik heb heel lang als inhoudelijke specialist gewerkt. Dan ben je ontzettend gefocust op inhoudelijke kwaliteit en je hoeft niet veel samen te werken.
Toen werd ik manager. Wat een koude kermis. Openlijk disfunctionerende medewerkers maken promotie omdat dat zo uitkomt en het te veel gedoe is om iemand anders te zoeken, laat staan een disfunctionerende werknemer te ontslaan.
Hard werken en scherp zijn op de inhoud is me niet in dank afgenomen. De omgeving reageert alleen maar narrig omdat hun eigen onkunde en gebrek aan motivatie gaat opvallen als een ander zich wel inzet en wel goed presteert.
Toen werd ik manager. Wat een koude kermis. Openlijk disfunctionerende medewerkers maken promotie omdat dat zo uitkomt en het te veel gedoe is om iemand anders te zoeken, laat staan een disfunctionerende werknemer te ontslaan.
Hard werken en scherp zijn op de inhoud is me niet in dank afgenomen. De omgeving reageert alleen maar narrig omdat hun eigen onkunde en gebrek aan motivatie gaat opvallen als een ander zich wel inzet en wel goed presteert.

vrijdag 20 oktober 2023 om 12:47
Inderdaad, vooral dat 'lieve accountant '. Ik neem aan dat dit niet letterlijk zo gezegd is?
Als iemand mij op het werk van feedback wil voorzien en daar een komma-lieve jufjoke in verwerkt, kan hij van mij geen serieuze reactie meer verwachten. Zeer neerbuigend in mijn ogen.

vrijdag 20 oktober 2023 om 12:57
Het is niet gezegd, dat is dus tegengehouden, als ik de OP goed begrijp. Maar de insteek was dus om er een “vriendelijk” gesprek over aan te gaan. Ik neem aan dat het meer te illustratie was, geen letterlijke formulering.Jufjoke schreef: ↑20-10-2023 12:47Inderdaad, vooral dat 'lieve accountant '. Ik neem aan dat dit niet letterlijk zo gezegd is?
Als iemand mij op het werk van feedback wil voorzien en daar een komma-lieve jufjoke in verwerkt, kan hij van mij geen serieuze reactie meer verwachten. Zeer neerbuigend in mijn ogen.

vrijdag 20 oktober 2023 om 13:03

vrijdag 20 oktober 2023 om 13:20
En weet je waar ik helemaal schijtziek van werd? Dat gegaslight over dat alles aan de ene kant je eigen schuld is en aan de andere kant er iets mis met je is als je 'dingen niet gewoon kunt accepteren' of je 'creativiteit mist'.HiltjeHillegonda schreef: ↑20-10-2023 12:45Ik heb heel lang als inhoudelijke specialist gewerkt. Dan ben je ontzettend gefocust op inhoudelijke kwaliteit en je hoeft niet veel samen te werken.
Toen werd ik manager. Wat een koude kermis. Openlijk disfunctionerende medewerkers maken promotie omdat dat zo uitkomt en het te veel gedoe is om iemand anders te zoeken, laat staan een disfunctionerende werknemer te ontslaan.
Hard werken en scherp zijn op de inhoud is me niet in dank afgenomen. De omgeving reageert alleen maar narrig omdat hun eigen onkunde en gebrek aan motivatie gaat opvallen als een ander zich wel inzet en wel goed presteert.
Nee pietje doet zijn werk openlijk niet en lacht me recht in mijn gezicht uit als ik daardoor extra werk heb en is een psycho, ik ben het issue niet want ik lever gewoon. Maar wil het wel graag eens hebben over waarom we nergens geld voor hebben behalve voor psycho's als pietje.
Onee dat mag niet, slachtoffergedrag.
vrijdag 20 oktober 2023 om 13:39

vrijdag 20 oktober 2023 om 13:40
Ik snap niet helemaal wat het verhaal is, maar wat ik denk te begrijpen:
1. Je werkt in een bedrijf met een IAD, of in ieder geval één interne accountant.
2. De IA heeft een audit gedaan op “iets” van je collega
3. Die audit kende een beoordelingskader, dat volgens jou en je collega niet correct is gevolgd door de interne accountant in kwestie.
4. De IA rapporteert rechtstreeks aan de directie (bestuur? is dat hetzelfde?)
5. Jij wilde de IA aanspreken
6. Je directe management wil dat niet, maar wil dat het via het bestuur loopt.
7. Jij koppelt daar een reeks emoties aan en concludeert vrij emotionele motieven bij je directe management.
Klopt dat zo ongeveer?
Iedere IAD, en ook een loslopende IA, met enige kwaliteit in het vak, heeft zoiets als een charter dat de onafhankelijkheid moet garanderen. Dat betekent onder andere dat een IAD zo in de organisatie wordt gehangen dat die onafhankelijkheid veilig wordt gesteld. En een normale interne accountant bewaakt die onafhankelijkheid. De reactie van je management lijkt daar prima in te passen.
Aan de andere kant: een accountant, en dus ook een interne accountant, moet voor het uitvoeren van een audit voldoende overeenstemming hebben met de opdrachtgever (hier de directie? Het lijkt uit je verhaal ook even dat je collega de opdrachtgever is?) over de normen waaraan feiten getoetst zullen worden. Het is volstrekt normaal dat als uit de rapportage volgt dat die normen onduidelijk zijn en/of niet correct zijn toegepast, die accountant daarop aanspreekbaar is. Dat charter dat ik noemde zou ook iets moeten regelen over hoe daar mee om te gaan. Zeg maar een soort klachtenprocedure.
Kortom, je manager en je vriend lijken gelijk te hebben. Inhoudelijk weet ik natuurlijk niet of jij ongelijk of gelijk hebt, maar je organisatie zou een procedure moeten hebben om dat op te lossen. En die procedure hoor je te bewandelen.
1. Je werkt in een bedrijf met een IAD, of in ieder geval één interne accountant.
2. De IA heeft een audit gedaan op “iets” van je collega
3. Die audit kende een beoordelingskader, dat volgens jou en je collega niet correct is gevolgd door de interne accountant in kwestie.
4. De IA rapporteert rechtstreeks aan de directie (bestuur? is dat hetzelfde?)
5. Jij wilde de IA aanspreken
6. Je directe management wil dat niet, maar wil dat het via het bestuur loopt.
7. Jij koppelt daar een reeks emoties aan en concludeert vrij emotionele motieven bij je directe management.
Klopt dat zo ongeveer?
Iedere IAD, en ook een loslopende IA, met enige kwaliteit in het vak, heeft zoiets als een charter dat de onafhankelijkheid moet garanderen. Dat betekent onder andere dat een IAD zo in de organisatie wordt gehangen dat die onafhankelijkheid veilig wordt gesteld. En een normale interne accountant bewaakt die onafhankelijkheid. De reactie van je management lijkt daar prima in te passen.
Aan de andere kant: een accountant, en dus ook een interne accountant, moet voor het uitvoeren van een audit voldoende overeenstemming hebben met de opdrachtgever (hier de directie? Het lijkt uit je verhaal ook even dat je collega de opdrachtgever is?) over de normen waaraan feiten getoetst zullen worden. Het is volstrekt normaal dat als uit de rapportage volgt dat die normen onduidelijk zijn en/of niet correct zijn toegepast, die accountant daarop aanspreekbaar is. Dat charter dat ik noemde zou ook iets moeten regelen over hoe daar mee om te gaan. Zeg maar een soort klachtenprocedure.
Kortom, je manager en je vriend lijken gelijk te hebben. Inhoudelijk weet ik natuurlijk niet of jij ongelijk of gelijk hebt, maar je organisatie zou een procedure moeten hebben om dat op te lossen. En die procedure hoor je te bewandelen.
anoniem_65fc39b29bca3 wijzigde dit bericht op 20-10-2023 13:46
Reden: Stukje dat onaardig zou kunnen worden opgevat, maar zo niet bedoeld was, weg gehaald
Reden: Stukje dat onaardig zou kunnen worden opgevat, maar zo niet bedoeld was, weg gehaald
14.36% gewijzigd

vrijdag 20 oktober 2023 om 13:45
Oh, even het loepje er bij: ik denk dat ik je frustratie wel begrijp, en ik denk ook dat je een persoonlijkheid hebt die niet de meest kansrijke is in het soort organisatie waar je nu in werkt.
Voor jezelf beginnen zou je wel eens een enorme opluchting kunnen geven. Ik zeg dat mede uit eigen ervaring: als je je eigen baas bent kan je je veel meer (niet 100%, maar echt veel meer) bezig houden met de inhoud, met je eigen werk en verantwoordelijkheid, en je ongestraft afsluiten voor het hele sociale proces dat bij een grote organisatie komt en dat voor mensen die zich daar niet kiplekker bij voelen vooral heel frustrerend en vermoeiend is.
Echt, been there, done that, got the t-shirt, en nog nooit zo gelukkig geweest als toen ik zzp-er werd
Voor jezelf beginnen zou je wel eens een enorme opluchting kunnen geven. Ik zeg dat mede uit eigen ervaring: als je je eigen baas bent kan je je veel meer (niet 100%, maar echt veel meer) bezig houden met de inhoud, met je eigen werk en verantwoordelijkheid, en je ongestraft afsluiten voor het hele sociale proces dat bij een grote organisatie komt en dat voor mensen die zich daar niet kiplekker bij voelen vooral heel frustrerend en vermoeiend is.
Echt, been there, done that, got the t-shirt, en nog nooit zo gelukkig geweest als toen ik zzp-er werd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in