Hoe kom ik verder?

31-03-2025 01:04 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag mijn verhaal kwijt en hoop dat jullie met mij mee willen denken.

Sinds een maand of 8 heb ik een relatie met een ontzettend lieve man.
In het begin, de eerste 4 maanden was het tussen ons beiden een storm van verliefdheid.
Wel ontdekte ik bij mijzelf, richting hem, wat puntjes van kritiek.
Punten die ik bij mijzelf wegduwde en schaarde onder mijn te kritische kijk op een relatie na 5 jaar alleenstaand te zijn geweest.

Een maand geleden kwam ik in de kroeg een goede vriend tegen en raakte met hem in gesprek over mijn relatie.
Voor mij best confronterend.
Het gesprek was een spiegel in mijn gevoel.
Het werd voor mij duidelijk als dat ik niet volledig gelukkig ben met mijn vriend.
Ik kan niet helemaal mijzelf zijn en mis in mijn gevoel iets essentieels.
Waarom dit door dit gesprek naar boven kwam weet ik niet maar vind dat ook niet relevant.
Het gaat mij er om dat ik steeds meer gevoelsmatig uit balans raak en dit door het gesprek helder zag.
De deksel kwam van de denkbeeldige beerput.

Mijn vriend is echt stapelgek op mij, draagt mij op handen.
Mijn gevoel naar hem neemt af, en dat maakt mij verdrietig.
Wat mij ook dwars zit is dat hij steeds vaker zegt dat ik van hem ben.
Dat hij mij nooit meer los laat.
Hij zo gelukkig is nu ik in zijn leven ben.
Het leven voor hem nu compleet is, door mij.

In plaats van dat deze uitspraken mij gelukkig maken benauwen ze mij.
Spijtig om te zeggen, maar ik kan ze ook niet terug zeggen. Ik zit gevoelsmatig op slot.
Mijn probleem is dat ik dit niet bespreekbaar durf te maken.
Dit komt deels door mijn eigen karakter maar ook omdat mijn vriend verstart als ik kritiek uit in de persoonlijk emotionele sfeer.
Onderhand loop ik op eierschalen en weet niet meer hoe ik het gesprek over mijn gevoel moet beginnen.
Ik slinger heen en weer tussen: ‘ik moet stoppen met deze relatie’ en ‘ hij is ontzettend lief en dierbaar en ik hou van hem’.
Wat is wijsheid?
Het valt mij op dat in 8 maanden tijd je partner pas één keer gevraagd heeft hoe het met je gaat en toen nog niet eens echt luisterde. Kan aan mij liggen, maar in mijn relatie praten we toch zeker eens per maand wel dieper over hoe de ander zich voelt.

Daarnaast sluit ik me aan bij wat anderen hierboven schrijven. Jij bent nooit verantwoordelijk voor wat hij zichzelf eventueel zou aandoen. Scherp Evelien, dat hij vast al eerder een break up heeft gehad en nog steeds op deze aarde rondloopt.
Dat hij je nooit meer los laat en niet zonder je kan. Een enge gestoorde loser dus. Waarom val je daarop?
De enige oplossing is praten meid.
martje55 schreef:
31-03-2025 11:51
Daarnaast sluit ik me aan bij wat anderen hierboven schrijven. Jij bent nooit verantwoordelijk voor wat hij zichzelf eventueel zou aandoen. Scherp Evelien, dat hij vast al eerder een break up heeft gehad en nog steeds op deze aarde rondloopt.
Over vorige break ups zegt hij dat deze niet zoveel voor hem hebben betekend als wat ik voor hem beteken. Hij heeft eerder 1 onverwachte break up meegemaakt en zijn verklaring over wat dit met hem heeft gedaan, begeleid met foto’s, creëren mijn angst.
Ik ben de liefde van zijn leven, ik maak het leven compleet.
Dan nog hebben jullie gelijk: Ik ben niet verantwoordelijk.
Natsuro schreef:
31-03-2025 08:58

Maar of ze kloppen? Dat weet je niet natuurlijk. Hoeveel kan je naar je eigen inschatting jezelf niet zijn? Was je voor eigen gevoel de hele tijd aan het toneelspelen richting je partner? Dat lijkt mij voor hem niet zo leuk, hij is dan verliefd geworden op iemand anders.

Het is ook een illusie om te denken dat je partner voor 100% alles gaat invullen. Ja, zo voelt het aan het begin, maar je mag heel blij zijn als het 80%/20% is.
Nee, ik was absoluut niet toneel aan het spelen. Wel erken ik dat ik eerder kritiek had op sommige punten maar vond deze overtrokken van mijzelf.
Niemand voldoet 100% aan het ideaalbeeld van een ander, ik ook niet., en dat hoeft ook niet.
Elsbeth schreef:
31-03-2025 13:14
Over vorige break ups zegt hij dat deze niet zoveel voor hem hebben betekend als wat ik voor hem beteken. Hij heeft eerder 1 onverwachte break up meegemaakt en zijn verklaring over wat dit met hem heeft gedaan, begeleid met foto’s, creëren mijn angst.
Foto's van wat eerder liefdesverdriet wat met hem heeft gedaan? Ik geloof dat ik OF het niet snap Of het niet wil weten.
Elsbeth schreef:
Ik zou echt de stekker uit deze relatie trekken. Klinkt echt niet gezond en dat benauwde gevoel wat je hebt is helemaal terecht. Deze man is een een wapperende rode vlag.
Een verkering is een proeftijd, om te kijken of je bij elkaar past. Als het toch blijkt niet te passen ben je gewoon gerechtigd het uit te maken. Het zou immers heel onverstandig zijn om toch door te gaan, te trouwen of samen te wonen, kinderen te krijgen etc., en dan in een nare scheiding te belanden omdat je het ,toen het nog zonder consequenties kon, niet durfde uit te maken.
Luister naar je gevoel, echt. Ik heb 20 jaar geleefd met zo'n man.. manipuleren, indoctrineren, dreigen met zelfmoord als ik ook maar aangaf voor mezelf te kiezen. Nu kun je er nog uit zonder kleerscheuren. Straks, als je misschien wel de keuze voor kinderen maakt met deze man en de relatie klapt alsnog, is de schade en de ellende niet meer te overzien.
Rozen verwelken
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
Elsbeth schreef:
Maar dat zit toch echt in hemzelf. Als je een relatie aangaat bestaat altijd de kans dat die weer overgaat toch? Hij heeft dat eerder meegemaakt en weet dus hoe dat kan zijn. En dat hij hiermee niet kan omgaan. Hij is er nog steeds en zijn exen zijn (hopelijk) ook nog in leven.

Een partner is geen levensinvulling maar een aanvulling. Partners die jou wel als invulling zien zou ik ver van wegblijven. Die gaan jouw leven overnemen en bepalen. Daar is hij nu al mee bezig. En de enige die dat kan stoppen ben jij. Geef dus je grenzen aan.
Ook een beetje vreemd. Iemand zegt dat hij de liefde van je leven is en nooit meer zonder jou wil. En de ander zegt niets of "ok, wat eten we vanavond?"

Bij een normaal persoon moet er dan toch een lampje gaan branden?
Heb ook ooit eens verkering gehad met een gast die net zo overdreven dramatisch sprak en deed als jouw vriend. Ik geloofde eerst ook echt dat hij écht gek op mij was. Maar al gauw bleek ikzelf niet gek genoeg op hem te zijn en ik maakte het uit. Er bleef werkelijk waar niets over van die ontzettend lieve, verliefde, op handen dragende persoon, wat naar boven kwam was een kille, boze, en ontzettend diep in zijn ego geraakt naar mannetje.

Laat je niet gek maken door zijn woorden en gedrag To. Hij is veel te overdreven en dramatisch.
Nostromo schreef:
31-03-2025 13:50
Luister naar je gevoel, echt. Ik heb 20 jaar geleefd met zo'n man.. manipuleren, indoctrineren, dreigen met zelfmoord als ik ook maar aangaf voor mezelf te kiezen. Nu kun je er nog uit zonder kleerscheuren. Straks, als je misschien wel de keuze voor kinderen maakt met deze man en de relatie klapt alsnog, is de schade en de ellende niet meer te overzien.
God wat een ellende.. Gelukkig ben jij uit die relatie. Hopelijk gaat To dit ter harte nemen.
(Moest lachen van je onderschrift)
Elsbeth schreef:
Dit was toen wel een rode vlag neem ik aan?

En over je eerste zin: ik zou dat met een flinke korrel zout nemen. Ik geloof niet dat zo iemand er verder lekker luchtig in staat.
Je weet het inderdaad zelf al wel, het beste is hiermee te stoppen. Ik kan ook heel goed invoelen dat je bang bent voor de gevolgen, en hoe moeilijk het is om iemand waar je toch veel om geeft zo te moeten kwetsen. Toch doen.
Ik heb tien jaar een relatie gehad met iemand waarvan ik eigenlijk na een paar maanden al wist dat hij niet goed voor me was, al was ik 'nog maar' een tiener (veertien toen ik hem leerde kennen). Toen we eindelijk van elkaar los begonnen te komen heeft hij gestalkt, gemanipuleerd, gedreigd met zelfmoord enzovoort. Tot ik op een punt kwam dat ik van harte dacht: ik hóóp dat je morgen dood aan de tak van de boom in de tuin hangt te bungelen. Ik heb hem toen nog één keer een brief geschreven, dat hij niet bij mij moest aankloppen omdat ik hem niet kon helpen bij zijn problemen, omdat hij mij als de oorzaak ervan zag. Hij heeft de bodem van zijn put gevoeld en is er langzaam uit gaan krabbelen, vanaf toen godzijdank zonder mij. Ik vond het heel vervelend dat ik door zijn gedrag iemand (hem) dood heb gewenst. Ik heb gelukkig veel van deze hele episode geleerd en nooit meer de behoefte gevoeld om een relatie aan te gaan met een 'foute' man. Jij bent volwassen, je herkent de rode vlaggen, run while you still can. Echt. Hoe moeilijk en confronterend ook. En nare gevolgen zullen er misschien zijn, maar daar zul je mee moeten dealen en dat kun je, vraag daarbij ook hulp van mensen van waar je iets aan hebt, dat is heel belangrijk! Eerlijk en open zijn over de situatie, niet proberen te vergoeilijken. Ik wens je heel veel moed en kracht toe!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Elsbeth schreef:
31-03-2025 10:28
Het verontrustende in zijn uitspraken maakt dat ik op eierschalen loop.
Ik ben oprecht bang dat hij zichzelf iets aandoet wanneer ik zijn wereld in laat storten.
Dit is geen aanname maar een constatering uit 8 maanden relatie.
Ik ben serieus bang voor de gevolgen.
Wow... Hij heeft complete macht over jou. Beangstigend...
Je gaat door de zure appel heen moeten bijten. Uitstellen heeft geen zin. Wat hij daarna doet, daar heb jij totaal geen verantwoordelijkheid voor.
Elsbeth schreef:
Ik vermoed zo dat hij tegen zijn vorige vriendinnen ook zei dat ze de liefde van zijn leven waren, en dat de vorige relatie eigenlijk niets inhield, maar dat zij de ware was. Maar je zult vast zijn ex niet goed genoeg kennen om het te vragen.
En echt: foto's van wat het met hem gedaan heeft? het moet niet gekker worden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
31-03-2025 15:44
Ik vermoed zo dat hij tegen zijn vorige vriendinnen ook zei dat ze de liefde van zijn leven waren, en dat de vorige relatie eigenlijk niets inhield, maar dat zij de ware was. Maar je zult vast zijn ex niet goed genoeg kennen om het te vragen.
En echt: foto's van wat het met hem gedaan heeft? het moet niet gekker worden
Ik kan me erg weinig voorstellen bij die foto’s
Veritas vos liberabit
evelien2010 schreef:
31-03-2025 13:58
Ook een beetje vreemd. Iemand zegt dat hij de liefde van je leven is en nooit meer zonder jou wil. En de ander zegt niets of "ok, wat eten we vanavond?"

Ben blij dat je het zegt! Zelf vind ik het een rode vlag dat hij deze teksten (manipulatief?) blijft herhalen terwijl er geen respons (meer) komt.
Zo alleen met mijn eigen gedachten ga ik twijfelen of het verkeerd zie: Nee dus!

Eigenlijk sterkt het mij dat ik hier zoveel bevestiging krijg van wat ik voel en ervaar.
De andere kant is dat ik er ook verdriet van ervaar.
evelien2010 schreef:

Ben blij dat je het zegt! Zelf vind ik het een rode vlag dat hij deze teksten (manipulatief?) blijft herhalen terwijl er geen respons (meer) komt.
Zo alleen met mijn eigen gedachten ga ik twijfelen of het verkeerd zie: Nee dus!

Eigenlijk sterkt het mij dat ik hier zoveel bevestiging krijg van wat ik voel en ervaar.
De andere kant is dat ik er ook verdriet van ervaar.
Charlotte717 schreef:
31-03-2025 16:08
Geloof me, niet relevant!
elsbeth wijzigde dit bericht op 31-03-2025 16:53
Reden: Dubbel
0.00% gewijzigd
Charlotte717 schreef:
31-03-2025 16:08
Geloof me, niet relevant!
Yella78 schreef:
31-03-2025 14:26
Je weet het inderdaad zelf al wel, het beste is hiermee te stoppen. Ik kan ook heel goed invoelen dat je bang bent voor de gevolgen, en hoe moeilijk het is om iemand waar je toch veel om geeft zo te moeten kwetsen. Toch doen.
Ik heb tien jaar een relatie gehad met iemand waarvan ik eigenlijk na een paar maanden al wist dat hij niet goed voor me was, al was ik 'nog maar' een tiener (veertien toen ik hem leerde kennen). Toen we eindelijk van elkaar los begonnen te komen heeft hij gestalkt, gemanipuleerd, gedreigd met zelfmoord enzovoort. Tot ik op een punt kwam dat ik van harte dacht: ik hóóp dat je morgen dood aan de tak van de boom in de tuin hangt te bungelen. Ik heb hem toen nog één keer een brief geschreven, dat hij niet bij mij moest aankloppen omdat ik hem niet kon helpen bij zijn problemen, omdat hij mij als de oorzaak ervan zag. Hij heeft de bodem van zijn put gevoeld en is er langzaam uit gaan krabbelen, vanaf toen godzijdank zonder mij. Ik vond het heel vervelend dat ik door zijn gedrag iemand (hem) dood heb gewenst. Ik heb gelukkig veel van deze hele episode geleerd en nooit meer de behoefte gevoeld om een relatie aan te gaan met een 'foute' man. Jij bent volwassen, je herkent de rode vlaggen, run while you still can. Echt. Hoe moeilijk en confronterend ook. En nare gevolgen zullen er misschien zijn, maar daar zul je mee moeten dealen en dat kun je, vraag daarbij ook hulp van mensen van waar je iets aan hebt, dat is heel belangrijk! Eerlijk en open zijn over de situatie, niet proberen te vergoeilijken. Ik wens je heel veel moed en kracht toe!
Dank je wel!!!
Raver schreef:
31-03-2025 14:04
God wat een ellende.. Gelukkig ben jij uit die relatie. Hopelijk gaat To dit ter harte nemen.
(Moest lachen van je onderschrift)

Doe ik absoluut!
Ik slurp jullie woorden op om mijzelf te sterken.
Raver schreef:
Heb ook ooit eens verkering gehad met een gast die net zo overdreven dramatisch sprak en deed als jouw vriend. Ik geloofde eerst ook echt dat hij écht gek op mij was. Maar al gauw bleek ikzelf niet gek genoeg op hem te zijn en ik maakte het uit. Er bleef werkelijk waar niets over van die ontzettend lieve, verliefde, op handen dragende persoon, wat naar boven kwam was een kille, boze, en ontzettend diep in zijn ego geraakt naar mannetje.

Laat je niet gek maken door zijn woorden en gedrag To. Hij is veel te overdreven en dramatisch.
Ik hoop dat het bij mij anders uitpakt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven