Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 551

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (19%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
The impossible just takes a little longer.
Ik weet dat het geheel onmogelijk is, maar wat zou het mooi zijn als alle landen zouden zeggen "nou dan leveren we toch gewoon niets meer? Graag of niet hoor"
Draaideurforummer schreef:
08-04-2025 09:05
Ik weet dat het geheel onmogelijk is, maar wat zou het mooi zijn als alle landen zouden zeggen "nou dan leveren we toch gewoon niets meer? Graag of niet hoor"

Dat dacht ik ook. De VS is niet zo groot qua aantal inwoners als sommige andere landen (China, India) of werelddelen (de EU, Zuid-Amerika, Afrika). Haal de banden eens aan met andere landen/continenten. Richt je op andere afzetmarkten.
Coffee is never my cup of tea
https://nos.nl/artikel/2562833-big-tech ... rd-geraakt

Zo dan... 1816 miljard dollar is even verdampt in een paar dagen tijd. Als je het snel leest lijkt het minder erg. :bonk:

Ik denk dat Samsung hier flink van kan profiteren.
Marianneke schreef:
08-04-2025 09:48
Dat dacht ik ook. De VS is niet zo groot qua aantal inwoners als sommige andere landen (China, India) of werelddelen (de EU, Zuid-Amerika, Afrika). Haal de banden eens aan met andere landen/continenten. Richt je op andere afzetmarkten.

Eens. Ik hoop dat dat ook gaat gebeuren zodat Trump inziet dat Amerika niet zo great is zonder "hulp" van de rest van de wereld.
MrsM schreef:
08-04-2025 19:16
https://nos.nl/artikel/2562833-big-tech ... rd-geraakt

Zo dan... 1816 miljard dollar is even verdampt in een paar dagen tijd. Als je het snel leest lijkt het minder erg. :bonk:

Ik denk dat Samsung hier flink van kan profiteren.
Het baart me zorgen dat de wereld afhankelijk is van een systeem dat zó labiel is.
Trump gaat tarieven heffen op medicijnen. Alles moet blijkbaar stuk.
Het is godsgeklaagd.
Draaideurforummer schreef:
09-04-2025 08:39
Het baart me zorgen dat de wereld afhankelijk is van een systeem dat zó labiel is.

En toen….. pauzeerde Trump de tariffs en veerden de beurzen weer keihard op. Labiel is idd het juiste woord. Wat een debiele rollercoaster maakt 1 man van 2025.
Charlotta schreef:
09-04-2025 21:42
En toen….. pauzeerde Trump de tariffs en veerden de beurzen weer keihard op. Labiel is idd het juiste woord. Wat een debiele rollercoaster maakt 1 man van 2025.
En nu eens uitzoeken wie van zijn vriendjes en familie (incl. de oranje gek zelf) flink aandelen hebben ingekocht gedurende de afgelopen dagen. Ik hoop echt dat China tot het uiterste gaat en zoveel schade aanricht in de VS dat de bevolking het echt niet meer pikt.
lila01 schreef:
09-04-2025 18:00
Trump gaat tarieven heffen op medicijnen. Alles moet blijkbaar stuk.
Valt allemaal best wel mee. Het is goed dat er eindelijk eens iemand wat doet.... [/s]
Appletje schreef:
09-04-2025 22:27
Valt allemaal best wel mee. Het is goed dat er eindelijk eens iemand wat doet.... [/s]
Dit is toch niet de manier?
Hier worden vooral oudere en chronisch zieke Amerikanen door geraakt. Hun medicijnen worden stukken duurder.
Hij lijkt het gewoon leuk te vinden om onvoorspelbaar te zijn. Hoe kunnen andere landen daar nu het beste op reageren?
Catalina schreef:
10-04-2025 07:11
Hij lijkt het gewoon leuk te vinden om onvoorspelbaar te zijn. Hoe kunnen andere landen daar nu het beste op reageren?

Door rustig en voorspelbaar te blijven. Wees geen China. En wat de EU betreft; meer, meer, meer samenwerken
Charlotta schreef:
09-04-2025 21:42
Maar wel van tevoren even tweeten dat het een goed moment was om te kopen. Het verbaast me niks als Trump en zijn vrienden heel goed hebben verdiend aan deze sprong, hopelijk wordt daar onderzoek naar gedaan.
Corruptie is onder Trump zo wijdverspreid dat mensen niet eens meer hun best doen om het te verbergen. Hij heeft onlangs een eigen cryptomunt uitgebracht, die verder geen enkele waarde vertegenwoordigt. Iedereen weet echter dat als je voor miljoenen van zijn crypto koopt, de maatregelen en wetten die je bedrijf schaden ineens voor jou niet meer gelden. Zo kun je ook een audiëntie bij hem ‘kopen’. Het schijnt dat veel leiders van bananenrepubliekjes en oliestaatjes daar gretig gebruik van maken.

Aldus Anthony Scaramucci, fondsbeheerder en kortstondig overheidsmedewerker tijdens Trump I.
AnAppleADay schreef:
10-04-2025 09:29
Maar wel van tevoren even tweeten dat het een goed moment was om te kopen. Het verbaast me niks als Trump en zijn vrienden heel goed hebben verdiend aan deze sprong, hopelijk wordt daar onderzoek naar gedaan.
Maar wie, behalve Trump en zijn vriendjes, profiteren hier nou dan nog meer van? Ik kan me niet voorstellen dat de gewone Amerikaan, die vorig jaar zijn stem uitbracht op Trump, op dit moment verzucht: Fijn, eindelijk! Eindelijk gebeurt eens wat in onze maatschappij waar ik nog eens baat bij heb.

Er zullen nu toch veel mensen spijt als haren op hun hoofd hebben? Of zitten die allemaal in de veronderstelling dat dit tzt voor hen beter gaat uitpakken, ook als maandenlang het tegendeel blijkt?
Dala schreef:
10-04-2025 09:41
Maar wie, behalve Trump en zijn vriendjes, profiteren hier nou dan nog meer van? Ik kan me niet voorstellen dat de gewone Amerikaan, die vorig jaar zijn stem uitbracht op Trump, op dit moment verzucht: Fijn, eindelijk! Eindelijk gebeurt eens wat in onze maatschappij waar ik nog eens baat bij heb.

Er zullen nu toch veel mensen spijt als haren op hun hoofd hebben? Of zitten die allemaal in de veronderstelling dat dit tzt voor hen beter gaat uitpakken, ook als maandenlang het tegendeel blijkt?
Ik zie ze soms op Threads langskomen: Trump-stemmers die ervan overtuigd zijn dat de tariffs goed zijn omdat er andersom ook zulke hoge tarieven worden geheven (zie het grote board hieronder). Dat dat helemaal niet waar is (of pas als tegenreactie) dat gaat volledig langs hun heen, ze geloven Trump gewoon.
Maar er is volgens mij een veel grotere groep die inderdaad spijt heeft.

Afbeelding
Men schat in dat 20-25 procent van de Trumpstemmers hardcore MAGA-aanhangers zijn. Die mensen zijn verloren voor welke realiteit dan ook. De rest zou best nog wel eens bedenkingen kunnen krijgen. Maar vergeet niet dat iedereen in zijn/haar eigen nieuws bubbel zit, en dat zenders als FOX (verreweg het meest bekeken nieuwskanaal in de VS) grossieren in ‘alternative facts’ en desnoods keihard liegen om Trump niet af te vallen. Dus het kan best lang duren voor veel kiezers beseffen dat Trump niet de oplossing is maar het probleem.
GriebusDus schreef:
10-04-2025 13:47
Men schat in dat 20-25 procent van de Trumpstemmers hardcore MAGA-aanhangers zijn. Die mensen zijn verloren voor welke realiteit dan ook. De rest zou best nog wel eens bedenkingen kunnen krijgen. Maar vergeet niet dat iedereen in zijn/haar eigen nieuws bubbel zit, en dat zenders als FOX (verreweg het meest bekeken nieuwskanaal in de VS) grossieren in ‘alternative facts’ en desnoods keihard liegen om Trump niet af te vallen. Dus het kan best lang duren voor veel kiezers beseffen dat Trump niet de oplossing is maar het probleem.
Maar blijkbaar is er ook een aanzienlijke groep kiezers die dat er voor over heeft? Zelfs als ze er dadelijk persoonlijk (in hun portemonnee) mee geraakt gaan worden? Of is dat dan zogenaamd de schuld van andere partijen/landen etc. Zoals hier in Nederland ook altijd een groep kiezers is die zal blijven beweren dat Wilders dé oplossing heeft en alles "de schuld is van links", ook al hebben we geen linkse regering gehad en zouden hun problemen minder groot zijn als ze hun stem eens niet zo conservatief uit zouden brengen.
Natuurlijk. Als de economie daar ten gronde gaat dan is dat de schuld van andere landen. Vooral van China.
merano schreef:
08-04-2025 04:58

Het volgende doel van Trump is het verlagen van Dollarkoers zodat de VS weer concurrerend wordt.

Dollarkoers zakt.
https://www.reuters.com/markets/currenc ... 025-04-11/

Op de korte termijn werkt het. De vraag is in hoeverre dit Trump beleid het vertrouwen uitholt op de lange termijn. Een land waar alles onzeker is, nodigt niet uit tot investeren.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
11-04-2025 09:10
Dollarkoers zakt.
https://www.reuters.com/markets/currenc ... 025-04-11/

Op de korte termijn werkt het. De vraag is in hoeverre dit Trump beleid het vertrouwen uitholt op de lange termijn. Een land waar alles onzeker is, nodigt niet uit tot investeren.
Ok. Ik ben echt een beetje dom op dit gebied. Kan iemand mij in Jip en Janneketaal uitleggen hoe dit gebeurt en wat de gevolgen zijn?
Dala schreef:
10-04-2025 16:06
Maar blijkbaar is er ook een aanzienlijke groep kiezers die dat er voor over heeft? Zelfs als ze er dadelijk persoonlijk (in hun portemonnee) mee geraakt gaan worden? Of is dat dan zogenaamd de schuld van andere partijen/landen etc.
Ze zien dit als een zure appel waar ze even doorheen moeten bijten en dan wordt het allemaal beter. En ze gaan er zelfs al vanuit dat dit jaren of zelfs tientallen jaren kan duren.
Mistborn schreef:
11-04-2025 09:21
Ok. Ik ben echt een beetje dom op dit gebied. Kan iemand mij in Jip en Janneketaal uitleggen hoe dit gebeurt en wat de gevolgen zijn?
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar, ik was heel slecht in economie op school :).
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Mistborn schreef:
11-04-2025 09:21
De dollarkoers daalt nu als gevolg van het gebrek aan vertrouwen in de stabiliteit van de VS economie en verlies van vertrouwen dat dollars een veilig en waardevast bezit zijn.

De dollar is al jaren de reserve currency (soort van wereldwijd geaccepteerde munteenheid). Dat wil zeggen dat veel andere landen betalingen doen in dollars of omrekenen naar dollars en die dollar beschouwen als een gezonde en veilige investering omdat ze de Amerikaanse economie stabiel achten. Dus houden landen, bedrijven en particulieren graag een deel van hun geld in dollars. Datzelfde geldt voor schatkistpapier (schuldbekentenissen, dus leningen) door de Amerikaanse overheid uitgegeven. Die worden nu door sommige landen/mensen verkocht waardoor de waarde daalt. China dumpt een deel van zijn dollars, las ik.

Vertrouwen in je economie is enerzijds fijn voor een land. Bedrijven zullen zich er graag vestigen en afnemers zullen vertrouwen op een goede nakoming van bestellingen en contracten. Maar het maakt je producten relatief duur.

Als de dollar daalt t.o.v. andere valuta worden producten uit de VS goedkoper in het buitenland. Je kunt dan met 1 euro meer Amerikaanse spullen kopen dan je kon toen de dollarkoers hoger was.

Trump loopt nu op een soort evenwichtsbalk waarbij hij probeert de dollar en de Amerikaanse schatkistpapieren in waarde te laten dalen, en tegelijk met zijn heffingen andere landen te dwingen gunstige voorwaarden af te spreken voor handel.

Want omgekeerd worden producten voor de Amerikanen zelf duurder door de dalende dollarkoers, vooral als die producten uit het buitenland afkomstig zijn of geïmporteerde onderdelen bevatten. Niet alleen consumenten maar ook bedrijven die spullen importeren zijn duurder uit.

En als Trump wil dat de exportpositie van de VS verbetert zal hij wel moeten opletten dat het Amerikaanse bedrijfsleven nog kan investeren. Dat kan hij doen door de belasting voor dat bedrijfsleven te verlagen of exportsubsidies instellen (Hij kan de opbrengst van de heffingen die feitelijk een tijdelijke belastingverhoging voor Amerikaanse consumenten zijn, daarvoor aanwenden.), door barrières/regels op te heffen, en de rente laag zien te houden.

Ook wat betreft de schatkistpapieren moet hij voorzichtig manoeuvreren. Ook Amerikanen hebben die op grote schaal in hun bezit.
Hij kan wel proberen de begeerlijkheid van die leningen aan de Amerikaanse schatkist voor buitenlanders te verminderen door er bv voor buitenlanders een houdersheffing op te zetten. Of in een handelsdeal andere landen te dwingen om gedurende langere termijn af te zien van de betaling van rente op die leningen. Dat zou de VS met zijn giga staatsschuld veel geld kunnen besparen.

Als hij een volledige crash van de economie kan voorkomen totdat er een nieuw evenwicht ontstaat, heeft hij het land economisch in een betere positie gebracht. (Dat geldt overigens vooral voor het bedrijfsleven zelf, niet meteen voor de arbeiders en burgers als hij intussen alle regels die hen beschermen tegen uitbuiting schrapt.)

Althans, dat is het idee volgens mij. Of het werkt zullen we zien.

De gevolgen zijn voor ons omgekeerd aan die van de VS. Onze handelspositie wordt slechter t.o.v. de VS. En de dollars en VS schatkistpapieren in ons bezit worden minder waard. Dat is niet alleen slecht voor landen van de EU, maar bv. ook voor onze pensioenfondsen.

En voor ontwikkelingslanden is het nog slechter. Met zijn heffingen kan Trump of deals afdwingen die de VS toegang geven tot hun natuurlijke hulpstoffen / havens of zo, maar hen ook ernstig hinderen in hun ontwikkeling als hij de heffingen handhaaft.

Wat het voor China gaat doen is lastig te zeggen. Daar hebben ze een grote bevolking die aan het werk moet worden gehouden. Daarvoor is export van producten nodig. Trump doet aan verdeel en heers. Het zal er ook van afhangen of de rest van de wereld zich tegen elkaar laat uitspelen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven