Overgewicht peuter

24-07-2025 20:37 242 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Viva's,

Vandaag ben ik met mijn driejarige kind naar het consultatiebureau geweest en ik ben daar best een beetje geschrokken. Ik wist dat mijn kind aan de forse kant is, maar vandaag zag ik dat ze qua gewicht ver boven de plus 2 lijn zit (98 cm en 18,7 kilo). Ik denk zelfs plus 3 of plus 4 (dat zie je alleen niet in die grafiek). Ik wil graag thuis werken aan gezonde voeding zodat ze uiteindelijk weer een gezond gewicht heeft dat past bij haar lengte. Ik heb ook met mijn man gesproken over waar wij denken dat de oorzaken liggen en ik denk dat werken met een vast dagmenu ons gaat helpen. Graag zou ik feedback ontvangen op dit dagmenu. Lijkt dit ok qua hoeveelheden en variatie?

Ontbijt:
Havermout 25 gram
125 ml halfvolle melk
20 gram gemengde, ongezouten noten
Halve banaan of kleine
appel

10u: 15 druiven of soortgelijke hoeveelheid fruit en onbeperkt rauwkost (komkommer/wortel/tomaatjes/paprika)

2 boterhammen (70 gram brood)
Pindakaas, zuivelspread light, vleeswaren, kaas of appelstroop.

Tussendoor: Schaaltje halfvolle yoghurt (125ml)

Avondeten / kleine portie
Hellofresh (5 dgn per week)

Of 70 gram vlees plus gekookte groenten (2 dgn per week)

Snack: op enig moment in de dag 1 snoepje/1 koekje of een ijsje

Elke dag wandeling (minstens 20 minuten) en/of actief in speeltuin

Alvast bedankt!
Catan schreef:
26-07-2025 11:58
Voor mij is er een groot verschil tussen fruit en bewerkte zoetigheid. Van koek en chocolade wil ik meer meer meer en als ik fruit eet heb ik dat helemaal niet.
Ja snap ik. Ik bedoelde vooral de zoete smaak. Ik heb dat gelukkig iets minder qua koek en chocolade tenzij ik vitaminetekort heb. We hebben heel zoet fruit dus dat wordt hier ook graag gegeten :)
Catan schreef:
26-07-2025 11:58
Voor mij is er een groot verschil tussen fruit en bewerkte zoetigheid. Van koek en chocolade wil ik meer meer meer en als ik fruit eet heb ik dat helemaal niet.
Dat is voor de meeste mensen zo. Niemand eet 6 sinaasappels achter elkaar op. Een pak koekjes wel.
Moiren schreef:
25-07-2025 16:51
Ik krijg juist onwijze honger van het eten van een appel.
Ik dacht dat ik gek was en het tussen mijn oren zat. Ik heb dat dus ook altijd.
Assiral schreef:
26-07-2025 13:13
Ik dacht dat ik gek was en het tussen mijn oren zat. Ik heb dat dus ook altijd.
Ik ook. Als ik om 4 uur een appel eet als tussendoortje, voelt het om 5 uur alsof mijn buik helemaal leeg is. Dan krijg ik nog veel meer trek. Bij ander fruit heb ik dat niet.
Tjezus, wat vals
Aardbeiencake90 schreef:
24-07-2025 20:51
@bBubbels
Mijn kind is super geinteresseerd in eten (zowel gezond als ongezond). Ze gaat 1 dag in de week naar de opvang. Ik ben 4 dgn per week de hele dag met haar dus ik zou het iig op die dagen volgens vast schema kunnen doen. Als mijn dochter dit zou gaan eten, zou dit schema minder zijn dan wat ze nu meestal eet op een dag.

@Stormke. Wij zijn helaas niet lang. Kind ook wat ondergemiddeld qua lengte.
Dan idd toch wat minderen
Ik heb een peuter van bijna 4 die 14,5kg weegt (jongetje, hij is vrij smal).
Die eet minder dan het schema dat je op de eerste pagina noemde.

Mijn zoon eet:
Ontbijt: 2 boterhammen met appelstroop, pindakaas, ei of zoutarme kaas en een glas melk
Tussendoor: 2 bananen en een glas water
Lunch: hetzelfde als ontbijt
Tussendoor: wat rauwkost en een glas water. Soms een doosje rozijnen (circa 1x per week)
Avondeten: 70 gram gekookte rijst/pasta/aardappel + 130 gram vlees/saus/groente en een glas melk.

Snoepjes, ijsjes, chips en sap krijgt hij 1x per week in het weekend (en dan qua hoeveelheid: 2 snoepjes of 1 ijsje of 1 handje chips of 1 glaasje sap verdund met water)

Frituur: incidenteel (1x per kwartaal bij een uitje ofzo)

Verder rent m’n peuter de hele dag buiten, kijkt nauwelijks tv
Ik probeer er niet te spastisch over te doen. Vind t zelf ook lastig om gezond te eten

Als hij bij het vieruurtje banaan wil ipv rauwkost mag dat van mij.
Als hij snoep wil dat dan weer niet. Maar ik probeer het gewoon “normaal” te laten zijn thuis. Zo van: snoep krijg je in het weekend, zo doen we het altijd.

Betekent dat ik ook water ben gaan drinken bij het avondeten ipv sap of frisdrank…. En dat we die snacks ook gewoon niet in huis hebben (behalve in het weekend). M’n peuter zoekt het niet terwijl hij altijd staat te zeuren/huilen bij de keukenkast als er wel chips in ligt
Hier proberen we niet vast te klampen aan de weekenden kwa lekkers.
Uit school krijgt de oudste altijd een koekje, of snoepje (meestal kiest ze een koekje). Mocht ze daarna nog honger hebben, mag ze een rijstwafel met kipfilet of ik maak een stuk fruit of paprika. Chips hebben we nooit in huis. En we eten één keer per week een frietje met een snack er bij.
De middelste van 3, (ook 18 kilo, maar lang 1m6) taalt bijna niet naar lekkers om. Zal er uit haar zelf ook niet om vragen dus ik bied het haar ook niet aan.
Bij opa’s en oma’s word ze altijd wel verwend met een chocolaatje want daar is ze dol op.
Er is bij haar ook nooit gesproken over overgewicht of dat ze te dik is of zo.
MevrouwJack schreef:
26-07-2025 13:18
Ik ook. Als ik om 4 uur een appel eet als tussendoortje, voelt het om 5 uur alsof mijn buik helemaal leeg is. Dan krijg ik nog veel meer trek. Bij ander fruit heb ik dat niet.
Heb ik ook.

Merk wel dat ik bij warme appel niet heb.
Zebra tussen de paarden
Ik moest nog even aan dit topic denken, mijn 2,5 jarige gisteren van 06:30 tot 11:30: 8 boterhammen (wederom zonder korsten, die laat ze liggen) met pindakaas en appelstroop, 2 pannenkoeken (zelf gebakken, over van gisteravond) en een appel. Tussendoor ook nog boos omdat ze mijn gekookte eieren niet mocht opeten.
Toen naar bed tot 14:00.
Erna een appel en een waterijsje. ‘s avonds niet al te best avondgegeten 🤣 en wat yoghurt na het eten.

Vandaag op de opvang, vanmorgen thuis weer 4 boterhammen (zelfde recept) en een bak havermoutpap met banaan. Daar krijgt ze fruit, warme lunch, rauwkost, een maiswafel en yoghurt.

Blijft bijzonder waar ze het allemaal laat maar nog altijd een lang slank kind. En ja ze beweegt veel maar hier moet toch ook iets van een genetische component inzitten (net als zoals ik eerder schreef bij haar dunne zus die ook eten wegstouwt en op de -2,5 lijn qua gewicht blijft).
koffiep0t wijzigde dit bericht op 28-07-2025 13:48
4.14% gewijzigd
Oeps dubbel
Een update: lukt vooralsnog goed. Ik probeer andere keuzes te maken qua voeding (bijv. geen croissants op zaterdag, niet steeds hapjes van mij mee laten eten, niet steeds koekje van de marktkraam etc). Mijn man geeft ze ook niks dubbels meer.

Ik ben ook voor t eerst in onze buurt op zoek gegaan naar speeltuintjes die wat verder weg zijn en dat was leuk! Ik probeer nu in ieder geval 2x per dag naar buiten te gaan. Kind vraagt wel om eten, maar ze accepteert het wel gewoon als antwoord is "jij hebt al gehad" of "om 17.30 eten we ons avondeten". Al met al best wel positief dus!

Ik zit ook te denken wanneer ik weer weegmoment doe bij consultatiebureau (aangezien ik zelf dus ook niet goed lijk te zien bij haar wanneer ze te zwaar is). Over een maand al? 3 maanden? Nog wat langer?
Ik zou helemaal geen weegmoment plannen, maar gewoon proberen te blijven volhouden wat je nu doet. Ik schrik best wel wat jij je dochter allemaal te snoepen gaf, iets lekkers hier, iets lekkers daar enz. enz.. Door dat weg te laten ben je echt op de goede weg.

Zelf niet eten snoepen in bijzijn van kind helpt ook en gewoon geen lekkere dingen in huis halen.

Je bent goed bezig, maar focus niet zo op gewicht maar meer op gezonder eten en drinken gecombineerd met meer bewegen. Ook op dagen dat het geen lekker weer is, dus ook in herfst en winter.
Goed bezig TO! Zou je iets doen met het getal wat op de weegschaal staat? Zo niet, dan zou ik het wegen lekker aan het consultatiebureau laten. Zo wel, dan vooral niet te vaak wegen.
Gezond eten, niet teveel belonen, en veel bewegen is immers veel belangrijker. Goed om te horen dat je kindje jouw nee ook accepteert. Gelukkig is ze nog jong!
Waarom wegen bij het consultatiebureau?
Als je het al wil doen zou ik het thuis doen en dan echt maar af en toe en niets melden over het gewicht.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Klinkt goed TO!
En leuk dat je op zoek gaat naar andere speeltuintjes.
Ik ging met de mijne wel eens lang fietsen. Kind achterop. En dan moest hij goed kijken of er een speeltuin was of iets anders leuks, en dan stopten we daar een tijdje. Hij mocht dan hard: Stoooooopppp! roepen haha.
Dan hadden we gerust 5 of 6 speelplekken gehad.
Hetzelfde deed ik ook als we met de auto ergens heen moesten. De terugweg gelijk gebruikt om leuke speelplekken te vinden.
Zo waren er flink wat extra beweeg momenten.
Ik reageer even op de openingspost, ik heb het verdere niet gelezen. Maar ik denk dat jullie dochter prima te eten krijgt. Het enige wat ik zorgelijk vind is dat afmeten: zoveel gram van dit, zoveel gram van dat. Zoveel druiven, een halve banaan.

Hoe gaat je dat in godsnaam volhouden? Straks wil ze een hele banaan, veel meer druiven, en dan zeg je nee? Of een extra boterham met meer pindakaas? Laat dat toch los en laat je niet gek maken. Ze krijgt prima em gezond te eten en meer kun je niet doen.
Ik zou er vooral geen groot ding van maken. Speciaal ergens heen rijden om te wegen, maakt wel indruk op een kind.

Dan weet ze meteen dat haar gewicht héél belangrijk is.

Er staat hier af en toe een weegschaal in de badkamer, maar als hij er staat gaan de kinderen ermee spelen door er steeds op te staan, zodat de nummers gaan bewegen.

Dan kun je ook een beetje in de gaten houden hoe of wat. Zij spelen, jij oefenen met je neutrale of positieve feedback. 'O wauw hier staat dat jij heel mooi, groot en sterk aan het worden bent' of alleen de cijfers aanwijzen en benoemen hoe ze heten.

Ze kijkt naar jou hoe belangrijk ze haar gewicht moet vinden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven