Geld & Recht alle pijlers

Oekraiense logées melden bij woningbouwvereniging?

06-04-2025 15:49 102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In april 2022 nam ik een echtpaar uit Oekraïne in huis, en later nog 2 Oekraïense familieleden.

Maar de woningbouwvereniging wil de huur verhogen, want de belastingdienst heeft aan de woningbouwvereniging doorgegeven dat het huishoudinkomen meer dan 52-duizend euro is.
Dat kan kloppen, want de Oekraïners hebben werk gevonden.

Ik vraag geen huur (dat mag ik ook niet) en ik wil dus huur betalen op basis van alleen mijn eigen inkomen.

En ik weet niet of ik dit bij de verhuurder (een woningbouwvereniging) zeggen moet, want...
Ik had niet aan de verhuurder gemeld dat er meer mensen kwamen wonen.
En dat moest eigenlijk wel, volgens het huurcontract.

Loop ik veel risico als ik dit nu alsnog aan de verhuurder vertel?

Afwegingen:
  • Ze staan vanaf het begin bij de gemeente ingeschreven
  • Ik heb genoeg inkomen, , ik verhuur niet onder (ik vraag wel een bijdrage voor elektriciteit en internet)
  • we veroorzaken geen overlast en de verhoudingen met de buren zijn goed.
  • de woning is groot genoeg (gezinswoning)
Wat zijn je afwegingen geweest om de familieleden niet aan te melden bij de woningbouw?
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Dat zijn geen logées natuurlijk.
Ze wonen al 3 jaar bij je, dan heb je het toch niet meer over logees?
Dan ben je eigenlijk buiten de regels aan het gaan.

Dan zou ik ook 'logeren' bij mijn partner en kan hij nog huurtoeslag vangen etc.

Je doet iets wat niet mag. Ja, je moet ze dus aangegeven. En ja zij horen dan mee te betalen aan de huur.
Ja, dat moest je wel echt melden, het is namelijk hun woning en niet de jouwe.
Die huurverhoging gaat denk ik dus ook gewoon door.
De woningbouwvereniging heeft er vast regels voor. Wij kunnen die niet opzoeken als we niet weten om welke vereniging het gaat.

Tevens zou ik zelf vragen stellen over wat het doel is van de huurverhoging.
Zodra ze bij de gemeente ingeschreven zijn, zijn het geen logees meer, maar woont iemand gewoon op dat adres. Als je volgens contract nieuwe bewoners moet melden, dan had je dit dus moeten melden ja.
Voor bv toeslagen en uitkeringen kan soms geregeld worden dat mensen niet meetellen als gezamenlijk huishouden (bv aangezien twee ervan al met elkaar getrouwd zijn, en dus geen fiscaal partner van jou kunnen zijn). Maar qua kosten voor het huis, ís het inkomen nu ook een stuk hoger. Je kunt er niet voor kiezen het inkomen van een deel van de bewoners niet mee te laten tellen. Dan zouden gezinnen ook zeggen dat een van beiden de hele huur betaalt, en het andere inkomen niet mee moet tellen.

Wat het risico is, hangt van de situatie af. Zou je eerder meer huur hebben moeten gaan betalen als ze het wel geweten hadden? Mag je met dit aantal mensen in dit huis wonen? Als dat allemaal niet relevant is, zal het wel meevallen. Anders krijg je wellicht wel nog een rekening of meer gedonder.
Maar je hebt ze dus wel laten inschrijven bij je in de Brp maar niet gemeld bij de woningbouw? Waarom niet?
Bespreek dit met de gemeente en de woningbouwvereniging. Bij sommige gemeenten en bij sommige wbv's zijn er regelingen als je 'kwetsbare' mensen in huis neemt.
Dan mag je als 'hospita' wel geld vragen.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
dreuvel schreef:
06-04-2025 15:49
.
.

Logees, hoe krijg je dat verzonnen in jouw hoofd? Je hebt vier extra volwassenen in huis genomen met elk hun eigen inkomen in een huurwoning (sociale, ga ik vanuit). Je weet dat je dat moet melden maar doet dat niet, vind ik echt heel erg gek. Het is natuurlijk heel realistisch dat de huur dan berekend wordt op basis van het 'huisinkomen', het is een sociale voorziening immers. Als je dan op een uitzondering hoopt dan moet je natuurlijk wel in overleg gaan, niet op eigen houtje zaken achterhouden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-04-2025 11:28
Reden: OP quoten is niet toegestaan
39.30% gewijzigd
Kijk in je algemene huurvoorwaarde van jullie woningbouwvereniging wat daar staat . Bij de woningbouwvereniging waar ik huur ,zou ik dan een boete krijgen van €2500.00 krijgen . En kan je huurovereenkomt onmiddellijk stop gezet worden .maar de regels zijn overal anders dus daar even kijken.
Doe is lief
Misschien is er wel een gemeentelijke regeling voor compensatie? Deze mensen zouden zonder jouw hulp immers recht hebben op gemeentelijke opvang (lijkt me). Alleen snap ik dus niet waarom je er niet gewoon eerlijk over bent geweest?
dreuvel schreef:
06-04-2025 15:49
In april 2022 nam ik een echtpaar uit Oekraïne in huis, en later nog 2 Oekraïense familieleden.

En ik weet niet of ik dit bij de verhuurder (een woningbouwvereniging) zeggen moet, want...
Ik had niet aan de verhuurder gemeld dat er meer mensen kwamen wonen.

Weet de gemeente wel van het eerste echtpaar die je in huis genomen hebt? Of weet de gemeente helemaal nergens vanaf?
Poe dat kon je nog wel op een flinke naheffingen komen te staan!

Best naïef dit ook eigenlijk. Ik zou schoon schip maken en alles melden. Ook zorgen dat je verhaal overwen komt met de registratie bij de gemeente.
gonniegijsje schreef:
06-04-2025 17:00

Best naïef dit ook eigenlijk. Ik zou schoon schip maken en alles melden. Ook zorgen dat je verhaal overwen komt met de registratie bij de gemeente.
En terecht!

To heeft de boel willens en wetens belazerd.
Hoe verzin je het
Frankly my dear, I don"t give a damn
gonniegijsje schreef:
06-04-2025 17:00

En terecht!

To heeft de boel willens en wetens belazerd.
Hoe verzin je het
Doreia* schreef:
06-04-2025 15:54
Wat zijn je afwegingen geweest om de familieleden niet aan te melden bij de woningbouw?
Ik wist niet dat je het verplicht was.
dreuvel wijzigde dit bericht op 06-04-2025 17:33
Reden: je --> het
2.74% gewijzigd
Qiya schreef:
06-04-2025 15:57
Ze wonen al 3 jaar bij je, dan heb je het toch niet meer over logees?
Dan ben je eigenlijk buiten de regels aan het gaan.

Dan zou ik ook 'logeren' bij mijn partner en kan hij nog huurtoeslag vangen etc.

Je doet iets wat niet mag. Ja, je moet ze dus aangegeven. En ja zij horen dan mee te betalen aan de huur.
Oh ja? Ben jij ook op de vlucht voor oorlog?
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
06-04-2025 17:23
Oh ja? Ben jij ook op de vlucht voor oorlog?
Dat staat los van het gebruik van het woord logeren natuurlijk.
Waar zit de logica dat ze intussen wél werken, maar geen cent bijdragen?
Waarom zou de woningbouw er niet vanuit mogen gaan dat ze gewoon bijdragen in de huur?

Of dat ze "de huur" niet in natura betalen? Als zijnde dat zij nu bijvoorbeeld alle boodschappen of alle gas-, elektriciteits- en waterrekeningen betalen?

En na 3 jaar, hun adres plaatsen bij jou én nog 2 mensen extra laten overkomen is het geen logement meer natuurlijk.
Een logee is iets tijdelijks voor een paar maanden. Met een adres elders. In Oekraïne, een papieren adres bij de gemeente, ...
wissewis wijzigde dit bericht op 06-04-2025 17:26
28.10% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Fijn dat er een hoop reacties zijn.

Voor toeslagen e.d. is alles in orde want ze zijn in de gemeente geregistreerd.

(Daardoor telde d Belastingdienst ze mee voor het huishoudinkomen)
Star⁴ schreef:
06-04-2025 17:24
Dat staat los van het gebruik van het woord logeren natuurlijk.
Ik spreek haar aan over die vergelijking.

En volgens mij mag je prima spreken van logeren. Wat een gezeik om niks. Zo omschrijft vluchtelingenwerk het ook :

Veel mensen hebben hun huis opengesteld voor Oekraïense vluchtelingen: dat is hartverwarmend. Vluchtelingen uit Oekraïne staat het vrij om in Nederland te logeren bij familie, kennissen of andere particulieren.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/ste ... oekraiense
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Wissewis schreef:
06-04-2025 17:25
Waar zit de logica dat ze intussen wél werken, maar geen cent bijdragen?
Waarom zou de woningbouw er niet vanuit mogen gaan dat ze gewoon bijdragen in de huur?

Of dat ze "de huur" niet in natura betalen? Als zijnde dat zij nu bijvoorbeeld alle boodschappen of alle gas-, elektriciteits- en waterrekeningen betalen?

En na 3 jaar, hun adres plaatsen bij jou én nog 2 mensen extra laten overkomen is het geen logement meer natuurlijk.
Een logee is iets tijdelijks voor een paar maanden. Met een adres elders. In Oekraïne, een papieren adres bij de gemeente, ...
Ik hoop dat ik door mijn inkomen en uitgavenpatroon ze kan overtuigen dat dit niet gebeurt.
Ja, hier ga je waarschijnlijk behoorlijk last van krijgen in de vorm van naheffingen.
dreuvel schreef:
06-04-2025 17:20
Ik wist niet dat je verplicht was.
Wat ontzettend naief/dom

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven