Waarom is "iedereen" zo boos ?

22-11-2023 22:27 1669 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap nog best wel dat je minder vertrouwen hebt in de politiek, maar waarom die stem op Wilders?
Wat hoop je te bereiken met je stem, en weet je waar je op gestemd hebt ?
Natuurlijk is hij sterk in het debat, maar je stemt op een programma toch.
.
xynix schreef:
25-11-2023 11:05
Dat snap ik wat betreft kunstenaars en journalisten. Maar veganisten? Die zijn toch net zo dom of slim als jij en ik? Of is het sowieso eng als iemand niet hetzelfde eet als jij?
Ik heb geen cijfers, dus aanname. Maar zijn veganisten niet vaker de hoger opgeleiden?
Verder inderdaad wat student schrijft, veganisten zijn niet erg, maar dat willen opleggen aan anderen, wel. Als je al zo weinig zeggenschap over je eigen leven hebt, dan wil je niet dat je bal gehakt ook nog 'afgepakt' wordt .
Positive_vibes schreef:
25-11-2023 11:07
Maar waarom dan?

Die kunstenaar heeft namelijk dezelfde kernproblemen als wij allemaal. Dezelfde dure boodschappen, geen woning kunnen vinden te vinden, gasprijzen die stijgen, etc etc. Vrijwel alle kunstenaars in Nederland hebben het financieel zeer zwaar, sappelen om de eindjes aan elkaar en nul pensioen opbouw.

Ik vind dat nou niet bepaald benijdenswaardig. En al helemaal niet elitair?

Ik begrijp het echt niet.
Zondebok. Zoek een groep uit en geef die de schuld. Met leuke woorden als ‘subsidieslurpers’. Zonder het eens echt voor te rekenen.
fashionvictim schreef:
25-11-2023 09:23
Voorbeeldje: ik rij zelf in een dikke SUV die op benzine rijdt en doe letterlijk alles met de auto.
(...)
Dit zijn mensen die op GL stemmen?

"Wacht, dus ik kan de wereld redden én een slurpende SUV rijden ? Cool!?" :-)

Ik ga stuk. Ik zou jou echt zo schattig vinden als je zo aan mijn deur komt. Kom maar ff theedrinken en je verhaal vertellen.
xynix schreef:
25-11-2023 11:11
Zondebok. Zoek een groep uit en geef die de schuld. Met leuke woorden als ‘subsidieslurpers’. Zonder het eens echt voor te rekenen.
Maar ben je dan een subsidie slurper én elite tegelijk?
Brombaer schreef:
25-11-2023 11:10
Ik zou het niet goed weten, misschien is dit mijn onderbuikgevoel maar heb meer het idee dat het te maken heeft met dit soort dingen (leefstijl en visie) dan met hoe rijk iemand is. Misschien komt het op diegene over dat hij of zij zelf "simpeler" is of als zodanig wordt gezien?

Idealisme confronteert de niet-idealist met zijn gebreken. Die krijgt een schuldgevoel over zijn tekortkomingen. Vervolgens gaat diegene als Calimero om zich heen slaan.

Je kunt voor idealisme ook hoogopgeleid, kunstzinnig invullen. Het is volks ressentiment. Niets meer en niets minder.
It won't stop until you wise up
Overigens heb ik nog nooit iemand van Groen Links aan de deur gehad, niet in mijn huidige woonplaats en niet in mijn vorige woonplaatsen. Ik had ze best wel te woord willen staan en vragen willen stellen.
Student201 schreef:
25-11-2023 10:19
Dit dus. Dit is exact het elitepunt waar veel mensen over vallen. Geen idee of FV bij de rijkere bevolking of elite hoort, maar zo komt het dan wel over.

Het is volgens mij geen geheim dat linkse partijen fossiele brandstoffen zwaarder willen belasten en ook voorstander zijn rekeningrijden.

Een heleboel mensen hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen. De hoge benzineprijs helpt dan zeker niet. Om dan te komen voorrijden met een dikke SUV, terwijl die mensen de auto al links laten staan voor veel dingen omdat het zoveel geld kost, terwijl je een groene agenda komt vertegenwoordigen, incl nog zwaarder belasten van de auto, geeft imo een heel verkeerd beeld.

Bij mij zou je geloofwaardigheid 0 zijn wanneer je op je dikke bak ging wijzen. En ik zou hier ook heel geïrriteerd om raken.
Eens!

Kom dan in een bescheiden Nissan Leaf ofzo, of gewoon op de fiets.
Dubois schreef:
25-11-2023 11:21
Eens!

Kom dan in een bescheiden Nissan Leaf ofzo, of gewoon op de fiets.
Juist!!
Gelsomina schreef:
25-11-2023 11:19
Overigens heb ik nog nooit iemand van Groen Links aan de deur gehad, niet in mijn huidige woonplaats en niet in mijn vorige woonplaatsen. Ik had ze best wel te woord willen staan en vragen willen stellen.
In mijn gemeente hebben we überhaupt geen GroenLinks of andere extreme partijen. Het meest linkse wat je hier kan kiezen is PvdA die op lokaal gebied echt goeie dingen voor de gemeente doet en het meest rechts zijn de VVD en de lokale partij die eigenlijk ook min of meer VVD standpunten voert.
Positive_vibes schreef:
25-11-2023 11:16
Maar ben je dan een subsidie slurper én elite tegelijk?
Ik hoop van wel. Heb je tenminste nog wàt. :)
xynix schreef:
25-11-2023 11:05
Dat snap ik wat betreft kunstenaars en journalisten. Maar veganisten? Die zijn toch net zo dom of slim als jij en ik? Of is het sowieso eng als iemand niet hetzelfde eet als jij?

Ik snap het nog steeds niet. Waarom zou een kunstenaar of journalist per definitie op anderen neerkijken?
bijtie schreef:
25-11-2023 11:12
Dit zijn mensen die op GL stemmen?

"Wacht, dus ik kan de wereld redden én een slurpende SUV rijden ? Cool!?" :-)

Ik ga stuk. Ik zou jou echt zo schattig vinden als je zo aan mijn deur komt. Kom maar ff theedrinken en je verhaal vertellen.

Waarom mag een GL lid geen SUV rijden? Mag een PVV stemmer (geen lid, want daar doet Geert niet aan) dan ook geen elektrische auto rijden?
72Jelle schreef:
25-11-2023 11:10
Ik heb geen cijfers, dus aanname. Maar zijn veganisten niet vaker de hoger opgeleiden?
Verder inderdaad wat student schrijft, veganisten zijn niet erg, maar dat willen opleggen aan anderen, wel. Als je al zo weinig zeggenschap over je eigen leven hebt, dan wil je niet dat je bal gehakt ook nog 'afgepakt' wordt .

Ik heb echt nog nooit een veganist ontmoet die zijn keuze aan anderen oplegt. Dat is weer zo'n rechts frame. De supermarkt ligt vol met alles dat iedereen maar wensen kan, dus elke vleeseter kan gewoon zijn eigen keuzes maken.
Dubois schreef:
25-11-2023 11:24
In mijn gemeente hebben we überhaupt geen GroenLinks of andere extreme partijen. Het meest linkse wat je hier kan kiezen is PvdA die op lokaal gebied echt goeie dingen voor de gemeente doet en het meest rechts zijn de VVD en de lokale partij die eigenlijk ook min of meer VVD standpunten voert.
Hier is Groen Links het meest links. Voor de rest lijkt mijn gemeente erg op de jouwe. Maar Groen Links is hier nogal een zooitje wat betreft mensen die zich eerst verkiesbaar stelden en vervolgens vlak na de verkiezingen ineens verhuisden naar een andere gemeente of ermee ophielden. Ook gingen raadsleden van Groen Links tijdens het vorige college zich afsplitsen van Groen Links en namen hun zetel mee om voor zichzelf daar te blijven zitten. Op het ogenblik gebeurt het ook met een andere lokale partij.
Groen links moet minimaal Tesla rijden vind ik.
Volledig elektrisch.

Nee, even serieus……mij boeit de auto geen reet. Hoewel ik een Nissan Leave wel echt beschamend vind. Wat een lelijkerd.
-
gelsomina wijzigde dit bericht op 26-01-2024 20:17
0.00% gewijzigd
Eve schreef:
25-11-2023 11:01
Mij roept de rijke kak juist steeds meer ergernis op.
De echt rijken stemmen gewoon VVD. Ze hebben vaak onroerend goed en VVD is de partij die voor hun opkomt. Volgens mij is dat niet anders geweest en ik vanuit die groep begrijp ik de keuze. Ook was deze partij het meest gunstig voor de middenstand en ja, daar draait de economie ook op.
De meeste mensen stemmen met hun portemonnee in hun achterhoofd, behalve lagere inkomens die de laatste jaren VVD stemden. Dat laatste heb ik nooit begrepen maar aversie tegen de ‘elite’ en immigratie zal wel meespelen.
Simpel gezegd, vond ik het voorheen prima dat de VVD meedeed in de regering want ik dacht ‘goed voor de economie’ en dan PvdA als mede tegenhanger voor het evenwicht. De invloed van VVD mag allang heel wat minder want de rijken worden onder hun beleid al zwaar verrijkt. Hierdoor ben ik meer naar links opgeschoven. Van ooit VVD naar de laatste vijftien jaar op PvdA of PvdD. GL had ik minder mee dus die fusie had van mij niet gehoeven maar goed, partij met goede bestuurders. Volgende ronde graag Aboutaleb als lijsttrekker met een goed verhaal.

Ik snap wel wat je bedoeld. Ik vind de VVD ook wat te veel voor de grote bedrijven en de rijke families die via bedrijfsconstructies het geld kunnen overhevelen naar de volgende generaties.

Maar neem bijvoorbeeld een neef van mij. Getrouwd. Beiden geen bijzondere baan. Beiden wel een radertje in Nederland. Hij doet iets met onder andere vrachtwagens. Niets speciaals. Maar als het niet gebeurt, staan de vrachtwagens stil en zijn de winkels leeg. Het zouden PVDA-ers kunnen zijn.
Ze werken hard, sparen en kopen een eigen huis. En bij een eventuele erfenis kan het een en ander naar de kinderen.
En dan komt er zo'n Timmermans voorbij en die zegt dat je dat voor een groot gedeelte mag inleveren.

Ik ben voor goede uitkeringen wanneer het echt van toepassing is.
Maar ik zie ook heel veel Nederlanders die heel hard schreeuwen en van alles willen, maar niks of nauwelijks iets bijdragen.
De linkse elite is wat je ziet als je de tv aan zet. Lubach, DWDD, linkse politici, zo'n Schimmelpenninck.

Mensen met een sterke moraal wat betreft hoe de wereld eruit zou moeten zien en daarmee, veelal hoogopgeleide, volgers hebben die de mening van deze mensen kopiëren op hun werk, verjaardagen en hun sociale media.

Er zit iets hypocriets aan omdat ze leven als een rijke liberaal in hun "Amsterdamse bubbel", profiteren van de bijbehorende voordelen en ondertussen vinden dat we met z'n allen moeten opkomen voor de zwakkeren in de samenleving.

Ze lezen aldus anderen de les over zaken als het belang van cultuur, de gevolgen van racisme, de gevolgen van klimaatverandering. Terwijl veel van hun (witte maar ook gekleurde) landgenoten, simpelweg aan het overleven zijn, hoge lasten hebben, geen toegang tot geestelijke gezondheidszorg, geen woning kunnen kopen, laat staan zonnepanelen, en last ervaren van o.a. de stroom immigranten op de woningmarkt, jegens wie ze aldus de linkse elite tolerant moeten zijn.

Dit creëert een ongelijkheid en roept wrokgevoelens op bij een grote groep mensen, die dus deze genoemde linkse elite als arrogant ervaart.

Zo'n fashionvictim laat in haar post ook zien dat GL een leuke hobby en tijdverdrijf is voor als je die SUV kan betalen. Dat is het beeld wat men heeft van links.

Iemand die probeert het hoofd boven water te houden is niet bezig met minder uitstoot, met stikstofnormen of met extra accijnzen waardoor brandstof en vlees duurder wordt. En op dit moment worstelen veel mensen in dit land om het hoofd boven water te houden.
xynix schreef:
25-11-2023 11:24
Ik hoop van wel. Heb je tenminste nog wàt. :)
:proud:

Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat de hele linkerkant van het spectrum landelijk geen sterke campagne heeft gevoerd en van alles laat liggen. Maar dit deel qua afzetten tegen de elite begrijp ik werkelijk niks van.

Als je je nou echt wil afzetten tegen de elite moeten we de daadwerkelijke grootverdieners eens beter en eerlijker gaan belasten.
Ibigu schreef:
25-11-2023 10:31
Eens! ik vraag me wel af waardoor het de SP dan telkens niet lukt. SP is wat mij betreft gewoon links populistisch. Dus waarom trekken zij zo weinig stemmen? Misschien omdat ze toch niet duidelijk genoeg zijn waar ze voor staan? Niet duidelijk genoeg wat het probleem, de schuldige en de oplossing is? Omdat er teveel problemen zijn in het programma van de SP?

Bij de PVV weet je in ieder geval wat het probleem is, wie de schuldige zijn en wat de oplossing is. Lekker duidelijk en simpel. Ergens snap ik het wel dat mensen daar op stemmen.
De SP wil niks aan het asielbeleid doen. Ik heb die partij wel eens gemaild en ook op de oproep gereageerd voor Marijnissen haar vragenuurtje op facebook. Ze draait er gewoon omheen en heeft het enkel over arbeidsmigranten. Snap dus best dat ook die partij veel overstappers had.
Stientje schreef:
25-11-2023 11:27
Waarom mag een GL lid geen SUV rijden? Mag een PVV stemmer (geen lid, want daar doet Geert niet aan) dan ook geen elektrische auto rijden?
Het wordt hier niet beter van hoor ..
Welk punt wil je nou maken?
-
gelsomina wijzigde dit bericht op 26-01-2024 20:16
0.00% gewijzigd
Stientje schreef:
25-11-2023 11:25
Ik snap het nog steeds niet. Waarom zou een kunstenaar of journalist per definitie op anderen neerkijken?
Niet neerkijken. Maar je hebt wel meer keuzevrijheid. Je kent bijvoorbeeld andere mensen, je zit in een ander netwerk.
Campanula schreef:
25-11-2023 11:17
Idealisme confronteert de niet-idealist met zijn gebreken. Die krijgt een schuldgevoel over zijn tekortkomingen. Vervolgens gaat diegene als Calimero om zich heen slaan.

Je kunt voor idealisme ook hoogopgeleid, kunstzinnig invullen. Het is volks ressentiment. Niets meer en niets minder.
Nou dat ontslaat mij dan wel van de plicht er iets aan te doen. Niet iedereen hoeft me aardig te vinden. Maar moeten idealisten ermee? Het volk verheffen is weer zo 19de eeuws.
bijtie schreef:
25-11-2023 11:33
De linkse elite is wat je ziet als je de tv aan zet. Lubach, DWDD, linkse politici, zo'n Schimmelpenninck.

Mensen met een sterke moraal wat betreft hoe de wereld eruit zou moeten zien en daarmee, veelal hoogopgeleide, volgers hebben die de mening van deze mensen kopiëren op hun werk, verjaardagen en hun sociale media.

Er zit iets hypocriets aan omdat ze leven als een rijke liberaal in hun "Amsterdamse bubbel", profiteren van de bijbehorende voordelen en ondertussen vinden dat we met z'n allen moeten opkomen voor de zwakkeren in de samenleving.

Ze lezen aldus anderen de les over zaken als het belang van cultuur, de gevolgen van racisme, de gevolgen van klimaatverandering. Terwijl veel van hun (witte maar ook gekleurde) landgenoten, simpelweg aan het overleven zijn, hoge lasten hebben, geen toegang tot geestelijke gezondheidszorg, geen woning kunnen kopen, laat staan zonnepanelen, en last ervaren van o.a. de stroom immigranten op de woningmarkt, jegens wie ze aldus de linkse elite tolerant moeten zijn.

Dit creëert een ongelijkheid en roept wrokgevoelens op bij een grote groep mensen, die dus deze genoemde linkse elite als arrogant ervaart.

Zo'n fashionvictim laat in haar post ook zien dat GL een leuke hobby en tijdverdrijf is voor als je die SUV kan betalen. Dat is het beeld wat men heeft van links.

Iemand die probeert het hoofd boven water te houden is niet bezig met minder uitstoot, met stikstofnormen of met extra accijnzen waardoor brandstof en vlees duurder wordt. En op dit moment worstelen veel mensen in dit land om het hoofd boven water te houden.

Weer dit beeld dat "de linkse elite" rijk is. Ja, Schimmelpenninck misschien, vanwege zijn afkomst (en een slim zakelijk instinct). Overigens is hij lid van Volt, wat toch officieel een partij in het midden is, maar goed.
Maar denk jij nou echt dat iedereen die in de media werkt rijk is? Dat ze allemaal in dikke koophuizen met zonnepanelen wonen? Dat is gewoon kolder. De meeste journalisten en redacteuren bij nieuwsprogramma's verdienen modale salarissen, hebben korte contracten, of moeten als ZZP-er de eindjes aan elkaar knopen. Ze hebben net zoveel problemen om het hoofd boven water te houden als mensen in andere banen, en als ze in Amsterdam wonen misschien wel meer want het leven is daar niet bepaald goedkoop. Je beeld klopt echt van geen kanten.
anoniem_65fffc027e485 wijzigde dit bericht op 25-11-2023 11:44
3.94% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven