Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 1626 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 522

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (7%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (19%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
The impossible just takes a little longer.
Siri schreef:
11-03-2025 17:15
De meerderheid (57 procent van de Amerikanen die republikeins zijn ) s zijn ervoor. Maar 29 procent van deze groep is tegen deze importheffingen. 14 procent weet het zeker.

De weerstand onder zijn eigen groep is toch ook flink. Dit soort fratsen kunnen hem uiteindelijk in problemen brengen. Als het gaat om de midterms.
Ook omdat de financiële markten flink aan het piepen en kraken zijn. Dit in combinatie met mogelijk fors stijgende inflatie en een mogelijke recessie. Ik ben benieuwd waar dit heen gaat.
Zolang MAGA leeghoofden geloven dat het allemaal de schuld is van Biden zit ie goed.
KatjaSasja schreef:
11-03-2025 19:42
................
Liever met schulden de toekomst in en onvoorwaardelijke steun voor Oekraïne, dan zonder schulden onder het bewind van Poetin!
Je hebt jezelf dus al aardig in de schulden geschoven om Oekraine te helpen. Daar heb ik respect voor.

Waaraan geef je geld?

- https://www.dronesforukraine.fund/
- https://eyesonukraine.eu/
Als hier de dijken doorbreken, het hele land onderwater loopt en duizenden mensen verzuipen, gaan Joost Eerdmans en Pieter Omtzigt eerst even rustig kijken of de reddingsacties niet wat goedkoper kunnen.
Pioen00 schreef:
11-03-2025 16:54
Donald Trump verdubbelt de importheffingen op Canadees staal en aluminium naar 50%.
Laat die lieve Canadezen nou met rust! Dat zijn juist altijd de grootste vrienden van de VS. Dat hele gedoe met tarieven begrijp ik wel om je eigen markt te beschermen tegen de oneerlijke import vanuit lage lonenlanden als China, maar Europa en China, kom op zeg!
Ja, maar wij spelen vals omdat de Amerikanen wel BMWs en Mercedessen moeten kopen maar wij geen Amerikaanse auto's kopen. Aldus Trump die niet doorheeft dat de Tesla Model Y de meest verkochte auto in Europa is de laatste jaren. En dat een heel groot deel van de techspullen van Amerikaanse bedrijven komt (Apple, Dell, HP, Oracle, Microsoft, Nvidia, etc etc etc)
Charlotta schreef:
11-03-2025 18:07
Ik neem aan dat Trumps grote vrienden, de tech miljardairs, ook niet heel gelukkig zijn met de instortende aandelenmarkten. Geen enkele CEO zit daar op te wachten. Dus als die gaan morrelen, dan zal hij de boel wel snel weer terugdraaien?
Die miljardairs houden nog genoeg over. De rijker worden steeds rijker of toch niet?

En er is meer goed nieuws. De prijzen van eieren zakken fors.
Britt32 schreef:
11-03-2025 19:49
Je hebt jezelf dus al aardig in de schulden geschoven om Oekraine te helpen. Daar heb ik respect voor.

Waaraan geef je geld?

- https://www.dronesforukraine.fund/
- https://eyesonukraine.eu/
Waar slaat dit op??
With a heart full of sky, your eyes full of moon, I left you dying,
I heard you cry.
13th_Star schreef:
11-03-2025 20:02
Waar slaat dit op??
misschien heb ik het verkeerd begrepen als ze zegt: "Liever met schulden de toekomst in en onvoorwaardelijke steun voor Oekraïne, dan zonder schulden onder het bewind van Poetin! "
Britt32 schreef:
11-03-2025 20:01
Die miljardairs houden nog genoeg over. De rijker worden steeds rijker of toch niet?

Het is tegen beter weten in met zo'n Trumporgel, maar: bron?
Britt32 schreef:
11-03-2025 20:06
misschien heb ik het verkeerd begrepen als ze zegt: "Liever met schulden de toekomst in en onvoorwaardelijke steun voor Oekraïne, dan zonder schulden onder het bewind van Poetin! "
Misschien zit jij gewoon de hele tijd bewust te trollen?
KatjaSasja schreef:
11-03-2025 18:50
Allemachtig, wat een kortzichtigheid van de partijen die tegen Europese leningen vwb bewapening tegen Rusland. Omtzigt is echt enorm door de mand gevallen. :frusty:
Ik ben het niet eens met Omtzigt, maar vind zijn terughoudend wel legitiem.
GriebusDus schreef:
11-03-2025 20:07
Het druipt er iig aan alle kanten vanaf...
With a heart full of sky, your eyes full of moon, I left you dying,
I heard you cry.
GriebusDus schreef:
11-03-2025 20:07
Hoezo het is het trollen? Er zijn echt mensen die zo denken.

Alhoewel je Trump als een enorme troll zou kunnen zien.
KatjaSasja schreef:
11-03-2025 19:50
Als hier de dijken doorbreken, het hele land onderwater loopt en duizenden mensen verzuipen, gaan Joost Eerdmans en Pieter Omtzigt eerst even rustig kijken of de reddingsacties niet wat goedkoper kunnen.
Met Eerdmans en Trump zouden de Deltawerken nooit zijn gebouwd. Sterker nog: Ze zouden zelfs tegen het dichten van de dijken zijn geweest.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Siri schreef:
11-03-2025 20:14
Hoezo het is het trollen? Er zijn echt mensen die zo denken.

Alhoewel je Trump als een enorme troll zou kunnen zien.
Die mening kan ik me nog met heel, heel grote moeite een heel klein beetje voorstellen. Dat domme zogenaamd-niet-begrijpen erbij maakt het wat mij betreft niet alleen rete-irritant maar ook buitengewoon ongeloofwaardig.
Siri schreef:
11-03-2025 20:12
Als de EU niet kolossaal investeert in haar defensie bestaat de hele EU straks niet meer, laat staan die schuldencrisis.
GriebusDus schreef:
11-03-2025 20:06
Het is tegen beter weten in met zo'n Trumporgel, maar: bron?
"Elon Musk loses $148 bn in net worth: Why are billionaires losing money?"
https://www.business-standard.com/world ... 159_1.html

"Egg Prices Plummet"
https://www.newsweek.com/price-eggs-ris ... st-2042992
Britt32 schreef:
11-03-2025 20:01

Nee, op dit moment wordt geen enkele rijke rijker want de beurzen crashen. En het ging niet over hun persoonlijke vermogens maar over hun bedrijven.
Siri schreef:
11-03-2025 20:12

Het punt is volgens mij vooral dat ze Schoof hiermee de handen op de rug binden. En dat is niet handig als Nederland nog een beetje mee wil blijven spelen in Europa. Het was ook niet nodig geweest, want ze hadden ook geen motie kunnen indienen en gewoon even kunnen afwachten tot de plannen wat concreter waren geworden.
Avena schreef:
11-03-2025 21:53
Het punt is volgens mij vooral dat ze Schoof hiermee de handen op de rug binden. En dat is niet handig als Nederland nog een beetje mee wil blijven spelen in Europa. Het was ook niet nodig geweest, want ze hadden ook geen motie kunnen indienen en gewoon even kunnen afwachten tot de plannen wat concreter waren geworden.
Nee, niet handig. Wel inherent aan een democratie.

Ik denk dat men democratische principes zo lang mogelijk moet handhaven. Bij oorlogsdreiging worden deze principes makkelijker opzij geschoven. Critici worden als verrader weggezet.

Maar goed. Zo ver is het nog niet. Doorgaan met onderhandelen dus.
Het komt natuurlijk ook gewoon door die rare constructie van een partijloze topambtenaar als premier...
Avena schreef:
11-03-2025 22:13
Het komt natuurlijk ook gewoon door die rare constructie van een partijloze topambtenaar als premier...
Heeft ie eens een mening, luistert niemand.
...
Avena schreef:
11-03-2025 22:13
Ja, dat denk ik ook.
KatjaSasja schreef:
11-03-2025 18:50
Allemachtig, wat een kortzichtigheid van de partijen die tegen Europese leningen vwb bewapening tegen Rusland. Omtzigt is echt enorm door de mand gevallen. :frusty:
Er kan prima worden afgesproken dat elk land bijvoorbeeld 2,5% of 3% van de eigen begroting aan bewapening uit geeft.
En dat er afstemming komt over wie wat koopt en dat het vooral Europees is. (We hebben bijvoorbeeld niks aan F-35's waarvan de onderdelen en/of bewapening ontbreekt of software wordt uitgezet.)
Nieuwe ontwikkelingen in de Oekraïne-oorlog. Er is een akkoord met Oekraïne.

Marco Rubio zei iets interessants tijdens zijn persconferentie. Parafraserend:
"We gaan dit aanbod aan de Russen voorleggen en als ze akkoord gaan, geweldig, en als ze niet akkoord gaan, weten we waar het obstakel voor vrede hier ligt."

De bal ligt bij Rusland. En Rusland weet dat Trump niet schuwt om de druk op te voeren.
Britt32 schreef:
11-03-2025 22:29
Nieuwe ontwikkelingen in de Oekraïne-oorlog. Er is een akkoord met Oekraïne.

Marco Rubio zei iets interessants tijdens zijn persconferentie. Parafraserend:
"We gaan dit aanbod aan de Russen voorleggen en als ze akkoord gaan, geweldig, en als ze niet akkoord gaan, weten we waar het obstakel voor vrede hier ligt."

De bal ligt bij Rusland. En Rusland weet dat Trump niet schuwt om de druk op te voeren.
Je bedoelt zoals hij de druk opvoert met importtarieven. Wat hij vanmiddag aankondigde heeft hij al weer ingetrokken. Dat zal indruk maken....

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven