Hier mag alles zijn en weer verdwijnen - 5

10-05-2025 21:03 981 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gedeelde plek om verder te kunnen schrijven en ook weer te kunnen wissen. Voel je welkom in dit topic: Hier delen we zielenroerselen die je IRL niet op tafel gooit.
In de eerdere edities werd duidelijk dat de zwaarste thema's respectvol en empathisch besproken kunnen worden. Een oproep aan iedere schrijver om daar aan mee te werken.

Wissen mag altijd en daarom geldt hier de regel: 'NIET QUOOTEN' zodat elke schrijver zelf kan bepalen wat er wel of niet blijft staan.
Lucy, we doen hier niet aan trauma's vergelijken hè? Je had er last van. Je hebt er helaas nog steeds last van. Dat is genoeg.
En daarnaast is het leven nu ook niet meteen easy peasy met alleen maar glitterende eenhoorns en regenbogen, dus reden genoeg om hulp te mogen vragen, en te mogen blijven vragen.

Friet, wat maakt dat je nu zweeft tussen 3 en 2? Is er iets nieuws gebeurd, of is het allemaal gewoon veel om te dragen op dit moment?
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 04-06-2025 20:09
99.92% gewijzigd
Friet, is dat vol te houden, tussen 2 en 3?
Dag lieverds. Ik heb me even afgezonderd in mijn bubbel. Probeer bij te lezen maar merk dat de focus me niet lukt. Lees wel dat jullie heel fijn op elkaar inspelen en daar word ik blij van :heart:
Je verwoordt wat ik ook voel Avo.

Ik wil het veranderen. Echt. Maar ik kan gewoon niet vinden wat dan leuk is aan mij. Wat er dan is om van te houden. Wat mij de moeite waard maakt.

De laatste keer bij de nieuwe psych zei ik ook: ik heb het ook nodig om streng tegen mijzelf te zijn, anders donder ik helemaal in elkaar. Het houdt me ook overeind.

En dat bovenstaande de reden is dat ik elke keer op drijfzand bouw, dat snap ik. Maar ik weet gewoon echt niet waar ik zelfliefde vandaan moet halen. Ook al pro eer ik het mijzelf iedere morgen wijs te maken dat deze er is met affirmaties ed.

Mag ik zeggen dat ik het knap vind, dat je ziet wat je meiske nodig heeft, en dat je ook ziet hoe moeilijk je het vindt om het haar te geven? En dat je op z'n minst een poging hebt gedaan om op een relatief gezonde manier van de spanning af te komen? Echt heel knap!

(En friet, zit ik verkeerd met mijn "2/3 klinkt als best okee voor nu"? Is het eigenlijk helemaal niet okee? Want dan sorry!)
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
En Olle, hoop dat je bubbel enigszins fijn en veilig is :heart:
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 04-06-2025 20:09
99.93% gewijzigd
:hug: Olle
Avo, ik was diep in een ongelooflijke rottrigger terecht gekomen als ik dat wiebelheup gedoe oefening had moeten doen en dan dat voorwerp in mijn ooghoeken had gezien. Dan was ik ook de hele dag (en dagen erna) bezig geweest mezelf weer bij elkaar te sprokkelen. Dat je er iets over gedeeld hebt bij die peut en nu hier, dat is heel stoer van je - vind ik.

Lucy, mijn ervaring is dat emdr een eenzame ervaring is. En juist in dat wat ik interpersoonlijk als trauma heb ervaren had ik ander soort therapie nodig.

Bij mij was het hechtingstrauma, dat, zich uitte in onvoldoende hebben leren waarnemen en daar dus oefeningen en huiswerk voor krijgen. Dan stuiten op niet de vaardigheden hebben in emoties echt te voelen, er bij te blijven en er ook nog contact in te maken met peut. Laat staan dat ik reguleren onder de knie had. Aanpassen en niet zeuren ging aan. Maar ja, dan ga ik over mijn eigen grenzen, stort ik fysiek in én schiet ik in paniek.

Wat ik moest leren was vertragen op zo'n moment en al de oordelen die als een caroussel rond gaan draaien..... Dat delen en erbij bijblijven, daar zit het werk is mijn ervaring. Dat kon ik pas achteraf zien, koembaya 'trust the proces' .
Dat gemopper en de verwijterij dat je hard moet zijn, niet aanstellen etc, bij mij zijn dat beschermers. Een behoorlijke hoeveelheid soort van systeemtherapie voor mijn binnenwereld was er voor nodig om die beschermers het respect te geven wat zij verdienen. Pas toen kon ik oordelen meer los laten en de hechting met mezelf aangaan.

Dat proces is nog gaande bij mij.

Ook ik worstel met belastbaarheid. Sinds de onderuitmelding in dit topic heb ik een week weinig kunnen doen, veel afgezegd. Dit weekend voelde ik me weer wat bijgetrokken en een fijn weekend gehad. Maar na pych gisteren en na vandaag iets met kunst, weer behoorlijk bekaf. Ik ken niet anders. Ik hoor steeds meer dat dit het is, ik daar met respect om mag gaan. Maar daar zit hardnekkig 'wanneer ga je nou eens normaal doen?'. Dus ja, er geweest, meegedaan en draag ook zo'n t shirt.
Ik las laatst ergens iets in de trant: ik wil niet van mezelf (moeten) houden, maar ik wil wel een leven waar ik van houd.
Vind ik al een meer haalbare en minder beladen doel.

En avo zo'n collega klinkt vreselijk. Ik word er plaatsvervangend geïrriteerd van zeg. Is er een manier om de verantwoordelijkheid terug te leggen bij haar, praktisch gezien of als mantra voor jezelf?
What a nuanced anxiety
Je beschrijft mij nu Hanke.

En ik durf er bijna niet over te beginnen . Maar Gt verwijtte mij dat mijn emotieregulatie na 3 jaar nog niet op orde was en ik nog steeds niet was gaan voelen.

Dat laatste komt nu in kleine stapjes met lichaamsgericht therapeut. Maar ik snap vaak ook gewoon niet wat er van me verwacht wordt. Ik voel ook altijd alleen maar angst.

Het is duidelijk dat ik hechtingsproblematiek heb en dat het in veel opzichten op hele jonge leeftijd al niet veilig voor me was.
Avo: ik snap dat je er tegenop ziet.

Je kunt er zeker niet onderuit he :P ? Zijn er dingen waardoor je het jezelf makkelijker kunt maken? Dingen die je kunt checken of regelen, ook al is het niet jouw event? Al is het maar voor jouw stukje? Een reminder aan haar sturen of ze aan de volgende punten heeft gedacht?

En tyche: wat een mooie!

Het klinkt wel een beetje als Ray's "je wil het zijn, maar je wil het niet worden", maar toch :-)
Emdr was nog niet uitgevonden toen ik in de ggz terecht kwam. Vroegkinderlijke traumatisering werd niet als dusdanig (h)erkend. Traumasensitief handelen heb ik als jongvolwassene niet meegemaakt, integendeel. Ik heb secundaire traumatisering opgelopen door kloothommels van therapeuten die me een methodiek opdrongen die niet werkte voor me, en mij daar de schuld van gaven.
Pas sinds een aantal jaar is er curatieve zorg ontwikkeld voor deze problematiek. En dan nog is het een precair proces welke methodiek en peut aanslaat.

Het koorddansen wat ik nu doe in een sessie, daar zit bij mij de heling. Het zijn de momenten dat ik zowel met mezelf, de met binnenwereld als met peut in contact ben. Het is neurologisch uitputtend, millimeterwerk. Wattig hoofd naderhand. Dagenlang.

Maar dat het kan, mag, dat de ruimte er is, dat mijn lijf eindelijk ook partner en instrument is in dit hele proces... Doseren, vertragen, verdragen, bijtanken... Ja het kost veel tijd en energie. Maar dit is voor mij wel effectief.
Weet je avo: ik zie dat ik mijzelf ziek maak. En dat ik mijzelf ongelukkig maak. Ik wil rust in mijn kop. En de enige manier om dat te kunnen bereiken lijkt te zitten in zelfacceptatie en zelfliefde.

Ik zie mijn patronen steeds beter. Als man sjacho is, schiet ik in de paniekmodus. Want ik zal wel ergens iets fout hebben gedaan. Hem geïrriteerd hebben. Verstandelijk weet ik allang dat ik niet verantwoordelijk ben voor hoe hij zich voelt. Dat ik geen invloed heb op hoe hij mij ziet. En dat zijn sjacho zijn lekker bij hem mag blijven liggen. Dat als hij ergens iets van vindt mbt tot mij, dat hij dat uit mag spreken en dan kunnen we er naar kijken.

Maar mijn lijf schiet direct naar standje onveilig en gaan rennen.

En ik word er echt krankjorum van.

Mijn emotieregulatie is kak. Mijn grenzen voelen is nauwelijks aanwezig. Laat staan ze ook nog stellen. Weten wat ik wil, wat voor mij belangrijk is? Geen idee. Ik vaar mee op wat belangrijk is voor anderen.

Dus ja: ik wil het veranderen. Want het niet veranderen gaat mij nooit beter maken. Of tevreden met wie ik ben. Of van mijn suicidegedachten afhelpen. En ik ben er zo godsgruwelijk klaar mee.
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 04-06-2025 20:08
99.95% gewijzigd
Lucy, je laatste bericht: dat gaat met lichaamsgericht en/of hapto echt aangepakt worden.
Dat is zo anders dan praat.
Mijn lijf verraad me daar ook, het reageert ook.
Ik herken wel wat je schrijft. Ook wel klaar mee.
Maar vooral met het voelen en daardoor tegen de muren opvliegen en dan uiteindelijk dingen gaan doen.

#teamklaarmee
Strontirritant zo'n collega. Die het niet draagt. Die het niet wil zien. En ondertussen jijzelf wel voelt dat er een klus geklaard moet worden. Ik loop daar dan ook op leeg, vooraf thuis. Herkenbaar.
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 04-06-2025 20:08
99.69% gewijzigd
Ha. Ik herschrijf hem even.

In praktijk blijk je je naam niet te willen verbinden aan een slecht georganiseerd event waar jij ook op aan gekeken kan worden en waar jij met jouw waarden en hart voor de zaak niet achter kan staan, en wil je het liefst met een bordje "dit was niet mijn keuze" oplopen.

Er is een verschil in "iedereen heeft een eigen werkwijze, als er maar kwaliteit geleverd wordt" en "iemand heeft zijn werk niet gedaan en heeft geen idee wat er komt kijken bij het organiseren van een event"

Ik geloof niet dat je lui en oncollegiaal bent. Je voelt bij jezelf een grens over wat er minimaal vereist is en dat daar hier niet eens in de buurt gekomen wordt van de minimale eis.
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 04-06-2025 20:07
99.78% gewijzigd
.
99.70% gewijzigd
Heb je wel een hotelkamer voor jezelf? Dat je je nog een beetje terug kan trekken?

Zo'n familieweekend en dan dit erachteraan is ook wel een beetje veel-pittig he? Is het echt te ver rijden om savonds in elk geval thuis te kunnen slapen? Of is er een specifieke reden dat je snachts in de buurt moet zijn?
Ha, crosspost.

Grenzen aangeven is professioneel.

En het nu aangeven ook. Zelfs als je het toch gaat doen, dan kan LG je een beetje in de gaten houden of na het evenement een beetje ontlasten. Of snapt ze waarom je toch thuisslaapt.
En nu ga ik echt slapen. Morgenvroeg gesprek bij ggnet voor meis omdat ze kan starten met mbt in een groep volgende week.

Mijn nieuwe psych werd er enthousiast van, vond dat elke jongere mbt zou moeten krijgen.

Ik hoop vooral dat die van mij wil. In een groep. Met de dame als begeleidster die haar aan de pillen wil en blijft roepen dat ze zeker weet dat meis een autistische burnout heeft, terwijl meis zich niet echt herkend in autisme.

23 juni krijgen we de uitslag van het diagnostisch onderzoek. Ik ben benieuwd... of er toch autisme uitkomt :P
.
99.86% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven