Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2775 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MrsM schreef:
25-07-2025 21:09
Dat is niet helemaal waar vind ik. Want er is meermaals door diverse mensen geschreven dat het niet gek is om te protesteren tegen Israëlische burgers, gezien de genocide die Israël nu pleegt.

Maar het gaat mij niet alleen om wat hier geschreven wordt, maar de algehele tendens die heerst. En daarmee ben ik het eens met Ladyday21, dat "we" moeten oppassen dat we zelf niet steeds extremer worden in onze denkbeelden en opvattingen. Dat is voor alle partijen nadelig. Vind ik.
Door te protesteren tegen Israëlische burgers is nog steeds niet gezegd dat alle Israëliërs verantwoordelijk zijn.

Als het gaat om het voeren van actie of het instellen van sancties worden ook onschuldige burgers geraakt. Het onderscheid is niet altijd op afstand te maken.

En om eerlijk te zijn? Dat is dan maar even zo. Eerst die oorlog maar eens stoppen en voedsel doorlaten.

Jammer voor die mensen die dit niet gewild hebben. Maar die moeten bij hun landgenoten zijn.

En ik snap het risico van extremer worden. Maar op dit moment is vooral de Israelische regering extreem. Niet mensen hier in dit topic.
72Jelle schreef:
25-07-2025 21:12
Hun regering trekt zich nergens iets van aan.
Daar moeten ze zijn, niet bij mensen die opkomen voor een paar miljoen mensen op de rand van de dood.
Dat gevoelens begrijpelijk zijn, maakt ze niet juist.
Tuurlijk Jelle. Dan mogen de Gazanen zich wenden to Hamas om te klagen over hun rampspoed. Dat jij blijft volhouden dat men enkel opkomt vóór Palestijnen en niet tégen Israël zegt alles over je eigen blinde vlekken.
What would Patsy do?
Paradise schreef:
25-07-2025 21:15
Door te protesteren tegen Israëlische burgers is nog steeds niet gezegd dat alle Israëliërs verantwoordelijk zijn.

Als het gaat om het voeren van actie of het instellen van sancties worden ook onschuldige burgers geraakt. Het onderscheid is niet altijd op afstand te maken.

En om eerlijk te zijn? Dat is dan maar even zo. Eerst die oorlog maar eens stoppen en voedsel doorlaten.

Jammer voor die mensen die dit niet gewild hebben. Maar die moeten bij hun landgenoten zijn.

En ik snap het risico van extremer worden. Maar op dit moment is vooral de Israelische regering extreem. Niet mensen hier in dit topic.
💯

Vanaf 7 oktober is er op brute wijze een oorlog ontketend tegen Palestijnse burgers. Complete woonwijken zijn weggevaagd, infrastructuur is vernietigd, en honderdduizenden onschuldige mensen zijn ontheemd of omgekomen. De Israëlische regering heeft zich, onder het mom van “zelfverdediging”, schuldig gemaakt aan structureel collectief straffen, iets wat internationaal recht nadrukkelijk verbiedt.

En inderdaad: toen er op 7 oktober een tegenaanval begon, werd er géén rekening gehouden met Palestijnse burgers. Waarom zouden ‘wij’ dan nu wél terughoudend moeten zijn als het gaat om actie of sancties tegen Israël?

Het is een begrijpelijke reactie, maar toch geloof ik dat onze kracht juist ligt in het wél blijven maken van dat onderscheid. Niet omdat we naïef zijn, maar omdat we principieel zijn. Omdat wij wél het verschil willen maken tussen een gewetenloze regering en burgers, óók als dat moeilijk is. Juist dáárin zit ons morele overwicht.

Dat neemt niet weg dat de Israëlische samenleving als geheel een verantwoordelijkheid draagt, zeker als zij blijft zwijgen of instemt met het geweld. Hoewel er Israëliërs die zich wel uitspreken. Maar om werkelijk rechtvaardigheid te brengen, moeten we blijven kiezen voor principes boven vergelding. Want dat is wat ons onderscheidt van extremisme.
Ladyday21 schreef:
25-07-2025 21:17
Tuurlijk Jelle. Dan mogen de Gazanen zich wenden to Hamas om te klagen over hun rampspoed. Dat jij blijft volhouden dat men enkel opkomt vóór Palestijnen en niet tégen Israël zegt alles over je eigen blinde vlekken.
Is het nu echt belangrijk wat de ware intentie is van actievoerders?

En Israel is nu toch de actor die moet inbinden? Ik snap niet waarom Gazanen dan weer bij Hamas moeten zijn.

Ja, je kunt de bevolking van Gaza best aanrekenen dat Hamas zo groot is geworden. Maar de straf die hierop staat is buiten alle proportie.

Wat nu in Gaza gebeurt is de verantwoordelijkheid van Israel.
Paradise schreef:
25-07-2025 21:30
Is het nu echt belangrijk wat de ware intentie is van actievoerders?

En Israel is nu toch de actor die moet inbinden? Ik snap niet waarom Gazanen dan weer bij Hamas moeten zijn.

Ja, je kunt de bevolking van Gaza best aanrekenen dat Hamas zo groot is geworden. Maar de straf die hierop staat is buiten alle proportie.

Wat nu in Gaza gebeurt is de verantwoordelijkheid van Israel.
Is dat echt wat je uit mijn bericht haalt? Dat mag ik mezelf dan aanrekenen.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
25-07-2025 21:17
Dat heb ik nooit beweerd. Punt is dat dat onderscheid niet meer te maken is en nu ook niet meer belangrijk is.
Israël heeft er een potje van gemaakt. De beerput van gevoerde politiek is oneindig diep. Ik schrijf al vanaf het begin hoe schadelijk dit ook voor Israël en de Israëlische bevolking zelf is.
Deze politiek is ook tegen Israël, daar hebben ze niemand anders voor nodig.
72Jelle schreef:
25-07-2025 21:43
Dat heb ik nooit beweerd. Punt is dat dat onderscheid niet meer te maken is en nu ook niet meer belangrijk is.
Israël heeft er een potje van gemaakt. De beerput van gevoerde politiek is oneindig diep. Ik schrijf al vanaf het begin hoe schadelijk dit ook voor Israël en de Israëlische bevolking zelf is.
Deze politiek is ook tegen Israël, daar hebben ze niemand anders voor nodig.
Ja je schrijft het allemaal al vanaf het begin. Wat ben je toch begaan met de Israëlische bevolking. Maar laat het wel duidelijk zijn…..Israël heeft er een potje van gemaakt. Israël.
What would Patsy do?
72Jelle schreef:
25-07-2025 21:12
Hun regering trekt zich nergens iets van aan.
Daar moeten ze zijn, niet bij mensen die opkomen voor een paar miljoen mensen op de rand van de dood.
Dat gevoelens begrijpelijk zijn, maakt ze niet juist.
Om het nu eens om te draaien:
Ik vraag me maar steeds af hoeveel Hamas zich aantrekt van hun burgers……hoe kunnen die het aanzien wat er momenteel met hun burgers gebeurt? Terwijl ze door diezelfde burgers gekozen zijn.
Carpe Diem
Janskap schreef:
25-07-2025 22:02
Om het nu eens om te draaien:
Ik vraag me maar steeds af hoeveel Hamas zich aantrekt van hun burgers……hoe kunnen die het aanzien wat er momenteel met hun burgers gebeurt? Terwijl ze door diezelfde burgers gekozen zijn.
Die zijn helemaal nergens op aan te spreken, want een terroristische organisatie, volgens velen hier. Waarom de Israëlische regering die volgens dezelfde mensen hier voornamelijk uit genocidale fascisten bestaat dan wel aan te spreken is, snap ik ook niet helemaal. Het is een oorlog tussen twee regeringen die niet tot rede te bewegen zijn. Het is een zero-sum conflict. En één gaat winnen.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
25-07-2025 22:10
Die zijn helemaal nergens op aan te spreken, want een terroristische organisatie, volgens velen hier. Waarom de Israëlische regering die volgens dezelfde mensen hier voornamelijk uit genocidale fascisten bestaat dan wel aan te spreken is, snap ik ook niet helemaal. Het is een oorlog tussen twee regeringen die niet tot rede te bewegen zijn. Het is een zero-sum conflict. En één gaat winnen.

Ja zo denk ik er ook over. En dat doen beide "regeringen" over de rug van hun eigen mensen. Het is schofterig en schandalig gedrag, en ik hoop dat er snel een einde komt hieraan.

Echt, wat mij betreft mag er een VN missie heen gestuurd worden, ik weet dat dat niet kan, maar dat zou echt op dit moment het beste zijn. In mijn wereld zou Netanyahu en zijn regering afgezet en opgepakt worden samen met de Hamas leiders die veilig ergens in Qatar zitten, berechten via Internationale recht, en Israël en Gaza voorlopig onder VN toezicht. Het gebied stabiliseren en herbouwen, een 2 statenstelsel met hernieuwde grenzen, nieuwe democratische verkiezingen en een grensbewaking onder VN mandaat het eerste decennium.

(Ik weet dat dit niet kan, dat dit ook negatieve gevolgen kan hebben, maar ik zou zo graag ingrijpen zien daar en op andere plaatsen in de wereld zoals Yemen en Soedan, Syrië en Afghanistan bijvoorbeeld. Maar ik snap dat dit ook gevaarlijk is omdat ik het dan allemaal bekijk met een Westerse bril en je daarmee ook soevereiniteit ondermijnt.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Waar ik écht moeite mee heb, als iemand die vanaf het begin toch heel erg vanuit het Israëlisch perspectief heeft mee geschreven, is dat het mij steeds duidelijker wordt dat deze regering de aanval van Hamas inderdaad aangrijpt om het conflict voor eens en voor altijd te beslechten. En dan vanzelfsprekend in het eigen voordeel. Hoewel ik me enigszins kan verplaatsen in het sentiment - ook omdat, in tegenstelling tot sommige medeschrijvers hier ik wel degelijk vind, dat de Palestijnse leiders een oplossing en een Palestijnse staat moedwillig hebben gesaboteerd- denk ik niet dat het écht tot het einde van het conflict leidt.

Wat denkt men hier trouwens van het emiratenplan van de Sheiks uit Hebron?
What would Patsy do?
https://www.cjo.nl/nieuws/we-leggen-ons ... tschappij/

Hoveniersbedrijf weigert werk bij Synagoge vanwege de oorlog in Gaza.

Dit is toch best een goed voorbeeld van hoe er gereageerd wordt op de oorlog in Gaza, hoe dus Joodse Instellingen benadeeld worden vanwege daden door de Israëlische regering.

Ik vind dit dus echt te ver gaan.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
25-07-2025 22:50

Dit is toch best een goed voorbeeld van hoe er gereageerd wordt op de oorlog in Gaza, hoe dus Joodse Instellingen benadeeld worden vanwege daden door de Israëlische regering.

Ik zag het ook al eerder vandaag. Ik heb niet eens meer de moed om het te delen. Net als het bericht over de Franse tieners. Maar fijn dat jij het nu doet. Ja, het gaat veel te ver. Jelle maakt het verschil nog tussen Joodse Nederlanders en mensen van een bepaalde nationaliteit. Bless her. Maar een heleboel mensen al lang niet meer.
En daar maken mensen als Lody van de Kamp zich nog druk om. Bless him.
What would Patsy do?
@Ladyday21 je bedoelt dit voorstel;

https://www.israelnieuws.nl/post/deze-p ... kan-werken

Ik heb eigenlijk geen idee waar dit precies om gaat? Zoals ik lees de Westelijke Jordaanoever toch?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
En ondertussen…

(bron: Pauline Veen op LinkedIn)

🕯️Stel je voor:
Je hangt een Peace-vlag voor je raam.
Je deelt een afbeelding van een watermeloen.
Je schrijft een blog over vrede in Gaza.
➡️ Straks kan dat je 2 tot 3 jaar cel opleveren.

Dat klinkt als een dystopisch scenario.
Maar dit is precies wat het nieuwe wetsvoorstel ‘Strafbaarstelling verheerlijking van terrorisme’ mogelijk maakt.
Niet omdat je iets hebt misdaan - maar omdat de wet je woorden verkeerd kan uitleggen.

Deze wet, die nu door de Tweede Kamer gaat, is gevaarlijk stilletjes.
Ze criminaliseert vreedzaam protest en kan docenten, zorgverleners en gewone burgers raken.
📍 In Engeland worden inmiddels 77-jarige vrouwen opgepakt omdat ze een bord omhooghouden met "I oppose genocide".

Zwijgen is geen veiligheid. Spreken is geen misdaad.
➡️ Daarom moeten we juist nú onze stem laten horen.

🔍 Wat houdt dit wetsvoorstel in?
Het kabinet wil:
🚩Het spreken of schrijven over een terroristisch misdrijf – met bewondering of instemming – strafbaar maken (max. 3 jaar cel).
🚩Het delen van andermans woorden of beelden die terrorisme ‘verheerlijken’ - ook strafbaar (max. 2 jaar cel).
🚩Het dragen van kleding of tonen van symbolen van een organisatie die op de terreurlijst staat – strafbaar (max. 3 jaar cel).
➡️ En dat ook als je géén geweld verheerlijkt en niemand opruit.

🍉 Waarom het ineens over watermeloenen gaat
In het Verenigd Koninkrijk is zo'n wet al aangenomen. Het resultaat?
Een 77-jarige vrouw werd gearresteerd omdat ze een bord droeg: "Ik steun vreedzame Palestina-acties om geweld te stoppen."
Een man werd opgepakt vanwege een cartoon.
Mensen werden gearresteerd met een wit A4’tje in hun hand.
🚩Meer dan 170 mensen zijn vastgezet onder deze wet.

➡️ Activistische groepen worden nu als terroristisch aangemerkt, enkel vanwege geweldloze protesten.
➡️ Dit is geen hypothetisch gevaar meer – het is al realiteit in Engeland.

🇳🇱 Wat gaat er hier mis?
Deze wet:
🚩 Laat de overheid zelf bepalen wat ‘verheerlijking’ is.
❌ Bedreigt het recht op demonstratie, onderwijs, kunst en journalistiek.
❌ Zal vooral mensenrechtenactivisten, docenten, kunstenaars en studenten raken - geen terroristen.

➡️ Dit is geen bescherming.
➡️ Dit is bevriezing van gewetens.

Caroline van der Plas (BBB) maakte onlangs een medewerker van PAX voor Vrede verdacht van terreursteun - puur op basis van een stapeltje papieren dat later onjuist bleek. Het kwaad was al geschied.
➡️ Als deze wet straks geldt, zou zo iemand zelfs zijn vrijheid kunnen verliezen.

🕯️ Wat kun jij doen?
Lees deze wet. Of tenminste: begrijp wat ze in stilte probeert te doen.
📅 Reageer vóór 16 augustus 2025 via deze link:
👉 https://lnkd.in/esbMhdKD
🗼 Deel dit bericht. Deel je stem.
🔥 Laat dit het moment zijn waarop we niet zwijgen.

Zwijgen is geen veiligheid. Spreken is geen misdaad.
🕯️ Vrede heeft geen gevangenis nodig.
Vrede heeft stem nodig.
🗼🐺🕯️
MrsM schreef:
25-07-2025 22:50

Dat ligt imo wel een beetje aan het hoveniersbedrijf zelf ook. Als het een klein bedrijf is met mensen met dode familie in Gaza en/of wat slechte uitspraken heeft gehoord van mensen die naar die Synagoge gaat.... snap ik het ergens wel. (Snappen =niet gelijk goedkeuren). Een groter bedrijf heeft gewoon iemand anders te sturen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
MrsM schreef:
25-07-2025 23:10
@Ladyday21 je bedoelt dit voorstel;

https://www.israelnieuws.nl/post/deze-p ... kan-werken

Ik heb eigenlijk geen idee waar dit precies om gaat? Zoals ik lees de Westelijke Jordaanoever toch?
Dit artikel is volkomen nieuw voor mij, maar dat is wel het voorstel dat ik bedoelde inderdaad. Het feit is dat -en dat weten of realiseren veel mensen zich niet- dat de Palestijnse gemeenschap nog steeds voornamelijk geregeerd wordt door tribes/clans. Dit voorstel komt daaraan tegemoet. Ik weet het ook niet. Daarom vroeg ik ook wat men er hier over denkt - hoewel ik tegelijkertijd denk, wat dóet het er toe wat wij er hier over denken-, ik denk dat het heel goed is dat er buiten de ‘ gebaande paden’ gekeken wordt naar wat er mogelijk is.
What would Patsy do?
Dubbel
What would Patsy do?
Is de zelfvernietiging van Israël nog te stoppen? – De Groene Amsterdammer https://share.google/rjgxf0H3HxVgDGdWn

Artikel van juli 2023, dus net voor de aanval door Hamas.
Ik vind het best bizar om te lezen in het licht van vandaag.
Kleinezon schreef:
25-07-2025 23:14
Dat ligt imo wel een beetje aan het hoveniersbedrijf zelf ook. Als het een klein bedrijf is met mensen met dode familie in Gaza en/of wat slechte uitspraken heeft gehoord van mensen die naar die Synagoge gaat.... snap ik het ergens wel. (Snappen =niet gelijk goedkeuren). Een groter bedrijf heeft gewoon iemand anders te sturen.

Ik snap wat je bedoelt te zeggen, met je snapt het maar keurt het niet goed.

Het is voor mij dan hetzelfde als Moslimleerlingen weigeren omdat er in een aantal Islamitische landen Christenen vervolgd worden.

Dat mag ook helemaal niet volgens de wet gelijke behandeling. Ook niet als uitzondering gewetensbezwaren, dat mag nooit leiden tot discriminatie op basis van religie.

Dus wat dit hoveniersbedrijf doet is in strijd met de wet. (Maar verbeter me als ik het verkeerd heb, ik heb het op moeten zoeken namelijk.)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
25-07-2025 23:31
Ik snap wat je bedoelt te zeggen, met je snapt het maar keurt het niet goed.

Het is voor mij dan hetzelfde als Moslimleerlingen weigeren omdat er in een aantal Islamitische landen Christenen vervolgd worden.

Dat mag ook helemaal niet volgens de wet gelijke behandeling. Ook niet als uitzondering gewetensbezwaren, dat mag nooit leiden tot discriminatie op basis van religie.

Dus wat dit hoveniersbedrijf doet is in strijd met de wet. (Maar verbeter me als ik het verkeerd heb, ik heb het op moeten zoeken namelijk.)
Nou KleineZon doet wel heel erg veel moeite om een reden te bedenken waarom dit wel ok zou kunnen zijn.

Natuurlijk is er geen enkele reden waarom dit ok zou zijn. Geen enkele. Ja als een medewerker gewetensbezwaar zou hebben, zou dat bedrijf dat intern op hebben kunnen lossen, dat is helemaal niet gebeurd. We zien dagelijks berichten uit binnen- en buitenland waaruit blijkt dat Joodse mensen gemaltraiteerd worden. En er worden maar excuses en excuses voor verzonnen. Het is echt het uur u! En het moet stoppen!

Ja het niet aan laten meren van een Israëlisch cruiseschip is niet hetzelfde. Daar moet een andere discussie over gevoerd worden. Maar wat al altijd en nu ook al bijna 2 jaar met Joodse medemensen gebeurd is godgeklaagd en zou een veel hardere weerklank bij iedereen in onze samenleving moeten vonden. In plaats van begrip…want Gaza..,. Er wordt zelfs vaakcgedaan alsof het eigenlijk allemaal niet gevibeurt. Alsof het eigenlijk allemaal verzonnen is, die Jodenhaat. Waar gebeurt het dan? Oh, maar dat komt toch gewoon door Israël?
What would Patsy do?
Ik ben overigens wel voor de Wet tegen verheerlijken van terrorisme.

En ik ga er vanuit dat deze wet op dusdanige wijze uitgevoerd zal worden dat er aan juiste bewijsvoering wordt gedaan volgens het Nederlands rechtssysteem.

Maar radicalisering via social media is een probleem. En het kan niet zo zijn dat mensen openlijk steun betuigen aan terroristische organisaties en hun acties zonder gevolgen.

Ik zie ook wel de valkuilen, en hoop dat deze wet zorgvuldig opgesteld wordt en niet naar de waan van de dag zomaar lukraak organisaties kan markeren als zijnde terroristisch. Ik vind dat er iets gedaan moet worden aan het veelal online radicaliseren van vooral jongeren. En dit zou een goede stap kunnen zijn mits natuurlijk zorgvuldig toegepast.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
72Jelle schreef:
25-07-2025 18:32
Wat denk je dat er dan gebeurt?
Israël biedt alleen een tijdelijke wapenstilstand en wat uitruil van gevangenen en gegijzelden. En dan?
Heeft er echt nog iemand vertrouwen in een goede afloop voor de Palestijnen?
Ik hoor andere geluiden uit de Israëlische regering, iets met schoonvegen. En eigenlijk was die etnische zuivering al aan de gang op de Westelijke Jordaanoever vóór 7 oktober.
Lijkt me veel aannemelijker dat na een paar weken wapenstilstand, Israël nog meer los gaat en Hamas niks meer in handen heeft.
Ongelofelijk. Jij geeft een reden waarom die gijzelaars vastgehouden moeten worden. Ongelofelijk.
Mooi voorbeeld van meten met twee maten. we gaan eerst gijzelaars maken en dan durven we ze niet vrij te laten om wat er mg gebeuren. Wat Israel doet is onmenselijk en moet stoppen. maar wat hamas doet is ook onmenselijk en moet ook stoppen. je kunt toch niet met droge ogen beweren dat je vind dat hamas een goede reden heeft om ze vast te houden? ze hebben zichzelf in die situatie geplaatst.

hamas moet die gijzelaars vrijlaten ongeacht de consequenties voor hunzelf omdat het onmenselijk is wat ze doen. En Israel moet ophouden met hun onmenselijke daden, ongeacht de consequenties voor hunzelf. Punt uit.
grenada wijzigde dit bericht op 26-07-2025 08:15
13.78% gewijzigd
Ladyday21 schreef:
25-07-2025 21:35
Is dat echt wat je uit mijn bericht haalt? Dat mag ik mezelf dan aanrekenen.
Ok, als ik het verkeerd heb begrepen: excuses.
Onelove schreef:
25-07-2025 21:18
💯

Vanaf 7 oktober is er op brute wijze een oorlog ontketend tegen Palestijnse burgers. Complete woonwijken zijn weggevaagd, infrastructuur is vernietigd, en honderdduizenden onschuldige mensen zijn ontheemd of omgekomen. De Israëlische regering heeft zich, onder het mom van “zelfverdediging”, schuldig gemaakt aan structureel collectief straffen, iets wat internationaal recht nadrukkelijk verbiedt.

En inderdaad: toen er op 7 oktober een tegenaanval begon, werd er géén rekening gehouden met Palestijnse burgers. Waarom zouden ‘wij’ dan nu wél terughoudend moeten zijn als het gaat om actie of sancties tegen Israël?

Het is een begrijpelijke reactie, maar toch geloof ik dat onze kracht juist ligt in het wél blijven maken van dat onderscheid. Niet omdat we naïef zijn, maar omdat we principieel zijn. Omdat wij wél het verschil willen maken tussen een gewetenloze regering en burgers, óók als dat moeilijk is. Juist dáárin zit ons morele overwicht.

Dat neemt niet weg dat de Israëlische samenleving als geheel een verantwoordelijkheid draagt, zeker als zij blijft zwijgen of instemt met het geweld. Hoewel er Israëliërs die zich wel uitspreken. Maar om werkelijk rechtvaardigheid te brengen, moeten we blijven kiezen voor principes boven vergelding. Want dat is wat ons onderscheidt van extremisme.
Mooie post. Helemaal eens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven