Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1

Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km

Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor

schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Hyves

Rennen met Evy

Blog

Blog

Succes! Ik ben fier op je!
Alle reacties Link kopieren
@ Naomi87: die foto hierboven, zijn dat jou hardloopschoenen??? Ai, ik mag toch hopen van niet, want dit zijn totaal geen goede schoenen om op te rennen hoor! Geen vering, geen soepele zool
Nee joh! Dit was de eerste reactie bij google op: inside shoe, ofzo.. Haha.. Nee mijnes zijn gewoon erg lelijk, met lelijke dikke zolen, vering, gaatjesstof etc..!

Edit: Ooh ja, die ik gekozen had om even te laten zien waar de slijtage zat.. Wat eigenlijk ook niet zo goed uit de verf is gekomen $-)
anoniem_64244 wijzigde dit bericht op 22-07-2009 15:33
Reden: Hmm..
% gewijzigd
OH ik schrok al... Zo te horen aan je omschrijving heb je wel echte hardloop-schoenen ha ha ha, wat zijn ze altijd lelijk he!
Ja echt wel! K was heel hard op zoek naar een plaatje.. Maar ik ga gewoon speciaal voor jou vanavond een foto maken (moet ik die dan trouwens eerst online zetten wil ik m hier plaatsen?)
Ja echt wel! K was heel hard op zoek naar een plaatje.. Maar ik ga gewoon speciaal voor jou vanavond een foto maken (moet ik die dan trouwens eerst online zetten wil ik m hier plaatsen?)
Jaaaa leuk :-) Ben dol op foto's ha ha. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je foto's op het forum plaatst?
Nou zeg.. Wat gebeurd er allemaal? Eerst wordt mn berichtje 3x geplaatst, dan kicken ze me eraf! Excuses voor de 3-dubbele post in ieder geval!
Haha ik hou ook van plaatjes.. vandaar mn gegooglede! :D

(maareh, plaatjes plaats je door dat knopje hierboven in die balk te gebruiken, de 4e van rechts, daar plak je de link)
@Linda, ik heb het Evy schema niet helemaal gevolgd, ben begonnen bij les 15 omdat ik vorig jaar al gelopen had maar daarna door ziekte en verhuizing een hele tijd gestopt was en ben geeindigd bij les 24, de rest is toch alleen maar herhaling van de lessen ervoor en ik had het gevoel dat ik die 5km wel aankon, en dat bleek ook zo te zijn gelukkig. Wel heb ik de lessen vaak herhaald, 2 of 3 keer, totdat het goed voelde.

@Martini: loop je dan gewoon niet teveel inderdaad? Ik vind de Evy reeks2 tot nu toe best intensief, en ik denk dat ik zo af en toe ook gewoon een les ga skippen om mijn lijf genoeg rust te gunnen, merk dat het lopen dan ook een stuk beter gaat.

@chickberlyn: fijn dat je weer kunt lopen! op naar die 5 km!
Dag dames,

Wat een gezelligheid weer. Daarom een beetje lastig om op iedereen te reageren. In ieder geval is iedereen erg goed bezig!

Heb net les 5 gelopen. Ben nu voor de 2e keer verbaast dat Evy vond dat we al klaar waren. Dat had ik 2 weken geleden dus echt niet gedacht. Toen ze zei dat we nog maar 1 minuut moesten, heb ik dus maar even een sprintje getrokken. Toen ging ik gelukkig wel hijgen.

Linda, heb het trouwens maar even aan hem gevraagd. Hij is trots op dat ik het doe, niet op hoe hard ik ga. Hoe ging les 10? Je was er trouwens vroeg bij.
Soooo, ben vanochtend weer begonnen met les 5. Het viel me eerlijk gezegd 100% mee. Ik dacht echt dat mijn conditie in 1,5 maand veel minder was geworden, maar viel dus gelukkig mee .

Denk dat het ook wel goed is dat ik nu weer met les begin. Merk wel dat lichaam weer moet wennen aan het hardlopen.

Zondag ga ik lekker les 6 lopen.

Ik merk trouwens wel dat nu toch echt te warm is om met een joggingbroek te lopen. Dus nik denk dat ik morgen ga kijken of een driekwart-runningtight ergens kan scoren.

In welke kleding lopen jullie?
@ Grafisch: ik zal de regen bij je vandaan houden

@ Martini: Misschien loop je inderdaad wat te veel, of kwam het doordat het zo benauwd was. Goede optie om eerst die 30 minuten weer te proberen

@ Boom: ik ben er altijd zo vroeg bij ;) Het liefst loop ik rond half 8/8 uur. Dan heb ik nog geen last van naar school gaande kinderen. Als ik later loop, dan heb ik me al helemaal suf gerookt ;)

@ Earthnogwat: Fijn dat het weer gewoon goed ging! Ik loop in een hemdje van de sting (evt met fleecevest er overheen) en een kort joggingstof broekje van een of ander goedkoop merk.
heb vanmiddag weer poging gedaan te lopen (4x8). het viel me erg tegen had last van de warmte was benauwd heb 2x8 gelopen toen ging het echt niet meer was helemaal trillerig en zag steeds zwart voor de ogen.

vorige week toen ik bloed wou gaan geven bij de bloed bank werd ik geweigerd omdat mn hb (ijzer gehalte) te laag was, daar zei de arts dat het ook kon liggen aan het fanatiek lopen, heeft iemand hier ervaring mee?

@Earthshrine: ik loop in kort broekje en een tshirt en bij warm weer een hempje. heb niet echt speciaal loop spul aan.
@Earthshrine; ik had zo`n erg kort broekje bij de aldi pas gekocht maar daarmee loop ik de binnen kant van mijn benen kapot.

Heb ook een mooie strakke jogging broek maar waar laat je dan je fiets sleutel????

Ga van het weekend op zoek naar hardloop kleding.
Vanochtend voor de tweede keer les 24 gelopen en zowaar, dit keer ging het goed! (Al vond ik de laatste twee minuten wel zwaar en verrekte lang duren...). Nog 6 lessen en dan ben ik klaar met de eerste serie... En dan, serie 2 ?! Heb 'm al wel gedownload, maar ben er nu al een beetje bang voor... Erg benieuwd hoe die intervallessen gaan bevallen, maar goed, da's voor later...

Earthshrine, ik loop op dit moment in een driekwart hardloopbroek (tights) en een simpel katoenen hempje van de Hennes. Voor nu warm zat, maar zal op een gegeven moment denk ik wel iets warmers aan moeten....

Bibianne,voorin m'n broek zit trouwens een klein zakje, ideaal voor een sleutel!
Dit zijn trouwens mijn 'officiele' hardloopschoenen. Die van de blaren ;)

@ Bibianne, de sleutel/ipod kwestie is voor mij al opgelost . Ik prop alles gewoon in mijn bh. Ik heb ook gelezen dat sommigen hun sleutel aan hun schoen vastmaken.

Ik wil idd graag een driekwartbroek omdat anders mijn benen gaan schuren.
@ Jetje83, mijn ijzer is ook een tijdje vrij laag geweest. Ik moest toen Floradix drinken. Ook kan je roosvice kopen met extra ijzer eraan toegevoegd (meestal te vinden bij de zonnatura producten in de supermarkt).

Maar wel balen hoor dat het zwart voor je ogen wordt. Misschien een banaan eten vlak voordat je gaat hardlopen?
@ Linda1985: heeft niet gewerkt, het goot hier :( Het heeft vannacht zo lang geregend, ik lag om 1u nog wakker (heb ik eigenlijk nooit, zal vast 'n vaag 'drukgebiedje' hangen want hoor meer mensen over slecht slapen) en vanochtend dus echt TE moe om vroeg op te staan en les 23 te doen . Wel BodyBalance gedaan in de sportschool gister avond, dus in elk geval bewogen. Morgen ochtend maar poging wagen. En dan hoop ik zondag morgen ook te gaan hollen. Ben dan bij mijn vriend maar heb zojuist een hele leuke route gevonden waarop ik kan trainen, dus dat is ideaal. Jou schoentjes zijn trouwens helemaal niet zo lelijk (als de mijne )

@ Boom: jij bent ook een ochtend-loper zie ik? Ik ook, al vind ik 's avonds (als het wat frisser is) ook heerlijk. Maar 's ochtends is het nog zo lekker rustig en fris. Geen (minder) vieze vliegjes enzo. Ik ga rond 7u de deur uit, iets over half 8 weer thuis (want braaf Evy volgen) en dan douchen en hop naar het werk. Je dag begint zo lekker energiek, heerlijk.

@ Earthshrine: Ik loop in een kort hardloop broekje en mouwloos hemdje. Krijg het enorm snel warm en een joggingbroek werkt voor mij zelfs in de winter niet. Doe mij maar iets korts of duns

@ Jetje83: ijzertekort, jeetje... nee daar heb ik geen ervaring mee maar dat is volgens mij best makkelijk te veranderen door ijzer pillen te slikken? Trouwens, wel ideaal dat je, door het bloed geven (respect! Ik vind dat echt doodeng!), regelmatig 'gechecked' wordt.

@ Nyam: jij loopt 2 lessen voor op mij, ik ga morgen les 23 rennen. Ik ben stiekem ook een beetje bang voor de 2e sessie, maar die stel ik nog even uit. Ga in September de Dam tot dam 4 mijl lopen, en wil eigenlijk na beëindigen van de 1e serie Evy op snelheid gaan trainen voor die afstand.

Succes allemaal weer
He linda! (en alle anderen ook natuurlijk!)

Ik heb even na zitten denken over je schoenen, (wat ik allemaal wel niet bedenk om maar niet aan mijn scriptie te hoeven werken ) en ik vroeg me af of de maat wel goed is? Loop je niet te veel me je hiel op de rand van je schoen?

Of is de schoen misschien te smal bij de hiel? Ik heb zelf een paar "smalle" schoenen gepast toen ik nieuwe schoenen ging kopen, maar daar was de hiel te smal, (dus niet bij mijn tenen wat je zou denken misschien ) Waardoor mn hiel eigenlijk over de zool hing en ik dus letterlijk naast mn schoenen liep!

Het kan ook aan je looptechniek liggen, je hebt als ik het goed heb onthouden voorvoet, middenvoet, en hiel landers, heeft er dus mee te maken welk deel van je voet als eerst op de grond komt, misschien land je heel erg op je hiel?

Als laatste, het kan natuurlijk ook gewoon aan je schoenen liggen, misschien is het gewoon een paar dat niet helemaal goed is!

Ik ben zelf erg fan van de Run2Day winkel bij mij in de buurt, daar kan je ook gewoon binnen lopen voor vragen,schema's en het blessurespreekuur, misschien kan je je schoenen meenemen naar zo'n winkel en even vragen wat ze er daar van vinden? Volgens mij zitten er Run2Days door het hele land en de mensen daar hebben er vast meer verstand van!

Succes!
@ Grafisch: balen dat het zo lang regende! En mijn schoenen zijn dan misschien niet zo lelijk, maar leveren wel gigantische blaren op :( Misschien kan je voor de dam tot dam loop de intervaltrainingen van Evy2 gebruiken

Ik ga straks het volgende lesje lopen, dan heeft er toch zo'n 36 uur tussen gezeten, want: morgen geen tijd
@ linda1985: nee, dat is natuurlijk waar... misschien dus toch maar lelijke maar goede HL schoenen scoren ergens . Succes met lopen straks!
Mja, ik vraag me eigenlijk af of blaren overgaan naarmate je de schoenen langer draagt. Weet iemand dat toevallig? Hmm, trouwens dat kan eigenlijk niet zo zijn bij mij nu. Want ik liep al weken op die schoenen totdat ik opeens blaren kreeg.
Linda, het is inderdaad wel vreemd dat je die blaren pas kreeg terwijl ze eigenlijk al ingelopen hebt.

Ik denk dat hardlopen schoenen wel gelijk goed moeten zitten hoor. Is toch niet te doen als ze zeer doen! Ik zou gewoon naar winkel gaan voor goede en deze meenemen, zodat hun er ook even naar kunnen kijken.

Ik heb net zulke, zijn inderdaad niet zo heel erg lelijk. Wilde de roze daarvan maar die waren op!

Earthshrine, Ik heb een korte broek en een lange en dan ligt het een beetje aan het weer welke ik aandoe.

Ik loop meestal in een gewoon katoenen hemdje en als het wat kouder is een t-shirt.

In de regen lopen vind ik altijd wel lekker. Maar die schoenen houden ook geen druppel tegen! Laatst liep ik helemaal te soppen.

Wat hebben jullie trouwens voor sokken aan? Van die sportsokken?

Mijn sokken zijn altijd op hele plekken nat van het zweet. Net als die sport bh. Is al een hele sport om dat ding uit te trekken.

Morgen ochtend ga ik er weer voor.. Maar weer les 21 doen.

Vind het ook lekker om vroeg te gaan. Om een uur of 7 ga ik meestal. Weet niet of dat van de winter ook vol te houden is.

jullie? Of ervaring mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven