Volgens mij voelt m'n kat zich niet lekker...

07-02-2010 17:40 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb 2 katten thuis rondlopen, moeder & zoon.

Moederpoes is vorige week naar de dierenarts geweest voor het jaarlijkse prikje en een check-up. Ze was helemaal gezond, maar had wel een ontstoken kies. Hiervoor wordt ze binnenkort behandeld. Ze leek hier geen last van te hebben, bleef gewoon eten.

Sinds gisteravond is ze compleet omgeslagen. Ze verstopt zich de hele tijd en heeft amper interesse voor eten. Dit terwijl ze, zeker met natvoer, mauwend voor me staat.

Natuurlijk bel ik morgenvroeg de DA, maar vroeg me af of dit voor iemand bekent voorkomt? Ik heb zelf gepoogd haar na te kijken. Ze laat zich wel optillen en aaien, hoewel ik net bijna een mep kreeg... Ook valt het me op dat haar pupillen vergroot zijn.

Het is lastig te checken of ze gaat eten of goed naar de "toilet" gaat, aangezien de andere kater hier ook nog rondloopt.

Ik dacht eerst dat ze nu wel last van haar kies kreeg, maar ook natvoer eet ze amper. Dus ik vraag me af of dat het is...

Luna
er is niet gebeld naar de dierenarts,maar naar iemand die dieren opvangt, dat is bij mijn weten nog steeds geen dierenarts. Wat is nou de moeite van 1 telefoontje??
quote:Troeta wrote on 07 February 2010 @ 18:06:

[...]

prima toch! laat je niet gek maken hier, je doet het goed!Wat nou 'laat je niet gek maken hier'? Ze vraagt toch om advies?...
Gaat het om de kosten?...
Over de pupillen:

De pupil van de kat zal vergroten bij angst, pijn, schrik of vermoeidheid. Dit heeft te maken met het afweersysteem. Een aantal zenuwen en spieren is dan tot het uiterste gespannen om het (te verwachten) gevaar het hoofd te bieden. Hoe groter de pupil des te sneller de kat zal reageren. De kat heeft geen controle over deze zaken. Het gebeurt volledig instinctmatig. Zo'n vergrote pupil zien we ook als de kat net uit bad of plotseling in het felle licht komt.
quote:Ligeia schreef op 07 februari 2010 @ 18:08:

Gaat het om de kosten?...Bellen naar de dienstdoende spoedarts kost in eerste instantie niet zo veel.....
Kost dat uberhaubt iets dan? Bellen? Hier niks extra's iig
quote:biebelie wrote on 07 February 2010 @ 18:10:

[...]

Bellen naar de dienstdoende spoedarts kost in eerste instantie niet zo veel.....Maar een daadwerkelijk spoedconsult, wat een eventueel te verwachten volgende stap is, des te meer...
quote:Ligeia schreef op 07 februari 2010 @ 18:13:

[...]

Maar een daadwerkelijk spoedconsult, wat een eventueel te verwachten volgende stap is, des te meer...

En dat is het risico van dieren hebben, dat kost geld. Dieren kunnen verzekerd worden via oa dier en zorg, dan betaal je 19 % zelf,maar is de stap iets kleiner om te gaan als het nodig is.

Verder kunnen vergrote pupillen ook komen door een herseninfarct,schildklierproblemen ed.
Ik begrijp gewoon niet dat TO hier minuten verspilt aan adviezen van forummers, maar niet even een telefoontje wil plegen naar een daadwerkelijke deskundige.

Ik heb nog even teruggelezen en ze vraagt geen advies, maar of iemand een en ander bekend voorkomt. Ja, het komt me bekend voor...
quote:feeks wrote on 07 February 2010 @ 18:16:

[...]

En dat is het risico van dieren hebben, dat kost geld. Dieren kunnen verzekerd worden via oa dier en zorg, dan betaal je 19 % zelf,maar is de stap iets kleiner om te gaan als het nodig is.

Verder kunnen vergrote pupillen ook komen door een herseninfarct,schildklierproblemen ed.Precies.
vervelend hoor, ik maakte me ook altijd direct zorgen, en ik belde ook wel eens voor niets de nooddienst van de DA voor advies, daar zijn ze tenslotte voor toch?

helaas ook minder leuk verhaal mijn kat had ook geen koorts, maar beetje verhoogde hartslag en ademde net tikkie sneller dan normaal.. maar mn vriend zag dat juist niet,

waardoor ik dacht dat ik spoken zag. en overbezorgd was.

en het was al 11 uur savonds op zondag avond, dus ook maar gedacht van even aanzien tot morgenvroeg.

de volgende dag toen ik beneden kwam lag hij dood in de woonkamer, zn hart was er mee opgehouden, bij sectie bleek hij een aangeboren hartaandoening gehad te hebben......

Op dit moment heb ik geen katten meer, maar ik twijfel nu niet meer over wel of niet bellen. want dat wil ik nooit mee meemaken... heb me behoorlijk schuldig gevoeld....
quote:feeks schreef op 07 februari 2010 @ 17:43:

DIERENARTS BELLEN ( jezus christus zeg, eerst even naar het vivaforum voordat je de dierenarts belt, want tjee, er is vast wel iemand die zo kan zeggen wat het is)

Overdrijven is ook een vak of niet?

Een kat gaan heus niet zomaar dood. Ze heeft zo te horen nog vocht binnen gekregen vandaag, dat is erg belangrijk omdat uitdroging bij een kat erg slecht is. Misschien kun je haar velletje nog even optillen, weer los laten en kijken of het snel weer 'glad' trekt, om te kijken of ze niet uitdrogingsverschijnselen heeft. Heeft ze een vochtig neusje?

Ik zou ook tot morgen wachten met bellen of het moet in de loop van de avond echt in één keer veel slechter met haar gaan.

Succes!
quote:Lyt schreef op 07 februari 2010 @ 18:31:

[...]

Overdrijven is ook een vak of niet?

Een kat gaan heus niet zomaar dood. Ze heeft zo te horen nog vocht binnen gekregen vandaag, dat is erg belangrijk omdat uitdroging bij een kat erg slecht is. Misschien kun je haar velletje nog even optillen, weer los laten en kijken of het snel weer 'glad' trekt, om te kijken of ze niet uitdrogingsverschijnselen heeft. Heeft ze een vochtig neusje?

Ik zou ook tot morgen wachten met bellen of het moet in de loop van de avond echt in één keer veel slechter met haar gaan.

Succes!een kat laat niet merken of hij zich ziek voelt, pas als hij enorm ziek is, gaat hij zich verstoppen, zie je symptomen. Ook hebben katten geen vochtig neusje, dat is alleen bij honden zo. Verder dient een kat iedere dag te eten en drinken, dit om leververvetting te voorkomen. Jij mag het overdrijven vinden,maar het voordeel is dat ik wel verstand heb van katten en jij duidelijk niet
quote:feeks schreef op 07 februari 2010 @ 18:39:

[...]

,maar het voordeel is dat ik wel verstand heb van katten en jij duidelijk niet

Fijn dat jij dat op afstand kan bepalen zeg! Moet je iets mee doen!

Vochtig of droge neus zegt misschien nog niet alles. Alhoewel droge neus zou kunnen duiden op koorts. Troep uit de neus is natuurlijk niet goed. Misschien kun je daar ook naar kijken (en dan doel ik op TS natuurlijk )
quote:feeks schreef op 07 februari 2010 @ 17:43:

DIERENARTS BELLEN ( jezus christus zeg, eerst even naar het vivaforum voordat je de dierenarts belt, want tjee, er is vast wel iemand die zo kan zeggen wat het is)Jezus Christus zeg, doe even normaal!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oww een kattenfluisteraar in ons midden, zeg dat dan gelijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Lyt schreef op 07 februari 2010 @ 18:51:

[...]

Fijn dat jij dat op afstand kan bepalen zeg! Moet je iets mee doen!

Vochtig of droge neus zegt misschien nog niet alles. Alhoewel droge neus zou kunnen duiden op koorts. Troep uit de neus is natuurlijk niet goed. Misschien kun je daar ook naar kijken (en dan doel ik op TS natuurlijk )Iemand die zegt dat je moet voelen of ze een natte neus hebben en ze bij een droge neus koorts kunnen hebben, heeft inderdaad geen ruk verstand van katten, daar hoef ik niets voor op afstand te bepalen
weet je wat, de mensen hier die zeggen dat je gewoon moet afwachten en even moet voelen of ze een natte neus hebben, weten het allemaal veel beter, luister gewoon naar hun. Vooral niet bellen naar een dierenarts hoor, is helemaal niet nodig.

En noushi, het feit dat ik veel van katten weet, heeft niets te maken met een kattenfluisteraar zijn,maar gewoon met kennis
quote:feeks schreef op 07 februari 2010 @ 19:07:

[...]

Iemand die zegt dat je moet voelen of ze een natte neus hebben en ze bij een droge neus koorts kunnen hebben, heeft inderdaad geen ruk verstand van katten, daar hoef ik niets voor op afstand te bepalen

Arme poezels heb ik zeg! Bel de dierenbescherming!

Met mijn katten heb ik het nog nooit fout gehad wanneer ik wel of niet de dierenarts moet bellen. Katten gedragen zich pas ziek als ze echt ziek zijn? Dan hadden die van mij ook al lang niet meer geleefd volgens jou...
Ik heet nouschi.
Ehm, ik heb er 4 waarvan 2 een natte neus hebben en 2 een droge...
Een kat gaat heus niet zomaar dood? Elk wezen kan 'zomaar' omvallen. Na onderzoek blijkt dan meestal wel dat er wat aan de hand was, maar ja, dan ben je te laat. Dat de kat van TO zich niet jofel voelt, is duidelijk. Dat kan iets onschuldigs zijn, maar net zo goed iets waarbij ze zo snel mogelijk moet ingrijpen. Bij een 50-50-situatie, kies ik in ieder geval altijd voor zekerheid (één telefoontje!). Enne, ik bel ook niet altijd meteen, maar in dit geval zou ik dat dus wel doen. Ik zou er eeuwig verdriet van hebben als zou blijken dat ik eerder had moeten handelen. Succes ermee, TO...
quote:Ligeia schreef op 07 februari 2010 @ 19:22:

Een kat gaat heus niet zomaar dood? Elk wezen kan 'zomaar' omvallen. Na onderzoek blijkt dan meestal wel dat er wat aan de hand was, maar ja, dan ben je te laat. Dat de kat van TO zich niet jofel voelt, is duidelijk. Dat kan iets onschuldigs zijn, maar net zo goed iets waarbij ze zo snel mogelijk moet ingrijpen. Bij een 50-50-situatie, kies ik in ieder geval altijd voor zekerheid (één telefoontje!). Enne, ik bel ook niet altijd meteen, maar in dit geval zou ik dat dus wel doen. Ik zou er eeuwig verdriet van hebben als zou blijken dat ik eerder had moeten handelen. Succes ermee, TO...dat is precies wat ik met mijn post bedoelde, beter 10x te vaak gebeld dan 1x te laat, zoals in mijn geval dus.........
Volgens mij doen er wel wat meer "katten" aan deze discussie mee dan de ene zieke???
Hoe is het met je kat, Luna?...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven