Geld & Recht alle pijlers

Vraag Hypotheek/lening familie zoveel mogelijk lenen graag.

25-02-2025 16:30 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedendag,

Ben een jongeman van 29 die eindelijk een hypotheekie kan krijgen met wat spaargeld erbij moet het gaan lukken voor m'n eerste huis.
Nu was ik laatst bij de hypotheekadviseur en daar kon ik een x aantal bedrag lenen, maar gaf aan als je bij jou ouders nog wil lenen dan heeft dat niet zoveel zin want dan gaat je hypotheek weer omlaag.. Dus als ik bijv 180.000 bij de Rabobank kan krijgen en van m'n ouders wil ik 15.000 lenen, dan halen ze dat bedrag er bij de rabobank af, zodat ik evengoed totaal op 180.000 kom. (snap ik aan de ene kant wel, hun willen dat je het terug kan betalen, en dat gaat me ook zeker lukken)

Iemand een idee hoe ik 15000 extra kan lenen bovenop m'n hypotheek bedrag zegmaar, zodat ik meer kan bieden op een huis (moet namelijk dat bedrag extra lenen van m'n ouders, anders gaat het hem net niet worden)

Thanks!
Spacemountain84 schreef:
25-02-2025 20:12
Heb je een hypotheekadviseur? Die kan je wellicht ook helpen en met je meedenken. Ik zat destijds (denk ik) in een soortgelijke situatie, waarbij mijn maximale hypotheek niet genoeg was om zelf te kunnen kopen. Mijn ouders hebben mij een bedrag geschonken en ook nog een deel geleend (waar maandelijks een bedrag ook voor werd/wordt afgelost bij mijn ouders). Door dit op een specifieke manier vast te leggen, kun je ervoor zorgen dat dit geen invloed heeft op de maximale hypotheek die je kunt ontvangen. Ik durf niet meer te zeggen hoe dit precies in elkaar zit, maar een hypotheekadviseur kan je hier echt bij helpen. Ik zou je dus zeker aanraden om dat even te bespreken (wellicht doe je dit al, ik heb het hele topic nog niet gelezen).

Hou er inderdaad wel rekening mee (zoals al meer mensen hebben gezegd) dat je niet in de problemen komt met het betalen van je vaste lasten als je voor dit soort constructies kiest. Succes!
Wellicht met voorschot uit de erfenis waarmee ouders vast kunnen schenken?
Schenken is fiscaal voor de ouders een minder gunstige optie
En als TO nog boers/zussen heeft, kan het voor gedoe zorgen
Phlox24 schreef:
25-02-2025 17:33
Je mag je ouders jaarlijks 2690,00 schenken. Dus duurt wel even voordat je die EUR 15.000 hebt terug betaald.
Dat zou dan 6 jaar duren en ruim 200 per maand zijn. Ik denk dat het sowieso niet realistisch is om het sneller terug te betalen, dus daar zouden de ouders het dan mee eens moeten zijn.
yellowcab schreef:
25-02-2025 23:24
Je kunt het bedrag van je ouders lenen en een overeenkomst maken dat zij jou de rente die jij daarvoor betaalt jaarlijks terug schenken (mag tot € 6.700 per jaar belastingvrij). Voor de bank betekent dit dat je betaalcapaciteit gelijk blijft.

Na het afgeven van de hypotheek wordt niet meer gecontroleerd of het ook daadwerkelijk elk jaar geschonken wordt, dus daar kun je onderling afspraken over maken met je ouders. Op deze manier kun je ook een groter bedrag van je ouders lenen, indien zij dat beschikbaar hebben en jij die rentelasten daarvan kunt dragen (en zolang die rente onder de € 6.700 per jaar blijft).

Ook al wordt je niet meer gecontroleerd, het blijft fraude. Je kunt fraude niet voorkomen door het een andere naam te geven of door toch andere afspraken te maken. En als TO het toch zo wil regelen, prima. Ik snap dat mensen ongemakkelijk worden bij het woord fraude en het graag een andere naam willen geven, maar het is wat het is.
Lila-Linda schreef:
26-02-2025 06:45
Schenken is fiscaal voor de ouders een minder gunstige optie
En als TO nog boers/zussen heeft, kan het voor gedoe zorgen
Wat bedoel je dat schenken minder gunstig is? Dat kunnen ouders juist belastingvrij doen. Voor kinderen tot 40 eenmalig een hoger bedrag, daarna bijna 7000 euro per jaar. Of bedoel je het terugschenken als het als verkapte lening gegeven wordt aan kind?

Inderdaad wat broers/zussen betreft: bespreek dit goed en zet alles op papier!! Wat je denkt dat logisch is, kan zonder gesprekken echt leiden tot heibel. Open en bloot. Zal niet iedereen het mee eens zijn want 'ouders hoeven geen verantwoording aan hun kind af te leggen'. Maar ook gedoe in de toekomst te voorkomen, bijvoorbeeld dat broers/zussen tegenover elkaar komen te staan: maak het bespreekbaar.
nerdopviva schreef:
26-02-2025 07:17
Ook al wordt je niet meer gecontroleerd, het blijft fraude. Je kunt fraude niet voorkomen door het een andere naam te geven of door toch andere afspraken te maken. En als TO het toch zo wil regelen, prima. Ik snap dat mensen ongemakkelijk worden bij het woord fraude en het graag een andere naam willen geven, maar het is wat het is.
Ja, precies. Regels omzeilen, creatief boekhouden, frauderen. Geef het beestje maar een naam, het blijft frauderen. Want hoe je het ook wendt of keert, tenzij echt schenken, is het gewoon een lening en loopt de bank extra risico die bij de bank niet bekend is.

Ja, een hypotheekaanvraag is een momentopname. Maar je wordt wel geacht een juiste voorstelling van dat moment te maken. TO kan ook na een jaar een dag minder gaan werken of in de ww terecht komen.
Dat is een risico voor de bank, maar wel een bekend risico.

Ben ik roomser dan de paus? Nee hoor, maar laten we het wel gewoon noemen zoals het is.
Want bij welk bedrag is het dan wel fraude?
apiejapie schreef:
26-02-2025 07:27
Wat bedoel je dat schenken minder gunstig is? Dat kunnen ouders juist belastingvrij doen. Voor kinderen tot 40 eenmalig een hoger bedrag, daarna bijna 7000 euro per jaar. Of bedoel je het terugschenken als het als verkapte lening gegeven wordt aan kind?

Inderdaad wat broers/zussen betreft: bespreek dit goed en zet alles op papier!! Wat je denkt dat logisch is, kan zonder gesprekken echt leiden tot heibel. Open en bloot. Zal niet iedereen het mee eens zijn want 'ouders hoeven geen verantwoording aan hun kind af te leggen'. Maar ook gedoe in de toekomst te voorkomen, bijvoorbeeld dat broers/zussen tegenover elkaar komen te staan: maak het bespreekbaar.
https://www.nahvaccountants.nl/lenen-aa ... aflossing).
Het gebeurt volgens mij best vaak dat een bedrag afkomstig van de ouders, onduidelijk wordt gelabeld. Naar de belastingdienst toe als lening, naar de bank als schenking.
Volgens mij is het zo dat als je ouders de rente weer aan jou terug schenken, alleen de rente. Dat de lening minder zwaar drukt op je leen capaciteit in totaal. Ik weet het fijne er niet van maar dit is wel iets wat een hypotheekadviseur zou moeten weten.
Pelle schreef:
26-02-2025 07:35
Ja, precies. Regels omzeilen, creatief boekhouden, frauderen. Geef het beestje maar een naam, het blijft frauderen. Want hoe je het ook wendt of keert, tenzij echt schenken, is het gewoon een lening en loopt de bank extra risico die bij de bank niet bekend is.

Ja, een hypotheekaanvraag is een momentopname. Maar je wordt wel geacht een juiste voorstelling van dat moment te maken. TO kan ook na een jaar een dag minder gaan werken of in de ww terecht komen.
Dat is een risico voor de bank, maar wel een bekend risico.

Ben ik roomser dan de paus? Nee hoor, maar laten we het wel gewoon noemen zoals het is.
Want bij welk bedrag is het dan wel fraude?
Loopt de bank een extra risico of lopen vooral de ouders risico?
Bij eventuele betalingsproblemen denk ik dat de bank voorgaat.
Wombat schreef:
26-02-2025 11:34
Precies. Als het op papier een schenking is, komt de bank bij eventuele problemen vooraan de rij. Ouders hebben dan geen vordering en gewoon pech. Oftewel: de bank loopt geen extra risico.
Dat je voornemens bent om je ouders een vergelijkbaar bedrag weer terug te schenken, doet daar niks aan af.
De ouders lopen inderdaad wel een risico, want als kind besluit dat voornemen niet door te zetten, hebben ze niks om het af te dwingen. Dat is een inschatting die mensen zelf moeten maken.

In mijn geval had ik op papier dat het een schenking was, indien gewenst kon de bank daar gebruik van maken. Ik heb het ook aangegeven voor de schenkbelasting (ok, het was zo weinig dat ik niks hoefde te betalen, maar het is wel opgegeven dat er dus gebruik gemaakt is van de mogelijkheid voor een eenmalige gift. Ik zie echt niet wie er benadeeld is, of waar dan de fraude zit, als ik onderling met mijn ouders afspreek dat ik mijn best doe om ze een vergelijkbare som over de tijd terug te schenken.
Wombat schreef:
26-02-2025 11:34

Het gaat niet om het risico bij betalingsproblemen, het gaat om de zorgplicht. En de bank loopt daarbij inderdaad een risico:

Uw bank dient bij het afsluiten van een krediet te controleren of er niet teveel krediet wordt verstrekt. Dit valt onder de zorgplicht van banken. Als uw kredietverlener u meer krediet heeft verleend dan verantwoord is, zal hij onder bepaalde omstandigheden de schade die u heeft geleden moeten vergoeden.

https://www.financieelrechtadvocaten.co ... cht-banken
nerdopviva schreef:
26-02-2025 17:57
Het gaat niet om het risico bij betalingsproblemen, het gaat om de zorgplicht. En de bank loopt daarbij inderdaad een risico:

Uw bank dient bij het afsluiten van een krediet te controleren of er niet teveel krediet wordt verstrekt. Dit valt onder de zorgplicht van banken. Als uw kredietverlener u meer krediet heeft verleend dan verantwoord is, zal hij onder bepaalde omstandigheden de schade die u heeft geleden moeten vergoeden.

https://www.financieelrechtadvocaten.co ... cht-banken
Hoe komt een bank dan in de problemen als ouders een gift doen en kind doet daarna giften terug? Waar is de bank dan tekort geschoten in de zorgplicht?
Wombat schreef:
26-02-2025 20:30
Hoe komt een bank dan in de problemen als ouders een gift doen en kind doet daarna giften terug? Waar is de bank dan tekort geschoten in de zorgplicht?

Een gift hoef je niet terug te betalen, het is dus een lening. Als de bank redelijkerwijs kan weten dat het om een lening gaat, dan kan de bank wel aangesproken op de zorgplicht. Maar je kunt natuurlijk altijd liegen over die lening. Dan zal de bank er waarschijnlijk niet achter komen.
nerdopviva schreef:
26-02-2025 21:19
Een gift hoef je niet terug te betalen, het is dus een lening. Als de bank redelijkerwijs kan weten dat het om een lening gaat, dan kan de bank wel aangesproken op de zorgplicht. Maar je kunt natuurlijk altijd liegen over die lening. Dan zal de bank er waarschijnlijk niet achter komen.
De vraag zal wel zijn of de bank intussen ergens op papier / in het dossier heeft staan dat opstarter een lening van zijn ouders krijgt.

Hoe geloofwaardig klinkt het dat die lening ineens tijdens een volgend gesprek een gift wordt?

En nog niet eens bij het plaatselijk kantoor, maar wel bij het hoofdkantoor van de bank dat uiteindelijk moet beslissen.
Als zij ergens een papiertje in hun systeem vinden dat de gift eigenlijk toch een lening is of was ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Tegelijkertijd kan dat natuurlijk wel gebeuren. Dat ouders dit verhaal horen en daarom besluiten te schenken ipv uit te lenen.
Het is helemaal geen fraude. Fraude is strafbaar. Dat is dit niet. Ja, het is creatief de regels omzeilen. Maar dat maakt het nog geen fraude. Ook niet omdat het bij sommigen moreel niet lekker valt.

Ook heeft de bank gewoon aan zijn zorgplicht voldaan, want inderdaad, de ouders staan achteraan in de rij en het wordt/blijft dan een schenking. Dit is het risico dat de ouders lopen, waarvan ik wel vindt dat je dit bij ze moet benadrukken TO.

€15.000 is een relatief klein bedrag (in het grote geheel van een huis kopen). Gaat dit echt zo'n groot verschil maken?
Karrota schreef:
26-02-2025 21:45
Het is helemaal geen fraude. Fraude is strafbaar. Dat is dit niet. Ja, het is creatief de regels omzeilen. Maar dat maakt het nog geen fraude. Ook niet omdat het bij sommigen moreel niet lekker valt.

Oftewel: fraude.
nerdopviva schreef:
27-02-2025 06:46

Nee, stop ermee om het fraude te noemen. Er is geen benadeelde, dus is het geen fraude. Het geld wordt ook niet onrechtmatig verkregen, het is allemaal legaal.

In de meeste gevallen zal zoiets geheel goed aflopen. En loopt het niet zoals verwacht, zijn de ouders degenen die behandeld worden met als ze uit vrije wil hebben meegewerkt zijn ze dus geen slachtoffer.
Speculaastaart schreef:
27-02-2025 06:53
Nee, stop ermee om het fraude te noemen. Er is geen benadeelde, dus is het geen fraude. Het geld wordt ook niet onrechtmatig verkregen, het is allemaal legaal.

Hypotheekfraude ontstaat wanneer iemand met opzet onjuiste of misleidende informatie verstrekt aan een bank of hypotheekverstrekker, met als doel het verkrijgen van een hypotheek die anders niet verstrekt zou worden.

Als je een lening als gift opgeeft, is dat onjuiste informatie. Hoe kun je dit niet zien als fraude? En er kunnen wel degelijk benadeelden zijn. TO zelf, eventuele zussen of broers en de ouders zelf. Als TO ervoor kiest om de lening niet terug te betalen, kunnen de ouders niets. Maar TO hoeft daar niet eens voor te kiezen. Als hij onder bewind komt te staan, kan hij niets meer "schenken".

Speculaastaart schreef:
27-02-2025 06:53
In de meeste gevallen zal zoiets geheel goed aflopen. En loopt het niet zoals verwacht, zijn de ouders degenen die behandeld worden met als ze uit vrije wil hebben meegewerkt zijn ze dus geen slachtoffer.

Als TO de lening als schenking opgeeft zal dat inderdaad waarschijnlijk goed aflopen. Of de ouders geen slachtoffer worden valt nog te bezien.
nerdopviva schreef:
27-02-2025 06:46
Nee, want het is niet strafbaar.
Echt niet.
Ook niet als jij vindt dat dat wel zo zou moeten zijn.
TO is geen benadeelde, want die betaalt de lening dan niet terug. De ouders van TO weten precies waar ze mee akkoord gaan, die zouden benadeeld worden als de schenking niet wordt terugbetaald, maar daar hebben ze zelf bewust voor gekozen dus geen sprake van misleiding. Broers en zussen zijn geen partij in dit verhaal maar haal jij erbij.
het is fraude (en vooral ook heel dom) als TO een lening van zijn ouders afdoet als schenking.
Maar als het echt een schenking is, dan is het vooral mazzel.

Maar is TO nog ergens?
Punt is dat het geen lening is, want er is geen terugbetalingsverplichting. Daarmee is het ook geen fraude.

Dat TO van plan is om zijn ouders jaarlijks te gaan schenken, maakt dat niet anders '
Karrota schreef:
27-02-2025 07:18
Nee, want het is niet strafbaar.
Echt niet.
Ook niet als jij vindt dat dat wel zo zou moeten zijn.
Hypotheekfraude is wel degelijk strafbaar. De vraag is of dit onder hypotheekfraude valt. Het niet opgeven van een studieschuld is in ieder geval wel strafbaar.

Wanneer u onder valse informatie een hypotheek (hypothecaire lening) verkrijgt, dan spreken we van hypotheekfraude.

Niet alle foute documenten of valse gegevens leiden automatisch tot hypotheekfraude. Je moet opzettelijk gehandeld hebben. Hiermee wordt bedoeld dat je de bedoeling of intentie had om de geldverstrekker (de bank) om de tuin te leiden
Hypotheekfraude is een vorm van oplichting, waardoor er op hypotheekfraude hoge straffen kunnen staan (waaronder ook een gevangenisstraf). De straf die u opgelegd kan worden is afhankelijk van het aantal vervalsingen en het geldbedrag.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven