Werk & Studie alle pijlers

niet-collegiaal? Of ben ik een zeur?

01-12-2023 18:50 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik leg jullie graag het volgende voor.

Als ik aanvragen van klanten krijg (ik heb o.a. een cateringbedrijf, daar gaat het in dit geval over) die ik niet kan honoreren, verwijs ik die meestal door naar een concullega - vier dorpen verderop - waar ik goed contact mee heb en ook een poosje mee heb samengewerkt. Ze kookt volgens min of meer dezelfde principes, het grote verschil is dat zij vanuit haar eigen keuken thuis werkt en ik een grote bedrijfsruimte heb, met uiteraard dus ook veel hogere kosten.

Nu ben ik erachter gekomen dat deze concullega van een vaste klant van mij, nadat ik die een keer naar haar had doorverwezen, inmiddels regelmatig opdrachten krijgt. Dat zit me dwars. Als het nu was omdat ze haar eten lekkerder vinden, maar dat is het denk ik niet (ze zijn tenminste altijd lyrisch over wat ik maak). Voor deze klant (een culturele instelling) is de prijs heel belangrijk. Mijn concullega kan veel lagere prijzen hanteren dan ik, omdat zij dus vanuit huis werkt. Dat is op zich allemaal heel logisch, maar ik voel me toch genaaid.
Ik heb haar inmiddels een mail gestuurd waarin ik dit zo duidelijk mogelijk heb aangekaart, met allerlei slagen om de arm voor als ik het toch mis zou hebben, maar ik heb ook aangegeven dat ik sowieso afspraken wil maken voor de keren dat ik doorverwijs (andersom is nog nooit gebeurd, het is nogal eenrichtingsverkeer).

Wat denken jullie, zeur ik of is dit - zoals ik het dus voel - inderdaad nogal on-collegiaal? Hoe ga je om met zulke zakelijke perikelen? Tips & tricks?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
01-12-2023 19:33
Natuurlijk staat het de klant vrij. Dat is ook helemaal het punt niet. Jij vindt dus ook dat het netjes was geweest als concullega om contact met mij hierover op te nemen, daar gaat het mij om. Ik zou dat zelf inderdaad zo voelen en het andersom zeker ook doen. Je speelt iemand opdrachten toe, dat doe je om de klant en elkaar ter wille te zijn. Als er dan vervolgopdrachten komen voor de concullega is dat ook echt prima, maar ik zou het inderdaad gewoon netjes hebben gevonden als ze daar dan contact over had opgenomen. Ik wilde polsen of dit nu zo'n rare gedachte van mij is, of niet.
Het laat in mijn ogen zien dat je onhandig bent hierin.

Waarom maak je vooraf geen afspraken ipv vanuit aannames te hopen dat zij doet wat jij zegt dat je zou doen?

Leg het probleem niet bij haar, stel jezelf vooral de vraag waarom je dit soort dingen niet vooraf overeenkomt? Blijkbaar vind je dat lastig dus gooi je het er nu op dat het een ongeschreven regel is. Niet slim om zo met je opgebouwde klantenbestand om te gaan.

In plaats van naar je eigen fout (vooraf afspraken durven maken) te kijken, doe je nu alsof zij fout is. Je topic had beter kunnen gaan over dat je het lastig vindt om dit soort situaties vooraf zakelijker aan te vliegen, en hoe je dat voortaan anders kan doen op en manier die bij jou past maar geen ruimte laat voor onduidelijkheid.

Stap uit de slachtofferrol in deze en own it. Zoek de oplossing altijd bij jezelf. Stap 1 in ondernemerschap.
Yella78 schreef:
01-12-2023 20:05
Zij gaat niks concreet doen of niet doen. Daar gaat het niet om. Maar ik kan het kennelijk niet uitleggen dus ik stop er ook mee. Gelukkig begrijpt mijn concullega het dus wel heel goed.
Je legt het prima uit. Je vindt koken leuk maar als ondernemer duidelijk zijn lastig? Je hebt van jouw onduidelijkheid nu haar probleem gemaakt. En nu voel jij je weer beter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou, zonder expliciet te liegen, anderen niet attent maken op aantrekkelijker opties dan die ik te bieden heb. Uitgezonderd bij medische kwesties of als iemand schrijnend arm is.

Behalve natuurlijk als ik afspraken heb gemaakt met een bevriend bedrijf om dat wel te doen. Dan winnen we allebei meer tevreden klanten dus meer positieve reclame dus meer omzet. Vaak is samenwerking positief. Ieder brengt zijn eigen sterke punten in.

Je moet dat eerst doorrekenen (of het echt voordelen biedt) en daarna afspraken maken.

Als de voordelen niet gelijk opgaan zou ik afspraken maken voor provisie.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 02-12-2023 07:49
53.59% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
01-12-2023 21:47
Misschien kun jij het dan wel uitleggen Honolulu.

Nou dat heeft ze zelf meerdere keren gedaan. Maar blijkbaar is lezen ook een vak.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Yella78 schreef:
01-12-2023 20:41
Het probleem is dat ik me genaaid voelde door iemand met wie ik goed zakelijk én persoonlijk contact heb. Niet formeel en niet juridisch gegrond, maar op grond van ongeschreven regels. Ik kan het blijkbaar niet goed overbrengen, slechts twee of drie forummers lijken te begrijpen waar het hem in zit. (en dat hoeft zeker niet per se hetzelfde te zijn als mij gelijk geven!)
Ik snap je prima. Ik kreeg dit jaar een (voor mij) grote klant doorverwezen via iemand die hetzelfde werk doet. Dan vraag ik eerst wel degelijk bij de doorverwijzer hoe ze dat zakelijk ziet. Gewoon netjes, dacht ik.

Ik zit me ook te verbazen over de stelligheid en onvriendelijkheid van sommige reacties. Volgens mij ligt het niet aan jou. Waaraan dan wel, geen idee…
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
02-12-2023 07:55
Ik snap je prima. Ik kreeg dit jaar een (voor mij) grote klant doorverwezen via iemand die hetzelfde werk doet. Dan vraag ik eerst wel degelijk bij de doorverwijzer hoe ze dat zakelijk ziet. Gewoon netjes, dacht ik.

Ik zit me ook te verbazen over de stelligheid en onvriendelijkheid van sommige reacties. Volgens mij ligt het niet aan jou. Waaraan dan wel, geen idee…
Dat is hier dus juist niet gebeurd..

Je ziet niet dat dat een verschil maakt?

Er was geen afspraak, hooguit een miscommunicatie. Dan is een e-mail sturen omdat je je genaaid voelt niet terecht, daar schaad je relaties mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
02-12-2023 00:51
Hier ook een ZZP-er die regelmatig klussen doorschuift naar een 'collega' en andere freelancers inhuurt.

Ik heb een jaarlijks terugkerende grote klus. Echt weken werk en ik moet veel freelancers inhuren. Met 1 vaste freelancer vond ik het de laatste jaren niet meer prettig werken. Veel gezeur en bemoeienis met mij, ook richting de klant. Erg vervelend en ik wilde van deze freelancer af. Vorig jaar kwam ik er per toeval achter dat deze freelancer dat jaar niet beschikbaar was. Ik heb freelancer gebeld om dit te checken. Reactie: oh ja, nee ik kan dit jaar niet en geen idee wie de klus kon overnemen.

Dus zelf via mijn netwerk op zoek naar een andere freelancer. Goedkoper, net zo goed en geen gezeur prima dus. Dus dit jaar weer deze 'nieuwe' freelancer ingehuurd. Bleek de 'eerste' freelancer ontzettend boos, heeft mij gebeld en ook mijn opdrachtgever gebeld. Opdrachtgever belde mij enigszins verbouwereerd op. Wat er aan de hand was en waarom ik zo hard was geweest naar deze freelancer. Werd nog een heel gedoe. Het is uiteindelijk goedgekomen, maar ik zal deze freelancer nooooit meer inhuren. Vond het zo onprofessioneel, achterbaks en gewoon vies.

Als ik een klus doorverwijs naar een ander of een ander inhuur dan ik normaal gesproken zou doen. is het voor mij heel duidelijk dat de klant prima voor een nieuwe freelancer kan kiezen. Het is en blijft een zakelijk contact. Uiteraard geldt dit niet voor vrienden of bekenden. Dan zou ik zeker verwachten dat die persoon even met mij overlegt en dat zou ik zelf ook doen.

Maar je bent toch niet verplicht om elk jaar die freelancer in te huren? Als die niet meer bevalt is het toch einde verhaal.
Heel apart, die reactie van die freelancer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die zal wel vinden dat het een ongeschreven regel is dat Waterflesje dit netjes had moeten laten weten ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
01-12-2023 20:05
Zij gaat niks concreet doen of niet doen. Daar gaat het niet om. Maar ik kan het kennelijk niet uitleggen dus ik stop er ook mee. Gelukkig begrijpt mijn concullega het dus wel heel goed.

Je hebt gezegd dat je afspraken wilde maken voor de toekomst, dat strookt niet met 'zij gaat niks doen en dat is genoeg'.

Ik snap haar heel goed, dat ze zegt dat ze dacht dat de klant alleen kwam als jij het te druk had, zou ik ook gezegd hebben. Maar het zegt helemaal niets en vooral niet over de toekomst. Waar jij dus wel heel graag grip op wilde hebben.
Honolulu schreef:
02-12-2023 07:33
Nou dat heeft ze zelf meerdere keren gedaan. Maar blijkbaar is lezen ook een vak.
We snappen het wel hoor. Maar hebben gewoon een andere kijk op de zaak. Maar TO denkt dat we het niet begrijpen. Omdat we zelf geen ondernemer zijn.

Ben ik inderdaad niet. Maar ik weet wel dat het niet slim is om:
A hoger te zitten met je prijzen dan een concurrent die vergelijkbare producten/diensten verkoopt
B een concurrent een conculega te noemen. Dat is hooguit het geval als je in een ander gebied werkt en dus niet elkaars vijver vist. En wanneer het doorverwijzen een tweerichtingsverkeer is.
C ongeschreven regels toe te passen. Maak gewoon duidelijke afspraken.
Ik snap ook niet dat je een mail schrijft over zoiets. Dat is nou typisch iets om aan de telefoon of face to face te bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Underhype schreef:
01-12-2023 23:18
Ik begrijp je prima en snap je gevoel. […]

Ik vraag me overigens af of degenen die kritisch zijn op TO zelf ondernemer zijn, maar dat terzijde.
Ik ben zelf ondernemer en het is mij ook geregeld gevraagd of ik iemand naar voren kon schuiven. Dat doe ik heel af en toe en dan bedenk ik dat niet graag iemand naar voren schuif met dezelfde kwaliteiten. Ook vrienden in deze branche zijn concurrenten. Dan ben ik een dief van mijn eigen onderneming.
Bij een van mijn vaste opdrachtgevers ben ik vaak lead counsel. Ik ga dan niet iemand die elders ook team lead is geweest naar voren schuiven. En helemaal niet als deze juristen in meerdere talen kunnen werken. Als iemand uit het team goed is, kan het wel zijn dat ik dat meld bij de opdrachtgever met het oog op toekomstige opdrachten en een goede samenwerking,

In het geval van TO kan ik mij het gevoel wel voorstellen, maar heeft ze het ook onhandig aangepakt. Je moet jezelf nooit in de voeten schieten.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
02-12-2023 09:30
Je hebt gezegd dat je afspraken wilde maken voor de toekomst, dat strookt niet met 'zij gaat niks doen en dat is genoeg'.

Ik snap haar heel goed, dat ze zegt dat ze dacht dat de klant alleen kwam als jij het te druk had, zou ik ook gezegd hebben. Maar het zegt helemaal niets en vooral niet over de toekomst. Waar jij dus wel heel graag grip op wilde hebben.
Precies. Maar je kan geen grip hebben op wat een opdrachtgever doet. Als die in contact is gekomen met een concurrent kan hij/zij daarmee verder. En dat kan lullig voelen, maar is wel hoe het in de praktijk kan lopen. Tja… welkom in de wereld van het ondernemerschap.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
01-12-2023 19:26
Nee, ik verwacht geen loyaliteit van mijn klanten, vanuit hun perspectief vind ik het heel logisch. Maar ik verwacht wel enige loyaliteit van mijn concullega. Ik noem haar niet voor niets concullega in plaats van concurrent, wij hebben een heel goed en ook persoonlijk contact gehad in de tijd dat we (in mijn zaak) regelmatig samenwerkten. Daar gaat mijn vraag dus over. Is het zo raar dat ik het niet collegiaal van haar vind dat ze niet laat weten dat ze inmiddels opdrachten krijgt van een klant die ze via mij heeft?
Ik vind dat toch een beetje vreemd.
Je verwacht duidelijk wel dat de klant loyaal is tegenover jou.

Je 'conculega' kan toch moeilijk altijd vragen of die klant van bij jou komt, doorgestuurd is of uit eigen beweging komt?
Ik heb niet de indruk dat zij met opzet 'jouw klanten' wil afpakken dus dat is al heel erg loyaal.
tijgeroog wijzigde dit bericht op 02-12-2023 10:18
0.05% gewijzigd
A cat is a lion in a jungle of small bushes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Conculega is in zichzelf al onduidelijk eigenlijk.

Ik merk dat ik zelf in gedachten onderscheid maak tussen collega's en concurrenten. Collega's zijn de vakgenoten in de markt die je iets gunt, waarmee je samenwerkt aan een grote klus, werk uitbesteed, intervisie doet. Soms zijn het oud collega's Ik zie hen niet als concurrentie, al zijn ze dat feitelijk wel. Het is een kwestie van gunnen en ik zit daarbij niet op de centen, maar bij uitbesteed werk maak ik wel duidelijk dat het mijn klant is en blijft, dat doe ik door de offerte en facturen te sturen en de collega in te huren.

Concurrenten is een ander verhaal, zij doen precies hetzelfde werk maar hebben een andere stijl en meestal mag ik ze qua persoonlijkheid ook niet echt. Naar hen toe voel ik me competitief, ik gebruik hun dienstverlening enkel om mezelf te onderscheiden in de markt en ik zal hen nooit werk gunnen, behalve als het een klant is die niet bij mij past. Daar hoef ik verder niets voor.

In het verhaal van TO zou ik de vakgenoot als een collega beschouwen en dus of haar de hele klant gunnen, of haar inhuren om samen die klant te bedienen. Gezien het verschil in omvang van jouw en haar onderneming, en het feit dat de klant geen nieuwkomer maar al jouw klant was, was het niet gek geweest om haar in te huren, mits zij dat ook wil natuurlijk. Zo houd je wel enige grip op de klant.

Als collega er dan alsnog met de klant vandoor gaat is dat niet netjes, maar zou ik het erbij laten zitten en haar voortaan als concurrent beschouwen. Je staat niet in je recht zonder contract dus je gram halen heeft dan geen zin.
.....
anoniem_65c29b33320d9 wijzigde dit bericht op 02-02-2024 09:45
98.92% gewijzigd
Baggal schreef:
02-12-2023 09:44
Ik ben zelf ondernemer en het is mij ook geregeld gevraagd of ik iemand naar voren kon schuiven. Dat doe ik heel af en toe en dan bedenk ik dat niet graag iemand naar voren schuif met dezelfde kwaliteiten. Ook vrienden in deze branche zijn concurrenten. Dan ben ik een dief van mijn eigen onderneming.
Bij een van mijn vaste opdrachtgevers ben ik vaak lead counsel. Ik ga dan niet iemand die elders ook team lead is geweest naar voren schuiven. En helemaal niet als deze juristen in meerdere talen kunnen werken. Als iemand uit het team goed is, kan het wel zijn dat ik dat meld bij de opdrachtgever met het oog op toekomstige opdrachten en een goede samenwerking,

In het geval van TO kan ik mij het gevoel wel voorstellen, maar heeft ze het ook onhandig aangepakt. Je moet jezelf nooit in de voeten schieten.
Ik zit een beetje in jouw hoek, denk ik (ben nu in loondienst). Als wij iets niet aan kunnen nemen, verwijzen we liefst door naar een lokale boutique firm die zich richt op de specifieke vraag van dat moment. Zelf bieden wij heel veel specialismen en hebben we wereldwijd vestigingen. Dan gaan we niet naar een soortgelijk bedrijf doorsturen.

Een ander probleem met doorverwijzen als zelfstandige is dat mindere ervaringen soms ongewild op je af kunnen stralen, ook al heb je er niets mee van doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb niet alle reacties gelezen, dus mss is het al eerder gezegd.

Ik vind je geen zeur, begrijp deels heel goed wat je bedoelt en het is ook zeker niet raar hier onderling afspraken over te maken.

Ik werk al heel wat jaren als ZZP’er en ook ik heb inmiddels een aantal conculega’s binnen hetzelfde vakgebied. Als 1 van ons gebeld werd met de vraag of we beschikbaar waren voor een opdracht en dit niet het geval is, opperden wij bij desbetreffende opdrachtgever ook iemand anders voor te stellen die wél beschikbaar was. Win-win situatie voor zowel opdrachtgever als ZZP’er.

Ik noteerde dan de soort van werkzaamheden, aantal uren pw en duur van opdracht en ging dan rondje bellen met conculega’s. Had 1 van hen interesse én de opdracht aannemen, hadden wij daar VOORAF afspraken over gemaakt.

Betrof het een opdracht van bijv 6 maanden, 40 uur pw, dan stuurde desbetreffende conculega mij maandelijks een kopie van haar factuur richting opdrachtgever, zodat ik zag hoeveel uur zij had gemaakt. Stel, zij had 160 uur gewerkt, stuurde ik haar een factuur van 160x€5 bemiddelingsfee. En dit dus maandelijks zolang de opdracht duurde.

Is helemaal niet raar of hebberig, want zonder mij had deze persoon mss nog geen opdracht gevonden gezien de concurrentie. Dit werkte heel goed, maar dat komt ook, omdat het betrouwbare conculega’s waren en wij vaker met elkaar hadden samengewerkt en elkaar ook opdrachten gunden.

Nu gaat het in de catering vaak om steeds 1 opdracht op 1 dag, maar mss zou je met haar kunnen afspreken dat je bij doorverwijzing een x-bedrag kunt factureren als soort van bemiddelingsfee? Als jij weet wat de opdracht is, bijv x-aantal eten/hapjes voor x-aantal personen, met haar afspreken dat je x-bedrag factureert. Gaat zij hiermee akkoord, dan stap jij er als persoon tussenuit en factureer je achteraf. Gaat zij hiermee niet akkoord, dan heeft ze dus ook geen opdracht, want geef jij haar naam niet door aan de opdrachtgever.

Voor vervolgopdrachten ligt dit wat lastiger, want klanten mogen uiteraard zelf kiezen waar zij een opdracht neerleggen. Sommige vakgenoten kunnen enkel concurrenten zijn en geen conculega’s, veelal valt of staat het bij vertrouwen.
geweldigweer wijzigde dit bericht op 02-12-2023 11:54
0.05% gewijzigd
Live Life to the fullest
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
02-12-2023 10:44
Wat je had kunnen doen is die opdracht aannemen en zelf deze doorgeven naar je collega met jezelf als opdrachtgever. Dan had je vaste klant niet direct in contact gestaan met je collega. Misschien een leer voor volgende keer?
Ook een goeie ja! Alleen moet je dan wel verzekerd zijn van de geboden kwaliteit, wel een risico als je zelf het visitekaartje bent/blijft.
Live Life to the fullest
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar het lijkt me dan wel dat je erbij moet zeggen dat je de opdracht hebt uitbesteed en dat het via een derde partij loopt. Het lijkt mij tenminste raar om iets wat een ander gemaakt heeft te verkopen als een product van jezelf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
02-12-2023 09:37
We snappen het wel hoor. Maar hebben gewoon een andere kijk op de zaak. Maar TO denkt dat we het niet begrijpen. Omdat we zelf geen ondernemer zijn.

Precies.
En zoals gezegd ben ik wel ondernemer.

Yella78 geeft ergens aan dat haar manier van schrijven kennelijk irritatie oproept. Ik denk dat het zit in de vraagstelling. Woorden als 'niet-collegiaal' en 'ben ik een zeur' en 'ik voel me genaaid' zetten de toon. Maar goed, dat was sowieso de bron van dit probleem: dat Yella78 er veel te emotioneel in zit. De reacties op dit topic werken als een spiegel op haar emotionele status.

En mocht je nog meelezen Yella78: mensen zeggen hier al jaren tegen jou dat je niet heel erg zakelijk van karakter bent, voor iemand die onderneemt. Het is niet gek dat je dat in dit topic weer terug hoort. Doe er je voordeel mee of niet, maar besef dat jij écht anders staat in het ondernemerschap dan de gemiddelde mensch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
02-12-2023 11:50
Maar het lijkt me dan wel dat je erbij moet zeggen dat je de opdracht hebt uitbesteed en dat het via een derde partij loopt. Het lijkt mij tenminste raar om iets wat een ander gemaakt heeft te verkopen als een product van jezelf.
Weet ik niet, die conculega werkt op dat moment onder de vlag van Yella dus de klant bestelt gewoon bij Yella ongeacht wie de gerechten in elkaar fabriekt.

Alleen als de klant al jaren Yella inhuurt en die wil specifiek Yella's overheerlijke signature dish bestellen dan is het misschien handig om aan te geven dat ze zelf geen tijd heeft deze keer en er een collega voor inschakelt. Maar ik ben er altijd wel voor om klanten zsm eraan te laten wennen dat je collega's hebt die hetzelfde werk kunnen leveren. Anders vragen ze toch steevast om jou puur omdat het vertrouwd voelt, maar dan kan je nooit iets uitbesteden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Courage schreef:
02-12-2023 11:53


En mocht je nog meelezen Yella78: mensen zeggen hier al jaren tegen jou dat je niet heel erg zakelijk van karakter bent, voor iemand die onderneemt. Het is niet gek dat je dat in dit topic weer terug hoort. Doe er je voordeel mee of niet, maar besef dat jij écht anders staat in het ondernemerschap dan de gemiddelde mensch.
Disappointment panda enters the stage!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat had zij moeten doen dan? De klant weigeren? Jou informeren? Hoe heeft ze jou genaaid dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
02-12-2023 11:15
Ik zit een beetje in jouw hoek, denk ik (ben nu in loondienst). Als wij iets niet aan kunnen nemen, verwijzen we liefst door naar een lokale boutique firm die zich richt op de specifieke vraag van dat moment. Zelf bieden wij heel veel specialismen en hebben we wereldwijd vestigingen. Dan gaan we niet naar een soortgelijk bedrijf doorsturen.

Een ander probleem met doorverwijzen als zelfstandige is dat mindere ervaringen soms ongewild op je af kunnen stralen, ook al heb je er niets mee van doen.
Precies. Ik werk nu vanuit de UK aan een zaak met meertalige collega’s (die allemaal ook zelfstandig zijn) voor een Nederlands Zuidas kantoor. Ik doe daar Nederlands, Vlaams, Engels en Frans. Aanvankelijk was de verwachting dat er veel NL documenten bij de data zou zitten, maar dat bleek niet het geval. Een vriendin en tevens collega wilde een deel van de Nederlandse/Vlaamse documenten voor haar rekening nemen. Maar nu er daar zo weinig data van blijkt te zijn doe ik dat nu zelf. Er is te weinig data voorhanden. Omdat ik haar team lead zou zijn, zou zij niet in mijn vaarwater zitten, maar als zij ook team lead zou zijn, was het een ander verhaal geweest en had ik haar naam misschien niet genoemd, want dat kost mij mogelijk werk en dus inkomen. Ik gun een vriendin/collega werk hoor, maar niet ten koste van mijn schoorsteen die ook moet roken :mrgreen: .

Heb ik collega’s nodig voor de Spaanse/Poolse/Scandinavische documenten dan vind ik een doorverwijzing geen enkel probleem, want wij zijn niet elkaars concurrenten en dan help ik de opdrachtgever graag aan goede juristen/solicitors. Het is altijd een spanningsveld dat je enerzijds je eigen bedrijfsbelang in de gaten blijft houden, maar ook mee wil denken met de opdrachtgever.

Wat TO haar concurrent verwijt is mij wel duidelijk, maar de klant heeft gewoon contracts vrijheid en het is het directe gevolg van de doorverwijzing. Tja…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven