Meerderheid jonge vrouwen met baarmoederhalskanker

04-03-2025 15:01 191 berichten
https://nos.nl/artikel/2558107-jonge-vr ... vaccineerd

“ Vrouwen onder de dertig jaar met baarmoederhalskanker zijn vaak niet gevaccineerd met het HPV-vaccin. Dat blijkt uit het eerste Nederlandse onderzoek naar vaccinatie onder jonge vrouwen met baarmoederhalskanker. Slechts 15 procent van hen bleek gevaccineerd te zijn, terwijl dat percentage in de algemene groep vrouwen van die leeftijd tenminste 55 procent was.

De resultaten van de studie van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) en het Amsterdam UMC zijn bekendgemaakt omdat het vandaag HPV Awareness Day is. Het onderzoek is een initiatief van gynaecologen van het Amsterdam UMC. "We zagen de afgelopen jaren meerdere jonge vrouwen met baarmoederhalskanker die niet gevaccineerd waren", zegt gynaecoloog-oncoloog Luc van Lonkhuijzen.

"Ik worstel met het besef dat hun ziekte misschien voorkomen had kunnen worden. We willen met deze studie aandacht vragen voor het belang van vaccineren tegen HPV (humaan papillomavirus). Het kan veel ellende voorkomen."

De cijfers zijn opvallend, maar het staat niet vast dat de HPV-prik het verschil maakt, daarvoor zouden ook andere redenen kunnen zijn. Daarvoor zou verder statistisch onderzoek nodig zijn. Voor dit onderzoek is gekeken naar de medische dossiers van 135 vrouwen, geboren tussen 1993 en 2010, die voor hun dertigste baarmoederhalskanker kregen. Van 84 vrouwen was de vaccinatiestatus bekend. Van hen was 85 procent, 71 vrouwen dus, niet gevaccineerd.

'Percentage moet hoger'
Het is niet nieuw dat lang niet iedereen voor een vaccinatie kiest. Zo viel de opkomst bij de campagne voor een gratis HPV-vaccinatie voor jongeren tussen de 19 en 27 bijvoorbeeld tegen. Bij meisjes die zijn geboren tussen 1997 en 2010 ligt de vaccinatiegraad volgens het RIVM tussen de 60 en 70 procent.

"We moeten er alles aan doen om dat percentage hoger te krijgen", zegt hoofdonderzoeker Maaike van der Aa van IKNL. "In recente campagnes konden jongeren alsnog een vaccin krijgen, maar een groot deel blijft ongevaccineerd. Onze studie wijst uit dat het grootste deel van de gevallen van baarmoederhalskanker optreedt in de ongevaccineerde groep."”
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
28-03-2025 14:12
Jaren geleden was dat een keer in het nieuws, dat vrouwelijke patiënten op de operatietafel misbruikt werden als oefenpersonen door artsen in opleiding. De vrouw was toch onder narcose en merkte er niks van en dan konden die artsen in opleiding mooi een inwendig onderzoek oefenen.
Volgens mij was het een broodje aap verhaal.
Als ik het opzoek lijkt het wel waar te zijn: https://www.hln.be/weer-en-wetenschap/h ... aal-betast maar nog steeds denk ik dat dit in Nederland bijna niet voorkomt en besmetting door het niet volgen van hygieneprocedures een veel groter risico is
Dana1980 schreef:
29-03-2025 20:27
Besnijdenis word of werd gebruikt als preventiemiddel tegen SOA’s. Virussen zouden zich onder de voorhuid vestigen.

Of het 100% werkt betwijfel ik. Anders zouden landen waar alle mannen worden besneden SOA-vrij moeten zijn.

Verkrachting tijdens narcose zal in Nederland wel niet snel gebeuren. Ik denk dat besmetting met een virus dan eerder voortkomt uit fouten in de uitvoering van hygieneprocedures. En dat gebeurt wel helaas.
Verkrachting tijdens narcose lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar het was vandaag wel weer in het nieuws dat bijna 2000 mensen zeggen te zijn aangerand of verkracht door een zorgverlener https://www.nu.nl/binnenland/6350355/75 ... dacht.html
Yasminmax schreef:
29-03-2025 21:05
Verkrachting tijdens narcose lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar het was vandaag wel weer in het nieuws dat bijna 2000 mensen zeggen te zijn aangerand of verkracht door een zorgverlener https://www.nu.nl/binnenland/6350355/75 ... dacht.html
He bah, wat naar! :( En ook schandalig dat het zo vaak gebeurt.

Maar ook fijn dat nu iedereen in een bepaalde leeftijdsgroep de hpv-vaccins krijgt aangeboden als bescherming. Een vroom en kuis leven is dus echt geen garantie op dat je nooit het hpv-virus zult oplopen. Sommige dingen zijn gewoon niet maakbaar.
Ik heb me laatst laten vaccineren bij vaccinatiecentrum. De onderzoeken staan niet stil en het vaccin wordt steeds beter betaalbaar. Cervarix dien je twee keer te laten zetten en kost €75,- per stuk. Consultkosten zijn rond de €25,-. Cervarix zit ook in het rijksvaccinatieprogramma. De andere vaccinaties zijn wel wat duurder die tegen meerdere hpv soorten beschermen.
Anno-niem schreef:
29-03-2025 22:00
Ik heb me laatst laten vaccineren bij vaccinatiecentrum. De onderzoeken staan niet stil en het vaccin wordt steeds beter betaalbaar. Cervarix dien je twee keer te laten zetten en kost €75,- per stuk. Consultkosten zijn rond de €25,-. Cervarix zit ook in het rijksvaccinatieprogramma. De andere vaccinaties zijn wel wat duurder die tegen meerdere hpv soorten beschermen.
Dat is wel echt flink goedkoper dan wat je nu betaalt... toch zo 400 euro voor drie prikken
Ik begrijp je reactie niet goed want de prijzen die ik noem zijn actueel :D
Yasminmax schreef:
29-03-2025 22:36
Dat is wel echt flink goedkoper dan wat je nu betaalt... toch zo 400 euro voor drie prikken

De duurdere (Gardasil oa) beschermen tegen meerdere soorten.
Het is echt treurig als een vrouw baarmoederhalskanker heeft, terwijl ze zich wel heeft kunnen laten vaccineren.

Ik ben zelf Marokkaans, in mijn cultuur is er veel wantrouwen richting de overheid, en om mij heen zie ik dat veel Marokkaanse meiden de prikken niet wilden. Terwijl Marokkaanse vrouwen ook baarmoederhalskanker krijgen. Weigeren ze die ook dan als hun moeder of tante baarmoederhalskanker heeft?
Ik wilde het vaccin eerst niet. Maar mijn vader besloot dat mijn zus die toch moet. Dus toen moest ik die ook.

Achteraf gezien maar goed ook.

Je hebt in Amsterdam-West hele wijken waar maar 10% gevaccineerd is. Die meiden daar zijn vaak op hun 19de al verloofd en hebben met 21 jaar al kinderen. Ik vraag me af of hun kennelijk vroege seksuele activiteit van invloed is op hun kans op baarmoederhalskanker.
madein2002 schreef:
30-03-2025 16:45
Het is echt treurig als een vrouw baarmoederhalskanker heeft, terwijl ze zich wel heeft kunnen laten vaccineren.

Ik ben zelf Marokkaans, in mijn cultuur is er veel wantrouwen richting de overheid, en om mij heen zie ik dat veel Marokkaanse meiden de prikken niet wilden. Terwijl Marokkaanse vrouwen ook baarmoederhalskanker krijgen. Weigeren ze die ook dan als hun moeder of tante baarmoederhalskanker heeft?
Aangezien jij van Marrokaanse komaf bent en het hier over vaccins gaat had ik even een vraag.
Ik hoorde wel eens dat Marokkaanse Nederlanders zich stukken minder tegen allerlei dingen laten vaccineren oa. Ook de kinderprikken. O.a. door zoals jij beschrijft : wantrouwen. Maar ik hoorde dat de vaccinatiegraad in Marokko zelf heel hoog is. Klopt dat ?
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... accineren/

Oh wacht. Artikel erover gevonden. Best interessant.
muts87 schreef:
06-04-2025 20:35
Aangezien jij van Marrokaanse komaf bent en het hier over vaccins gaat had ik even een vraag.
Ik hoorde wel eens dat Marokkaanse Nederlanders zich stukken minder tegen allerlei dingen laten vaccineren oa. Ook de kinderprikken. O.a. door zoals jij beschrijft : wantrouwen. Maar ik hoorde dat de vaccinatiegraad in Marokko zelf heel hoog is. Klopt dat ?
Ik ben niet de persoon waarop je reageerde, maar ik herken wat jij schrijft uit het nieuws: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... accineren/
In dat artikel staat ook een uitleg van hoe dat zou komen

De Turken en Marokkanen zijn hier in de jaren 70 komen wonen, dus 50 jaar geleden. Hun (klein)kinderen worden vaak nog steeds Turks en Marokkaans genoemd (vaak zeggen noemen ze zichzelf ook zo), maar ik heb altijd de indruk dat zij gewoon Nederlander zijn en echt heel weinig hebben met die landen van hun opa's en oma's... Laat staan dat ze de opinies over vaccinaties van daar volgen.
muts87 schreef:
06-04-2025 20:39

Haha heel toevallig ik postte die ook net!
Heel toevallig maar m’n gynaecoloog vroeg laatst of ik de hpv vaccinatie gehad heb en ze raadde hem alsnog aan. Hier zal dat dan 3 prikken zijn met 3 maanden ertussen. Ik neig er naar om het te doen maar wil me nog eerst inlezen.
Komt er dus op neer dat men in Marokko nog niet zo heel lang geleden zag en ervaarde wat de bekende kinderziekten als Rode hond, mazelen etc. Kunnen aanrichten. Hier zijn we dat al lang vergeten en hebben we niet meer op het netvlies hoe heftig die ziektes kunnen zijn. Kindersterfte is in Marokko na vaccinaties met 83 procent verminderd. Holy moly. Ongekend toch ? Onvoorstelbaar dat in ons land steeds meer mensen niet kiezen voor vaccineren. Ik zou het bijna westerse verwaandheid noemen.
muts87 schreef:
06-04-2025 20:39

Interessant.

Ik zie (op FB, ik weet, niet echt betrouwbaar) bij artikelen over de huidige mazelenuitbraak in Nederland veel reacties over dat 'die buitenlanders' niet vaccineren.
Ik denk dan dat áls dat al zo zou zijn, dat dat mss met de taalbarrière te maken heeft, of dat het vanuit het geloof (islam) niet mag.
Nu ik dit artikel lees is een evt lagere vaccinatiegraad dus vooral het bewijs dat de tweede en derde generaties prima geïntegreerd zijn.
Ik gok niet dat Wilders dat weet. :roll:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven