Ouderenmishandeling

28-12-2025 08:54 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is absurd maar ik kan wel wat tips gebruiken. Mijn broer (bijna 55) stuurt nare mails of appjes naar onze vader. Beetje dreigend soms en erg kwetsend. Onze vader is niet meer de jongste, parkinson en genoeg meegemaakt in het leven. Ik zie mijn broer nooit meer omdat ik zijn gedrag niet accepteer. Vader is te lief. Vlak voor kerst weer geëscaleerd en pa heeft 113 moeten bellen om rustig te worden.

We hebben Gmail al geblokkeerd, maar dan komt het in spam en blijft 30 dagen in spambox. Vader kan het niet laten om spam te checken met leesrisico als gevolg. Telefoonnummer geblokkeerd en hele app geschiedenis verwijderd.

Maar wat kan ik nog meer doen. Vader is bang dat het om kan slaan naar fysieke dreiging en onveilig gevoel in huis en wil het hierbij laten. Ik wil mijn broer het liefst laten weten dat hij voor eens en altijd op moet houden. Ik weet nl zeker dat over een half jaar er weer voorzichtig contact wordt gelegd, bijgelegd om het na een jaar weer te laten exploderen.
Ik vind dat hij mijn vader emotioneel mishandeld en heb daar heel veel moeite mee.

Wat kan je nog meer doen qua preventie?
Lieneke schreef:
28-12-2025 19:25
Misschien is het wel droevig, maar het is wel de realiteit. Ik vind dat je je ouders niet altijd de schuld kan blijven geven: ouders kunnen teleurgesteld zijn in hun kind, en ik vind dat heel menselijk, óók als het kind er zelf eigenlijk ook niet veel aan kan doen. Het is menselijk om een kind irritant te vinden, net zoals je dat kunt vinden van bijvoorbeeld je buurvrouw. Soms matcht het niet in een ouder-kindrelatie.
Mijn ouders hielden heus wel van me en ze leden er zelf ook onder dat ik nou eenmaal zo anders was.

Het is niet droevig dat ik mezelf zo zie, het hoort nou eenmaal bij het leven dat niet iedereen even "geslaagd" is.
Ik vind dat ik heel realistisch naar mezelf kijk: ik ben in aanleg geen topper, maar ik leid een normaal leven en dat is hartstikke goed van mezelf.

Wat ik wel droevig vind is dat er nou eenmaal kneusjes en verschoppelingetjes bestaan en dat die het gewoon een stuk moeilijker hebben in dit leven.
Maar ik vind dat iedereen met een normaal verstand, ook al was hij de lelijkste, de minst intelligente, de onzekerste, het zwarte schaap of wat dan ook, de realiteit onder ogen moet zien vroeg of laat. Het is niet zo dat je ouders de schuld zijn van al je falen. Misschien hadden zij anders met je om moeten gaan, maar dat konden ze toen blijkbaar niet.
Ik vind dit zo’n verdrietige post.

Als kind ben je nog niet ‘af’.
Je bent volop in ontwikkeling en leert jezelf van binnen kennen door contact met andere mensen.
Je bent kwetsbaar daarin. Je hebt daarin ook nodig dat liefdevolle volwassenen om je heen moeite voor je doen en jou wíllen kennen.
Soms is dat lastig om wat voor reden dan ook.
Maar het is niet de schuld van het kind.
Jij bent/was zeker wel geslaagd Lieneke. Jammer dat niemand de moeite heeft genomen om jou te zien.
Je bent in de steek gelaten. Maar daar kan jij niks aan doen.
Xantileppe schreef:
28-12-2025 10:14
Ik heb de mails en appjes gelezen en daar wordt een mens niet blij van.

Ik ben wel degene die iedere x de suïcide neigingen hoort, het verdriet, de pijn, de angst...etc.

Broer kan zijn eigen gevoelens hebben maar je hoeft er op je 55e niet mee door te gaan. Ik vind het wel een rode vlag als niemand nog iets met je te maken wil hebben.
Krijgt je broer dit ook mee? Als het alleen naar jou wordt geuit, weet je broer niet wat het effect is van zijn gedrag. Dat kan het zelfs erger maken.
Lieneke schreef:
28-12-2025 18:16
Los van wat er allemaal wel of niet gebeurd is vind ik het van de zotte dat een 55- jarige zijn hoogbejaarde ouder blijft beledigen en bedreigen.
Misschien heeft pa inderdaad steken laten vallen, maar dat doen de meeste ouders, vaak helemaal niet bewust of met slechte intenties.

De 55-jarige mag zich misschien nog steeds een getraumatiseerd kind voelen, hij mag zichzelf ook weleens een schop onder zijn hol geven. Je bent wel heel infantiel bezig als je je ouders de schuld blijft geven van al je malaise. Daar schiet je zelf niets mee op en een oude man, aan het einde van zijn leven, al helemaal niet.

Heel onvolwassen dit.
Daar ben ik het mee eens. Hij lijkt niet erg succesvol geweest in het verwerken van wat er gebeurd is en hij reageert inderdaad zeker niet volwassen.
Wel wil ik opmerken dat een kind dat een vervelende jeugd heeft doorgemaakt en/of trauma's te verwerken heeft, niet zoveel heeft aan 'niet bewust ' of 'geen slechte intenties '. Dat vind ik een dooddoener waar de benadeelde niets voor koopt.
Itsnojoke schreef:
28-12-2025 20:15

Wel wil ik opmerken dat een kind dat een vervelende jeugd heeft doorgemaakt en/of trauma's te verwerken heeft, niet zoveel heeft aan 'niet bewust ' of 'geen slechte intenties '. Dat vind ik een dooddoener waar de benadeelde niets voor koopt.

Mij heeft het erg geholpen toen ik me dit realiseerde...
Lieneke schreef:
28-12-2025 20:18
Mij niet, want het is onzin. En ik had hier iets gepost en dat heb ik nu weggehaald.
rabarbara wijzigde dit bericht op 28-12-2025 20:32
59.68% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
Lieneke schreef:
Gelukkig voor jou. Maar daarin denk ik wel heel anders. Ze bedoelden het niet slecht is ook dé snelste manier om trauma van tafel te vegen en te invalideren. Als je je kwetsbaar opstelt en vertelt wat je pijn heeft gedaan (dus niet wat broer nu doet), is een 'ik had geen slechte intenties ' eerder een klap in het gezicht dan een validatie.
Lieneke schreef:
Mij echt totaal niet. Dat heb ik namelijk mijn hele leven al moeten aanhoren.

Pas toen ik kon erkennen dat ook mijn verhaal waar is, kon ik verder met mezelf en mijn leven.
En stopte de zelfhaat.
Dit soort gesprekken verzandt vaak in "schuld" maar het gaat helemaal niet om schuld. Het gaat er om dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen deel. En dan kan je ook als volwassene van 50+ dus gewoon zeggen dat je niet hebt gekregen waar je als kind wel recht op had. En dan mag je daar ook verdriet, pijn, wat dan ook bij ervaren. En vervolgens zal je als volwassene van 50+ óók je eigen aandeel moeten pakken, in de zin van dat jij nu als taak hebt ervoor te zorgen dat dat wat je tekort gekomen bent, niet meer zo'n grote rol speelt in jóuw dagelijks leven. Al die wegen kan je prima bewandelen, zonder dat ook maar één keer het woord "schuld" er aan te pas komt.
Rabarbara schreef:
28-12-2025 19:29
Ik merk dat ik echt niet mee kan gaan in jouw redenering, maar ik denk niet dat het wenselijk is dat ik er per se van alles over ga roepen.
ik ook niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Rabarbara schreef:
28-12-2025 20:23
.
Ligt denk ik aan de ernst van de slechte jeugd. Ik vind dat je bij "kleine" dingen best mag bedenken dat je ouders de beste bedoelingen hadden en ook maar mensen zijn. Wat jij beschrijft gaat daar ver en ver aan voorbij. En kan je niet toeschuiven aan ze hebben het vast niet zo bedoeld. Als ouder ben je verplicht om hulp te zoeken als je het niet meer aan kan.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-12-2025 07:58
Reden: Quote verwijderd
42.86% gewijzigd
Lieneke schreef:

Dat dacht ik ooit ook, tot het op nog latere leeftijd opnieuw, maar nu keihard binnen kwam.

Waren niet eens zulke heftige dingen als hier besproken worden. Maar vaak echt gedacht dat mijn ouders dat met de beste bedoelingen deden. Inmiddels komt het besef keihard binnen dat ze daarbij geheel over mijn gevoelens heen walsten. En nog steeds trouwens. Ik moet altijd wat aardiger voor mijn zus zijn, want die was, is, en blijft altijd hun zielige kind. Doordat ik mijn zus altijd op sleeptouw had, heb ik veel gemist in mijn tienertijd, jong volwassen leven.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Lieneke schreef:
echt? Zoals ik je lees, heeft het er vooral voor gezorgd dat je heel negatief over jezelf denkt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Sabine schreef:
28-12-2025 20:32
Ligt denk ik aan de ernst van de slechte jeugd. Ik vind dat je bij "kleine" dingen best mag bedenken dat je ouders de beste bedoelingen hadden en ook maar mensen zijn. Wat jij beschrijft gaat daar ver en ver aan voorbij. En kan je niet toeschuiven aan ze hebben het vast niet zo bedoeld. Als ouder ben je verplicht om hulp te zoeken als je het niet meer aan kan.
Zou je mijn post willen weghalen? Ik bedacht me later dat ik toch niet per se dit topic wilde gebruiken om te traumadumpen.
En bij "kleine" dingen is er wat mij betreft ook geen slechte jeugd.
Si abra la puerta hay lobos.
Sabine schreef:
28-12-2025 20:32
Ligt denk ik aan de ernst van de slechte jeugd. Ik vind dat je bij "kleine" dingen best mag bedenken dat je ouders de beste bedoelingen hadden en ook maar mensen zijn.
Ik denk dat dat vanzelf gaat.
De meeste kinderen zijn oneindig loyaal naar hun ouders.
Veel meer dan naar zichzelf.
Lieneke schreef:
Omdat je nu niets hoeft te doen en dat is lekker gemakkelijk
Er komt een moment dat het je weer vol overvalt.
Lori schreef:
28-12-2025 20:26
Dit soort gesprekken verzandt vaak in "schuld" maar het gaat helemaal niet om schuld. Het gaat er om dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen deel. En dan kan je ook als volwassene van 50+ dus gewoon zeggen dat je niet hebt gekregen waar je als kind wel recht op had. En dan mag je daar ook verdriet, pijn, wat dan ook bij ervaren. En vervolgens zal je als volwassene van 50+ óók je eigen aandeel moeten pakken, in de zin van dat jij nu als taak hebt ervoor te zorgen dat dat wat je tekort gekomen bent, niet meer zo'n grote rol speelt in jóuw dagelijks leven. Al die wegen kan je prima bewandelen, zonder dat ook maar één keer het woord "schuld" er aan te pas komt.
En het is heel lastig, als je als volwassene van 50 je eigen aandeel hebt opgepakt. Verwerkt. Mee aan de slag. Om he te realiseren dat je ouders dit nooit gedaan hebben. Die waren ook ooit 50 en ook volwassen genoeg om de problemen aan te pakken. En lieten je dus weer zakken.
jorchugh_jor schreef:
28-12-2025 19:35
Broer moet met 55 maar eens volwassen worden, lees ik.
Maar pa is nog ouder. Moet die dan niet nóg volwassener zijn en zich als verantwoordelijke ouder gedragen? Als hij dat niet kan voor zijn zoon, dan toch in elk geval voor zijn dochter, die hij nu belast met zijn verdriet en in de ouderrol duwt?

Ik denk dat we moeten ophouden over broer. Het gaat om Xantileppe, die hier door pa in een rol geduwd wordt die ze niet zou moeten hebben.
Helemaal mee eens.
Onkruit schreef:
28-12-2025 20:42
Ik denk dat dat vanzelf gaat.
De meeste kinderen zijn oneindig loyaal naar hun ouders.
Veel meer dan naar zichzelf.
Dit. De meeste kinderen vinden het helemaal normaal dat hun ouders doen zoals ze doen, en zullen het vooral aan zichzelf wijten (niet goed/leuk/slim genoeg dus daarom doen ouders zo naar). Pas later komt het besef, als het meezit, dat het misschien niet aan henzelf lag en dat de ouders het verkeerd hebben gedaan. En ook als je dat weet, dan nog is het een hele toer om dat ook zo te voelen.
Met de 'goede bedoelingen' insteek blokkeer je dat proces en ben je weer terug bij af. Weer terug bij 'ouders zijn goed, ik ben slecht'. Het is bedoeld als een verzachting maar maakt het alleen maar erger.
Realiseren dar je ouders mensen zijn die her mer de beste bedoelingen deden maakt nog niet dat je je eigen pijn als gevolf van die fouten niet mag erkennen. Daar zit het gevaar in van de copingmethode “het zijn net mensen”.
Ik denk dat er genoeg ouders zijn die het helemaal niet met de beste bedoeling deden. Of in minder erge gevallen sommige dingen wel en andere dingen niet (ook heel verwarrend trouwens).
Voor het erkennen van eigen pijn is het vaak eerst nodig om die bedoelingen buiten beschouwing te laten.
Maar goed. TO, ik denk dat er niets verandert zolang jij ertusssen staat. Broer krijgt de impact van zijn gedrag niet mee (vermoedelijk, vandaar mijn eerdere vraag) wat hem alleen maar bozer maakt (en dan ga je nog harder slaan om een reactie te forceren). Genegeerd worden is gekmakend. Vader hoeft er niets mee richting broer omdat hij bij jou uit kan huilen. Laat het ze samen uitvechten.
Ik blijf mijn broer op afstand houden. Ik wil gewoon na 54 jaar rust behouden in plaats van gezeur binnen het gezin.

De inzichten die gegeven zijn over mijn vader vind ik zeer verhelderend. Ik dacht dat het gewoon was om het met mij als dochter te bespreken en voelde me ook schuldig als ik er eens een keer geen zin in had. Schuldig naar mijn vader toe. Daarin ga ik mijn grenzen proberen te bewaken.

Voor een ieder die het moeilijk heeft :there: en bedankt voor de nuttige inzichten.
Soms doen ouders helemaal zaken niet met de beste bedoelingen, maar vanuit onbewuste frustraties e.d., en kunnen hun kinderen fors beschadigen.
Als ze dan ook jaren erna niet aanspreekbaar zijn op hun gedrag blijft de disfuntionaliteit aanwezig, en is het contact moeizaam of afwezig.
Mijn ouders waren vooral druk met zichzelf en elkaar.
Verder zat er geen bedoeling achter. Ze gingen gewoon van zichzelf uit.
Als kind dacht ik dat daar een grotere gedachte achter zat.
Ik was blij dat dat niet zo was. Het lag dus niet aan mij. Ze hadden zich nooit echt met mij bezig gehouden.
Pas na jaren therapie kon ik inzien dat ik verwaarloosd ben, psychisch mishandeld en veel te zelfstandig met teveel verantwoordelijkheden ben opgegroeid en daarna nog maanden therapie om mij erbij neer te leggen dat mijn moeder hier wel eigen verantwoordelijkheid had en deze had moeten nemen ondanks haar eigen problematiek.
Extra lastig maakte het dat ze overleden is toen ik 19 was en dus geen volwassenen contact met haar heb kunnen onderhouden.

Kinderen zijn meestal trouwer aan hun ouders dan dat ouders aan hun kinderen zijn.

TO,
jouw vader neemt ook zijn eigen verantwoording niet door deze zaken met jou te bespreken en de verantwoording bij jou te leggen. Het zou kunnen dat je broer dat eerder doorhad dan jij en dat hun band (mede) daardoor zo verstoort is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven