Werk & Studie alle pijlers

We gaan weer naar kantoor hoera of jammer?

18-06-2021 19:39 3330 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist de speech van Rutte gezien. We gaan weer naar kantoor.
Ergens vind ik het best jammer, want dit nieuwe ritme bevalt mij prima.
Gelukkig gaan we niet meer de hele week naar kantoor, dus dat scheelt.

Wat vinden jullie ervan dat we weer naar de werkvloer gaan. Opluchting of stiekem ook wel jammer.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
margreetder schreef:
12-04-2025 10:22
Met het mooie weer zag ik dat collega's op thuiswerkdagen hun dag in tweeën zijn gaan knippen. Dus ik werk van 08.00 tot 13.00 uur, ben er dan een paar uurtjes tussenuit en vanaf 16.00 uur weer online. Niet handig als er dan spoedklus binnenkomt en die niet meteen wordt opgepakt.

Verder blijf ik mij verbazen over de verschillende wijze waarop managers hun team aansturen. Van vrijheid blijheid tot micro managen over kantoordagen.
Het zal niet in elk werk kunnen, maar ik vind het echt helemaal geen probleem als "mijn" mensen dit doen. We hebben wel spoedjes, maar geen zaken van leven of dood. Af en toe drie uur afwezigheid neem ik graag voor lief als iedereen zich daardoor blij en vrij voelt. Als ze die drie uur in meetings hadden gezeten, had ik ze immers ook niet kunnen bereiken.
margreetder schreef:
12-04-2025 10:22
Met het mooie weer zag ik dat collega's op thuiswerkdagen hun dag in tweeën zijn gaan knippen. Dus ik werk van 08.00 tot 13.00 uur, ben er dan een paar uurtjes tussenuit en vanaf 16.00 uur weer online. Niet handig als er dan spoedklus binnenkomt en die niet meteen wordt opgepakt.

Verder blijf ik mij verbazen over de verschillende wijze waarop managers hun team aansturen. Van vrijheid blijheid tot micro managen over kantoordagen.
Ik vind het een geweldig idee.
Ik werk wel eens op een regenachtige zondagmiddag. Dan heb ik weinig andere bezigheden en word tenminste niet de hele tijd gestoord. En dan mag ik op maandagochtend uitslapen :)
Oh, ik deel de dag ook vaak anders in, want ik ben een avondmens. Maar dan ben ik wel bereikbaar en nooit al te ver van mijn laptop vandaan. Als ik bijvoorbeeld een uur ga hardlopen, dan neem ik telefoon mee, en ga ik half uur heen, half uur terug, dus nooit al te ver weg. Ik heb weleens mensen al rennend aan de telefoon ;)
In de wandelgangen hoorde ik het gerucht dat het management ons uren wil laten schrijven. Nu werken wij voor interne opdrachtgevers, belasten onze uren niet door en dat gaat ook niet gebeuren. Blijkbaar toch een soort controle behoefte.
Wij moeten ook uren schrijven, maar dat is met name omdat we op allerlei projecten werken en het heel scheef is als externen wel hun uren moeten schrijven op specifieke projecten en internen niet. Dat zou namelijk betekenen dat een project als het door internen gedaan kan worden veel goedkoper is als een project als dat door externen gedaan wordt. Dat is te schreef.
Ik schrijf gelukkig al jaren geen tijd meer, maar eens in de zoveel tijd wordt dat balletje weer opgegooid. Gelukkig sterft het tot nu toe altijd weer een stille dood. Geestdodend, tijdschrijven.
pina schreef:
16-04-2025 19:34
Ik schrijf gelukkig al jaren geen tijd meer, maar eens in de zoveel tijd wordt dat balletje weer opgegooid. Gelukkig sterft het tot nu toe altijd weer een stille dood. Geestdodend, tijdschrijven.
Maar als je projectmatig werkt ontkom je er niet aan. De verantwoordelijk projectleider moet toch weten hoe het met het budget gaat. Maar als het een beetje slim is opgezet kan je het in weinig tijd per week doen. Kletsen bij de koffieautomaat kost meestal meer tijd.
margreetder schreef:
16-04-2025 11:43
In de wandelgangen hoorde ik het gerucht dat het management ons uren wil laten schrijven. Nu werken wij voor interne opdrachtgevers, belasten onze uren niet door en dat gaat ook niet gebeuren. Blijkbaar toch een soort controle behoefte.
Of kosten gaan intern toch doorbelast worden. Hoe werkt het nu met budgetten bij jullie? Gooien de interne opdrachtgevers allemaal geld in een grote pot waar jullie uit betaald worden?
Appletje schreef:
16-04-2025 19:58
Maar als je projectmatig werkt ontkom je er niet aan. De verantwoordelijk projectleider moet toch weten hoe het met het budget gaat. Maar als het een beetje slim is opgezet kan je het in weinig tijd per week doen. Kletsen bij de koffieautomaat kost meestal meer tijd.
Ik weet dat het op zich weinig tijd kost, en we hebben er goede apps voor, maar ik vind het verschrikkelijk om mijn dag zo te verslaan.
nerdopviva schreef:
23-03-2025 13:09
Zo'n collega heb ik ook. Ze is dan wel bereikbaar, dat moet, ook voor klanten. Maar we hebben al meerdere keren van klanten gehoord dat ze een kind op de achtergrond hoorden huilen. En ook bij een vergadering (deels via Teams) horen we dat en zie je dat ze haar hoofd er niet bij heeft. Ze heeft ontzettend veel mazzel dat er een groot tekort is aan werknemers.
Doet zij haar werk verder naar behoren?
Tegenwoordig lopen werk en privé door elkaar, dus ik vind het raar dat klanten het nodig vinden om te benoemen dat zij een kind op de achtergrond hebben horen huilen.
miskotto wijzigde dit bericht op 16-04-2025 21:06
14.95% gewijzigd
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Appletje schreef:
16-04-2025 19:58
Wij werken wel projectmatig, maar mijn team valt bij wijze van spreken onder de inkoop van nietjes en postzegels, grap ik altijd.
Miskotto schreef:
16-04-2025 21:05
Tegenwoordig lopen werk en privé door elkaar, dus ik vind het raar dat klanten het nodig vinden om te benoemen dat zij een kind op de achtergrond hebben horen huilen.
Ik vind "werk en privé lopen door elkaar" een beetje: de was doen tussendoor, de bestelde boodschappen aannemen etc.
In een professionele setting klánten die jouw kind horen huilen op de achtergrond en teamsmeetings bijwonen met aanwezige kinderen of afgeleid zijn door hun gehuil, vind ik persoonlijk niet meer vallen onder "werk en privé lopen door elkaar", maar dat vind ik onprofessioneel. Als het een keer gebeurt, oke. Maar dit lees ik als vaker. In mijn ogen mag een klant daar zeker wat van vinden. Hoe kun je naar behoren dit gedeelte van je werk uitvoeren als je of zelf afgeleid bent door je privéleven, of je klant is afgeleid door jouw privéleven.

Dat is heel wat anders dan tussendoor de wasmachine aanzetten
Miskotto schreef:
16-04-2025 21:05
Nee, een huilend kind op de achtergrond vind ik ook niet oké. Dat is geen professionele werkomgeving. Werk en privé lopen door elkaar, maar dat is niet iets dat klanten of collega’s moeten merken.
Ook hier zijn er collega's die vaker de kinderen tijdens thuiswerken hebben door geen opvang of kostenbesparing. Door de stijgende kosten hoor ik dit vaker dat ze eigenlijk standaard de kids hebben of brengen/ophalen van school tijdens thuiswerkdagen. Zolang je output goed is en de klant/collega er niet veel van merkt, prima. Anders is personeel vinden waar je elke dag op kantoor moet zijn ook lastig.

Het enige wat ik fijn vind is thuis je tijd indelen. Ik heb soms pieken en dalen en soms zit je op kantoor echt je tijd uit als er weinig te doen is en gaat het precies op het moment dat je klaar bent nog regenen ook. Thuis kan je alle taken opsparen en hoef je deur niet uit.
Hier wordt verwacht dat je opvang regelt, zoals je dat ook zou doen als je naar kantoor moest.
Ik werk regelmatig thuis zodat de hond niet naar de opvang hoeft. Mijn vriend en ik wisselen onze thuiswerkdagen daarvoor af. Maar goed, daar merk je wat minder van dan huilende kinderen. :D Ik vind het juist wel fijn om tussendoor met hem te wandelen, te spelen, etc. En als het moet omdat we allebei op kantoor moeten zijn, hebben we fijne opvang die we vaak nog tot een dag van tevoren kunnen regelen. En soms neem ik hem mee naar kantoor. Maar mijn hond verveelt zich daar snel en gaat dan wat zeuren/kreunen.
Dat vind ik wel wat anders dan kinderen die door een telefoongesprek heen praten of huilen, of collega’s die een kind op schoot nemen om te zwaaien, zoals ik in dit topic las. Dat vind ik echt niet kunnen.

Bij grotere kinderen speelt ook de privacy, wat krijgen deze kinderen allemaal mee? Dat geldt ook voor partners. Wij bespreken op werk al geen zaken in de lift en dergelijke.
Wat betreft privacy, dat is erg afhankelijk van wat voor werk je doet. Maar ook je functie. Mijn vriend heeft een leidinggevende functie, dus heeft veel privacy te waarborgen over zijn teamleden. Ik heb weer privacy te waarborgen over onze klanten.
Frost schreef:
17-04-2025 10:32
Wat betreft privacy, dat is erg afhankelijk van wat voor werk je doet. Maar ook je functie. Mijn vriend heeft een leidinggevende functie, dus heeft veel privacy te waarborgen over zijn teamleden. Ik heb weer privacy te waarborgen over onze klanten.
Ik werk niet met persoonlijke gegevens, maar wel met marktinformatie, zoals aanstaande beursgangen en overnames, etc. Ik wil daarin geen lek zijn. Maar goed, met peuter of hond heb je daar geen last van.
pina schreef:
17-04-2025 09:46
Hier wordt verwacht dat je opvang regelt, zoals je dat ook zou doen als je naar kantoor moest.
Ik denk dat (bijna) elke ouder dat ook het liefst zou willen, maar ik zie bij mezelf en in mijn omgeving wel hoe ontzettend ingewikkeld dat soms kan zijn. BSO’s die pas plek hebben als kind in groep 3 zit, leidsters die ziek zijn, studiedagen. Dat gecombineerd met grootouders, buren en vrienden die zelf nog werken, maakt dat je soms niet meer weet hoe je het moet bolwerken. Dan is het roeien met de riemen die je hebt.

Ik kan niet vaak thuiswerken, dus zelf geen ervaring mee, hoor.
regendruppels schreef:
17-04-2025 10:46
Ik denk dat (bijna) elke ouder dat ook het liefst zou willen, maar ik zie bij mezelf en in mijn omgeving wel hoe ontzettend ingewikkeld dat soms kan zijn. BSO’s die pas plek hebben als kind in groep 3 zit, leidsters die ziek zijn, studiedagen. Dat gecombineerd met grootouders, buren en vrienden die zelf nog werken, maakt dat je soms niet meer weet hoe je het moet bolwerken. Dan is het roeien met de riemen die je hebt.

Ik kan niet vaak thuiswerken, dus zelf geen ervaring mee, hoor.
Bij ons zou dat structureel niet geaccepteerd worden, dan ben je in deze fase misschien niet passend voor de functie. Verhalen van mensen die de opvang op hebben gezegd zouden dus al niet kunnen.
Sjimmie84 schreef:
17-04-2025 09:36
Het enige wat ik fijn vind is thuis je tijd indelen. Ik heb soms pieken en dalen en soms zit je op kantoor echt je tijd uit als er weinig te doen is en gaat het precies op het moment dat je klaar bent nog regenen ook. Thuis kan je alle taken opsparen en hoef je deur niet uit.
Bij dalen in het werk zit ik liever thuis en als je dan naar kantoor moet spaar ik werk op om dat dan daar te doen.
margreetder schreef:
17-04-2025 12:48
Bij dalen in het werk zit ik liever thuis en als je dan naar kantoor moet spaar ik werk op om dat dan daar te doen.
Op kantoor kan ik bijna geen werk doen. Ik spaar dus m'n werkklussen op tot ik rustig thuis geconcentreerd kan werken. Een kantoordag is vergaderen, vergaderen, lunchen, wat vragen beantwoorden, vergaderen en bekaf weer naar huis. Heel frustrerend, want ik dacht: ik kan zo m'n werk niet doen! Maar ik heb nu geaccepteerd dat op kantoordagen dit m'n werk IS en dat ik inhoudelijke klussen moet plannen op m'n thuiswerkdagen.
Wat eten we vanavond?
Ik vind met piek- en dalenwerk ook makkelijker sinds ik thuis werk, dan zit ik thuis toch meer ontspannen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven