Cancel die kunstenaar!
vrijdag 9 mei 2025 om 13:55
Er komt regelmatig een discussie op over hoe je om moet gaan met de werken van kunstenaars (zangers, schrijvers, schilders, regisseurs) die over de schreef gegaan zijn, of zelfs misdrijven hebben gepleegd. Er zijn mensen die de kunst op zich dan nog prima kunnen waarderen, er zijn ook mensen die de boeken bij het grof vuil zetten. Waar ligt je grens? Is een vreemdganger nog oké, maar een moordenaar niet?
Separate jij de art van de artist? Of cancel je kunstenaars als ze iets gedaan hebben wat jij niet oké vindt? En hoe ver ga je terug? Mag Wagner wel, want toen was iedereen een antisemiet? Luister je stiekem toch naar André Hazes, maar dan alleen in het donker?
Separate jij de art van de artist? Of cancel je kunstenaars als ze iets gedaan hebben wat jij niet oké vindt? En hoe ver ga je terug? Mag Wagner wel, want toen was iedereen een antisemiet? Luister je stiekem toch naar André Hazes, maar dan alleen in het donker?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zondag 11 mei 2025 om 13:51
Maar voor veel mensen niet. Bitch is tegenwoordig ook onzijdig aan het worden maar hangt ook toch het neerkijken van vrouwen aan voor mij.Yakuzakiko schreef: ↑11-05-2025 13:47Klootzak is voor mij onzijdig. We zouden sowieso geen verschillende woorden voor verschillende seksen moeten hebben. Aan trut hangt een gemene lading en aan klootzak een meedogenloze.
Naar volk noem ik ze meestal, valt alles onder.

zondag 11 mei 2025 om 13:55
Neerkijken op vrouwen dus.Yakuzakiko schreef: ↑11-05-2025 13:54Een bitch is een gemene vrouw of een man die zich als een 'wijf' gedraagt.

zondag 11 mei 2025 om 20:44
Zo denk ik er ook over.
Mensen moeten van misdadigers geen idool maken.
Ik ben daarom tegen genres die zich daarmee willen onderscheiden.
Normaal zijn is al moeilijk genoeg.
Ik ben overigens wel gecharmeerd van sommige maatschappijkritische artiesten .
Daar hoef je echter niet abnormaal voor te zijn.
zondag 11 mei 2025 om 20:48
Maar MJ geloven we wel en masse op z'n bruine ogen. Getuige alleen al dit topic.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
- Gandhi
zondag 11 mei 2025 om 23:49
Zal een combinatie zijn van factoren.Marianneke schreef: ↑11-05-2025 21:49Ik ben ook verbaasd over het aantal mensen dat in dit topic zegt de beschuldigingen van MJ niet te geloven.
Het was een zeer apart figuur. Toch de kans dat hij echt kind was gebleven en geen verkeerde intenties had.
Meermaals vrijgesproken. Ook door een jury.
Too big to fail? Hij was een groter en bekender artiest dan alle anderen die beschuldigd zijn.
Andere tijdsgeest. MJ overleed voor metoo als beweging begon.
Misschien dat ook medelijden meespeelt?
maandag 12 mei 2025 om 00:25
Paradise schreef: ↑11-05-2025 23:49Zal een combinatie zijn van factoren.
Het was een zeer apart figuur. Toch de kans dat hij echt kind was gebleven en geen verkeerde intenties had.
Meermaals vrijgesproken. Ook door een jury.
Too big to fail? Hij was een groter en bekender artiest dan alle anderen die beschuldigd zijn.
Andere tijdsgeest. MJ overleed voor metoo als beweging begon.
Misschien dat ook medelijden meespeelt?
Mag ik een teiltje?
- Gandhi
- Gandhi
maandag 12 mei 2025 om 00:37
Feit is dat hij ook is vrijgesproken.
En dat het voor veel mensen een zeer groot artiest was.
Dat van zijn dood voor metoo is ook een feit.
Dat het een malloot was ook.
Veel mensen cancellen hem niet. Dat kun je nu eenmaal niet afdwingen en bepalen voor anderen.
Veel plezier met je teiltje.
maandag 12 mei 2025 om 00:42
Paradise schreef: ↑12-05-2025 00:37Feit is dat hij ook is vrijgesproken.
En dat het voor veel mensen een zeer groot artiest was.
Dat van zijn dood voor metoo is ook een feit.
Dat het een malloot was ook.
Veel mensen cancellen hem niet. Dat kun je nu eenmaal niet afdwingen en bepalen voor anderen.
Veel plezier met je teiltje.
Je ziet de complete hypocrisie van dit topic dus helemaal niet?
- Gandhi
- Gandhi
maandag 12 mei 2025 om 01:37
Ja tuurlijk wel.
Maar er zijn hier meer mensen die moeite hebben mensen te cancellen die ze artiest/auteur zeer waarderen.
Er zijn ook veel mensen hier die nog even moeten benadrukken dat ze sommige muziek sowieso verschrikkelijk vinden. Dan is cancellen eenvoudig.
Als je toch al niet op feestjes komt waar Borsato gedraaid wordt omdat het wansmaak is, wat is het dan waard om met je principes te wapperen?
maandag 12 mei 2025 om 06:14
Nou, die zie ik ook niet. Omdat er een paar forummers zijn die in de onschuld van artiest X geloven, is het hele topic hypocriet?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 12 mei 2025 om 06:52
Maar sommige standpunten vind ik zijn wat mij betreft zo schadelijk, dat ik daar wel iemand om kan cancelen.Karrota schreef: ↑10-05-2025 22:20Ik cancel zelf niemand. Als ik Harry Potter lees, dan lees ik Harry Potter en ben ik totaal niet bezig met degene die heeft geschreven heeft en wat haar overtuigingen zijn.
Sowieso vind ik dat een beetje een gekkig voorbeeld. Ze heeft nogal wat standpunten waar ik het pertinent mee oneens ben, maar aan het einde van de dag zijn het standpunten en geen strafbare feiten. Moet ik dan iedereen cancelen waar ik het pertinent mee oneens ben? Dat lijkt me a. Nogal vermoeiend en b. Zeer onwenselijk.
Daarom ben ik wel tegen de cancel cultuur. Mijn eigen standpunt is dat iedereen persoonlijk mag cancellen wie hij/zij wil, maar dat het je ook vrij staat om die persoon niét te cancelen. Maar daar zijn veel 'cancelaars' het dan weer heeeeelemaal niet mee eens. Schande dat je nog steeds Harry Potter leest!
Dat staat me heel erg tegen.
Zoals ik geen vrienden kan zijn met iemand die PVV of FvD stemt. Of SGP.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 12 mei 2025 om 06:54
Van de doden niets dan goeds?Marianneke schreef: ↑11-05-2025 21:49Ik ben ook verbaasd over het aantal mensen dat in dit topic zegt de beschuldigingen van MJ niet te geloven.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 12 mei 2025 om 08:28
Er werd notabene gevraagd wat je zou gaan doen als Borsato gedraaid werd. Nou dat antwoord is voor mij makkelijk want ik had altijd al een hekel aan zijn muziek, dat heeft niets met principes wapperen te maken.Paradise schreef: ↑12-05-2025 01:37Ja tuurlijk wel.
Maar er zijn hier meer mensen die moeite hebben mensen te cancellen die ze artiest/auteur zeer waarderen.
Er zijn ook veel mensen hier die nog even moeten benadrukken dat ze sommige muziek sowieso verschrikkelijk vinden. Dan is cancellen eenvoudig.
Als je toch al niet op feestjes komt waar Borsato gedraaid wordt omdat het wansmaak is, wat is het dan waard om met je principes te wapperen?
Als Claire boven wilde krijgen hoe hypocriet we hier nou eigenlijk zijn, had de vraag moeten zijn wat je had gedaan als er een liedje wat je heel goed vindt, van een foute artiest werd gedraaid.
Ook dan blijft mijn antwoord hetzelfde. Voor mij zou Arcade Fire een beter voorbeeld zijn, dat vond ik een hele goede progressieve band. Maar de zanger heeft met diezelfde stem (en niet alleen met die stem) een aantal vrouwen kapot gemaakt, de glans is er voor mij totaal af.
maandag 12 mei 2025 om 08:40
Gek genoeg, nu ik erover nadenk, vind ik het bij boeken ingewikkelder. Bij muziek is het de persoon zelf die iets op zijn kerfstok heeft die je hoort zingen. Een boek is een verhaal. Tenzij in het verhaal de schadelijke standpunten naar voren komen zie ik dat toch meer los van de auteur denk ik. Met andere woorden: ik ben het totaal niet eens met de uitspraken van J.K. Rowling, maar ik heb moeite die verband te brengen met Harry Potter. Omdat muziek persoonlijk is en een verhaal een eigen wereld? Ik snap het niet precies.
maandag 12 mei 2025 om 08:42
En de mensen waarbij ik wel op een feestje zou komen, zijn zeker weten op de hoogte van zijn misdragingen. Dus als het toch gedraaid zou worden en iedereen zou uit zijn/haar dak gaan, zou dat me echt verbazen en teleurstellen.
De tekst en muziek komen voor een groot deel uit de zangers brein, een brein dat dus neerkijkt op vrouwen en ze behandelt alsof ze een stuk speelgoed zijn.
Die mooie teksten zijn dus geen zak meer waard voor mij, ik ben namelijk een vrouw. Waarom zou ik naar iemand luisteren die mij haat?
Er zit iets duidelijk niet goed in dat hoofd en dat besmet voor mij alles wat hij maakt.
De tekst en muziek komen voor een groot deel uit de zangers brein, een brein dat dus neerkijkt op vrouwen en ze behandelt alsof ze een stuk speelgoed zijn.
Die mooie teksten zijn dus geen zak meer waard voor mij, ik ben namelijk een vrouw. Waarom zou ik naar iemand luisteren die mij haat?
Er zit iets duidelijk niet goed in dat hoofd en dat besmet voor mij alles wat hij maakt.
maandag 12 mei 2025 om 08:43
Ik kan er zelf weinig zinnigs over zeggen, omdat ik Harry Potter echt helemaal niks vond en vind.Draaideurforummer schreef: ↑12-05-2025 08:40Gek genoeg, nu ik erover nadenk, vind ik het bij boeken ingewikkelder. Bij muziek is het de persoon zelf die iets op zijn kerfstok heeft die je hoort zingen. Een boek is een verhaal. Tenzij in het verhaal de schadelijke standpunten naar voren komen zie ik dat toch meer los van de auteur denk ik. Met andere woorden: ik ben het totaal niet eens met de uitspraken van J.K. Rowling, maar ik heb moeite die verband te brengen met Harry Potter. Omdat muziek persoonlijk is en een verhaal een eigen wereld? Ik snap het niet precies.
Dus ik hoef Harry Potter niet actief te cancelen en Rowling is verder een eng mens.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 12 mei 2025 om 08:49
Harry Potter was maar een voorbeeld hoor. Het werd in dit topic genoemd en mijn kinderen zijn ermee opgegroeid. Ik heb het zelf niet in mijn boekenkast staan maar wel met plezier (voor)gelezen vroeger.
maandag 12 mei 2025 om 08:56
Dit wist ik niet van Arcade Fire. Net de artikelen van Pitchfork gelezen, wat een engerd.Yakuzakiko schreef: ↑12-05-2025 08:28Voor mij zou Arcade Fire een beter voorbeeld zijn, dat vond ik een hele goede progressieve band. Maar de zanger heeft met diezelfde stem (en niet alleen met die stem) een aantal vrouwen kapot gemaakt, de glans is er voor mij totaal af.
The North Remembers
maandag 12 mei 2025 om 09:00
Mijn kinderen vonden het ook leuk, maar cancelen het nu actief.Draaideurforummer schreef: ↑12-05-2025 08:49Harry Potter was maar een voorbeeld hoor. Het werd in dit topic genoemd en mijn kinderen zijn ermee opgegroeid. Ik heb het zelf niet in mijn boekenkast staan maar wel met plezier (voor)gelezen vroeger.
Scheelt wel dat mijn ene kind transgender is, dus de uitspraken van Rowling komen wel heel persoonlijk binnen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 12 mei 2025 om 09:09
Maar gaan ze dan uit hun dak vanwege de artiest of omdat ze dat liedje helemaal te gek vinden?Yakuzakiko schreef: ↑12-05-2025 08:42En de mensen waarbij ik wel op een feestje zou komen, zijn zeker weten op de hoogte van zijn misdragingen. Dus als het toch gedraaid zou worden en iedereen zou uit zijn/haar dak gaan, zou dat me echt verbazen en teleurstellen.
Frankly my dear, I don"t give a damn

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in