Overgewicht peuter
donderdag 24 juli 2025 om 20:37
Hoi Viva's,
Vandaag ben ik met mijn driejarige kind naar het consultatiebureau geweest en ik ben daar best een beetje geschrokken. Ik wist dat mijn kind aan de forse kant is, maar vandaag zag ik dat ze qua gewicht ver boven de plus 2 lijn zit (98 cm en 18,7 kilo). Ik denk zelfs plus 3 of plus 4 (dat zie je alleen niet in die grafiek). Ik wil graag thuis werken aan gezonde voeding zodat ze uiteindelijk weer een gezond gewicht heeft dat past bij haar lengte. Ik heb ook met mijn man gesproken over waar wij denken dat de oorzaken liggen en ik denk dat werken met een vast dagmenu ons gaat helpen. Graag zou ik feedback ontvangen op dit dagmenu. Lijkt dit ok qua hoeveelheden en variatie?
Ontbijt:
Havermout 25 gram
125 ml halfvolle melk
20 gram gemengde, ongezouten noten
Halve banaan of kleine
appel
10u: 15 druiven of soortgelijke hoeveelheid fruit en onbeperkt rauwkost (komkommer/wortel/tomaatjes/paprika)
2 boterhammen (70 gram brood)
Pindakaas, zuivelspread light, vleeswaren, kaas of appelstroop.
Tussendoor: Schaaltje halfvolle yoghurt (125ml)
Avondeten / kleine portie
Hellofresh (5 dgn per week)
Of 70 gram vlees plus gekookte groenten (2 dgn per week)
Snack: op enig moment in de dag 1 snoepje/1 koekje of een ijsje
Elke dag wandeling (minstens 20 minuten) en/of actief in speeltuin
Alvast bedankt!
Vandaag ben ik met mijn driejarige kind naar het consultatiebureau geweest en ik ben daar best een beetje geschrokken. Ik wist dat mijn kind aan de forse kant is, maar vandaag zag ik dat ze qua gewicht ver boven de plus 2 lijn zit (98 cm en 18,7 kilo). Ik denk zelfs plus 3 of plus 4 (dat zie je alleen niet in die grafiek). Ik wil graag thuis werken aan gezonde voeding zodat ze uiteindelijk weer een gezond gewicht heeft dat past bij haar lengte. Ik heb ook met mijn man gesproken over waar wij denken dat de oorzaken liggen en ik denk dat werken met een vast dagmenu ons gaat helpen. Graag zou ik feedback ontvangen op dit dagmenu. Lijkt dit ok qua hoeveelheden en variatie?
Ontbijt:
Havermout 25 gram
125 ml halfvolle melk
20 gram gemengde, ongezouten noten
Halve banaan of kleine
appel
10u: 15 druiven of soortgelijke hoeveelheid fruit en onbeperkt rauwkost (komkommer/wortel/tomaatjes/paprika)
2 boterhammen (70 gram brood)
Pindakaas, zuivelspread light, vleeswaren, kaas of appelstroop.
Tussendoor: Schaaltje halfvolle yoghurt (125ml)
Avondeten / kleine portie
Hellofresh (5 dgn per week)
Of 70 gram vlees plus gekookte groenten (2 dgn per week)
Snack: op enig moment in de dag 1 snoepje/1 koekje of een ijsje
Elke dag wandeling (minstens 20 minuten) en/of actief in speeltuin
Alvast bedankt!
vrijdag 25 juli 2025 om 09:40
Ik zou echt eerst advies vragen en niet nu opeens jouw kind eten weigeren. Misschien hoeft er bv in de eetmomenten niet geschrapt te worden als je haar wat anders geeft als beleg of tussendoor (of weet ik veel wat). Nu wordt het voor jouw kind ook 'een ding' en daar zou ik mee uitkijken. Ze is denk ik jong genoeg om nog redelijk ongemerkt andere gewoontes aan te leren.Aardbeiencake90 schreef: ↑25-07-2025 09:00We eten ontbijt, lunch en avondeten aan tafel.
Ik ben te zwaar, mijn man niet. Wel is het zo dat mijn man vooral veel vlees eet en weinig groenten etc.
Ik heb vanmorgen voor beide kinderen water beker gevuld en gezegd dat ze die mogen drinken.
De peuter heeft al meerdere keren gezegd dat ze honger heeft, maar ze krijgt pas om 10u haar fruit (en alleen als ze er zelf om vraagt).
Kind is ook 1 dag in de week bij grootouders waar ze onbeperkt eet. Ik heb de grafiek ook naar hen gestuurd, hopelijk worden ze ook iets meer bewust. Nu vinden ze het vooral schattig dat ze zo gek is op eten dus dat helpt ook niet.
We gaan straks naar de speeltuin!
vrijdag 25 juli 2025 om 09:42
In de wetenschap eigenlijk niet
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... offen.aspx
Beetje vergelijkbaar met discussie over de opwarming van de aarde.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
vrijdag 25 juli 2025 om 09:44
Mijn dochter gaat doorkrijgen dat eten een ding is: ze is helaas belast met mijn genen en niet die van man. Dus ze zal altijd moeten opletten in vergelijking met haar broer dat kan ik helaas niet veranderen. Kan ze maar beter jong aan wennen denk ik dan.
Het hoeft niet perse erg te zijn dat kinderen zich daar bewust van zijn.
Het hoeft niet perse erg te zijn dat kinderen zich daar bewust van zijn.
wielrenster87 wijzigde dit bericht op 25-07-2025 09:44
12.71% gewijzigd
vrijdag 25 juli 2025 om 09:44
Zit je dochter nog veel in een buggy? Onze dochter is in maart 3 geworden maar wij gebruiken al zeker 1,5 jaar geen buggy/kinderwagen meer. We wandelen veel dus ze heeft een goede wandelconditie. Ik zie heel veel om me heen dat kinderen met 4 of 5 jaar nog in een buggy zitten. Echt zonde. Afgelopen maandag waren wij even in de stad en dan lopen we samen langs alle etalages, hink stap sprong, over een randje balanceren enz. Ik vind deze leeftijd zo gezellig, ze verwonderd zich over van alles. Ze zegt nu ook dingen zoals, en dan lig ik echt in een deuk, mama, zie je dat groene pak daar in de etalage? dat zou jou echt mooi staan. De tijd nemen voor zo'n bezoekje aan de stad, kind zelf laten lopen, dat laat je vertragen en genieten en de wereld op een andere manier ervaren. Sommige dagen hoeven wij alleen maar even naar de stad om bijvoorbeeld iets uit te printen maar dan zijn we de halve dag onder de pannen. Het is niet erg als dingen langer duren omdat kind zelf loopt of wil helpen oid. Soms moet ik mezelf daar ook aan herinneren hoor, als ik even snel de was wil doen en zij wil de wasknijpers aangeven en alles dan 10x langer duurt. Maar dan kijk ik weer naar dat lieve snoetje en dan denk ik: je bent nog zo puur , je doet dit echt om mij te helpen en dat verzacht en vertraagd.
Anyway, heel verhaal. Maar een gezonde balans met eten en beweging heeft ook veel te maken met kunnen leven in het moment en jezelf toestaan om niet altijd mee te gaan in de ratrace die leven heet. Alles heeft invloed op elkaar.
Anyway, heel verhaal. Maar een gezonde balans met eten en beweging heeft ook veel te maken met kunnen leven in het moment en jezelf toestaan om niet altijd mee te gaan in de ratrace die leven heet. Alles heeft invloed op elkaar.
vrijdag 25 juli 2025 om 09:47
Zo doen wij het hier thuis wel. Mijn kinderen zijn geen peuters meer maar wij hebben altijd als gezin tussen 18.30 en 19.00 uur gegeten. Rond 17.00 uur komt er rauwkost op tafel. Het is maar net wat wat ze gewend zijn.Taskmaster schreef: ↑25-07-2025 09:42Als een kind om 19 uur nog niet naar bed gaat, dan kan het dan ook nog eten natuurlijk. Je kunt ook om 17 uur een bak rauwkost neerzetten en dan om 19 uur met z'n allen eten. Dat is toch ook veel gezelliger?
vrijdag 25 juli 2025 om 09:48
Als grootouders niet meer willen werken aan een gezond eetpatroon zou ik dochter een 2e dag naar de opvang doen. Als ze daar incidenteel een keer is en ze lekker verwend wordt is tot daar aan toe. Onze dochter gaat dit weekend ook bij oma logeren. Ze gaat 2 of 3x per jaar een weekendje bij oma slapen en ik maak me totaal niet druk om wat ze eet, maandag is ze weer thuis en doen we weer normaal. Maar als mijn moeder elke week een dag zou oppassen en ons kind zou te zwaar zijn en we zouden daarmee bezig zijn, zou ik echt not amused zijn als oma daar lak aan zou hebben.
vrijdag 25 juli 2025 om 09:49
Ja maar vaak niet haalbaar als ze om 830 op school moeten zijn.Taskmaster schreef: ↑25-07-2025 09:42Als een kind om 19 uur nog niet naar bed gaat, dan kan het dan ook nog eten natuurlijk. Je kunt ook om 17 uur een bak rauwkost neerzetten en dan om 19 uur met z'n allen eten. Dat is toch ook veel gezelliger?
vrijdag 25 juli 2025 om 09:52
Heb je de hele link gelezen?Kleinezon schreef: ↑25-07-2025 09:42In de wetenschap eigenlijk niet
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... offen.aspx
Beetje vergelijkbaar met discussie over de opwarming van de aarde.
Als je producten eet of drinkt met zoetstoffen in plaats van suiker, krijg je minder calorieën binnen. In 2023 zei Wereldgezondheidsorganisatie WHO wel dat zoetstoffen niet moeten worden gezien als oplossing tegen overgewicht. Volgens WHO helpen zoetstoffen namelijk voor de lange termijn niet om op gewicht te blijven, en ook niet om ziekten te voorkomen. WHO zei ook dat meer en beter onderzoek nodig is naar effecten van zoetstoffen op keuzes voor eten en drinken die mensen maken, naar effecten in het lichaam waaronder op de darmen, en effecten op gezondheid op de lange termijn. Ook was de boodschap van de WHO dat het beter zou zijn als mensen in het algemeen meer wennen aan eten en drinken dat niet zoet smaakt.
Conclusie: Je kunt niet echt zeggen dat suiker beter is dan zoetstof, of andersom.
vrijdag 25 juli 2025 om 09:56
Vind het grote porties voor een klein lijfje van 3. Helemaal in combinatie met zo weinig beweging. Hele dag in een appartement, maar 20 minuten wandelen per dag... dat kind moet nodig in beweging!
Ik weet niet hoeveel de "kleine" portie avondeten is, maar ik zou op de dagen dat ik de hele dag thuiswerk (en niet sport) volgens mij ook wel van dit dagmenu kunnen leven.
Ik weet niet hoeveel de "kleine" portie avondeten is, maar ik zou op de dagen dat ik de hele dag thuiswerk (en niet sport) volgens mij ook wel van dit dagmenu kunnen leven.

vrijdag 25 juli 2025 om 09:58
Wat een eerlijke post. Goed dat jullie er mee aan de slag gaan hoor. Maar wilde vooral benoemen dat ik dit erkennen heel knap vind en dat er veel liefde voor je kind uitspreekt. En zo hebben alle ouders wel iets waar ze mee aan de bak moeten denk ik.Aardbeiencake90 schreef: ↑24-07-2025 20:57Ik denk dat we haar 2 glazen limo light geven per dag en voor de rest water. Op dit moment drinkt ze onbeperkt light limo (zo ruim liter per dag)
Ik denk dat oorzaken grotendeels hier thuis liggen. Te grote porties, te vaak dubbel avondeten, te veel ijs in de zomer, te veel meesnacken in de auto en te weinig naar buiten etc Ik zal dus zelf ook moeten veranderen.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:00
Daarom vraag ik ook hoe laat ze wakker was.Wielrenster87 schreef: ↑25-07-2025 09:35Dat kan hè als ze om half 6/6 uur ontbijt dan heb ik om 9 uur ook weer honger.
Hoezo niet? Wij hebben nooit anders gedaan. Het is maar net wat een kind gewend is toch?Wielrenster87 schreef: ↑25-07-2025 09:49Ja maar vaak niet haalbaar als ze om 830 op school moeten zijn.
Mijn kinderen lagen meestal rond 19.30/19.45 uur in bed. Opstaan was rond 7.30 uur. Ze hadden dus gemiddeld 12 uur slaap per nacht. Voor een kind van 3 jaar lijkt mij dat prima. En voor die leeftijd deden ze nog een middagslaapje.
Dat vind ik ook Erla. Het is een gevoelig onderwerp, waar mensen van alles van vinden. En TO wordt soms hard aangesproken maar ze blijft netjes, respectvol en de oorzaak bij zichzelf houden. Echt een pluim. Ik gun je echt dat het je lukt om dingen te veranderen maar onthoud ook dat elke kleine verandering al een stap in de goede richting is, je kan niet alles tegelijk. Dus vandaag water en lekker naar de speeltuin is al een hele grote stap vooruit. Je doet het super goed TO.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:03
Dan heb je snelle eters, als we om 1900 aan tafel gaan is min jongste pas om 1945 klaar. Daarna kwartier lezen etc en het is zo 2015.Hannelore_ schreef: ↑25-07-2025 10:00Hoezo niet? Wij hebben nooit anders gedaan. Het is maar net wat een kind gewend is toch?
Mijn kinderen lagen meestal rond 19.30/19.45 uur in bed. Opstaan was rond 7.30 uur. Ze hadden dus gemiddeld 12 uur slaap per nacht. Voor een kind van 3 jaar lijkt mij dat prima. En voor die leeftijd deden ze nog een middagslaapje.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:12
Ik heb niet alles gelezen maar ik vind het helemaal geen gek dagmenu. Ik heb een kind van bijna 3, 96 cm en 12,5 kilo.
Zij eet op een dag:
- 4-6 boterhammen zonder korst als ontbijt met pindakaas en appelstroop
- een bakje fruit
- 4-6 boterhammen zonder korst als lunch met pindakaas en appelstroop
- een bakje rauwkost en wat lekkers (2 koekjes en ook weleens een stukje taart bijvoorbeeld als er visite is)
- avondeten eet ze slecht, maar ter compensatie bijvoorbeeld een bak Griekse yoghurt
Mijn andere kind is nog dunner in verhouding, die is 4,5 jaar, en weegt nog geen 15 kilo, gemiddelde lengte. Die eet:
- een flinke bak havermout met volle melk, banaan en rozijnen
- als lunch 4 boterhammen, verschillend beleg maar ook veel pindakaas en roomboter
En verder ongeveer hetzelfde als haar zusje
Op vakantie ook ijsjes, tussendoor weleens rozijntjes of een croissantje. Hele actieve en bewegelijke meiden.
Ik wil maar zeggen, volgens mij geef jij je kind echt niks geks te eten. Klinkt eerder alsof ze wat pech heeft. Die noten zou ik wrs schrappen, kan je eerder een halve banaan erdoor doen ofzo.
Zij eet op een dag:
- een bakje fruit
- een bakje rauwkost en wat lekkers (2 koekjes en ook weleens een stukje taart bijvoorbeeld als er visite is)
- avondeten eet ze slecht, maar ter compensatie bijvoorbeeld een bak Griekse yoghurt
Mijn andere kind is nog dunner in verhouding, die is 4,5 jaar, en weegt nog geen 15 kilo, gemiddelde lengte. Die eet:
- als lunch 4 boterhammen, verschillend beleg maar ook veel pindakaas en roomboter
Op vakantie ook ijsjes, tussendoor weleens rozijntjes of een croissantje. Hele actieve en bewegelijke meiden.
Ik wil maar zeggen, volgens mij geef jij je kind echt niks geks te eten. Klinkt eerder alsof ze wat pech heeft. Die noten zou ik wrs schrappen, kan je eerder een halve banaan erdoor doen ofzo.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:16
Ja maar jij bent niet in de groei? Kleine kinderen kunnen soms meer eten dan volwassenen, zie mijn post hierboven.konwalia schreef: ↑25-07-2025 09:56Vind het grote porties voor een klein lijfje van 3. Helemaal in combinatie met zo weinig beweging. Hele dag in een appartement, maar 20 minuten wandelen per dag... dat kind moet nodig in beweging!
Ik weet niet hoeveel de "kleine" portie avondeten is, maar ik zou op de dagen dat ik de hele dag thuiswerk (en niet sport) volgens mij ook wel van dit dagmenu kunnen leven.![]()
vrijdag 25 juli 2025 om 10:18
4-6 boterhammen per keer…? Een kind van 3? Met of zonder korst, wat een berg brood zeg! Ik krijg dat als volwassene niet eens weg. Maar goed, ik ben niet in de groei natuurlijk. Niet dat een kind persé grote hoeveelheden moet eten om te groeien.
pina wijzigde dit bericht op 25-07-2025 10:20
16.16% gewijzigd
vrijdag 25 juli 2025 om 10:19
Dit is niet het menu wat ze nu eet. TO gaf aan dat dit al aangepast menu is, en ze normaal gesproken nog meer eet.Koffiep0t schreef: ↑25-07-2025 10:12Ik heb niet alles gelezen maar ik vind het helemaal geen gek dagmenu. Ik heb een kind van bijna 3, 96 cm en 12,5 kilo.
Zij eet op een dag:
- een bakje fruit
Ik denk ook niet dat kind pech heeft, maar gewoon teveel eet ten opzichte van de beweging die ze krijgt.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:21
Ze groeit op +1 in de lengte en -1 qua gewicht en rent werkelijk de hele dag rond, hahaha. Haar record is 8 boterhammen zonder korst. Maar wat ik al zei, avondeten gaat er amper in. Zal ook wel iets te maken hebben met die enorme broodbeleg…
vrijdag 25 juli 2025 om 10:21
Ah oké, dan snap ik het. Want dit menu is wel echt wat m’n kinderen eten die vaak uren buitenspelen.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:28
vrijdag 25 juli 2025 om 10:34
Ja dat is waar wat je zegt, toch voelt het vaak alsof die meiden werkelijk alles kunnen eten wat ze willen ondanks dat ze inderdaad mega bewegelijk zijn en de hele dag rennen en fietsen.konwalia schreef: ↑25-07-2025 10:28Oh ja, de groei is wel een goed punt, Koffiep0t. Wat dat betreft kan ik mijn eetpatroon niet vergelijken met dat van een kind.
Maar in tegenstelling tot het kind van TO schrijf je dat de jouwe heel actief en beweeglijk zijn. Dan is zo'n grote behoefte ook meteen niet meer iets om van op te kijken.
Mijn dochter van 4,5 jaar heeft vanmorgen een flinke bak havermout op met banaan en rozijnen, om 09:00 uur nog een croissantje en een appel, en eet om 12:00 uur 4 boterhammen (zonder korst). Haar gewicht zit dus op de -2,5 lijn
vrijdag 25 juli 2025 om 10:35
Maar een tiener in de groei eet vaak ook 4-6 boterhammen, dus daarmee vergeleken is het toch wel veel voor een kind van drie. Maar ja, het zal misschien geen heipaalbrood zijn.konwalia schreef: ↑25-07-2025 10:28Oh ja, de groei is wel een goed punt, Koffiep0t. Wat dat betreft kan ik mijn eetpatroon niet vergelijken met dat van een kind.
Maar in tegenstelling tot het kind van TO schrijf je dat de jouwe heel actief en beweeglijk zijn. Dan is zo'n grote behoefte ook meteen niet meer iets om van op te kijken.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:35
Jouw kinderen gingen om 19.30 liggen en sliepen dan ook direct?Hannelore_ schreef: ↑25-07-2025 10:00Hoezo niet? Wij hebben nooit anders gedaan. Het is maar net wat een kind gewend is toch?
19.00 eten en dan om 19.30 liggen betekent eten+uitkleden+wassen+pyjama aan+tandenpoetsen+eventueel voorlezen, allemaal in 30 (of 45 als ze om 19.45 zouden liggen) minuten?
Knap.
Overigens moeten we hier gewoon om 8.10 de deur uit, en ook in de ochtend krijg ik dat niet in 30-45 minuten voor elkaar. Dus 7 uur eruit is wel maximaal.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in