Waarom is "iedereen" zo boos ?
woensdag 22 november 2023 om 22:27

zaterdag 25 november 2023 om 09:17
Dat mensen wel naar Wilders luisteren en niet naar de linkse partijen heeft vooral met Wilders te maken. Hij weet heel goed wat zijn kiezers willen horen en gebruikt eenvoudige taal. Timmermans is hierin veel minder behendig. Het lukt hem niet goed om de kiezers die normaal niet op GLPvdA stemmen te bereiken. Daarnaast heeft die partij een imago probleem, het wordt gezien als een partij voor de hoog opgeleide randstedeling, en dat klopt dus ook met de cijfers die hier donderdag over gepubliceerd zijn. Relatief weinig laag en midden opgeleiden stemden op die partij. Daarnaast bleef de linkse stemmer thuis. Een kwart van de PVDD stemmers in 2021 is nu thuis gebleven bijvoorbeeld.
Ook jongeren weten de PVV kennelijk beter te vinden ipv GLPvdA. Terwijl die laatste volgens mij toch wel een jongerenpartij was.
Wilders zegt gewoon wat het volk wil horen, ongeacht of dat wel of niet realistisch is. Wij kunnen niet zonder migratie. Hebben ze in de UK geprobeerd, werd geen succes.
Ook jongeren weten de PVV kennelijk beter te vinden ipv GLPvdA. Terwijl die laatste volgens mij toch wel een jongerenpartij was.
Wilders zegt gewoon wat het volk wil horen, ongeacht of dat wel of niet realistisch is. Wij kunnen niet zonder migratie. Hebben ze in de UK geprobeerd, werd geen succes.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 25-11-2023 09:37
3.95% gewijzigd
zaterdag 25 november 2023 om 09:19
Nee arbeidsmigranten uit de EU hebben we gewoon nodig vooralsnog.
Die internationale studenten mogen wel flink terug geschroefd worden. Ik had er geen idee van tot Omtzigt uitlegde hoe dat werkte. Die studeren hier blijkbaar op onze kosten ipv dat ze geld meebrengen. En ons onderwijs lijdt er onder dat alles in steenkolenengels onderwezen wordt. Ook gaat het ten koste van Nederlanders die uitgeloot worden op studies die hier nodig zijn. Ik zou dus zeker graag zien dat studies waar Nederland gebrek heeft aan vakmensen enkel voor Nederlanders beschikbaar worden en dat er gestopt wordt met faciliteren van studies voor mensen die hier komen studeren en hun kennis weer mee terug nemen.
Dat het in de buurlanden ook geen nul is wil toch niet zeggen dat wij elke kans de kraan een beetje dichter te draaien maar moeten laten lopen?
dubois wijzigde dit bericht op 25-11-2023 09:22
7.18% gewijzigd
zaterdag 25 november 2023 om 09:20
Wat ik uiterst bijzonder vind telkens weer, is dat mensen zich zo makkelijk voor laten liegen. En niet de moeite doen om op zoek te gaan naar de bredere waarheid. Zowel 'links' als 'rechts' gedachtengoed. Ik denk dat de situaties waarin we als mensheid en wereld mee te maken hebben zo genuanceerd is en vol van tegenstrijdige belangen, waardoor het voor iedereen eigenlijk te moeilijk is geworden om het volledige plaatje te zien. En daardoor ken je altijd maar het halve verhaal en richt je, je op het kleine stukje van het plaatje en wordt dat je houvast. Omdat we allemaal houvast, veiligheid en erkenning zoeken als mens zijnde.
Daarnaast vind ik het ook bijzonder dat Wilders getrouwd is met een vrouw met een migratie achtergrond en een dubbele nationaliteit heeft. Gezien zijn uitspraken over migratie en dubbele nationaliteit, en de rechten die hij deze groep mensen wil ontzeggen.
Daarnaast vind ik het ook bijzonder dat Wilders getrouwd is met een vrouw met een migratie achtergrond en een dubbele nationaliteit heeft. Gezien zijn uitspraken over migratie en dubbele nationaliteit, en de rechten die hij deze groep mensen wil ontzeggen.

ibigu wijzigde dit bericht op 25-11-2023 09:22
0.56% gewijzigd
zaterdag 25 november 2023 om 09:20
Ik vind het ook een kapitale fout van de PvdA om met de activisten van GL samen te gaan.Dahlia74 schreef: ↑25-11-2023 09:17Dat mensen wel naar Wilders luisteren en niet naar de linkse partijen heeft vooral met Wilders te maken. Hij weet heel goed wat zijn kiezers willen horen en gebruikt eenvoudige taal. Timmermans is hierin veel minder behendig. Het lukt hem niet goed om de kiezers die normaal niet op GLPvdA stemmen te bereiken. Daarnaast heeft die partij een imago probleem, het wordt gezien als een partij voor de hoog opgeleide randstedeling, en dat klopt dus ook met de cijfers die hier donderdag over gepubliceerd zijn. Relatief weinig laag en midden opgeleiden stemden op die partij. Daarnaast bleef de linkse stemmer thuis. Een kwart van de PVDD stemmers in 2021 is nu thuis gebleven bijvoorbeeld.
Ook jongeren weten de PVV beter te vinden ipv GLPvdA.
zaterdag 25 november 2023 om 09:22
Ik zeg ook niet dat er nergens mogelijkheden zijn, wel dat de genoemde cijfers loze beloftes zijn. Wat jij schrijft gaat enkel over een heel klein stukje van het asielbeleid, ik had het over internationale afspraken in bredere zin. Zoals vrije arbeidsmigratie binnen de EU. Op hoeveel zitten onze buurlanden als je het corrigeert voor inwoneraantal? Onder die 50.000?Dubois schreef: ↑25-11-2023 09:10Het is al meermaals duidelijk gemaakt o.a. in WNL dat onze buurlanden een strenger beleid voeren wat wij dus ook zonder inmenging van de EU kunnen doen. Het goedkeuringspercentage ligt hier bijv de helft hoger omdat de bewijslast bij de IND ligt itt bij buurlanden. Schaf dat dus als eerste af. Maak Nederland een onaantrekkelijke bestemming. En er was nog meer wat wij zelf kunnen doen volgens iemand bij WNL. Dat wijzen naar Brussel moet eens afgelopen zijn. Of zoals Omtzigt onlangs zei: in Brussel met de vuist op tafel slaan.
zaterdag 25 november 2023 om 09:23
Ik ben lid van GroenLinks en voer dus elke verkiezingen campagne. En in die campagne doe ik precies dat: ik ga huis aan huis om met mensen te praten. Wat mij daarin opvalt is dat rechtse mensen überhaupt niet naar me willen luisteren. Als ze al in gesprek gaan roepen zij meestal welke bizarre dingen links volgens hen doet of vindt en als ik dan uit probeer te leggen dat dat totaal niet overeen komt met wat er in ons verkiezingsprogramma staat, waar ik zelf in geloof of wat er voor beleid gevoerd wordt dan geloven ze me niet. Rechts gelooft over het algemeen in een zelf verzonnen schrikbeeld van links dat niet eens in de buurt komt van hoe het echt zit.thistle schreef: ↑24-11-2023 18:51De basis van links progressief is fantastisch: gericht op eerlijkheid, gelijkheid, een samenleving waarin voor iedereen plek is. Ik snap dan ook echt niet wat hier gebeurt, kiezers worden geminacht, dom bevonden. Er wordt niet geluisterd en niet gesproken, er wordt fanatiek gedebateerd om het gelijk. Ik vind dit echt heel verdrietig. De kracht van links zou er op dit moment juist in kunnen zitten om te laten zien dat we met samenwerking en inclusie veel sterker staan dan met haat en uitsluiting. Ooit werd Groen Links verweten dat ze samen theedrinken als oplossing zagen, en juist nu zouden ze moeten gaan theedrinken met die zwevende, ontvreden kiezer, want een groot deel van deze kiezers zou op de korte en de lange termijn wel eens veel beter af kunnen zijn bij een andere partij dan de PVV. Dat begint met deze kiezers niet dom te noemen, maar zonder oordeel met ze te gaan communiceren en vragen waarom ze bang of boos zijn.
En deze indruk komt voort uit meer dan 1000 huizen die ik bezocht heb.
Voorbeeldje: ik rij zelf in een dikke SUV die op benzine rijdt en doe letterlijk alles met de auto. Ik maak regelmatig mee dat ik met mijn auto voor kom rijden en dat een rechts iemand dan zegt; GroenLinks wil alleen maar automobilisten pesten. Dan zeg ik; nee hoor, ik ben dol op mijn auto, daar staat ie. En dan blijven ze toch volhouden dat van GroenLinks niemand meer auto mag rijden.
Kortom; thee drinken werkt dus niet zo.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 25 november 2023 om 09:26
Dit mag echt meer benoemd worden.patsy--stone schreef: ↑25-11-2023 03:08Precies. Wat wél is veranderd in die 40 jaar is dat de verzorgingsstaat volledig afgebroken is, allerlei overheidstaken commercieel(er) zijn gemaakt en daardoor falen (OV, onderwijs, zorg, woningbouw), en dat de kloof tussen arm en rijk enorm is gegroeid. Met rijken die bijvoorbeeld 17% per jaar in inkomen + bonussen erop vooruit zijn gegaan, zelfs in de coronacrisis en terwijl ze bedrijven leidden die overheidssteun kregen (!) terwijl er voor de gewone werkenden moeilijk wordt gedaan over bijvoorbeeld 2% loon erbij (tijdens inflatie van 11%).
Dát is de "vijand", als je zo nodig een tegenstelling zoekt, de rijken die zich ten koste van alles en iedereen op een walgelijke manier nog verder verrijken, en niet zo'n beetje ook. Maar die lachen in hun vuistje over al deze ruzie over migratie en geloof. Dat leidt lekker af, zo kunnen zij ondertussen lekker ongemerkt doorgaan met nog wat miljoenen bij elkaar schrapen.
Aandeelhouders van grote bedrijven krijgen gigantische bonussen maar de gemiddelde werknemer krijgt er amper wat bij. Met een beetje geluk 3% verhoging. Middeninkomens leveren al jaren in (betalen de hoofdprijs voor alles, geen toeslagen) en het verschil tussen arm en rijk zie ik enorm toenemen.
Bij grote bedrijven overheerst het gevoel dat je als werknemer minder voor een klant werkt maar des te meer voor de aandeelhouders. Het gaat alleen maar om geld, met zo min mogelijk werknemers het werk doen door alles in bedrijven kapot te bezuinigen (bijv. door te weinig te investeren en te weinig testen van systemen want alles moet snel, snel) en hoge werkdruk als gevolg.
Met CAO besprekingen wordt het geld van de salarisverhogingen niet van de winst afgehaald, nee joh de aandeelhouders blijven flink cashen maar wordt er wel weer op een andere manier bezuinigd. Lekker commercieel.
zaterdag 25 november 2023 om 09:28
Klopt, en toch is het rechts beleid van de afgelopen tijd de schuld van links. Dat hoor ik van mensen die nog nooit een links kabinet hebben meegemaakt.fashionvictim schreef: ↑25-11-2023 09:23Ik ben lid van GroenLinks en voer dus elke verkiezingen campagne. En in die campagne doe ik precies dat: ik ga huis aan huis om met mensen te praten. Wat mij daarin opvalt is dat rechtse mensen überhaupt niet naar me willen luisteren. Als ze al in gesprek gaan roepen zij meestal welke bizarre dingen links volgens hen doet of vindt en als ik dan uit probeer te leggen dat dat totaal niet overeen komt met wat er in ons verkiezingsprogramma staat, waar ik zelf in geloof of wat er voor beleid gevoerd wordt dan geloven ze me niet. Rechts gelooft over het algemeen in een zelf verzonnen schrikbeeld van links dat niet eens in de buurt komt van hoe het echt zit.
Voorbeeldje: ik rij zelf in een dikke SUV die op benzine rijdt en doe letterlijk alles met de auto. Ik maak regelmatig mee dat ik met mijn auto voor kom rijden en dat een rechts iemand dan zegt; GroenLinks wil alleen maar automobilisten pesten. Dan zeg ik; nee hoor, ik ben dol op mijn auto, daar staat ie. En dan blijven ze toch volhouden dat van GroenLinks niemand meer auto mag rijden.
Alsjemenou!

zaterdag 25 november 2023 om 09:30
Bij ons komen enkel Jehova Getuigen aan de deur om het geloof te verspreiden. Jij doet dat dus voor Groen Links op die manier?fashionvictim schreef: ↑25-11-2023 09:23Ik ben lid van GroenLinks en voer dus elke verkiezingen campagne. En in die campagne doe ik precies dat: ik ga huis aan huis om met mensen te praten. Wat mij daarin opvalt is dat rechtse mensen überhaupt niet naar me willen luisteren. Als ze al in gesprek gaan roepen zij meestal welke bizarre dingen links volgens hen doet of vindt en als ik dan uit probeer te leggen dat dat totaal niet overeen komt met wat er in ons verkiezingsprogramma staat, waar ik zelf in geloof of wat er voor beleid gevoerd wordt dan geloven ze me niet. Rechts gelooft over het algemeen in een zelf verzonnen schrikbeeld van links dat niet eens in de buurt komt van hoe het echt zit.
Met auto?

zaterdag 25 november 2023 om 09:31
Eens, er is een gebrek aan kamers in pak ‘em beet Eindhoven en Delft door bovenstaande.Dubois schreef: ↑25-11-2023 09:19Nee arbeidsmigranten uit de EU hebben we gewoon nodig vooralsnog.
Die internationale studenten mogen wel flink terug geschroefd worden. Ik had er geen idee van tot Omtzigt uitlegde hoe dat werkte. Die studeren hier blijkbaar op onze kosten ipv dat ze geld meebrengen. En ons onderwijs lijdt er onder dat alles in steenkolenengels onderwezen wordt. Ook gaat het ten koste van Nederlanders die uitgeloot worden op studies die hier nodig zijn.
zaterdag 25 november 2023 om 09:33
Ja, dat doen we bij alle verkiezingen. Niemand aan de deur gehad?
En hoezo met auto? Dat zeg ik toch net. Ik rij met mijn auto naar de wijk waar we gaan lopen en ga dan lopend de wijk door. En als we klaar zijn rij ik met mijn auto weer naar huis.
Am Yisrael Chai!
Klopt. En al worden er honderd berekeningen gemaakt waarbij blijkt dat mensen er meer op vooruitgaan door links te stemmen, toch blijven veel boze mensen (extreem)rechts stemmen. Mensen maken elkaar dol.
De oorspronkelijke reactie van mij ging over vaste getallen. Daar ga je niet komen met wat jij nu voorstelt.Dubois schreef: ↑25-11-2023 09:19Nee arbeidsmigranten uit de EU hebben we gewoon nodig vooralsnog.
Die internationale studenten mogen wel flink terug geschroefd worden. Ik had er geen idee van tot Omtzigt uitlegde hoe dat werkte. Die studeren hier blijkbaar op onze kosten ipv dat ze geld meebrengen. En ons onderwijs lijdt er onder dat alles in steenkolenengels onderwezen wordt. Ook gaat het ten koste van Nederlanders die uitgeloot worden op studies die hier nodig zijn. Ik zou dus zeker graag zien dat studies waar Nederland gebrek heeft aan vakmensen enkel voor Nederlanders beschikbaar worden en dat er gestopt wordt met faciliteren van studies voor mensen die hier komen studeren en hun kennis weer mee terug nemen.
Dat het in de buurlanden ook geen nul is wil toch niet zeggen dat wij elke kans de kraan een beetje dichter te draaien maar moeten laten lopen?
Minder is prima als t kan binnen de rechtspraak en de regels die we hebben. Liefst uniform over de eu zodat we daar gelijk de lasten verdelen + rechtszekerheid voor vluchtelingen. Het totaal aantal vluchtelingen daalt echter niet als we verdeeldheid en haat zaaien.
Ik heb er met de pvv een hard hoofd in.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zaterdag 25 november 2023 om 09:34
Heb je het boek 'hoe verander je een mening' gelezen? De auteur heeft in het verleden ook campagne gevoerd in Amerika (ik geloof m.b.t. recht op abortus of homoseksualiteit of zoiets). En kwam erachter dat de manier van campagne voeren niet werkte. Daarna is er onderzoek gedaan naar wat wel/niet werkt. Erg interessant boek vond ik het. De kern gaat over hoe overtuigingen en meningen zijn opgebouwd en hoe je door te luisteren naar de ander en daarna diepgaandere vragen kan stellen, meer tot de kern komt van wat iemand echt vindt ipv de oppervlakkige laag van uitspraken. En de kern is vaak veel genuanceerder en soms zelfs het tegenovergestelde van de uitsprakenfashionvictim schreef: ↑25-11-2023 09:23Ik ben lid van GroenLinks en voer dus elke verkiezingen campagne. En in die campagne doe ik precies dat: ik ga huis aan huis om met mensen te praten. Wat mij daarin opvalt is dat rechtse mensen überhaupt niet naar me willen luisteren. Als ze al in gesprek gaan roepen zij meestal welke bizarre dingen links volgens hen doet of vindt en als ik dan uit probeer te leggen dat dat totaal niet overeen komt met wat er in ons verkiezingsprogramma staat, waar ik zelf in geloof of wat er voor beleid gevoerd wordt dan geloven ze me niet. Rechts gelooft over het algemeen in een zelf verzonnen schrikbeeld van links dat niet eens in de buurt komt van hoe het echt zit.

Het is geen tovermiddel, want genoeg mensen wilde ook niet in gesprek gaan. Maar bij de mensen waar hij wel echt mee in gesprek ging, ontstonden er mooie dingen door een andere benadering.

zaterdag 25 november 2023 om 09:35
Dit vind ik denk ik nog wel het meest verontrustend. Ook omdat ik vermoed dat dit dus waarschijnlijk altijd zo zou blijven.Ibigu schreef: ↑25-11-2023 09:20Wat ik uiterst bijzonder vind telkens weer, is dat mensen zich zo makkelijk voor laten liegen. En niet de moeite doen om op zoek te gaan naar de bredere waarheid. Zowel 'links' als 'rechts' gedachtengoed. Ik denk dat de situaties waarin we als mensheid en wereld mee te maken hebben zo genuanceerd is en vol van tegenstrijdige belangen, waardoor het voor iedereen eigenlijk te moeilijk is geworden om het volledige plaatje te zien. En daardoor ken je altijd maar het halve verhaal en richt je, je op het kleine stukje van het plaatje en wordt dat je houvast. Omdat we allemaal houvast, veiligheid en erkenning zoeken als mens zijnde.
Eerder in dit topic vroeg ik mij af in wat voor soort samenleving er een zo groot mogelijk aantal mensen tevreden is. Want een bevolking die boos of ontevreden is gaat stemmen op een persoon die oplossingen zegt te hebben.
Helaas liggen oplossingen zelden makkelijk voor de hand. Vergen ze bredere internationale samenwerking, wereldwijde afspraken, langetermijn visie.
Je kunt geen migratieprobleem oplossen zonder oog te hebben voor het belang van klimaat, armoede, politieke onderdrukking etc elders in de wereld en zonder samenwerking binnen in elk geval Europa.
Maar zolang er politici opstaan die zeggen een makkelijkere, snellere oplossing te hebben, ook al is dat niet waar, is er blijkbaar een groot aantal mensen dat daarin gelooft en op deze persoon stemt.
zaterdag 25 november 2023 om 09:37
Ja, dat maak ik ook overal mee. Soms sta je een kwartier of zo uit te leggen en voor te rekenen wat voor de specifieke situatie van iemand zou gelden (omdat iemand het vraagt) en dan komt eruit dat hij zeg 240 euro meer zou overhouden. En dan worden ze vaak boos!
Am Yisrael Chai!

zaterdag 25 november 2023 om 09:40
grenada schreef: ↑25-11-2023 08:52Laat ik eens proberen antwoord te geven op vraag van TO: waarom is "iedereen" boos? Waarom ben ik boos?
Ik ben boos op links. Boos omdat ze een grote kans hebben laten liggen Nederland naar de linkerkant te trekken. Boos omdat ze de PVV in het zadel hebben geholpen. En boos omdat ze weigeren aan zelfreflectie doen en alleen maar met hun vingertjes wijzen naar alle boze mensen en die foute PVV.
Ik denk dat migratie het grote thema is en was de laatste jaren. Niet omdat mensen de migranten de schuld geven van alle problemen in Nederland, zoals links roept en ze daarmee uitroept tot xenofoben. Nee, omdat ze stellen dat de grens aan woningen, zorg en onderwijs bereikt is en dat je er daarom niet nog eens zoveel extra mensen bij kunt hebben. Dat maakt je geen xenofoob, maar links blijft dat maar roepen. Een gemiste kans om naar de maatschappij te luisteren en vooral arrogant en betweterig.
Welke kans heeft links gemist en waarmee hadden ze wel aan de macht kunnen komen, naar mijn mening? Niet zo arrogant zijn om mensen als xenofoob te bestempelen als ze alleen maar zorgen hebben over de grenzen die we bereikt hebben.
Wat links had moeten doen is erkennen dat we aan de grenzen van woningen, zorg en onderwijs aanlopen en dat je dus niet onbeperkt mensen toe kunt laten in Nederland. Het kan er gewoon niet onbeperkt bij. Maar dat we als rijk land mensen in nood MOETEN helpen is ook waar, dan schuiven we maar wat in. De standpunten: links weigert een maximaal aantal te noemen en rechts roept wel maxima. En daar zit de fout wat mij betreft van links, daarom hebben zij hun kans weggeven om aan de macht te komen en daarmee hebben ze de PVV in een zetel aan de macht gebracht.
Wat links had moeten doen is zeggen dat er ergens een maximum zit en een getal moeten noemen. En of dat nou 10.000, 15.000, 50.000 of 100.000 was geweest, dat had niet uitgemaakt. Dan hadden veel mensen die op het laatst naar de mildere Wilders zijn gedraaid gewoon links gestemd.
Ik ben boos op links. Boos omdat ze een grote kans hebben laten liggen Nederland naar de linkerkant te trekken. Boos omdat ze de PVV in het zadel hebben geholpen. En boos omdat ze weigeren aan zelfreflectie doen en alleen maar met hun vingertjes wijzen naar alle boze mensen en die foute PVV.

zaterdag 25 november 2023 om 09:41
Ik ken dit niet. Nou doe ik voor niemand zomaar de deur open maar het zou mij tegen de borst stuiten als ik dit ongevraagd voor mijn kiezen krijg. Het zou voor mij averechts werken.fashionvictim schreef: ↑25-11-2023 09:33Ja, dat doen we bij alle verkiezingen. Niemand aan de deur gehad?
En hoezo met auto? Dat zeg ik toch net. Ik rij met mijn auto naar de wijk waar we gaan lopen en ga dan lopend de wijk door. En als we klaar zijn rij ik met mijn auto weer naar huis.

zaterdag 25 november 2023 om 09:41
Ik ben ook dagelijks aan het theedrinken in de wijken waar men PVV stemt. Gratis activiteiten organiseren voor kinderen uit de wijk (omdat die niet kunnen betalen wat de expatouders betalen) en praten met hun families.fashionvictim schreef: ↑25-11-2023 09:23Ik ben lid van GroenLinks en voer dus elke verkiezingen campagne. En in die campagne doe ik precies dat: ik ga huis aan huis om met mensen te praten. Wat mij daarin opvalt is dat rechtse mensen überhaupt niet naar me willen luisteren. Als ze al in gesprek gaan roepen zij meestal welke bizarre dingen links volgens hen doet of vindt en als ik dan uit probeer te leggen dat dat totaal niet overeen komt met wat er in ons verkiezingsprogramma staat, waar ik zelf in geloof of wat er voor beleid gevoerd wordt dan geloven ze me niet. Rechts gelooft over het algemeen in een zelf verzonnen schrikbeeld van links dat niet eens in de buurt komt van hoe het echt zit.
Zelf verdien ik minder dan het minimumloon. Als ik met pensioen ga, een pensioen dat ik trouwens niet heb, kan ik mijn huis niet meer betalen.
Verder ben ik een arrogante linkse intellectueel en moeten de subsidies in mijn vak worden opgeheven.
Waarom? Wie heeft er bedacht dat ik géén last heb van de woningcrisis? Zijn mijn boodschappen goedkoper dan die van jou? Heb ik geen ziektekosten?
zaterdag 25 november 2023 om 09:42
O, ik maak heel vaak mee dat mensen van mening veranderen hoor. Alleen nooit bij PVV stemmers en dat probeer ik ook verder niet. Meestal zeg ik iets als “ik ben al heel blij dát u gaat stemmen, fijne dag verder!”Ibigu schreef: ↑25-11-2023 09:34Heb je het boek 'hoe verander je een mening' gelezen? De auteur heeft in het verleden ook campagne gevoerd in Amerika (ik geloof m.b.t. recht op abortus of homoseksualiteit of zoiets). En kwam erachter dat de manier van campagne voeren niet werkte. Daarna is er onderzoek gedaan naar wat wel/niet werkt. Erg interessant boek vond ik het. De kern gaat over hoe overtuigingen en meningen zijn opgebouwd en hoe je door te luisteren naar de ander en daarna diepgaandere vragen kan stellen, meer tot de kern komt van wat iemand echt vindt ipv de oppervlakkige laag van uitspraken. En de kern is vaak veel genuanceerder en soms zelfs het tegenovergestelde van de uitspraken![]()
Het is geen tovermiddel, want genoeg mensen wilde ook niet in gesprek gaan. Maar bij de mensen waar hij wel echt mee in gesprek ging, ontstonden er mooie dingen door een andere benadering.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 25 november 2023 om 09:43
fashionvictim schreef: ↑25-11-2023 09:33Ja, dat doen we bij alle verkiezingen. Niemand aan de deur gehad?
Doet GL dat zo? Ik had geen idee. Ik woon in 020 dus hier hoeven ze zich niet zo druk te maken om de stemmen

zaterdag 25 november 2023 om 09:43
Maar waarom lukt het GLPvdA dat dan niet om dat aan de mensen uit te leggen. Wijs dan niet naar rechts of naar "domme" mensen. Wat zouden ze zelf anders kunnen doen om die mensen te bereiken? Daar zullen ze mee aan de slag moeten.
Waarom lukt het Timmermans niet wat Wilders we lukt? Wat gaat GLPvdA nu doen om hun verhaal beter te verkopen bij de volgende landelijke verkiezingen?
Ik stel deze vraag niet om te bashen, maar gewoon uit interesse. Als je een goed verhaal hebt moet je het kunnen verkopen.
Waarom lukt het Timmermans niet wat Wilders we lukt? Wat gaat GLPvdA nu doen om hun verhaal beter te verkopen bij de volgende landelijke verkiezingen?
Ik stel deze vraag niet om te bashen, maar gewoon uit interesse. Als je een goed verhaal hebt moet je het kunnen verkopen.
zaterdag 25 november 2023 om 09:48
Gelukkig is het heel leuk om te doen en heb ik echt superleuke gesprekken aan de deur. Mensen zoals jij kom je ook wel tegen maar dan wens je ze gewoon een fijne dag en ga je naar het volgende huis.
Veel mensen waarderen het dat ze tegen een echt iemand kunnen vertellen wat er mis is in hun wijk of welke problemen ze met de overheid hebben. Ik los ook vaak kleine gedoetjes voor mensen op doordat je ze snel naar de juiste persoon kunt helpen.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 25 november 2023 om 09:48
Ik probeer er beeld bij te krijgen, dat is de reden van mijn vraag.fashionvictim schreef: ↑25-11-2023 09:33Ja, dat doen we bij alle verkiezingen. Niemand aan de deur gehad?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in