Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
maandag 23 juni 2025 om 19:04
maandag 23 juni 2025 om 19:10
Ik ben wel erg benieuwd naar de waarschuwing van Iran omtrent de slapende cellen in het Westen, en dan met name Amerika.
Zijn dit loze bedreigingen of kunnen die inderdaad opstaan en voor terreuraanslagen zorgen in het Westen?
Iemand die hier wellicht meer over weet?
Zijn dit loze bedreigingen of kunnen die inderdaad opstaan en voor terreuraanslagen zorgen in het Westen?
Iemand die hier wellicht meer over weet?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 23 juni 2025 om 19:12
Tja, een militaire basis binnenvallen, dan vraag je er ook wel een beetje om.MrsM schreef: ↑23-06-2025 18:39https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... g-verboden
Nogal een vergaande maatregel van Engeland. Al begrijp ik dat deze groep niet schuwt voor vergaande acties.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
maandag 23 juni 2025 om 19:13
Ik heb er nog niets over gelezen, maar je kunt er donder op zeggen natuurlijk.
To the end of my days; I will follow.
maandag 23 juni 2025 om 19:14
Nee, ik weet er niet per se meer over. Maar natuurlijk kan dat.
What would Patsy do?
maandag 23 juni 2025 om 19:15
canis-felis schreef: ↑23-06-2025 19:12Tja, een militaire basis binnenvallen, dan vraag je er ook wel een beetje om.
Nee dat is natuurlijk ook wel zo, maar imo is een terroristische organisatie eerder zoiets als Hezbollah of Houthi's, dus ik vond dit eerder in de lijn liggen met XR, qua vernielingen en acties. Gericht tegen materieel en niet mensen. Maar dat is wellicht mijn naïviteit.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 23 juni 2025 om 19:15
Ja en dat gebeurde ook al met regelmatige tussenpozen. Vandaar dat ik dit levensgevaarlijk noem. In Nederland is het ook gebeurd.
maandag 23 juni 2025 om 19:16
maandag 23 juni 2025 om 19:18
Oh, de verwijzing naar die wet had ik overheen gelezen. Maar dan nog. Ik denk dat het vooral om de locatie gaat, niet om het type vernielingen op zichzelf.MrsM schreef: ↑23-06-2025 19:15Nee dat is natuurlijk ook wel zo, maar imo is een terroristische organisatie eerder zoiets als Hezbollah of Houthi's, dus ik vond dit eerder in de lijn liggen met XR, qua vernielingen en acties. Gericht tegen materieel en niet mensen. Maar dat is wellicht mijn naïviteit.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
maandag 23 juni 2025 om 19:40
maandag 23 juni 2025 om 19:56
maandag 23 juni 2025 om 19:58
Hij kan vanuit Nederland ook bellen, Teamsen, vergaderen, ... en heeft daarnaast tonnen aan personeel.
Lijkt me dus wel dat hij een halve dag zijn hoofd laat zien om het dan beu te zijn en zogezegd druk-druk-druk weer te vertrekken.
Een beetje wat ie ook deed bij de G7.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 23 juni 2025 om 19:59
Waar plak je precies een gezicht bij?72Jelle schreef: ↑23-06-2025 19:56https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... achtoffers
Ik dacht ik plak er even een gezicht bij.
maandag 23 juni 2025 om 20:00
Dat kan ook heel goed. Al zou ik verwachten dat een president in oorlog op zijn post in het Witte Huis moet zijn. Maar goed, bij Trump kun je alles en niks verwachten.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
maandag 23 juni 2025 om 20:36
maandag 23 juni 2025 om 20:37
Maar dat gezicht bewijst toch niet of het er relatief veel of weinig zijn?
Verder snap ik dat het spreken over aantallen doden onsmakelijk is. En in die zin valt het nooit mee. Maar omgekeerd weten we dat het in Gaza een enorme hoeveelheid doden betrof. Dus helaas doen aantallen er wel toe. Nogmaals: proportionaliteit.
Ook heb ik moeite hoe Iran hier gelijk wordt gesteld met Gaza. Dat Israel in Iran ook verkeerd bezig is net zoals in Gaza.
Maar Gaza is helemaal niet te vergelijken met Iran. Gaza is een gevangenis met zeer beperkte mogelijkheden. Iran is een regionale grootmacht met een sterk eigen leger. Met een bevolking die 9 keer zo groot is als de bevolking van Israel. Met een eigen wapenindustrie. De strijd tussen Iran en Israel is niet zo ongelijk als de strijd tussen Gaza en Israel.
Iran levert bovendien wapens en stookt onrust. Niet alleen in het Midden-Oosten, maar Iraanse drones zaaien ook dood en verderf in Oekraïne.
Uiteraard staat de Iraanse bevolking niet gelijk aan het Iraanse regime. Uiteraard is het tragisch dat zo'n meisje is overleden.
Maar ik stoor me aan een soort beeldvorming waarbij de aanval van Israel op Iran ineens moreel verwerpelijk is net zoals de wijze waarop Israel Gaza aanviel verwerpelijk was. En dat klopt mijn inziens niet helemaal. Gaza en Iran zijn niet direct met elkaar te vergelijken.
maandag 23 juni 2025 om 20:57
Inderdaad. Toch denk ik niet dat Trump naar Nederland komt. En ik denk dat Trump bewust deze aanval heeft gedaan voordat de Navo top plaatsvind. Om de agenda te veranderen en de druk nog meer te verhogen bij de overige Navo landen. En om nog eens te laten zien wat de macht en power is van Amerika waarneer het op defensie aankomt. Er valt niks te halen voor Trump op de Navo top.
maandag 23 juni 2025 om 21:30
Helemaal met je eens! Plus, Iran financiert Hamas. Onder andere. Daarmee zijn ze, imo, medeverantwoordelijk voor de ellende in Gaza.Paradise schreef: ↑23-06-2025 20:37Maar dat gezicht bewijst toch niet of het er relatief veel of weinig zijn?
Verder snap ik dat het spreken over aantallen doden onsmakelijk is. En in die zin valt het nooit mee. Maar omgekeerd weten we dat het in Gaza een enorme hoeveelheid doden betrof. Dus helaas doen aantallen er wel toe. Nogmaals: proportionaliteit.
Ook heb ik moeite hoe Iran hier gelijk wordt gesteld met Gaza. Dat Israel in Iran ook verkeerd bezig is net zoals in Gaza.
Maar Gaza is helemaal niet te vergelijken met Iran. Gaza is een gevangenis met zeer beperkte mogelijkheden. Iran is een regionale grootmacht met een sterk eigen leger. Met een bevolking die 9 keer zo groot is als de bevolking van Israel. Met een eigen wapenindustrie. De strijd tussen Iran en Israel is niet zo ongelijk als de strijd tussen Gaza en Israel.
Iran levert bovendien wapens en stookt onrust. Niet alleen in het Midden-Oosten, maar Iraanse drones zaaien ook dood en verderf in Oekraïne.
Uiteraard staat de Iraanse bevolking niet gelijk aan het Iraanse regime. Uiteraard is het tragisch dat zo'n meisje is overleden.
Maar ik stoor me aan een soort beeldvorming waarbij de aanval van Israel op Iran ineens moreel verwerpelijk is net zoals de wijze waarop Israel Gaza aanviel verwerpelijk was. En dat klopt mijn inziens niet helemaal. Gaza en Iran zijn niet direct met elkaar te vergelijken.
To the end of my days; I will follow.
maandag 23 juni 2025 om 21:34
Paradise schreef: ↑23-06-2025 20:37Maar dat gezicht bewijst toch niet of het er relatief veel of weinig zijn?
M.i. is de aanval van Israel op Iran inderdaad moreel verwerpelijk, als Israël handelde op basis van een vermoeden dat Iran in de toekomst een bedreiging vormt (via een mogelijk nucleair programma) omdat de aanval daarmee een vorm van preventieve zelfverdediging is. Dat is moreel controversieel omdat het gebaseerd is op inschattingen en niet op feiten.
Verder speelt voor mij ook mee of de aanval meer veiligheid heeft gebracht of nog gaat brengen, of dat het juist grotere instabiliteit tot gevolg heeft.
maandag 23 juni 2025 om 21:52
Niet alleen financieren, maar ook voorzien van wapens.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in