Zorgen om het klimaat

woensdag 3 augustus 2022 om 08:01
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
vrijdag 7 februari 2025 om 13:09
vrijdag 7 februari 2025 om 13:11
Zo hallo, dus het is ook al de schuld van XR dat Rusland Oekraïne is binnengevallen waardoor de gasprijzen de lucht in zijn geschoten? Die klimaatpotjes zijn trouwens al weer opgesnoept door de PVV en de VVD voordat ze überhaupt ingezet konden worden. Gaan jij en ik dus inderdaad 0 profijt van hebben.
Je bent gewoon boos. Om dingen. Die niks met XR te maken hebben maar blijkbaar zijn zij een makkelijk doelwit voor je. Met dank aan de Telegraaf en het huidige kabinet, waarschijnlijk.
Je gaat bij mij onder de negeer. Dit topic is bedoeld voor mensen die zich wel zorgen maken om het klimaat. En niet voor mensen die op een nogal agressieve toon XR de schuld geven van alle problemen in het land, zonder enige onderbouwing te kunnen geven. Zonde van mijn energie.
Je bent gewoon boos. Om dingen. Die niks met XR te maken hebben maar blijkbaar zijn zij een makkelijk doelwit voor je. Met dank aan de Telegraaf en het huidige kabinet, waarschijnlijk.
Je gaat bij mij onder de negeer. Dit topic is bedoeld voor mensen die zich wel zorgen maken om het klimaat. En niet voor mensen die op een nogal agressieve toon XR de schuld geven van alle problemen in het land, zonder enige onderbouwing te kunnen geven. Zonde van mijn energie.
vrijdag 7 februari 2025 om 13:13
de grootste kostenpost op energie is belastingen en niet inkoop.... En dat oa te maken dat er al heel erg veel bewustwording in Nederland en europa is over de klimaatrisico's. Daar hebben het blokkeren van een snelweg (op de verkeerde plaats) niet voor nodig. nutteloos, oh nee, dan voelen ze zich goed want "dan hebben we tenminste iets gedaan".Bidov48220 schreef: ↑07-02-2025 13:11Zo hallo, dus het is ook al de schuld van XR dat Rusland Oekraïne is binnengevallen waardoor de gasprijzen de lucht in zijn geschoten? Die klimaatpotjes zijn trouwens al weer opgesnoept door de PVV en de VVD voordat ze überhaupt ingezet konden worden. Gaan jij en ik dus inderdaad 0 profijt van hebben.
grenada wijzigde dit bericht op 07-02-2025 13:21
13.63% gewijzigd
vrijdag 7 februari 2025 om 13:14
Salonactivisten, jongetje Jetten… vermoeiend discussiëren zo hoor.grenada schreef: ↑07-02-2025 12:58Ja, dat is ook een van de vele redenen waarom ik ze salonactivisten noem. We hebben in Nederland en Europa al heel veel bewustzijn. Jongetje Jetten tuigde in zijn eentje 35 miljard aan klimaatpotjes op, voor een klein landje als Nederland. We hebben al de hoogste energieprijzen van europa, we hebben onze oudjes al flink in de kou gezet en onszelf ook, de kachel is overal al lager. Ons stroomnet is overvol omdat we al zo bewust ermee bezig zijn. Het land zit op slot vanwege de perikelen rond het klimaat.
En zo kan ik nog veel meer noemen. Hoeveel meer bewustzijn denken ze te creëren dan door op de snelweg , jawel ook nog eens op de snelweg waar vroegah het hoofdkantoor van die bank zat, te gaan zitten? Op zijn Amsterdams: dat hep toch geen nut? Behalve jezelf goed voelen want "ik doe er tenminste iets aan"....
Misschien moet je dat boek zelf nog eens lezen.
vrijdag 7 februari 2025 om 13:17
Eens. Miljarden wordt er uitgegeven aan dingen die goed zouden zijn voor het klimaat. Oh ja, laten we allemaal elektrisch gaan rijden. Beter voor het klimaat. Dan blijkt nu dat het fijnstofuitstoot uit de banden van elektrische auto's door het enorme gewicht van die dingen veel en veel hoger is dan dat van onze zeer vervuilende benzine en dieselauto's. En waar zijn die dan gebleven? Oh ja, die rijden nu rond in Afrika. En niet zo weinig ook. Die mensen zijn dolgelukkig ook een keer auto te kunnen rijden. Maar dan verplaatsen we het probleem toch alleen maar? Jawel, maar de Jettens en de Hanna Prinsen kunnen zich tenminste op de borst slaan dat ze zo goed bezig zijn.grenada schreef: ↑07-02-2025 12:58Ja, dat is ook een van de vele redenen waarom ik ze salonactivisten noem. We hebben in Nederland en Europa al heel veel bewustzijn. Jongetje Jetten tuigde in zijn eentje 35 miljard aan klimaatpotjes op, voor een klein landje als Nederland. We hebben al de hoogste energieprijzen van europa, we hebben onze oudjes al flink in de kou gezet en onszelf ook, de kachel is overal al lager. Ons stroomnet is overvol omdat we al zo bewust ermee bezig zijn. Het land zit op slot vanwege de perikelen rond het klimaat.
En zo kan ik nog veel meer noemen. Hoeveel meer bewustzijn denken ze te creëren dan door op de snelweg , jawel ook nog eens op de snelweg waar vroegah het hoofdkantoor van die bank zat , te gaan zitten? ( hoe dom kun je zijn?)
En als ze er dan achter komen dat het hoofdkantoor daar helemaal niet meer zit, verzinnen ze een een of andere rotsmoes om dan toch de snelweg te blokkeren waar die bank vroeger zat. Logica van lik-me-vessie.
Wat mij betreft: nutteloos Behalve jezelf goed voelen want "ik doe er tenminste iets aan".... Maar iets doen wat écht zou kunnen helpen? Nee, das teveel moeite of zo?
vrijdag 7 februari 2025 om 13:36
voila, zie hier precies de reactie van de "salonactiviste-achtigen" Als ik niets inhoudelijks heb te melden, doe ik gewoon mijn vingers in mijn oren.Bidov48220 schreef: ↑07-02-2025 13:11Zo hallo, dus het is ook al de schuld van XR dat Rusland Oekraïne is binnengevallen waardoor de gasprijzen de lucht in zijn geschoten? Die klimaatpotjes zijn trouwens al weer opgesnoept door de PVV en de VVD voordat ze überhaupt ingezet konden worden. Gaan jij en ik dus inderdaad 0 profijt van hebben.
vrijdag 7 februari 2025 om 14:08
Volgens mij is iets nutteloos vinden iets anders dat iets de schuld geven. Ik vind dit zulke typische reacties hier steeds. Echter, verbaasd ben ik allang niet meer.Bidov48220 schreef: ↑07-02-2025 13:11Zo hallo, dus het is ook al de schuld van XR dat Rusland Oekraïne is binnengevallen waardoor de gasprijzen de lucht in zijn geschoten? Die klimaatpotjes zijn trouwens al weer opgesnoept door de PVV en de VVD voordat ze überhaupt ingezet konden worden. Gaan jij en ik dus inderdaad 0 profijt van hebben.
vrijdag 7 februari 2025 om 14:14
vrijdag 7 februari 2025 om 16:53
Maar even serieus. Het gaat helemaal niet om het klimaat. Zoals ik al eerder heb gesteld. Het klimaat redt zich wel. Het gaat om de mensheid die het niet gaat redden. Puur eigenbelang dus al dat geschreeuw en gezit op wegen en het op kosten jagen van de Nederlandse bevolking door allerlei maatregelen. En dat terwijl wij zelf de sleutel in handen hebben. Er is namelijk maar één ding dat volgens mij echt zoden aan de dijk kan zetten voor de natuur en het klimaat en dat is minder mensen op de planeet. Geboortebeperking dus. Maar daar hoor ik nooit iets over vanuit XR of de oh zo begaan met de planeet zijnde politieke partijen. En dat terwijl ik zeker weet dat zij er wel over nadenken. Want het zijn over het algemeen slimme mensen en ik weet ook zeker dat zij zelf wel nadenken voor ze een kind op de wereld zetten. Het gaat juist om de grijze meerderheid die er lustig op los fokt. Maar wellicht wordt dit probleem ook wel door de natuur/klimaat zelf opgelost. Ik hoop het van harte.
vrijdag 7 februari 2025 om 17:28
In de meest vervuilende landen is het geboortecijfer lager dan 2 per vrouw. Zonder immigratie neemt daar de bevolking dus af. Dat geldt voor Europa, Noord Amerika, Japan en China.Manonna schreef: ↑07-02-2025 16:53Maar even serieus. Het gaat helemaal niet om het klimaat. Zoals ik al eerder heb gesteld. Het klimaat redt zich wel. Het gaat om de mensheid die het niet gaat redden. Puur eigenbelang dus al dat geschreeuw en gezit op wegen en het op kosten jagen van de Nederlandse bevolking door allerlei maatregelen. En dat terwijl wij zelf de sleutel in handen hebben. Er is namelijk maar één ding dat volgens mij echt zoden aan de dijk kan zetten voor de natuur en het klimaat en dat is minder mensen op de planeet. Geboortebeperking dus. Maar daar hoor ik nooit iets over vanuit XR of de oh zo begaan met de planeet zijnde politieke partijen. En dat terwijl ik zeker weet dat zij er wel over nadenken. Want het zijn over het algemeen slimme mensen en ik weet ook zeker dat zij zelf wel nadenken voor ze een kind op de wereld zetten. Het gaat juist om de grijze meerderheid die er lustig op los fokt. Maar wellicht wordt dit probleem ook wel door de natuur/klimaat zelf opgelost. Ik hoop het van harte.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
vrijdag 7 februari 2025 om 17:44
Manonna, waar heb je gevonden dat elektrische autobanden meer fijnstof geven dan benzine? Dat is nieuw voor mij.
Ik denk dat elektrisch rijden wel belangrijk is, maar mensen realiseren zich niet dat een groot gedeelte van de uitstoot CO2 en vervuiling niet in het Gebruik van een auto zit maar in de Productie. Het scheelde iets van 30% qua uitstoot. Stond in boek 'de verborgen impact'. Uiteindelijk zal openbaar vervoer ook beter moeten.
Ik denk dat elektrisch rijden wel belangrijk is, maar mensen realiseren zich niet dat een groot gedeelte van de uitstoot CO2 en vervuiling niet in het Gebruik van een auto zit maar in de Productie. Het scheelde iets van 30% qua uitstoot. Stond in boek 'de verborgen impact'. Uiteindelijk zal openbaar vervoer ook beter moeten.
vrijdag 7 februari 2025 om 23:09
vrijdag 7 februari 2025 om 23:11
Ik zag het voor het eerst op TV. Weet niet meer waar. Maar hieronder een link van het AD waar e.e.a. erover geschreven staat.It-is-joysjuhhh schreef: ↑07-02-2025 17:44Manonna, waar heb je gevonden dat elektrische autobanden meer fijnstof geven dan benzine? Dat is nieuw voor mij.
https://www.ad.nl/auto/oeso-meer-fijnst ... gle.com%2F
zaterdag 8 februari 2025 om 10:27
De fijnstof van alleen de banden ja.Manonna schreef: ↑07-02-2025 23:11Ik zag het voor het eerst op TV. Weet niet meer waar. Maar hieronder een link van het AD waar e.e.a. erover geschreven staat.
https://www.ad.nl/auto/oeso-meer-fijnst ... gle.com%2F
Naast dat er geen fijnstof uit de uitlaat komt, komt er ook bij remmen veel minder fijnstof vrij. Tijdens het remmen wordt de accu opgeladen, waardoor de remschijven minder worden gebruikt.
Netto stoot een elektrische auto minder fijnstof uit dan een brandstofauto. En geen stikstof, en veel minder co2.
zaterdag 8 februari 2025 om 10:49
Daar zegt XR wel wat over.Manonna schreef: ↑07-02-2025 16:53Maar even serieus. Het gaat helemaal niet om het klimaat. Zoals ik al eerder heb gesteld. Het klimaat redt zich wel. Het gaat om de mensheid die het niet gaat redden. Puur eigenbelang dus al dat geschreeuw en gezit op wegen en het op kosten jagen van de Nederlandse bevolking door allerlei maatregelen. En dat terwijl wij zelf de sleutel in handen hebben. Er is namelijk maar één ding dat volgens mij echt zoden aan de dijk kan zetten voor de natuur en het klimaat en dat is minder mensen op de planeet. Geboortebeperking dus. Maar daar hoor ik nooit iets over vanuit XR of de oh zo begaan met de planeet zijnde politieke partijen. En dat terwijl ik zeker weet dat zij er wel over nadenken. Want het zijn over het algemeen slimme mensen en ik weet ook zeker dat zij zelf wel nadenken voor ze een kind op de wereld zetten. Het gaat juist om de grijze meerderheid die er lustig op los fokt. Maar wellicht wordt dit probleem ook wel door de natuur/klimaat zelf opgelost. Ik hoop het van harte.
Laatst nog in het programma 'Over bevolking' (terug te zien op npostart). Een woordvoerster legde daarin uit dat één Nederlander evenveel uitstoot als 198 Somaliërs. De 10% rijksten van de wereld (waar alle Nederlanders bij horen) zijn verantwoordelijk voor 50% van alle uitstoot.
En laat het geboortecijfer in Nederland en zowat alle westerse landen allang onder het vervangingsniveau zitten. Geboortebeperking gaat hier dus helemaal niets uithalen.
Geboortebeperking in arme landen zet ook te weinig zoden aan de dijk, omdat zij nauwelijks iets uitstoten. De enorme uitstoot van die 10% rijksten blijft dan gewoon bestaan. Dus ja, natuurlijk helpt het iets als er minder mensen zijn. Maar het is lang niet genoeg.
Bovendien is het een behoorlijk koloniale gedachte om te denken dat de allerarmsten maar gewoon minder kinderen zouden moeten krijgen, en dat het probleem dan is opgelost. Terwijl wij, de rijksten, het probleem hebben veroorzaakt. En dat juist die allerarmsten het meest geraakt worden door de gevolgen van klimaatverandering.
zaterdag 8 februari 2025 om 11:19
Pardon? Dit is wel heeeeeel knap zeg. Om een algemene stelling van mij richting racisme, kolonisatie of wat voor lelijks dan ook te duwen.Rosla schreef: ↑08-02-2025 10:49Daar zegt XR wel wat over.
Laatst nog in het programma 'Over bevolking' (terug te zien op npostart). Een woordvoerster legde daarin uit dat één Nederlander evenveel uitstoot als 198 Somaliërs. De 10% rijksten van de wereld (waar alle Nederlanders bij horen) zijn verantwoordelijk voor 50% van alle uitstoot.
En laat het geboortecijfer in Nederland en zowat alle westerse landen allang onder het vervangingsniveau zitten. Geboortebeperking gaat hier dus helemaal niets uithalen.
Geboortebeperking in arme landen zet ook te weinig zoden aan de dijk, omdat zij nauwelijks iets uitstoten. De enorme uitstoot van die 10% rijksten blijft dan gewoon bestaan. Dus ja, natuurlijk helpt het iets als er minder mensen zijn. Maar het is lang niet genoeg.
Bovendien is het een behoorlijk koloniale gedachte om te denken dat de allerarmsten maar gewoon minder kinderen zouden moeten krijgen, en dat het probleem dan is opgelost. Terwijl wij, de rijksten, het probleem hebben veroorzaakt. En dat juist die allerarmsten het meest geraakt worden door de gevolgen van klimaatverandering.
Verder een mooi verhaal hoor. Maar feit is dat de bevolking nog steeds aan het groeien is. Tenminste dat is wat ik op het nieuws af en toe voorbij hoor komen.
En wat de uitstoot van mensen in arme landen betreft. Door de drang van de Westerse bevolking om vooral elektrisch te rijden, rijden er nu steeds meer benzineauto's rond in Afrika. Ik val in herhaling, ik weet het maar ik wil het toch nog even melden. En ik neem die mensen niets kwalijk. Laat dat even duidelijk zijn voor ik weer een racismekaart in mijn handen krijg gedrukt.
zaterdag 8 februari 2025 om 12:13
Je zegt zelf dat er maar één ding zoden aan de dijk kan zetten, en dat is geboortebeperking. Als je dat zo stellig opschrijft dan weet je vast ook dat in het hele westen de bevolking allang niet meer groeit, en zelfs onder het vervangingsniveau zit. En dat geboortebeperking in het westen dus helemaal geen zin heeft. Dus je 'oplossing' is alleen gericht op geboortebeperking van mensen in arme landen. Wat ook al geen zin heeft omdat zij niet degenen zijn die zorgen voor de te hoge uitstoot. En dan natuurlijk heel geschokt reageren als iemand je daar op wijst.Manonna schreef: ↑08-02-2025 11:19Pardon? Dit is wel heeeeeel knap zeg. Om een algemene stelling van mij richting racisme, kolonisatie of wat voor lelijks dan ook te duwen.
Verder een mooi verhaal hoor. Maar feit is dat de bevolking nog steeds aan het groeien is. Tenminste dat is wat ik op het nieuws af en toe voorbij hoor komen.
En wat de uitstoot van mensen in arme landen betreft. Door de drang van de Westerse bevolking om vooral elektrisch te rijden, rijden er nu steeds meer benzineauto's rond in Afrika. Ik val in herhaling, ik weet het maar ik wil het toch nog even melden. En ik neem die mensen niets kwalijk. Laat dat even duidelijk zijn voor ik weer een racismekaart in mijn handen krijg gedrukt.
Wat die auto's betreft: fijn toch dat die nog een tweede leven krijgen? Iets nieuws produceren kost ook veel grondstoffen en uitstoot. Het gaat er om dat innovaties zoals elektrische auto's in het westen doorbreken, de techniek goedkoper wordt en dat op termijn ook arme landen kunnen profiteren van die techniek.
zaterdag 8 februari 2025 om 12:45
Ok. Jij gaat uitleggen wat en wie ik bedoel en dan ben ik een koloniale racist. Wat een dedain zeg. En daar moet ik serieus op in gaan? Nee beter niet want ook dan zal alles door de woke-machine gehaald worden om er toch nog iets racistisch uit te kunnen persen.
Ik had het over mensen in het algemeen. ALGEMEEN!! Dat zijn er gewoon teveel.
zaterdag 8 februari 2025 om 13:00
Ohja, de woke-kaart moest er ook nog even bij.Manonna schreef: ↑08-02-2025 12:45Ok. Jij gaat uitleggen wat en wie ik bedoel en dan ben ik een koloniale racist. Wat een dedain zeg. En daar moet ik serieus op in gaan? Nee beter niet want ook dan zal alles door de woke-machine gehaald worden om er toch nog iets racistisch uit te kunnen persen.
Als jij stellig opschrijft dat geboortebeperking het enige is wat zoden aan de dijk zet, dan moet je ook kunnen onderbouwen hoe dat gaat helpen.
Maar verder dan 'ik vind dat er te veel mensen in het algemeen zijn' kom je niet. En je gaat er ook niet op in dat geboortebeperking helemaal geen oplossing is. Niet in westerse landen en niet in arme landen.
Dus wat is nou precies die 'sleutel die we zelf in handen' volgens jou?
zondag 9 februari 2025 om 06:20
We weten allemaal dat niemand op een massaslachting zit te wachten, dus naast dat geboortebeperking geen oplossing is, zijn er ook geen andere oplossingen voor overbevolking. In het nieuws is iedereen altijd geschokf als mensen vroegtijdig overlijden, dus dat willen we niet.
Niemand kan iets met het overbevolking argument. Je lost dat niet op als het gaat om klimaat.
Goed nieuws: men wil dat de oorlog in Congo stopt.
Niemand kan iets met het overbevolking argument. Je lost dat niet op als het gaat om klimaat.
zondag 9 februari 2025 om 23:09
It-is-joysjuhhh schreef: ↑09-02-2025 06:20We weten allemaal dat niemand op een massaslachting zit te wachten, dus naast dat geboortebeperking geen oplossing is, zijn er ook geen andere oplossingen voor overbevolking. In het nieuws is iedereen altijd geschokf als mensen vroegtijdig overlijden, dus dat willen we niet.
Dat zou tijd worden.
Het is jammer dat wij (het Westen) allemaal over willen gaan op elektrisch rijden, maar daarvoor wel onder andere de kobaltmijnen in Congo nodig hebben. En de opbrengst van Kobalt gaat helaas niet naar de bevolking maar naar Chinese en Westerse bedrijven en de rebellengroepen. En diamanten en goud voor onze sieraden. Tin en Wolfraam voor technologie en militaire doeleinden.
Dat is de prijs die wij betalen voor onze elektrische voertuigen, batterijen in onze telefoons en laptops. Uitbuiting van de bevolking, kinderarbeid en milieuvervuiling aldaar.
En ondertussen zijn daar 100 vrouwen verrkacht en vermoord in een gevangenis door de rebellengroep M23.
https://www.theguardian.com/world/2025/ ... els-rwanda
zondag 9 februari 2025 om 23:27
In Nederland hebben we ook veel kobalt nodig voor in het voer van de koeien.MrsM schreef: ↑09-02-2025 23:09Dat zou tijd worden.
Het is jammer dat wij (het Westen) allemaal over willen gaan op elektrisch rijden, maar daarvoor wel onder andere de kobaltmijnen in Congo nodig hebben. En de opbrengst van Kobalt gaat helaas niet naar de bevolking maar naar Chinese en Westerse bedrijven en de rebellengroepen. En diamanten en goud voor onze sieraden. Tin en Wolfraam voor technologie en militaire doeleinden.
Dat is de prijs die wij betalen voor onze elektrische voertuigen, batterijen in onze telefoons en laptops. Uitbuiting van de bevolking, kinderarbeid en milieuvervuiling aldaar.
En ondertussen zijn daar 100 vrouwen verrkacht en vermoord in een gevangenis door de rebellengroep M23.
https://www.theguardian.com/world/2025/ ... els-rwanda
Niet mijn regering
zondag 9 februari 2025 om 23:38
Heb je daar cijfers van?
Zoals ik het lees is het een fractie van het totaal aan Kobalt wat wij gebruiken. Kobalt zit in supplementen als vitamine B12, die wij als mensen ook gebruiken.
Het gros van de Kobalt gaat naar de technische sector.
Hoe jammer misschien ook, maar hiervan kun je de boeren niet de schuld geven. Dat is toch echt onze noodzaak voor batterijen, telefoons en laptops.
dinsdag 11 februari 2025 om 08:12
een van de primaire problemen is net dat hele idee achter bijvoorbeeld electrisch rijden. We maken gewoon met zijn allen te veel zooi van de aardbol, en hebben vervolgens de illusie dat we exact hetzelfde gedrag kunnen vertonen met andere middelen en het dan wel goed komt. Dat is niet zo.
Zelfs als we bijvoorbeeld alles electrisch zouden gaan doen, geen gas meer, geen kolen, geen olie dan hebben we nog steeds een probleem. Enige wat gaat werken is een gedragsverandering.
En mensen wijzen vlug naar grote vervuilende bedrijven, maar het zijn toch echt wij die uiteindelijk in dat vliegtuig zitten op reis, of die uiteindelijk het product kopen wat door een vliegtuig of zee container naar ons toekomt (of gemaakt wordt van de grondstoffen die zij vervoeren)
Zelfs als we bijvoorbeeld alles electrisch zouden gaan doen, geen gas meer, geen kolen, geen olie dan hebben we nog steeds een probleem. Enige wat gaat werken is een gedragsverandering.
En mensen wijzen vlug naar grote vervuilende bedrijven, maar het zijn toch echt wij die uiteindelijk in dat vliegtuig zitten op reis, of die uiteindelijk het product kopen wat door een vliegtuig of zee container naar ons toekomt (of gemaakt wordt van de grondstoffen die zij vervoeren)
dinsdag 11 februari 2025 om 08:20
Het idee van geboorte beperking gerelateerd aan klimaat schade is gewoon volledig achterhaald. Dat werd vroeger gebruikt om aan te geven dat 'wij er allemaal niets aan konden doen, het waren die domme mensen in Afrika en Azie die zonodig zoveel kinderen moesten en de wereld verziekten".Rosla schreef: ↑08-02-2025 13:00Ohja, de woke-kaart moest er ook nog even bij.
Als jij stellig opschrijft dat geboortebeperking het enige is wat zoden aan de dijk zet, dan moet je ook kunnen onderbouwen hoe dat gaat helpen.
Maar verder dan 'ik vind dat er te veel mensen in het algemeen zijn' kom je niet. En je gaat er ook niet op in dat geboortebeperking helemaal geen oplossing is. Niet in westerse landen en niet in arme landen.
Dus wat is nou precies die 'sleutel die we zelf in handen' volgens jou?
We weten tegenwoordig gewoon dat uitstoot en schade niet gerelateerd is aan de hoeveelheid mensen, maar aan het gedrag van mensen. We zien zelfs dat de mensen die de meeste schade veroorzaken, met steeds minder zijn, dus je zou zelfs kunnen beargumenteren dat we net meer kinderen zouden moeten krijgen, daardoor zou ons besteedbaar inkomen dalen en zouden we minder consumeren. (niet dat ik dat actief wil promoten) maar puur cijfermatig klopt het.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in