Mode & Beauty alle pijlers

geweldige jurk...maar waar zijn mijn principes?

12-09-2009 22:47 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier even een bericht om mijn hart te luchten...

Komende week heb ik een bruiloft van vrienden en een bruiloft is voor mij wel een aangelegenheid om iets nieuws te kopen.

Dus vriend en ik vandaag de stad in, mijn vriend slaagde vrijwel meteen, en ik kon (nog) niets vinden...totdat ik in een winkel een geweldige jurk vond! Ik durfde al niet op het prijskaartje te kijken...maar daar stond het bedrag...90,- euro.

Ik had zoiets van, gewoon maar even passen en we zien wel, maar hij was echt leuk. Hier en daar nog wat diverse combinaties met truitjes en leggings geprobeerd, maar ik was eruit, dit ging em worden! Vriendlief twijfelde hier en daar, maar daar lette ik niet echt op. Dus hop hop hop naar de kassa en de jurk was van mij.

Alleen...ben ik normaal gesproken iemand die voor zo weinig mogelijk geld, zoveel mogelijk leuke dingen wil scoren! Voor een bedrag van 90 euro wil ik dan ook waar voor mijn geld, oftewel, een volle kledingtas en niet één stuk. En nu...zit ik thuis met mijn jurk, maar knaagt het aan me dat dit ding best wat heeft gekost, terwijl dit echt tegen mijn principes ingaat.

Vanmiddag kwam ik de site van bonprix tegen, waar ook leuke jurkjes op stond, en echt een stuk goedkoper.

Dus wat ga ik doen??? Houd ik de jurk en geniet ik ervan, hoewel het wel in mijn hoofd klinkt "wat een geld!", of ruil ik m en bestel ik iets goedkopers? Ik moet misschien niet zo zeuren en ervan genieten, maar ik baal ervan dat ik klakkeloos 90 euro heb neergeteld voor een overslagjurk...Grrrrrrr!

Hebben jullie dit al eens meegemaakt en hoe lossen jullie dat op?
90 euro voor een jurk vind ik een bedrag dat hoger is dan gemiddeld. Meestal geef ik voor een jurk minder geld uit. Deze situatie is net wat anders, want het is ook bedoeld voor een bruiloft. Vaak geef je voor dat soort gelegenheden toch wat meer uit en je kan de jurk natuurlijk vaker aan.

Misschien kan je het soms wat casual maken door er inderdaad een legging bij aan te doen of een vestje en dan als het wat chiqeur moet kan je er een mooie ketting ofzo bij doen. Dan heb je toch wel waar voor je geld?
quote:fleurtje schreef op 17 september 2009 @ 10:27:

Normaal dan. Toch lopen de meeste mensen in goedkopere jurken.Zal ook een beetje aan je omgeving liggen? Als je in het Gooi woont of werkt op een "sjiek" advocatenkantoor of zoiets zullen ze in jouw omgeving in wat duurders lopen. En dan staat "men" voor de mensen die jij langs ziet hobbelen in het dagelijks leven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Normaal dan. Toch lopen de meeste mensen in goedkopere jurken.Ik loop ook in goedkopere jurken (heb mijn halve zwangerschap in de zwarte 'mama basics' jurk van de HEMA gelopen) maar evengoed in veel duurdere dingen. Voor een bruiloft kan ik zo 200 euro uitgeven aan een jurkje. In die zin vind ik 90 euro voor een jurk die je geweldig vindt ook echt niet veel. Dat je 90 euro voor een jurkje niet veel vindt wil toch niet zeggen dat je nooit in goedkope jurkjes loopt?

Normaal dan. Toch lopen de meeste mensen in goedkopere jurken.De 'meeste mensen' zitten niet op het vivaforum. Het kan toch dat de meeste vivaforummers daar niet kopen?
Maak een poll
Ik vind ¤90 ook veel geld. Bij een uitgave boven de ¤50 aan kleding (behalve schoenen en jassen) denk ik ook altijd of ik het wel zal doen of niet. Niet uit principe, gewoonte, geërfd van mijn moeder denk ik

Toch koop ik kleding die in verhouding soms best duur is. Laatst nog een jurk voor ¤30 en tegelijk een shirtje van ¤75.

Ik stel de volgende vragen aan mezelf:

Heb ik het geld, kan ik het betalen?

Kan ik het combineren met minimaal 2 kledingstukken die ik al heb?

Heb ik er de juiste schoenen bij? (schoenen kopen in mijn maat is nl een drama)

Vind ik het écht leuk?

Kan ik het terugbrengen en mijn geld terugkrijgen voor het geval ik thuis toch spijt krijg?

Kan ik daar allemaal 'ja' op antwoorden dan:

Vraag ik een eerlijk oordeel, soms aan een vriendin die mee is, soms aan een wildvreemde die ook aan het passen is.

Vraag ik aan mezelf of het geen frustratie aankoop is.

En dan ga ik al dan niet tot de koop over.

(dit lijkt alsof ik een uur aan het denken ben, maar het is binnen nano secondes beslist Je moet je alleen bewust zijn van de vragen )
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:hanZie schreef op 17 september 2009 @ 10:46:

[...]

De 'meeste mensen' zitten niet op het vivaforum. Het kan toch dat de meeste vivaforummers daar niet kopen?En iets doet me vermoeden dat dat niet waar is.
Ik vind 90 euro veel voor een t-shirt.

Maar voor een jurk voor een bruiloft, die je vervolgens ook nog gewóón kan dragen, helemaal niet.

Ik shop ook gewoon bij Zara en Hennes, en ik koop niet elke maand een duur kledingstuk, maar zo nu en dan wel.

En dan nog wel duurder dan 90 euro eigenlijk.

Ik sta er versteld van dat er mensen zijn die dat nooit doen!

(ik dacht serieus nog dat topicopenster een tikfout had gemaakt en dat ze 900 had willen schrijven, hahaha)
quote:fleurtje schreef op 16 september 2009 @ 14:31:

Ik sta er echt versteld van dat er zoveel mensen zeggen dat 90 euro weinig is, goedkoop etc.

Niet iedereen is bezig heel marktplaats af te struinen voor outlets en ebay voor kleding waar je dan weer op moet gaan bieden, afpsraken maken met de verkoper etc.

Als ik iets koop van marktplaats is dat altijd wel tijdrovender dan gewoon naar de winkel gaan. Foto's bekijken, bieden, bellen, het is al verkocht maar adverteerder heeft advertentie niet verwijderd, weer door zoeken, bieden, bellen, naar de staat van het artikel vragen, je wilt het eerst zien misschien past het niet goed etc. etc. Ik vind het een hoop gedoe, soms wel de moeite waard, maar een hoop gedoe.
Tja, voor mij is naar de winkel gaan tijdrovender. Maar dat is geloof ik niet waar het mij om gaat. Ik vind het gewoon zonde van het geld, om zulke bedragen aan kleding uit te geven, al zou ik het makkelijk kunnen missen.
Ik denk dat veel mensen -niet onbegrijpelijk- toch in de guldentijd zijn blijven hangen en alles omrekenen. Waar je vroeger echt geen denken aan bijna 200 gulden voor een jurk uit zou geven is 90 euro in een niet zo exclusieve winkel als Didi geen uitzondering.

Wil je zo ongeveer dezelfde bedragen uitgeven als vroeger, zul je in andere zaken moeten shoppen dan tóen.
Toen ik in 2000 naar Exota ging, kocht ik daar jurkjes van honderd gulden. Ga ik nu naar Exota, dan koop ik zo'n soort jurkje voor ¤45/50. Omgerekend inderdaad meer dan die honderd gulden, maar nog steeds geen ¤90.
Begrijp je gevoel wel. Toch zou ik de jurk houden.

Zijn de jurkjes die je bij de andere gezien hebt net zo leuk? Volgens mij niet.

Als je toch deze terug gaat brengen en een ander jurkje koopt ben je er dan net zo blij mee?

Ik let ook op de prijs. Maar af en toe moet je je zelf ook weleens iets extra's gunnen.

Als je zo weg bent van deze jurk heb je er veel meer plezier van en trek je hem ook met plezier aan. Geeft energie en daardoor voel je je weer een stuk positieve, vrolijker, etc..
(wat een leuke site, al is het mijn smaak niet http://www.kinglouie.nl/s-20-japanese-rose.aspx ; je kiest de stof en alle modellen komen langs )

Ik kijk naar de winkels waar ik geregeld koop en mijn ervaring is dat heel veel guldentekens zo ongeveer vervangen zijn door het euroteken.
quote:fleurtje schreef op 17 september 2009 @ 11:07:

Tja, voor mij is naar de winkel gaan tijdrovender. Maar dat is geloof ik niet waar het mij om gaat. Ik vind het gewoon zonde van het geld, om zulke bedragen aan kleding uit te geven, al zou ik het makkelijk kunnen missen.Naar de winkel gaan is voor mij dan weer sneller. Op de fiets en binnen 5 min. alle winkels om me heen, of dat nou de kalverstraat is, de haarlemmerstraat of de noordermarkt. In 1 oogopslag zie ik de kleur en de staat van het artikel (dat zie je zo lastig op een foto) ik check de maat, houd het voor en koop het. Mocht het niet passen dan gaat het weer terug, ik moet vaak in het centrum zijn dus breng ik het zo terug. Heb alleen een hekel aan winkels, winkelstraten en al die kleding in de rekken. Maar online speuren is nog meer werk, alhoewel ik er graag minder voor zou willen uitgeven. Ik shop dus zelden tot nooit, mijn laatste grote aankoop dateert van december en vorige week heb ik een riem op de markt gekocht.
RG, ik ben nog sneller bij de winkels, ik woon in een winkelstraat Toch kost het me veel tijd en gedoe, omdat ik bijna altijd kinderen bij me heb. Kinderen en een pashokje; geen goed plan.
Heb hetzelfde hoor, als ik dat online shoppen in de vingers zou hebben en ik zit niet avonden te turen op een beeldscherm en dan nog niet weten of je het nou moet bestellen, of de site betrouwbaar is, of de verkoper betrouwbaar is, geen hoge verzendkosten dan zou ik het zeker doen.

Zijn die outlet malls wat eigenlijk, hoe heet dat, bavaria stad enzo?
quote:Mariannanas schreef op 16 september 2009 @ 21:32:

[...]

Ik ook, want als je bedenkt dat de grootste ketens (H&M, Zara, WE, C&A, Sting etc.) in een veel lager segment zitten en toch echt het doorsnee straatbeeld bepalen, geloof ik er geen bal van dat de overgrote meerderheid 90 euro voor een jurkje goedkoop vindt.Mmm het gaat in dit geval om een mooie jurk, niet om gewone kleding en mensen geven vaak wat meer uit in zo'n geval. Het gaat niet om een truitje of een spijkerbroek.
Mwah, ben er weleens geweest. Is volgens mij typisch zo'n plek waar je vaak moet komen, en daar is het me te ver voor. Ik heb een keer gehad dat ik heel veel leuke dingen vond, en ik heb een keer gehad dat er allemaal meuk lag. Vaak is het trouwens nog steeds behoorlijk prijzig. Wel goedkoper, maar ook weer niet zoveel goedkoper om ervoor naar de polder te rijden.
quote:fleurtje schreef op 17 september 2009 @ 11:00:

[...]

En iets doet me vermoeden dat dat niet waar is.Je doet alsof de mensen die hier reageerden liegen over waar ze kopen. Waarom zouden ze dat doen op een anoniem forum? En waarom zou het niet zo kunnen zijn dat ze daar echt niet kopen? Omdat jij daar wel koopt?
Ik geef het toe: ik shop me helemaal wild bij de H&M, zowel online als in de winkel!!!
quote:hanZie schreef op 17 september 2009 @ 11:25:

[...]

Je doet alsof de mensen die hier reageerden liegen over waar ze kopen. Waarom zouden ze dat doen op een anoniem forum? En waarom zou het niet zo kunnen zijn dat ze daar echt niet kopen? Omdat jij daar wel koopt?Oh, ik denk dat er zat mensen zijn die zich wat exclusiever voor willen doen dan ze in werkelijkheid zijn.
quote:Rollergirl schreef op 17 september 2009 @ 11:22:

Heb hetzelfde hoor, als ik dat online shoppen in de vingers zou hebben en ik zit niet avonden te turen op een beeldscherm en dan nog niet weten of je het nou moet bestellen, of de site betrouwbaar is, of de verkoper betrouwbaar is, geen hoge verzendkosten dan zou ik het zeker doen.

Zijn die outlet malls wat eigenlijk, hoe heet dat, bavaria stad enzo?Dat zou de brouwerij wel willen denk ik.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:fleurtje schreef op 17 september 2009 @ 11:33:

[...]

Oh, ik denk dat er zat mensen zijn die zich wat exclusiever voor willen doen dan ze in werkelijkheid zijn.

Zou het?

Wat achterdochtig, Fleur!

Ik geloof zomaar dat er hier mensen forummen die - al dan niet samen - dik bovenmodaal zitten. En die het principe aanhangen dat wie het breed heeft ook breed moet, of kan, laten hangen.

En dat dat niet leuk is voor degenen die minder in de slappe was zitten, ja, het zij zo. En dat er mensen zijn die het wel kunnen betalen maar het er niet voor over hebben,... ook dat kan.

Als ik ga vergelijken met de winkels waar ik doorgaans NIET koop is 90 euro een flink bedrag. Vergelijk ik het met de prijzen van de winkels waar ik het meeste koop is het een normaal bedrag.
Heb niet alles gelezen dus excuus als t overbodig is , maar: 90 eu is toch redelijk normaal voor een beetje behoorlijk jurkje?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven