Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 950 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
72Jelle schreef:
18-06-2025 21:06
Ik heb kennelijk een joods uiterlijk. Van kinds af aan vragen mensen of ik Joods ben.
Nu vraag ik me wel eens af waarom ze dat vroegen.
Dat ligt aan die mensen. Als je naar Israël gaat zul je zien dat er geen joods uiterlijk bestaat. Je hebt joden uit India, China, Afghanistan, Roemenië, Ethiopië etc. Zien er allemaal verschillend uit.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Ladyday21 schreef:
18-06-2025 20:50
Als je het over Joden hebt, dan heb je het over het volk. Een Joods kind met een Joodse moeder wordt Joods geboren, volgens de Halacha. Ook al is die moeder niet joods, dus religieus. En in Israël wonen Israëliërs, ongeacht geloof of afkomst.
Dat gaat natuurlijk eigenlijk over geloof. Want alleen als je dat geloof aanhangt is dit waar.
De rest van de wereld ziet het niet zo. Die ordent mensen op nationaliteit en feitelijke woonplaats.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

72Jelle schreef:
18-06-2025 21:06
Ik heb kennelijk een joods uiterlijk. Van kinds af aan vragen mensen of ik Joods ben.
Nu vraag ik me wel eens af waarom ze dat vroegen.
Mensen hebben niet zo'n scherpe blik, denk ik.

Ze vroegen mij altijd of ik Turks was. Dat sloeg ook helemaal nergens op ;-)
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
18-06-2025 21:17
Dat gaat natuurlijk eigenlijk over geloof. Want alleen als je dat geloof aanhangt is dit waar.
De rest van de wereld ziet het niet zo. Die ordent mensen op nationaliteit en feitelijke woonplaats.
Ja en nee. Zeker vroeger ging dat natuurlijk hand in hand. De Halacha zijn Joodse wetten. Maar ook niet religieuze joden zijn en voelen zich Joods. En zo niet dan niet.
Natuurlijk is iemand óók Amerikaan of Nederlander of welke nationaliteit dan ook.
What would Patsy do?
En nog ter aanvulling op bovenstaande:

Juíst door die wet dat een Joods kind geboren wordt uit een Joodse moeder, blijft een volk verwant. Versterkt door het feit dat het Jodendom, zoals een aantal pagina’s geleden ook al werd gezegd, geen religie is van bekering.

Er wordt ook wel gesteld dat het Jodendom eigenlijk meer een draagbare cultuur is, dan een religie. Waardoor gebruiken en cultuur door de eeuwen heen door de hele diaspora bewaard zijn gebleven.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 18-06-2025 22:22
6.54% gewijzigd
What would Patsy do?
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:50
Alsof het een spelletje is, doe niet zo absurd. Ik zeg antisemitisme omdat ik ook veel antisemitisme zie. En omdat ik dat merk. Het is inmiddels al lang niet meer veilig voor joden in Nederland of eigenlijk überhaupt in de westerse wereld. Dat is bijzonder te noemen, want hoewel er vele malen meer Islamitische regimes op aarde zijn die nog veel vreselijkere gruweldaden plegen dan Israel - ik noem alleen een 7 oktober maar, misschien zou iedereen eens net als Greta Thunberg verplicht naar die beelden moeten kijken - hoeven moslims in Nederland niet te vrezen voor geweld, hoeven ze niet hun hoofddoeken of djellabah’s te verbergen, en hoeven ze niet hun kinderen laten liegen over hun afkomst. En hoeven hun kinderen niet in zwaar beveiligde bunkers naar school.

Al die dingen moeten joden in Nederland wel. Ik heb nog nooit een Palestijn gedood en mijn kinderen al helemaal niet maar mijn kinderen moeten liegen omdat ze anders fysiek gevaar lopen alsof zij dat hoogstpersoonlijk op hun geweten hebben.

Je kan er lacherig over doen, het hele Vivaforum kan er op Napraat lekker over spotten, de moderators kunnen me duizend permabannen geven, maar dat IS antisemitisme, of jullie het nu leuk vinden of niet.
Het is vreselijk dat de antisemitisme er is. Je onderschat de moslimhaat in Nederland echter schromelijk als je de cijfers van geweld en bedreiging erbij pakt. Daarmee bagatelliseer je het leed van anderen en dat is nergens voor nodig.

Geweld van een regime mag geen geweld tegen voormalig inwoners of geloofsgenoten oproepen. Maar je hebt malloten van alle kanten.

Sterkte.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Paradise schreef:
18-06-2025 20:22
Het was volgens mij wel duidelijk. Alleen voor jou niet.

En waar het internet mee vol staat kan ik niets aan doen.

Ik vind het zeer kwalijk dat jouw kinderen daar last van hebben. Maar dat breder trekken tot alles wat mensen beweren over de Israelische regering is evengoed kwalijk.
Maar dat zei ik ook niet. Ik zei dat antisemitische opmerkingen als “de joden stelen land” als je eigenlijk bedoelt “ de settlers stelen land” gevolgen hebben. Want helaas leven we nu in een maatschappij waarin het heel gewoon en zelfs te prijzen wordt gevonden om “zionisten’ en “ joden” te bedreigen. Dat werden we altijd al, vandaar die bunker die een school moet voorstellen, maar door die hysterie rondom de protesten is dat extreem veel erger geworden.
Am Yisrael Chai!
SurferRosa schreef:
18-06-2025 20:44
Dat is superkut en lijkt me ontzettend naar voor je zoon. Dat kun je alleen niet een op een doorvertalen naar ‘kansenparels die hbo’s bedreigen’. Net als dat jij aanslaat op de momenten dat wanneer iemand het heeft over ‘joden uit Israel die gebieden bezetten’, wat ik begrijp (dat dat je raakt), maar diegene geeft kater aan de boel te nuanceren, zijn het niet dé kansenparels op hbo’s die mensen bedreigen, dat zijn excessen. Je bent slim genoeg om te weten dat je al dat semantisch gedoe graag zelf inzet om harde tegenstellingen te creëren om de boel op scherp te zetten, je lijkt alleen te denken dat anderen dat niet doorhebben, maar dit trucje is echt oud en vermoeiend en leidt af van de discussie die hier misschien vaak moeizaam lijkt te gaan, maar mensen soms echt tot elkaar lijkt te brengen wua begrip over en weer. . Jammer als het nu weer zo moet gaan met allerlei insinuaties en de boel op scherp zetten.
Ik weet niet wie jij met kansenparels bedoelt, kennelijk andere mensen dan ik.
Am Yisrael Chai!
Kleinezon schreef:
18-06-2025 21:48
Het is vreselijk dat de antisemitisme er is. Je onderschat de moslimhaat in Nederland echter schromelijk als je de cijfers van geweld en bedreiging erbij pakt. Daarmee bagatelliseer je het leed van anderen en dat is nergens voor nodig.

Geweld van een regime mag geen geweld tegen voormalig inwoners of geloofsgenoten oproepen. Maar je hebt malloten van alle kanten.

Sterkte.
Nee, jij bagatelliseert het antisemitisme. Er is geen enkele islamitische school in Nederland die permanent door de marechaussee en particuliere gewapende beveiligers beveiligd moet worden. Voor het Cheider is dat dagelijkse kost.
Am Yisrael Chai!
merano schreef:
18-06-2025 21:17
Nee hoor, het gaat over cultuur, gemeenschap, geschiedenis en meer van dat soort dingen en niet per se over geloof. Zelfs voor veel orthodoxen is het niet zozeer de religie als wel de cultuur die daarbij hoort wat het jodendom definieert.
Am Yisrael Chai!
Kleinezon schreef:
18-06-2025 21:48

Sterkte.
Overigens had ik inderdaad zorgvuldiger moeten formuleren: ik weet dat er geweld is tegen moslims, maar ik bedoelde dat je als moslima gewoon met je hoofddoek in een tram kunt gaan zitten. Het wordt door mensen die beroepsmatig met veiligheid
bezig zijn, zoals agenten, sterk afgeraden om datzelfde met een keppeltje te doen.
Am Yisrael Chai!
Mensen. Mijn verhaal over wat ik in Itan gezien heb was vooral om een beeld te schetsen hoe ik het daar ervaren heb. Om het verhaal van Thomas Erdbrink te bekrachtigen: niks mag, alles kan.

En ja, ik weet dat daar op grote schaal mensenrechten worden geschonden. Zoals iemand hier al omschreef: die dingen bestaan naast elkaar.

Het was niet om iets te bagatelliseren of zo.
Ik vind het maar raar dat dit een soort wedstrijdje moet zijn “wie heeft het het zwaarste” in de ogen van sommige schrijvers hier. En dat er ter verdediging ook weer allemaal achterhaalde en ongenuanceerde stereotyperingen moeten worden gebruikt.
meijteeks wijzigde dit bericht op 18-06-2025 22:33
42.45% gewijzigd
Paradise schreef:
18-06-2025 19:43
Anderen vinden het weer gek om Israel te blijven verdedigen.

Omdat Nederland nauwelijks banden heeft met Iran kan dat niet zoveel kwaad. Het opnemen voor Israel ivm de vele banden is veel problematischer.
Wat versta je eigenlijk onder “Israël blijven verdedigen”?

Ik vind het altijd zo’n loze kreet. Wat verwacht je dan van me? Wat moet ik doen? Tegen iedereen die daar woont zeggen dat ik afstand van ze neem? Er niet meer heen gaan? Doen alsof ik niet van dat land hou? Meeknikken als iemand die er nooit geweest is dingen zegt waarvan ik weet dat ze niet waar zijn?

Wat versta je onder Israël niet verdedigen?
Am Yisrael Chai!
De Iraanse staatstelevisie schijnt gehackt te zijn geweest en er werd opgeroepen tot opstand.
What would Patsy do?
En voor de goede orde: ik zou ook Nederland altijd net zo verdedigen als ik dan kennelijk met Israël doe.

Ik zou ook nooit willen dat Nederland vernietigd wordt. Als een land daarmee zou dreigen en zoiets barbaars als 7 oktober hier zou doen, zou ik ook willen dat Nederland alles doet om die dreiging weg te nemen. Ook als dat betekent dat daarbij veel doden vallen.

Het hemd is nader dan de rok. Da’s niet voor niets een gezegde.
Am Yisrael Chai!
muts87 schreef:
18-06-2025 22:28
Mensen. Mijn verhaal over wat ik in Itan gezien heb was vooral om een beeld te schetsen hoe ik het daar ervaren heb. Om het verhaal van Thomas Erdbrink te bekrachtigen: niks mag, alles kan.

En ja, ik weet dat daar op grote schaal mensenrechten worden geschonden. Zoals iemand hier al omschreef: die dingen bestaan naast elkaar.

Het was niet om iets te bagatelliseren of zo.
Ik ben nog nooit in Iran geweest, wel in heel veel andere landen in de regio dus ik herken heus wel wat van wat je schrijft, maar zoals anderen al zeiden is dat natuurlijk niet “het echte leven” maar meer the happy few die of veel geld of macht hebben of bezoeker zijn.

En het gaat wat mij betreft niet per se alleen om mensenrechten die geschonden worden. Het is meer een permanente staat van verbijstering dat een hele luide minderheid (hoop ik) die in een vrije wereld is opgegroeid zo enorm lijkt te dwepen (zo ervaar ik dat) met totalitaire regimes.

Ik zit in een hele linkse bubbel van mensen die normaal nog huilen als ze een mier moeten doodtrappen, maar diezelfde mensen staan gebroederlijk met de vlag van de ayatollah te zwaaien op het Malieveld. Niet met de échte Iraanse vlag, maar met die van Islamitische Republiek. Dat beangstigt en verbijstert me.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 21:56
Maar dat zei ik ook niet. Ik zei dat antisemitische opmerkingen als “de joden stelen land” als je eigenlijk bedoelt “ de settlers stelen land” gevolgen hebben. Want helaas leven we nu in een maatschappij waarin het heel gewoon en zelfs te prijzen wordt gevonden om “zionisten’ en “ joden” te bedreigen. Dat werden we altijd al, vandaar die bunker die een school moet voorstellen, maar door die hysterie rondom de protesten is dat extreem veel erger geworden.
De opmerking dat joden land stelen vind ik eigenlijk niet antisemitisch. Hooguit onhandig geformuleerd. En generaliserend.

Er worden voortdurend dit soort opmerkingen gemaakt. Over Amerikanen, over Nederlanders, over Christenen.

Vaak slordig. Maar om nu te zeggen dat er een soort haat achter zit?

En omdat zo’n beetje alle settlers die nederzettingen stichten op basis van hun joods-zijn is het ook niet onwaar. Het worden doorgaans joodse kolonisten genoemd. Volgens mij hebben seculiere Israëliërs niet zo de behoeve om ergens anders palen in de grond te slaan en grond te claimen.

De opmerking dat joden land stelen zouden overigens ook niet mijn woorden zijn.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 22:51
Ik ben nog nooit in Iran geweest, wel in heel veel andere landen in de regio dus ik herken heus wel wat van wat je schrijft, maar zoals anderen al zeiden is dat natuurlijk niet “het echte leven” maar meer the happy few die of veel geld of macht hebben of bezoeker zijn.

En het gaat wat mij betreft niet per se alleen om mensenrechten die geschonden worden. Het is meer een permanente staat van verbijstering dat een hele luide minderheid (hoop ik) die in een vrije wereld is opgegroeid zo enorm lijkt te dwepen (zo ervaar ik dat) met totalitaire regimes.

Ik zit in een hele linkse bubbel van mensen die normaal nog huilen als ze een mier moeten doodtrappen, maar diezelfde mensen staan gebroederlijk met de vlag van de ayatollah te zwaaien op het Malieveld. Niet met de échte Iraanse vlag, maar met die van Islamitische Republiek. Dat beangstigt en verbijstert me.
Nee, dat is dus niet zo. Zie de docu’s van Thomas Erdbrink. Die heeft er jaren gewoond.

Iran heeft ook geen totalitair regime.
Wel ironisch, Paradise. Je bent me al de hele dag aan het vertellen dat ik niks van wat ik ooit over Iran heb gelezen of gezien moet geloven. Allemaal niet waar.

Maar tegelijkertijd geloof je zelf alles wat er over Israel gezegd wordt.

Dat de bezette gebieden een stuk genuanceerder liggen en dat in Israel sowieso over betwiste gebieden gesproken wordt - het is immers niet zo dat Israel zomaar willekeurig een pijltje op de wereldkaart gooide en dacht, ha, dat land ga ik lekker jatten vandaag - wil er bij jou ook niet in.

Waarom zou ik dan moeten geloven dat het met die zedenpolitie wel meevalt allemaal en dat al die vrouwen heus niks te vrezen hebben?

Ik baseer mijn mening over Iran trouwens vooral op informatie die ik van mensen die zichzelf Perzisch noemen gekregen heb, en dat lijkt me al voldoende indicatie van hoe zij tegen het Islamitische Regime aankijken.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 23:04
Wel ironisch, Paradise. Je bent me al de hele dag aan het vertellen dat ik niks van wat ik ooit over Iran heb gelezen of gezien moet geloven. Allemaal niet waar.

Dat de bezette gebieden een stuk genuanceerder liggen en dat in Israel sowieso over betwiste gebieden gesproken wordt - het is immers niet zo dat Israel zomaar willekeurig een pijltje op de wereldkaart gooide en dacht, ha, dat land ga ik lekker jatten vandaag - wil er bij jou ook niet in.

Waarom zou ik dan moeten geloven dat het met die zedenpolitie wel meevalt allemaal en dat al die vrouwen heus niks te vrezen hebben?
Ik heb je nog niet kunnen betrappen op neutrale feiten.

En hoe in Israel over die gebieden gesproken wordt vind ik niet belangrijk. Een hoop ervan zijn volgens internationaal recht illegaal.

Ik heb ook nergens gezegd dat vrouwen 'heus niets te vrezen hebben'. Het lijkt wel alsof je niet met complexe zaken kan omgaan.
Paradise schreef:
18-06-2025 22:52
De opmerking dat joden land stelen vind ik eigenlijk niet antisemitisch. Hooguit onhandig geformuleerd. En generaliserend.

Er worden voortdurend dit soort opmerkingen gemaakt. Over Amerikanen, over Nederlanders, over Christenen.

Vaak slordig. Maar om nu te zeggen dat er een soort haat achter zit?

En omdat zo’n beetje alle settlers die nederzettingen stichten op basis van hun joods-zijn is het ook niet onwaar. Het worden doorgaans joodse kolonisten genoemd. Volgens mij hebben seculiere Israëliërs niet zo de behoeve om ergens anders palen in de grond te slaan en grond te claimen.

De opmerking dat joden land stelen zouden overigens ook niet mijn woorden zijn.
Volgens o.a. de NCAB is joden gelijk stellen aan de politiek van Israel per definitie antisemitisch.

Logisch ook, want we vinden het ook islamofoob als we moslims gelijk stellen aan bijvoorbeeld IS.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 23:04

Ik baseer mijn mening over Iran trouwens vooral op informatie die ik van mensen die zichzelf Perzisch noemen gekregen heb, en dat lijkt me al voldoende indicatie van hoe zij tegen het Islamitische Regime aankijken.
Informatie 'van horen zeggen'. Dat is inderdaad doorgaans tamelijk betrouwbaar.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 22:33
Wat versta je eigenlijk onder “Israël blijven verdedigen”?

Ik vind het altijd zo’n loze kreet. Wat verwacht je dan van me? Wat moet ik doen? Tegen iedereen die daar woont zeggen dat ik afstand van ze neem? Er niet meer heen gaan? Doen alsof ik niet van dat land hou? Meeknikken als iemand die er nooit geweest is dingen zegt waarvan ik weet dat ze niet waar zijn?

Wat versta je onder Israël niet verdedigen?
Ik zou me kapot schamen en me niet in allerlei bochten wringen.

Ik zou ook niet ontkennen dat er een boevenbende aan de macht is. Of daar moeilijk over doen.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 23:07
Volgens o.a. de NCAB is joden gelijk stellen aan de politiek van Israel per definitie antisemitisch.

Logisch ook, want we vinden het ook islamofoob als we moslims gelijk stellen aan bijvoorbeeld IS.
Hier geloof ik helemaal niets van. Graag een bron.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven