Werk & Studie alle pijlers

Hoe lang rouwverlof

07-10-2025 22:20 313 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over rouwverlof, wil ik graag een apart topic hierover maken om het topic van die TO niet te verstoren met een wellicht kille, zakelijke benadering van dit gevoelige onderwerp.

Maar iemand maakte daar, naar mijn mening terecht, de opmerking: In hoeverre zijn "normale" levensgebeurtenissen het risico van de werkgever?

Dus bij overlijden van een naaste, of een huisdier, want ook dat kan heel verdrietig zijn. Of wanneer je door een slechte periode gaat met je levenspartner, of je in een scheidingsprocedure zit.

Wat vinden jullie van rouwverlof, hoe lang zou dit wenselijk zijn, of is ziekmelden de juiste weg aangezien rouw ook een vorm van ziek zijn is? Of wellicht betaald/onbetaald verlof?

En als je zelf werkgever bent of zou zijn, hoe zou je daar tegenover staan en wat is een acceptabele periode (hoewel die voor iedereen verschillend is natuurlijk) van afwezigheid op je werk.

Ik weet dat dit een erg gevoelig punt is, en dat er wellicht ook opmerkingen kunnen zijn die vooral kil en/of zakelijk over kunnen komen, maar laten we proberen dit niet persoonlijk op te vatten, en de wat meer "zakelijke" opmerkingen toch te respecteren.

Want ik persoonlijk denk dat dit best een interessante discussie zou kunnen zijn. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
ZaphodBeeblebrox schreef:
08-10-2025 13:12
Ik werkte zelf wel door, ook toen ik in loondienst was. Het voelt voor mij onzinnig om niet te gaan werken omdat er iemand dood is gegaan. Ik kan mij best verplaatsen in verdriet van mensen, maar begrijp gewoon niet wat dat te maken heeft met niet gaan werken.
Standaard een x-aantal dagen verlof vind ik niet nodig, want je kunt je ziek melden. Het verschilt per persoon wanneer je weer denkt te kunnen werken.
Niet onaardig bedoeld, maar dan kun je je dus niet (voldoende) verplaatsen.

Toen een familielid onverwacht overleed stond ik op het punt om de klas in te gaan toen ik gebeld werd. Ik heb mijn emoties ingeslikt en de les gegeven. Ziekmelden was niet nodig, maar ik heb de rest van de dag vrij genomen. Dat kon gelukkig.

Bij een ander overlijden kon ik de eerste dagen alleen maar huilen. Om de kleinste dingen schoot ik in een hysterische huilbui met snot en uithalen. Ik zie niet in hoe ik mijn werk normaal had kunnen doen. Ik heb heus wel iets gedaan tussen de huilbuien door, maar had op dat moment geen presentatie kunnen geven en had ook niet de focus om een heel stuk door te lezen. Het was echt geen optie om 'gewoon' te gaan werken. Nu kon ik thuis nog wat doen, maar sommige banen zijn heel zwart-wit: je bent er en doet je werk, of je bent er niet en het werk wordt niet gedaan/moet overgenomen worden.

Ik ben het dus wel met je eens dat er geen aparte regeling hoeft te komen, aangezien ziekmelden al mogelijk is.
amaryllis wijzigde dit bericht op 08-10-2025 14:21
15.17% gewijzigd
-
Doddieweer schreef:
08-10-2025 14:15
Nee dat zeg ik toch nergens, ik kan me vinden in die logica maar vond het ook lastig te zo te gaan werken.
(Sorry ik zit te knoeien)
poohtjesschrijft schreef:
08-10-2025 13:49
maar hoe erg is dat dan? Ik bedoel iedereen heeft wel eens gezeur en gedoe in het leven, dat hebben we als mensen met elkaar gemeen, net zoals er kindergeld gegeven wordt aan mensen met kinderen, kunnen we toch ook een sociaal potje hebben dat werkgevers ontzorgd als werknemers even iets anders aan hun hoofd hebben en daarmee dus ook weer de band met de werknemers gezond houden?

Hoe erg dat is, nou in principe niet erg, totdat ervoor betaald moet worden. Zo'n potje betekent namelijk wel dat voor ons allemaal de premies en belastingen omhoog gaan, of dat er een toeslag verdwijnt.

Want zo'n potje wordt dus niet een potJE. Dat wordt een hele grote pot. Als half werkend Nederland structureel 2 weken per jaar vrij krijgt voor werknemers die naar eigen inzicht even iets anders aan hun hoofd hebben.
Ik denk dat een boel mensen zo'n regeling best zouden willen, totdat blijkt dat het een substantiele vermindering van inkomen betekent. Al onze verworvenheden zoals kinderbijslag, werkloosheidsuitkeringen, loondoorbetaling bij ziekte, ouderschapsverlof etc kosten namelijk hoe je het ook wendt of keert wel geld.
Na zevenhonderd jaren
Amare schreef:
08-10-2025 14:12
huh? Wou je daarmee thuis gaan zitten?
Ik vond eigenlijk een spaarzame vakantie dag opnemen met schoolgaande kinderen ook onterecht, het was geen feestje en erg veel pech. Ben er met werkgever uitgekomen en heb de dag meen ik later ingehaald.
Bergje65 schreef:
08-10-2025 12:29
Ik ben ervoor om medewerkers na een verlies de ruimte te geven om praktische zaken te regelen en vervolgens enige tijd te kunnen rouwen. Tegelijkertijd is het belangrijk om duidelijke grenzen te stellen. Die grenzen moeten flexibel zijn, het is vooral een kwestie van in gesprek blijven en als werkgever goed aftasten wat iemand nodig heeft.

Tegelijkertijd is maatwerk essentieel. Zo heb ik een collega gehad met een Ethiopische achtergrond. Na het overlijden van zijn moeder dompelde de familie zich onder in rituelen die bij hun cultuur horen. Dat proces duurde weken tot enkele maanden. De werkgever heeft toen persoonlijke afspraken gemaakt: na het wettelijke verlof kreeg hij een extra week aangeboden, en de resterende tijd kon hij opnemen via zijn eigen verlofdagen, waarbij 70% voor eigen rekening kwam. Dat was een respectvolle en werkbare oplossing.

Het ding met grenzen is dat die normaliter niet flexibel zijn.
Dat maakt het volgens mij ook onmogelijk om regelgeving te maken voor rouwverlof.
Amaryllis schreef:
08-10-2025 14:05
Ik heb dat nu al een paar keer uit proberen te leggen en laat het er verder bij.

prima

de meningen verschillen duidelijk over niet-fysiek ziek zijn. Want waar ligt de grens? Jij vind dat een werknemer niet zelf last-minute kan beslissen dat hij niet komt werken.

Eh nee, ik vind dat een werknemer niet last minute kan beslissen dat hij niet komt werken als het om een eigen keuze gaat. Maar als je ziek bent is dat niet gepland, niet je eigen keuze, en kun je niet anders dan je ziekmelden (simpel gezegd, even ervan uitgaand dat de ziekte tot gevolg heeft dat je inderdaad niet kunt werken).

Om het terug te brengen op het originele topic: wat ik hier gelezen heb ben ik steeds minder overtuigd van een rouwverlof zoals nu voorgesteld is. Dat wekt alleen maar de indruk dat 1 week voor de uitvaart regelen + 5 dagen rouwen passend is. Voor de een zal het (veel) te weinig zijn, terwijl een ander het niet nodig heeft.

Dat ben ik met je eens. Sterker nog, ik denk dat een vast aantal rouwverlofdagen de norm zal zetten dat je die altijd opneemt, of ze nou nodig zijn of niet. Terwijl sommige mensen het inderdaad niet nodig hebben, en anderen veel meer nodig hebben

ginevra wijzigde dit bericht op 08-10-2025 14:28
6.64% gewijzigd
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
08-10-2025 14:22
Hoe erg dat is, nou in principe niet erg, totdat ervoor betaald moet worden. Zo'n potje betekent namelijk wel dat voor ons allemaal de premies en belastingen omhoog gaan, of dat er een toeslag verdwijnt.

Want zo'n potje wordt dus niet een potJE. Dat wordt een hele grote pot. Als half werkend Nederland structureel 2 weken per jaar vrij krijgt voor werknemers die naar eigen inzicht even iets anders aan hun hoofd hebben.
Ik denk dat een boel mensen zo'n regeling best zouden willen, totdat blijkt dat het een substantiele vermindering van inkomen betekent. Al onze verworvenheden zoals kinderbijslag, werkloosheidsuitkeringen, loondoorbetaling bij ziekte, ouderschapsverlof etc kosten namelijk hoe je het ook wendt of keert wel geld.
Ik vraag me oprecht af hoeveel het onderaan de streep kost of oplevert. Veel mensen ervaren (werk)stress. 1 op de 5 ervaart burnout-klachten. Als zo'n (enorme) pot er voor zorgt dat er minder mensen langdurig uitvallen, dan kon het voor de hele maatschappij wel eens voordeliger zijn. Nog los van andere, niet-economische voordelen. Blijft natuurlijk de vraag wie voor welk verlof op moet draaien.
amaryllis wijzigde dit bericht op 08-10-2025 14:39
0.70% gewijzigd
Jemoederheethenk6 schreef:
08-10-2025 13:15
Dus je moet dan maar huilend achter je bureau zitten?
Nee, als je alleen maar kunt huilen of totaal niet kunt focussen, dan kun je je beter even ziek melden.
Ginevra schreef:
08-10-2025 14:27
En wie bepaalt in eerste instantie of hij/zij te ziek is om te werken? Dat is toch echt de werknemer. Dat kan door een virus komen, maar ook doordat hij teveel verdriet ervaart na een relatiebreuk of overlijden. In beide gevallen is er discussie mogelijk over waar de grens ligt, kijk maar naar de vele topics over of je moet gaan werken als je wel ziek bent maar nog in staat je bed uit te komen. Hetzelfde geldt voor rouw/verdriet. Je kan gewoon niet op voorhand zeggen dat liefdesverdriet nooit een reden is om je ziek te melden. Dat je niet hoeft te vertellen wat je mankeert is juist vanwege dit soort reacties van werkgevers dat zij wel zullen bepalen of de werknemer wel/niet in staat is om te werken.

Ik weet dat er mensen zijn die er misbruik van maken en als je in een bedrijf/sector werkt waar dat veel gebeurt, is het ongetwijfeld lastig om te geloven dat er ook bedrijven/sectoren zijn waar werknemers tegen hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel en/of werkgever beschermd moeten worden.
Amaryllis schreef:
08-10-2025 14:38
En wie bepaalt in eerste instantie of hij/zij te ziek is om te werken? Dat is toch echt de werknemer.
Maar dat bestrijd ik toch ook helemaal niet?
Na zevenhonderd jaren
Selune schreef:
08-10-2025 07:15
Het zou denk ik al helpen als rouw gewoon behandeld zou worden naar wat het is: een volkomen natuurlijk onderdeel van het leven.

Natuurlijk is iemand verdrietig en functioneert wellicht een poosje niet op de toppen van zijn/haar kunnen, maar als dat er gewoon mag zijn en we elkaar steunen ook (of zelfs juist ook) op werk kan heel veel ziekteverzuim worden voorkomen denk ik. Iedereen gaat vroeg of laat door rouw heen en werk is een groot onderdeel van het dagelijks leven, dus laat het gewoon bestaan en steun elkaar. Er staat ook geen tijd voor, daar open over zijn helpt ook denk ik.
Mee eens. Verdriet hoeft ook geen reden te zijn om alles te laten vallen en in jezelf te keren, je af te zonderen.
Stel, er komt een potje voor. Daarvoor moeten werkgevers en/of werknemers premie voor gaan betalen. Bovendien komen er uitvoeringskosten bovenop (premie innen, uitbetalen, recht beoordelen). En wanneer is iemand ziek en wanneer is het rouw? Welke soorten rouw mag je wel of niet meetellen? Wat doen we met oneigenlijk gebruik van de regeling? Dat gaat echt duurder worden dan: de werkgever en werknemer regelen dat onderling. Bij heftige rouw kun je het wat mij betreft onder ziekteverzuim hangen: je bent dan namelijk arbeidsongeschikt.
...
Amaryllis schreef:
08-10-2025 14:38
En wie bepaalt in eerste instantie of hij/zij te ziek is om te werken? Dat is toch echt de werknemer. Dat kan door een virus komen, maar ook doordat hij teveel verdriet ervaart na een relatiebreuk of overlijden. In beide gevallen is er discussie mogelijk over waar de grens ligt, kijk maar naar de vele topics over of je moet gaan werken als je wel ziek bent maar nog in staat je bed uit te komen. Hetzelfde geldt voor rouw/verdriet. Je kan gewoon niet op voorhand zeggen dat liefdesverdriet nooit een reden is om je ziek te melden. Dat je niet hoeft te vertellen wat je mankeert is juist vanwege dit soort reacties van werkgevers dat zij wel zullen bepalen of de werknemer wel/niet in staat is om te werken.

Ik weet dat er mensen zijn die er misbruik van maken en als je in een bedrijf/sector werkt waar dat veel gebeurt, is het ongetwijfeld lastig om te geloven dat er ook bedrijven/sectoren zijn waar werknemers tegen hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel en/of werkgever beschermd moeten worden.
Ik heb verschillende teamleiders gehad de 1 super streng de ander begripvol. Vaak bleek bij de super strenge het verzuim hoger door verziekte werksfeer. En ook vanwege het andersom ook niets meer over hebben voor de werkgever. Er waren er die je pas ziek vonden als je 40 graden koorts had anders kon je wel werken. Zag je collega’s doodziek op de werkvloer die zich lieten intimideren constant de druk leggen. Juist de misbruikers trokken zich er niets van aan.
ankalida schreef:
08-10-2025 15:01
Stel, er komt een potje voor. Daarvoor moeten werkgevers en/of werknemers premie voor gaan betalen. Bovendien komen er uitvoeringskosten bovenop (premie innen, uitbetalen, recht beoordelen). En wanneer is iemand ziek en wanneer is het rouw? Welke soorten rouw mag je wel of niet meetellen? Wat doen we met oneigenlijk gebruik van de regeling? Dat gaat echt duurder worden dan: de werkgever en werknemer regelen dat onderling. Bij heftige rouw kun je het wat mij betreft onder ziekteverzuim hangen: je bent dan namelijk arbeidsongeschikt.
er hoeft geen nieuw potje voor hoor
en wie bepaalt of je te ziek bent om te werken? de arboarts
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 16:26
er hoeft geen nieuw potje voor hoor
en wie bepaalt of je te ziek bent om te werken? de arboarts
In eerste instantie bepaal je dat als werknemer zelf natuurlijk.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
makreel schreef:
08-10-2025 13:40
Als met een collectieve voorziening ondernemers zoals Mrs. M. een beetje gespaard worden als iemand langer uitvalt dan een dag of twee door onvoorzien verdriet, kan zij net wat empathischer zijn naar haar medewerker omdat ze weet dat het financieel te dragen is.

Ze kan er ook voor kiezen geen mensen in dienst te nemen. Kies je daar wel voor dan weet je ook dat je daar de gevolgen van moet dragen.
Lady*Voldemort schreef:
08-10-2025 16:30
In eerste instantie bepaal je dat als werknemer zelf natuurlijk.
maar dat heb je al bepaalt, anders kom je niet bij de arboarts terecht
Merys schreef:
08-10-2025 16:31
Ze kan er ook voor kiezen geen mensen in dienst te nemen. Kies je daar wel voor dan weet je ook dat je daar de gevolgen van moet dragen.
Maar tja, als ondernemers geen mensen meer in dienst nemen, waar moeten wij allemaal werken dan?
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 16:32
maar dat heb je al bepaalt, anders kom je niet bij de arboarts terecht
Ik weet niet waar jij werkt, maar bij mij op de wasserij komt echt niet iedere ziekmelding bij de arboarts terecht hoor.
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 16:33
Maar tja, als ondernemers geen mensen meer in dienst nemen, waar moeten wij allemaal werken dan?

Zo'n vaart zal het niet lopen.
Maar als je een klein bedrijf hebt er je kiest ervoor mensen in dienst te nemen dan weet je ook dat daar bij komt dat die mensen weleens uitvallen.
Als je dat niet kunt handelen dan moet je ze niet in dienst nemen.
Merys schreef:
08-10-2025 16:40
Zo'n vaart zal het niet lopen.
Maar als je een klein bedrijf hebt er je kiest ervoor mensen in dienst te nemen dan weet je ook dat daar bij komt dat die mensen weleens uitvallen.
Als je dat niet kunt handelen dan moet je ze niet in dienst nemen.
maar elk bedrijf is ooit begonnen met 1 nieuwe medewerker
Ook Philips
Lady*Voldemort schreef:
08-10-2025 16:36
Ik weet niet waar jij werkt, maar bij mij op de wasserij komt echt niet iedere ziekmelding bij de arboarts terecht hoor.
Waar het overgaat, is of we een nieuw systeem moeten opbouwen voor meldingen mbt rouw
IK pleit het gewone traject. Of je nou niet kunt werken door een gebroken been een burnout of verdriet
Je bent dan ziek, en als het nodig is, kom je bij de arboarts, daar hebben we (wat mij betreft) geen andere regels, of instanties voor nodig
Doddieweer schreef:
08-10-2025 12:26
K weiger gewoon om mede leiden te krijgen voor de ondernemer, ja het is voor de werknemer beter geregeld, ik zou zeggen zoek een baan heb je ook de voordelen.
Wil je ondernemer zijn (ik zie zelf geen enkel voordeel) zul je daar je overwegingen voor hebben gehad en is dit een groot nadeel tenzij je werknemers als mij in dienst hebt. Altijd flexibel nooit ziek en denkend aan de werkgever, dat ik voor mijn loon iets moet doen.
Maar ik kan niet goed tegen dat geklaag als je zelf ook de keus had kunnen maken om in loondienst te gaan en het nu dan allemaal zo oneerlijk vind. Ik wil als werknemer niet de dupe zijn van jouw keus en ben blij dat het voor mij wel goed geregeld is. Dus nee als ik arbeidsongeschikt ben doe ik niets voor eigen risico. Maar zoals in eerdere voorbeelden. Wel in redelijkheid. Ik zal geen misbruik maken.
Er zullen toch ondernemers moeten zijn anders kun jij niet in loondienst.
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 16:43
Waar het overgaat, is of we een nieuw systeem moeten opbouwen voor meldingen mbt rouw
IK pleit het gewone traject. Of je nou niet kunt werken door een gebroken been een burnout of verdriet
Je bent dan ziek, en als het nodig is, kom je bij de arboarts, daar hebben we (wat mij betreft) geen andere regels, of instanties voor nodig
Eens hoor. Ziek is niet alleen als je wordt bezocht door een virus of een nare tumor, maar ook als je schade oploopt van buitenaf. En of dat nou een gebroken been is of een psychisch trauma in de vorm van het verlies van een dierbare maakt geen reet uit. Als je niet in staat bent om te werken meld je je ziek, klaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven