bewust eten?

28-01-2010 19:31 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een aantal dagen op zitten letten als ik in de winkel ben, wat andere mensen zoal in hun karretje hebben. En ben best wel een beetje geschrokken. Enorme hoeveelheden kant en klaar, diepvries, knorr, maggi, chips, frisdrank etc etc. Lees: allemaal smaak en kleurstoffen en andere E-nummers. Dat kan toch niet goed zijn voor je als je dat je leven lang eet? wat ik me dus afvroeg: Hoe bewust gaan jullie om met je voeding en wat daar allemaal in zit?
vruchtenjoghurt=joghurt met stukjes vers fruit die je er zelf ingooit. de rest is meestal gewoon jamjoghurt idd. heeeel lekker trouwens: griekse/turkse joghurt met cruesli en in stukjes gesneden aardbei en/of banaan.
quote:mips schreef op 10 februari 2010 @ 11:05:

@queenie: ik heb een topic geopend over de Rapley methode. Jij hebt het hier al eens genoemd maar wil dit topic verder niet vervuilen.

Kan jij er daar wat meer over vertellen?

thanx!

Gedaan! Ik zag dat je inmiddels al veel tips/reacties had gehad. Heb niet alles gelezen, nog wel wat tips gegeven! En een superleuke link!
...
quote:nazife schreef op 10 februari 2010 @ 11:18:

vruchtenjoghurt=joghurt met stukjes vers fruit die je er zelf ingooit. de rest is meestal gewoon jamjoghurt idd. heeeel lekker trouwens: griekse/turkse joghurt met cruesli en in stukjes gesneden aardbei en/of banaan.

Cruesli eet ik niet omdat daar erg veel suiker in zit. (Niet dat dat per se slecht is, maar ik kan niet zo goed tegen suiker)

Verse aardbeien uit de tuin.... hmmmm.... die zijn lekker (helaas maar een paar weken per jaar)
Overigens heb ik gisteren een gebakje gehad. Gewoon zo'n superongezonde van een niet-biologische bakker, met veel slagroom.

Ik had een vergadering s avonds en wist al dat er gebak zou zijn... wel getwijfeld wat ik nou moest doen. Iets voor mezelf meenemen... zoveel avondeten nemen dat ik helemaal vol zat... gewoon gebakje weigeren (en wat dan te zeggen).

Ik eet eigenlijk suikervrij sinds een paar weken maar gisteravond dus even niet.

Eten jullie gebak?
Ja hoor als ik er op dat moment zin in heb eet ik gewoon gebak! Ik bak ook vaak zelf appeltaart, appelflappen enzo, overigens wel met kant en klaar bladerdeeg want zelf maken is echt teveel werk en kan bovendien niet in mijn keuken. Dat vind ik ook lekkerder dan slagroomgebak maar als dat er is sla ik het echt niet af!

En ik had de vraag al eerder gesteld, maar wat hebben sommigen tegen broodverbeteraar?
Ja hoor, lust wel een gebakje op zijn tijd. Bak zelf veel taarten (appeltaarten, appelflappen en div.soorten cakes en koekjes).

Ik sla gebak zeker niet af. Maar het is zo overduidelijk "slecht" dat ik daar dan lekker van geniet. Voorkeur voor goede limburgse vlaai (geen super(markt) vlaai of diepvries-horeca gebak) en bossche bollen.

Neem bijvoorbeeld geen "light" gebak of koekjes of chips (gatver!!!). Als ik vet wil, dan wil ik het echte werk haha.

Bladerdeeg neem ik ook uit de diepvries, dat is zo'n hels karwei om het zelf te maken.
Ik eet ook zo puur mogelijk. Vlees van de slager, groente van de groenteman en vis van de visboer. Geen geperst of plakvlees uit de supermarkt of vis dat al tegen bederven aanzit. Ik gebruik heus weleens een zakje kruidenmix en ook haal ik een enkele keer wel eens voorverpakte sla of fijngesneden andijvie van de supermarkt, maar over het algemeen niet.

Ik kook ook gewoon 4 à 5 x per week. Klontje roomboter bij de groente, mmm heerlijk. Nu vanwege een paar kilo teveel laat ik de roomboter een beetje achterwege.
Wat doe je de andere 2 à 3 dagen, als je niet kookt? Of kook je grote porties om meerdere dagen van te eten?
je hoeft ook niet altijd bewust te zijn toch? bij mij gaat er ook wel eens gebak in, of fastcrap...eh, food dus. als ik maar gewoon overwegend goed eet. heel lekker trouwens: fairtrade kruiden/peper/zout mixen. ik koop ze bij de "derde wereld" winkel.
quote:Moonlight82 schreef op 11 februari 2010 @ 15:43:

Wat doe je de andere 2 à 3 dagen, als je niet kookt? Of kook je grote porties om meerdere dagen van te eten?Dan eet ik brood met lekker beleg, of soep en een enkele keer dan haal ik wat. Ik eet ook weleens patat of een pizza, maar over het algemeen niet. Ik eet ook weleens een biefstukje met brood, of ik grill een kip.
Ah ja Nazife! Daar loop ik ook altijd mee te dwepen op dit forum

Ik heb de African Pepermix staan. Die gaat bijna door alles wat ik kook Eergisteren nog: prei en peultjes gebakken en gaar laten worden, een eetlepel kookroom erbij en die pepermix. En lekker dat het was!

En vandaag ook een gebakje gehad. Heb daar (ivm afvallen) 2 boterhammen voor laten staan.

Alhoewel ik vroeger vaak naar de Aldi en Lidl ging merk ik dat ik daar nu niks meer mee heb.

Eet wel optimel kwark en yoghurt, ook ivm afvallen. Maar als ik daar wat van gehad heb dan heb ik altijd spijt achteraf.

Simpele naturel yoghurt vind ik eigenlijk helemaal niet lekker.

De aardbeienkwark van de Weerribben Zuivel is trouwens wel erg lekker! Maar daarvoor moet ik trouwens wel ver naar Marqt fietsen. Wat wel weer goed is voor de beweging maar niet altijd lukt ivm tijd.

Heb nu een biologische runderriblap in de vriezer liggen, daar wil ik zondag soep van maken. Zat net in de trein op m'n iPhone te zoeken naar recepten via de AH applicatie, maar ik kon alleen maar soeprecepten vinden met bouillonblokjes
Zonde van die riblap. Ik zou hem lekker sudderen. Mmm draadjesvlees, met hutspot. Of maak er hachee van, lekker met een kruimige gekookte aardappel.

Soep zou ik maken van een schenkel met poulet.
@agent, bestaat die applicatie ook voor windows mobile toevallig?
heb even de AH site gechecked, nee dus :(
Deze even up.

Ben op vakantie geweest. Heerlijk gegeten daar, ik hoefde ook niet zelf te koken

Maar nu thuis wordt het weer tijd voor mijn eigen bewuste keuzes. Ik moet nog even inkomen, merk ik.
Ik ben de laatste tijd gaan opletten hoeveel E nummers en welke stoffen er precies in een product zitten.

Naïef als ik was, dacht ik dat E-nummers door en door geteste toevoegingsstoffen waren waar je geen nadelige effecten van ondervond.

Nu blijkt dat niet zo te zijn. Volgens deze site zijn er veel E nummers die wel degelijk schadelijk zouden zijn maar volgens deze site dus helemaal niet.

Wie of wat moet ik geloven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven