Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 1019 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Ik heb moeten werken vanavond en heb niet alles mee gekregen. Maar dus weer zogenaamde grenscontroles en een Wilders die weer even olie op het vuur gooit door te zeggen dat ie de volgende keer mee gaat doen?
Eng, ook hij/zij moeten zich aan de wet houden maar kennelijk moet dat kunnen!? Wat volgt er dan nog meer? Want als ze zich nu niet aan de wet houden, hoeft het de volgende keer toch ook niet? Hoe krijg je chaos?
Misschien dat politie het nu nog rustig aan kijkt om het niet te laten escaleren?

Echt....waar gaat dit heen?
oudebaas schreef:
08-06-2025 23:19
Onder die illegale grenscontroleurs zat de meer,aals veroordeelde crimineel, opperwap en oproerkraaier Jan Huzen.
https://videre.fail/opruier-jan-houdt-i ... controles/
Ja die vent heeft ook al nog wat ophef veroorzaakt in Koekange.
Maar mensen gaan voorbij
DrMcNinja schreef:
09-06-2025 01:06
Voor mijn gevoel is het ongelijkheid, en de zorgen die daaruit voortkomen. Sinds de VVD aan de macht is, is de inkomensgelijkheid alleen maar gedaald. Je ziet dat mensen het moeilijker krijgen met de boodschappen, dat er minder geld is voor leuke dingen. Daar heeft iedereen last van als je niet bij de top 10% hoort, maar het wordt wel makkelijker om dan het sentiment aan te wakkeren jegens "anderen". Asielzoekers die naar de efteling kunnen steekt meer als je al jaren niet met je kinderen die kant op hebt kunnen gaan ondanks dat je er hard voor werkt. De mensen zouden veel minder boos zijn als ook zij zouden kunnen gaan zonder dat ze vervolgens zich zorgen hoeven te maken over de boodschappen of andere keuzes moeten maken.

En dat is ook waarom het voor de PVV makkelijk campagne voeren is. Het is extreem makkelijk om dit soort voorbeelden uit te lichten. Een asielgezin dat een huis krijgt, of een bepaalde vergunning om maar een dwarsstraat te noemen. Het maakt niet uit dat voor elk asielgezin er tientallen Nederlandse gezinnen een huis krijgen. Dat ene voorbeeld blijft meer hangen bij "pijn" en onzekerheid.
Ja, maar de boosheid van die doelgroep vind ik te begrijpen. Maar dan nog zou ik eerder boosheid verwachten richting rijkelui met 2 dikke auto's, een koophuis en een volle spaarpot en verwachten dat de SP hun stem krijgt.

Of PvdA/GL maar die zullen bij hen niet scoren omdat die een ander asielbeleid voorstaan.

Maar als het écht over inkomensongelijkheid gaat stem je niet rechts en vergroot je die nog meer. En verklaar je ook niet dat er stemmen komen van goed opgeleide mensen met een koophuis en vet salaris.

Als voor hen een financieel motief meespeelt verwacht ik eerder VVD. Stabieler ook. En al helemaal in een middenkabinet en/of in samenwerking met PvdA/GL.
Dala schreef:
09-06-2025 07:53
Ja, maar de boosheid van die doelgroep vind ik te begrijpen. Maar dan nog zou ik eerder boosheid verwachten richting rijkelui met 2 dikke auto's, een koophuis en een volle spaarpot en verwachten dat de SP hun stem krijgt.

Of PvdA/GL maar die zullen bij hen niet scoren omdat die een ander asielbeleid voorstaan.

Maar als het écht over inkomensongelijkheid gaat stem je niet rechts en vergroot je die nog meer. En verklaar je ook niet dat er stemmen komen van goed opgeleide mensen met een koophuis en vet salaris.

Als voor hen een financieel motief meespeelt verwacht ik eerder VVD. Stabieler ook. En al helemaal in een middenkabinet en/of in samenwerking met PvdA/GL.
Volgens mij heeft het niks met feiten en objectief beleid te maken, en alles met het verhaal en mensen het gevoel geven dat ze gezien en gehoord worden.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
09-06-2025 08:20
Volgens mij heeft het niks met feiten en objectief beleid te maken, en alles met het verhaal en mensen het gevoel geven dat ze gezien en gehoord worden.
Maar dat worden ze nog niet (genoeg)? Naar mijn gevoel meer dan ooit zelfs... :|
GriebusDus schreef:
08-06-2025 14:58
Gelukkig stem je in NL op een partij en niet op een persoon. Een aversie tegen Timmermans kan dus prima samengaan met een stem op PvdA/GL, tenzij men als kiezer zelf niet volwassen genoeg is om over die aversie heen te stappen.
Nou, er is wel flinke samenhang tussen een persoon en een partij. Zeker als die persoon lijsttrekker is.

Als mensen hun tandarts een vervelend figuur is, of hun boekhouder, dan lijkt me dat een legitieme reden over te stappen. Ook al is iemand goed in zijn vak.
Dat heeft ook niet heel veel te maken met 'volwassen genoeg' zijn.

Verder is de individuele volksvertegenwoordiger beschermt en komt het mandaat alleen haar of hem toe, en niet de partij. In die zin is er staatsrechtelijk niets mis mee om op personen te stemmen. Zie ook de discussie rondom zetelroof. Of het fenomeen voorkeursstem.

Dat je in Nederland op een partij stemt, en niet op een persoon, klopt niet helemaal.
Dala, stel jij niet al veel vaak dezelfde vragen maar dan net anders? Wat maakt dat jij niet snapt dat mensen gevoelig zijn voor dat sentiment van de PVV?
Dala schreef:
09-06-2025 08:26
Maar dat worden ze nog niet (genoeg)? Naar mijn gevoel meer dan ooit zelfs... :|

Pas als iedereen met een ander kleurtje het land heeft verlaten, zullen sommigen zich gehoord voelen.
Frizz schreef:
09-06-2025 08:39
Dala, stel jij niet al veel vaak dezelfde vragen maar dan net anders? Wat maakt dat jij niet snapt dat mensen gevoelig zijn voor dat sentiment van de PVV?
Omdat daarin veel tegenstrijd zit. Mensen gooien het op ongelijkheid maar het zijn niet alleen de mensen die onbevoorrecht zijn die PVV stemmen. Zoals ik al eerder aangaf snap ik die doelgroep (moeite met rondkomen, wijken met problemen) wel. Geef ze geen gelijk maar het sentiment is te bevatten. Ik heb het over de mensen voor wie dit alles juist niet speelt.
Dala schreef:
09-06-2025 08:45
Omdat daarin veel tegenstrijd zit. Mensen gooien het op ongelijkheid maar het zijn niet alleen de mensen die onbevoorrecht zijn die PVV stemmen. Zoals ik al eerder aangaf snap ik die doelgroep (moeite met rondkomen, wijken met problemen) wel. Geef ze geen gelijk maar het sentiment is te bevatten. Ik heb het over de mensen voor wie dit alles juist niet speelt.
Wat voor de rijkeren speelt geldt hetzelfde. Er zit ook nog een categorie binnen de rijken: de mensen zoals een Marie Heineken die geld met geld blijft maken en alles gespreid heeft, en de mensen met een relatief vast inkomen. De artsen, de piloten, de advocaten, of een grote erfenis op de bank. Ook zij hebben last van inflatie. En voelen óók de angst dat ze geld kunnen verliezen. Je kunt dan nog steeds gevoelig zijn voor een combinatie van nieuwsverhalen á la: "tandarts verliest alles door niet-gefundeerde aanklacht", gevolgd door: "Mohammed el A. Veroordeeld voor gewelddadige woningoverval op tandarts Waddinxveen". Als je eenmaal in een bubbel zit zijn dit ook de nieuwsberichten die jou sneller bereiken.
Waarom zouden mensen met een hoger inkomen per se weldenkender moeten zijn?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
09-06-2025 09:24
Waarom zouden mensen met een hoger inkomen per se weldenkender moeten zijn?
Omdat die in elk geval niet kunnen zeggen: ik heb het zo slecht, het is allemaal niet eerlijk geregeld voor mij en ik kom er zo bekaaid vanaf. Iemand moet het voor mij oplossen en snel.
Maar misschien moeten we dan concluderen dat iedereen, ongeacht inkomen, opleiding of omstandigheden, ongeacht politieke voorkeur links of rechts het zwaar en slecht heeft...
Dala schreef:
09-06-2025 08:45

Wie niet in het sentiment is getrapt is simpelweg een racist/islamofoob.
Dala schreef:
09-06-2025 09:30
Maar misschien moeten we dan concluderen dat iedereen, ongeacht inkomen, opleiding of omstandigheden, ongeacht politieke voorkeur links of rechts het zwaar en slecht heeft...

Welnee. Maar angst en individualisering spelen wel een grote rol.
Dala schreef:
09-06-2025 09:28
Omdat die in elk geval niet kunnen zeggen: ik heb het zo slecht, het is allemaal niet eerlijk geregeld voor mij en ik kom er zo bekaaid vanaf. Iemand moet het voor mij oplossen en snel.
Wellicht stemmen mensen op de PVV zonder dat ze het zelf slecht hebben? Ik stem mijn hele leven al links, terwijl ik daar al jaren zelf niet zo gek veel aan heb, opportunistisch gezien. Dat kan vast ook andersom.
Daarnaast is het slecht hebben lastig objectief vast te stellen. Genoeg mensen met een warm huis en elke avond te eten die het oneerlijk vinden dat ze niet drie keer per jaar op vakantie gaan.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
09-06-2025 09:38
Wellicht stemmen mensen op de PVV zonder dat ze het zelf slecht hebben? Ik stem mijn hele leven al links, terwijl ik daar al jaren zelf niet zo gek veel aan heb, opportunistisch gezien. Dat kan vast ook andersom.
Daarnaast is het slecht hebben lastig objectief vast te stellen. Genoeg mensen met een warm huis en elke avond te eten die het oneerlijk vinden dat ze niet drie keer per jaar op vakantie gaan.
Dit denk ik dus inderdaad. Maar dan is er voor een grote doelgroep mensen dus een andere reden dan die telkens wordt aangevoerd.

Verder denk ik dat verreweg de meeste mensen gebaat zijn bij een linkse koers, ook voor zichzelf. Ook voor de kleine ondernemer die miljonair is en 2 huizen bezit is PvdA/GL financieel gunstiger dan de VVD. Een rechtse stem komt vooral de CEO's van enorme bedrijven ten goede. Dus ik geloof niet dat het altijd klopt dat mensen zeggen: ik stem links terwijl ik voor mijn eigen portemonnee beter rechts kan stemmen want dat zal echt niet altijd juist zijn. Meestal niet denk ik.

Maar zoals jij in je laatste zin schrijft denk ik inderdaad wel dat het werkt. Of het nou klopt of niet: Mensen vinden heel vaak iets oneerlijk voor zichzelf. Ook als dat gaat over niet 3x per jaar op vakantie kunnen... of je leest argumenten als: mensen met hogere inkomens of een duurder huis hebben daar ook weer hogere lasten voor te dragen. Of: ook de rijken hebben last van de inflatie en merken dat in hun portemonnee etc etc etc. :nut:
Dala schreef:
09-06-2025 09:53
Dit denk ik dus inderdaad. Maar dan is er voor een grote doelgroep mensen dus een andere reden dan die telkens wordt aangevoerd.

Verder denk ik dat verreweg de meeste mensen gebaat zijn bij een linkse koers, ook voor zichzelf. Ook voor de kleine ondernemer die miljonair is en 2 huizen bezit is PvdA/GL financieel gunstiger dan de VVD. Een rechtse stem komt vooral de CEO's van enorme bedrijven ten goede. Dus ik geloof niet dat het altijd klopt dat mensen zeggen: ik stem links terwijl ik voor mijn eigen portemonnee beter rechts kan stemmen want dat zal echt niet altijd juist zijn. Meestal niet denk ik.

Maar zoals jij in je laatste zin schrijft denk ik inderdaad wel dat het werkt. Of het nou klopt of niet: Mensen vinden heel vaak iets oneerlijk voor zichzelf. Ook als dat gaat over niet 3x per jaar op vakantie kunnen... of je leest argumenten als: mensen met hogere inkomens of een duurder huis hebben daar ook weer hogere lasten voor te dragen. Of: ook de rijken hebben last van de inflatie en merken dat in hun portemonnee etc etc etc. :nut:
Mijn eigen vader kan ook allemaal redenen aandragen over "eigen" mensen die het slecht hebben en geen huis krijgen en de voedselbank en en en. Dat "eigen" daar zit het hem in. Eigenlijk maakt hij zich vooral zorgen om zijn kleindochter met haar blonde haren. Pure xenofobie. En vanuit die bril kan je alles wat slecht gaat in Nederland afschuiven op een zondebok. Dat is wat Wilders haarfijn aanvoelt.
Dala schreef:
09-06-2025 09:30
Ik denk dat een hele grote groep mensen ongeacht inkomen, opleiding of omstandigheden, ongeacht politieke voorkeur links of rechts kan worden beïnvloed en gemanipuleerd, opgejut. Er is op bepaalde angsten ingespeeld, angsten zijn extra aangewakkerd, en er is een zondebok aangewezen. En men doorziet dat niet. Honderd jaar geleden was dat niet anders.

Ik heb het idee dat men vaak denkt dat je intelligent moet zijn om carrière te maken en veel geld te verdienen. Dat mensen met goede banen per definitie intelligent zijn en niet vatbaar kunnen zijn voor de leugens en opruiing van het rechtspopulisme.
Asociaal of onaangepast gedrag zie ik zelfs vaker in de bovenste lagen van bedrijven. Om te kunnen gedijen in deze maatschappij heb je een setje eigenschappen nodig. Dat zijn geen eigenschappen die te maken hebben met een hoog IQ of EQ. In mijn ogen zijn het (dat setje eigenschappen) ook geen eigenschappen die iemand een beter mens maken ofzo.
pianissimo wijzigde dit bericht op 09-06-2025 10:35
1.10% gewijzigd
Ik heb een familielid dat al jaren PVV stemmer is. Komt uit een D66/VVD nest, bovengemiddeld IQ en inkomen, grote koopwoning maar wel vaak boos over veel zaken.
En in z’n werk heeft hij ook wel te maken gehad met veel tuig.

De rest van de familie is anti-PVV en er wordt veelvuldig over de politiek gesproken, zowel in de groeps-app als aan tafel. Je ziet dan wel dat hij het moeilijk vindt dat hij niet wordt begrepen.
Wat ik niet begrijp is wat Wilders echt wil. Wat is het doel? Ik geloof niet dat zijn doel te maken heeft met asielzoekers. Deze groep mensen heeft hij gewoon gebruikt als een middel om zijn doel te bereiken. Maar wat is zijn doel dan?
Fout
Pianissimo schreef:
09-06-2025 10:29
Wat ik niet begrijp is wat Wilders echt wil. Wat is het doel? Ik geloof niet dat zijn doel te maken heeft met asielzoekers. Deze groep mensen heeft hij gewoon gebruikt als een middel om zijn doel te bereiken. Maar wat is zijn doel dan?

Macht en heersen. Net zoals Poetin, Trump etc.
Ja, daar twijfel ik ook wel over. Soms bijna richting complotterij. Wilders is geen randdebiel, tenminste, dat was hij vroeger niet. Waarom roept hij de hele tijd van die onzin? Waarom laat hij het kabinet klappen om vervolgens weer te roepen dat hij min.-pres. wil worden? Wat heeft dit allemaal voor zin?
Frizz schreef:
09-06-2025 10:39
Macht en heersen. Net zoals Poetin, Trump etc.
Dit inderdaad, Wilders wil alleenheerser zijn. Net zo machtig als zijn vrienden. Hij trekt zich niets aan van democratie, wetten, rechtelijke macht enz. enz.. En daarvoor zegt hij wat zijn volgers willen horen. Hij is heel goed in het bespelen van mensen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven