Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]

08-07-2025 18:45 651 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk zijn wij niet de enige.

Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.

Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
09-07-2025 13:02
Nou ja, dat moet iedereen lekker zelf weten natuurlijk.
Natuurlijk, maar ik mag me daar toch wel over verbazen? Gewoon omdat het voor mij zo onlogisch is om eerst alles te snijden.

Ik kan wel snel snijden, dat scheelt wellicht.
Phlox24 schreef:
09-07-2025 13:05
Natuurlijk, maar ik mag me daar toch wel over verbazen? Gewoon omdat het voor mij zo onlogisch is om eerst alles te snijden.

Ik kan wel snel snijden, dat scheelt wellicht.
Ik verbaas me nooit over dat soort dingen. Maar het is niet verboden inderdaad :proud:
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Nova schreef:
09-07-2025 12:55
Wij eten ook zelden (gewone) soep als hoofdmaaltijd. Pannenkoeken ook niet, dat is (weekend)ontbijt.
Maar er zijn zoveel andere eenvoudige en snelle maaltijden te maken die geen agv zijn.
Pannenkoeken is hier 1 keer om de 100 jaar een vieruurtje. (Bij voorkeur als ik ze zelf niet moet maken of opwarmen.)
Ontbijt eet ik nooit.

Alleen Bretoense pannenkoeken - met kaas, spek, champignons, ... - op vakantie in Frankrijk zijn een lunch.
Maar dan wil ik 's avonds toch echt nog "echt eten".

De dag dat ik man pannenkoeken als avondeten serveer vraagt hij de echtscheiding aan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Phlox24 schreef:
09-07-2025 12:54
Dit is toch logisch? Ik weet niet anders, kan mij ook niet voorstellen dat er mensen zijn die eerst alles snijden en daarna pas starten met bereiden.
Ach ja, ik kan prima en snel snijden en ik snijd alles voor en zet alles klaar voordat ik begin met koken. Vind ik leuk werk :). En ik vind het heerlijk om mijn MEP op orde te hebben. Alles staat dan zo gezellig in bakjes op mijn aanrecht :). Wel veel afwas maar daar is de vaatwasser dan weer voor.

Sorry voor de off topic TO.

Heb je wat aan de tips en de website van anderen hier om het jezelf wat makkelijker te maken?
blijfgewoonbianca schreef:
09-07-2025 13:04
https://jaimyskitchen.nl/inspiratie/15- ... -producten
Zonder al te veel snijwerk. Kan die wel goed een blik opentrekken ?
Waarom blik. Als dat zijn werkwijze is is dat toch prima.
*Bladoor* schreef:
09-07-2025 13:23
Ach ja, ik kan prima en snel snijden en ik snijd alles voor en zet alles klaar voordat ik begin met koken. Vind ik leuk werk :). En ik vind het heerlijk om mijn MEP op orde te hebben. Alles staat dan zo gezellig in bakjes op mijn aanrecht :). Wel veel afwas maar daar is de vaatwasser dan weer voor.

Sorry voor de off topic TO.

Heb je wat aan de tips en de website van anderen hier om het jezelf wat makkelijker te maken?
Vast wel. Moet alles goed bekijken en eventueel orde scheppen in de chaos.
Eventueel? :-D .
Wissewis schreef:
09-07-2025 13:20

De dag dat ik man pannenkoeken als avondeten serveer vraagt hij de echtscheiding aan.
Jullie zijn wel van de grote halen gauw thuis he, daar in België?
(Herman Finkers)
TantePollewop schreef:
09-07-2025 13:25

Om het simpeler en sneller te maken misschien? :idee:
We're just two lost souls
Lady*Voldemort schreef:
09-07-2025 13:29
Jullie zijn wel van de grote halen gauw thuis he, daar in België?
Ik sta ook elke dag met angst en beven achter het fornuis. Straks laat hij mij alleen met de kinderen!

Mensenkinderen, het is maar eten. Soms is het verschrikkelijk lekker, soms is het meh. Als het overwegend voedzaam is en te betalen en iedereen kan het binnenhouden, dan is het op sommige dagen ook goed genoeg zo.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
09-07-2025 13:39
Als het overwegend voedzaam is en te betalen en iedereen kan het binnenhouden, dan is het op sommige dagen ook goed genoeg zo.
Hier is het zelfs alle dagen goed zo. Ik ben al lang blij als er niemand ziek wordt van mijn kooksels.
(Herman Finkers)
Anna75 schreef:
09-07-2025 12:43
Ik ook niet. Ik gebruik wel goede messen, maar die zijn eerder een gevaar voor mijn vingertoppen dan dat ik er moeiteloos mee door een stapel groente hak en snijd. Maar dat neem ik op de koop toe: ik houd van koken.
Aan de andere kant: ik vraag me af of anderen wel als een razende kleine blokjes hakken. Het is een kwestie van perspectief.

Maar als er staat: 'Snijd intussen de wortels julienne', dan doe ik dat dus vooraf.
Ars longa, vita brevis
TantePollewop schreef:
09-07-2025 13:25
Blik omdat de tomaten daarin worden gestopt als ze perfect rijp zijn. Dus in de seizoenen dat er geen rijpe tomaten zijn, en je wilt geen tomaten van heinde en verre eten, of als je geen zin/tijd hebt om alles zelf te blancheren en plisseren, goeie (en duurzame) keuze. Geldt ook voor diepvriesgroente trouwens.
Wat eten we vanavond?
Anna75 schreef:
09-07-2025 13:45
Aan de andere kant: ik vraag me af of anderen wel als een razende kleine blokjes hakken. Het is een kwestie van perspectief.

Maar als er staat: 'Snijd intussen de wortels julienne', dan doe ik dat dus vooraf.
Ik hak als een razende kleine blokjes, en ik vind dat leuk. Elke gek z’n gebrek!
Wat eten we vanavond?
Anna75 schreef:

Voor de simpele doordeweekse maaltijd rasp ik ze dan grof. Wel iets ander mondgevoel, maar dat boeit dan niet genoeg.

Dit hele topic voelt wel een beetje als een humble brag gone wrong. Vermakelijk! :)
makreel schreef:
09-07-2025 13:51
Blik omdat de tomaten daarin worden gestopt als ze perfect rijp zijn. Dus in de seizoenen dat er geen rijpe tomaten zijn, en je wilt geen tomaten van heinde en verre eten, of als je geen zin/tijd hebt om alles zelf te blancheren en plisseren, goeie (en duurzame) keuze. Geldt ook voor diepvriesgroente trouwens.

Voor pastasaus/tomatensaus gebruik ik sowieso geen verse tomaten, liefst dan toch uit een Mediterraans land uit blik.
Ja het is een veelvoorkomende misconceptie dat je alleen goed, gezond en kundig kookt als je verse ingrediënten gebruikt. In werkelijkheid kunnen blik- en diepvriesproducten niet alleen een prima alternatief zijn, maar soms zelfs beter dan vers.
makreel schreef:
Ik hak als een razende kleine blokjes, en ik vind dat leuk. Elke gek z’n gebrek!
Ik kan er wel vol bewondering naar kijken :flirting: .
Ars longa, vita brevis
makreel schreef:
Het ging om het snijden.
Anna75 schreef:

Niet als een razende, maar wel redelijk vlot. En ach, bij mij is iets soms meer rustiek en ambachtelijk, dan piepkleine brunoise blokjes. “Snipper een ui fijn” is bij mij gewoon, “snijd een ui”.
MeijTeeks schreef:
09-07-2025 13:55
Voor de simpele doordeweekse maaltijd rasp ik ze dan grof. Wel iets ander mondgevoel, maar dat boeit dan niet genoeg.

Dit hele topic voelt wel een beetje als een humble brag gone wrong. Vermakelijk! :)
Ja, ik wilde natuurlijk even laten vallen dat ik julienne kan snijden. Sinds kort: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... /yaki-udon
Ars longa, vita brevis
Alle problemen opgelost: volgens Jamie Oliver moet je groente voor de soep juist lekker grof snijden. Je pureert ze later toch.
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
09-07-2025 14:01
Alle problemen opgelost: volgens Jamie Oliver moet je groente voor de soep juist lekker grof snijden. Je pureert ze later toch.
Ja, dan sowieso. Maar bij heldere soepen kan het uitmaken.
*Bladoor* schreef:
09-07-2025 13:56
Ja het is een veelvoorkomende misconceptie dat je alleen goed, gezond en kundig kookt als je verse ingrediënten gebruikt. In werkelijkheid kunnen blik- en diepvriesproducten niet alleen een prima alternatief zijn, maar soms zelfs beter dan vers.
Klopt helemaal. Ik gebruik wat voorhanden is. Begin van de week vers en tegen het einde vaak diepvries. Nadeel van 1x per week laten bezorgen van de boodschappen.
pina schreef:
09-07-2025 14:03
Ja, dan sowieso. Maar bij heldere soepen kan het uitmaken.
Klopt, mijn versie van heldere soep is dan ook: honig mix voor Italiaanse tomatensoep, kant-en-klare biologische gehaktballetjes en een zak fijngesneden soepgroente.
Ars longa, vita brevis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven