Waarom krijgt Richard K. zoveel sympathie?

18-01-2024 10:05 1456 berichten
Ik maak me zorgen over het grote aantal mensen dat bij voorbaat alvast excuses verzint voor Richard K. die een echtpaar vermoordde en twee kinderen tot wees maakte. Ik open X sowieso niet meer sinds er niets meer wordt geredigeerd. Maar zelfs op nu.nl is de grondtoon van de meeste reacties dat ofwel de politie de schuld heeft ofwel de slachtoffers het aan zichzelf te danken hebben. Hoe zien jullie dat?

https://www.ad.nl/binnenland/richard-k- ... a398eae3c/
Alle reacties Link kopieren Quote
MaanZon schreef:
01-04-2025 14:08
Nou ja, ik vraag het me af of dit in dat dorp ook zo word gezien (dat je de zoon bent van een verschrikkelijke moordenaar).
Ik ken die omgeving en mentaliteit goed, en Richard was daar best een zogenaamde stoere 'popiejopie' met veel vrienden/bekenden en contact.
Het andere gezin was al niet populair als buitenstaanders en ook nog eens (deels) buitenlands. Dan kan je het al snel verkeerd doen.
En ik denk dat dat bij heel veel mensen in dat dorp nog steeds zo is en dat een groot deel nog steeds deels achter Richard staat (zo van ; ja, hij had dat niet moeten doen, maarrrrrr... :-? ), ook al zullen ze dat nu minder open uiten op social media etc.
Meer om aan te geven hoe 'ziek' die omgeving is in deze aspecten , als je iemand kent/iemand daar al lang woont of de familie al generaties lang etc.
Mentaliteit is vaak achter de ellebogen, als ze denken dat ze 'onder ons' zijn dan word er van alles gezegd en komt de ware aard naar boven.
Ik heb in die omgeving ook gesprekken gehad (werk) en ik heb een oerhollandse achternaam, maar een buitenlandse moeder.
Door de Nederlandse achternaam heb ik de ware aard van veel mensen daar gezien en hun echte ideeën gehoord, over o.a. buitenlanders. Totdat ik aan het eind van het gesprek kwam met dat ik ook een buitenlandse moeder heb. En dan was het altijd rood aanlopen, stotteren, de smoesjes ' ja maar/dat is anders/ik bedoel het eigenlijk ook niet zo blablabla)
Alsof iedereen in Zuid-Oost Drenthe een hypocriete racist is. Dat lijkt me ook wat overtrokken. Ik kom nog weleens in die regio en ik merk juist vrij veel duidelijke afwijzing van K's daden. En dat is niet omdat mensen zich bij mij expres netjes gedragen, want ik ben ook maar een simpele ziel die net van de andere kant van het veen komt.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Overal zijn mensen verschillend, zelfs in Zuid-Oost Drenthe. Zo gauw je gaat spreken over 'ze vinden daar...', mis je nuance.

Uiteraard is dit voor de kinderen van Richard K. ook vreselijk. Altijd vreselijk om familie van een misdadiger te zijn. Nog vreselijker om familie van het slachtoffer te zijn, maar je hoeft niet altijd alle leed te vergelijken met een ander. Er is altijd iemand die het erger getroffen heeft dan jij.

In België hebben de Dutroux-familieleden een nieuwe achternaam gekregen. Het zal je maar gebeuren dat jouw achternaam zo besmet raakt dat iedereen onmiddellijk aan een kindermoordenaar denkt als je je voorstelt.
Nana_Mouskouri schreef:
01-04-2025 16:02
Alsof iedereen in Zuid-Oost Drenthe een hypocriete racist is. Dat lijkt me ook wat overtrokken. Ik kom nog weleens in die regio en ik merk juist vrij veel duidelijke afwijzing van K's daden. En dat is niet omdat mensen zich bij mij expres netjes gedragen, want ik ben ook maar een simpele ziel die net van de andere kant van het veen komt.
Ik ook (een simpele ziel uit het veen) en nee, natuurlijk niet iedereen.
Maar in de kleinere dorpen is echt nog veel (verborgen) racisme en het opnemen voor 'elkaar'
Wombat schreef:
01-04-2025 16:25
In België hebben de Dutroux-familieleden een nieuwe achternaam gekregen. Het zal je maar gebeuren dat jouw achternaam zo besmet raakt dat iedereen onmiddellijk aan een kindermoordenaar denkt als je je voorstelt.

Dutroux is natuurlijk ook weer zo'n overtreffende trap, maar ik kan me voorstellen dat de kinderen van Richard K. ook een nieuwe achternaam (of de achternaam van hun moeder) nodig hebben.
The impossible just takes a little longer.
MaanZon schreef:
02-04-2025 09:11
Ik ook (een simpele ziel uit het veen) en nee, natuurlijk niet iedereen.
Maar in de kleinere dorpen is echt nog veel (verborgen) racisme en het opnemen voor 'elkaar'
Jij schuift wel erg veel over 1 kam. Ik kom ook uit deze buurt, een vrouw van 49 met buitenlandse achternaam. Heb op een enkele keer na (tijdens mijn opleiding/scooltijd) wel eens een opmerking gehad. Ook tijdens mijn studie in Utrecht overigens. Nee, ik ervaar dus helemaal niet dat er veel racisme is.
Wel ken ik het naar elkaar om kijken, noaberschap. En ik ken genoeg mensen die alsnog hun mening over K. hebben bijgesteld nav de berichten in de media.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven