Lijf & Lijn alle pijlers

Zondigen bij afvallen

06-10-2010 08:31 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die afvallen via bepaalde dagmenu's, bijv. Sonja Bakker en Jij.Valtaf. Volgen jullie deze echt precies? Zo heb ik 's ochtends echt behoefte aan koffie. Zondig ik dan meteen? Ik wil ook weleens doordeweeks (een dag of twee) een wijntje drinken met vriendinnen, maar dan tikken de calorieen er ook weer snel bij. Ook wil ik nog weleens gaan eten met vriendinnen. Of nog erger, uiteten. Ik kan van hen toch niet verwachten dat ze zich heel erg bij het eten passen.Hoe vinden jullie die balans erin?

Waarin zondigen jullie? Voelen jullie je daar shuldig over, of compenseren jullie dit zondigen?
zondigen bestaat niet.

onverstandig doen wel. Vooral SB-menu's volgen is onverstandig.

Je moet niet aan iets beginnen dat niet vol te houden is.

Minderen is handiger.

minder of geen suiker / melk in je koffie

of minder koffie als minder suiker / melk niet lukt

minder chips / koekjes

neem er 1, een klein schaaltje of koop ze helemeel niet

Schuldigvoelen is funest

lijnen is funest

leefstijl aanpassen is goed

meer bewegen is goed
Als je een dieet volgt (wat ik al niet verstandig vind, maar dat terzijde), is het juist goed om 1 dag te 'zondigen'. Dat is natuurlijk echt een negatiever term eigenlijk...

Als je 1 vaste dag in de week wel mag eten wat je wilt, dus een koekje bij de koffie (niet 10 natuurlijk) en lekker een extra kopje koffie, dan weet je de rest van de week dat je alleen maar op die ene dag hoeft te wachten en houd je het veel beter vol.

Ook blijft je lichaam dan alert, gaat weer wat harder werken. Na verloop van tijd leert je lichaam namelijk de nieuwe hoeveelheden zo te gebruiken dat je niet meer afvalt. Dus 1x per week ff de boel weer aan het werk zetten is juist slim.
quote:Maja82 schreef op 06 oktober 2010 @ 08:35:

zondigen bestaat niet.

Minderen is handiger.

minder chips / koekjes

neem er 1, een klein schaaltje of koop ze helemeel niet

Schuldigvoelen is funest

lijnen is funest

leefstijl aanpassen is goed

meer bewegen is goed
Nouja, Maja said it all! Maja, waar schrijf jij?
Ik zou het dieet op jouw persoonlijke behoeftes aanpassen. Want als je eenmaal op streefgewicht bent, ga je dan wel weer koffie drinken? Waarschijnlijk wel, en dan schieten de kilo's er weer aan. (niet door de koffie overgens, maar ik neem koffie als voorbeeld)

Probeer koffie zonder suiker te drinken en ontneem jezelf niet vanalles, dan is het veel moeilijker om vol te houden.

Het gevaar van dieeten is dat mensen uiteindelijk weer in hun oude leefpatroon terecht komen. Als je dat veranderd met behulp van je dieet dan is de kans op jojo effect veel kleiner. Maar ga niet blind af van een dieet, het duurt dan misschien wel wat langer maar dan heb je meestal wel een blijvend effect.

Mosterd...
Mag je bij Sonja Bakker geen koffie? Ik dacht overigens dat allang bewezen was dat SB volledige quatsch (lees: ongezond) was..
Maya, ik volg geen SB hoor, het was alleen een voorbeeld:) ik volg zelf de dagmenu's van Valtaf. Dan eet je elke dag 1350/1400 calorieen. Met mijn koffie/wijn is dat dus al standaard 1500;)
quote:Kokmeeuw schreef op 06 oktober 2010 @ 08:40:

Maya, ik volg geen SB hoor, het was alleen een voorbeeld:) ik volg zelf de dagmenu's van Valtaf. Dan eet je elke dag 1350/1400 calorieen. Met mijn koffie/wijn is dat dus al standaard 1500;)

Je lichaam heeft meer nodig.

Ik snap mensen niet die ineens minder Kcals gaan eten. Je snapt toch wel dat je dat dan dus je hele leven vol moet houden?

Bedenk eens even eerlijk wat je 'teveel' at en zorg dat je verstandiger gaat eten.

Op zaterdag ga je helemaal los en de rest van de week doe je weer normaal. Geen gedoe met punten tellen, kcals optellen, dure boodschappen, vreemde menuutjes.....
quote:Kokmeeuw schreef op 06 oktober 2010 @ 08:40:

Die ken ik niet maar als het heel anders is dan wat je normaal eet is het onverstandig.

Als je er naast ook maar iets beweegt (op de fiets naar het werk) is 1350 à 1400 veel te weinig.

Hoeveel kcal kreeg je ongeveer hier voor per dag binnen?

10% minderen ten opzichte van eerder schijnt goed te zijn (bron: meds)

Ik zou zeggen lees de topics eten met je verstand eens op deze pijler.
Pfoe, 1350 calorieën per dag. Lijkt me erg weinig? Hoeveel weeg je TO, en hoeveel wil je kwijt?
En hoeveel sport je?

Voor mij is bewezen dat lijnen niet hoeft, want ik weiger zelfs na mn bevalling een of ander crisis dieet te volgen.

Ik eet normale hoeveelheden, snoep 1 keer per dag en spin 3 uur in de week en ik heb na 7 maanden nog 2 kilo 'extra'.

Ik snap dat het niet voor iedereen zo gaat, maar het heeft me wel nog meer anti-dieten gemaakt!
Ik had gelezen dat je minimaal 1200 calorieen binnen moet krijgen voor alle voedigsstoffen, dus ik dacht dat 1500 calorieen een verantwoorde manier was in af te vallen. Je eet dan hetzelfde alleen dan wat minder. Dus 2 boterhammen ipv 3 bijv.

Ik weeg 83 kg en zou graag 70 kg wegen.
En ik sport vier uur per week trouwens. En als ik sport, eet ik uiteraard een boterham (of meerdere) en banaan extra.
Waarom ga je niet naar een diëtiste, in plaats van overal wat vage dingen te lezen en aannames te doen? 13 kilo is behoorlijk veel. En dat zou je er zeker voor de kerst af willen hebben? Ik adviseer je een consult met een diëtiste.
Ik heb al een consult me een diëtiste gehad! Zij vond het boek goed als uitgangspunt en ik heb ivm financiën afgesproken om een keer per maand te gaan. Als ik ipv de dagmenu's, maar meer zou kijken naar gezonde producten. Het hoeft sr niet voor de kerst af hoor, binnen een half jaar is denk ik wat realistischer.
Ok, dan wens ik je veel succes!
Het probleem als je te weinig binnenkrijgt, is dat je lichaam denkt dat er hongersnood is en op de spaarstand gaat. Vanaf dat moment gaat je metabolisme heel efficiënt werken en wordt alles wat binnenkomt keurig netjes opgeslagen. Dat blijft zo als je na het dieet weer normaal gaat eten. Dit is de oorzaak van het jojo-effect, waardoor je na een dieet vaak zwaarder bent dan ervoor.

Op termijn is Maja's manier de enige die werkt.
Ga in therapie!
quote:Kokmeeuw schreef op 06 oktober 2010 @ 08:48:

Ik weeg 83 kg en zou graag 70 kg wegen.Hoelang heb je erover gedaan om die 13 kilo aan te komen? Hoe zijn ze eraan gekomen? En hoelang wil je erover doen om ze eraf te krijgen?
Ga in therapie!
en hoe lang ben je?

Als je 4x per week intensief sport zou ik eerder op de minimaal 1600kcal gaan zitten en op sportdagen minimaal op 1800kcal.

Maar eigenlijk moeten de kcal niet leidend zijn.

bewaar dat ene wijntje voor het weekend en hou het dan ook op maar 1 of 2 glaasjes. Alcohol is heel erg slecht. Ik ben er in de loop der tijd (student) 10kg door aangekomen en homaar dat ze er af willen.

Sporten is ook wel geinig maar hoe is de vraag.

Je hebt mensen die 'sporten' lees met de auto naar de sportschool en dan een uur giechelen bij een groepsles, een flesjesportdrank naar binnen gieten, kopje cappuchino na aan de bar en dan weer naar huis gaan. Ja dan kan je 10 keer per week gaan sporten maar afvallen

Hoe ben jij bezig?
Als je te zwaar bent heb je kennelijk verkeerd gegeten, verkeerde eetgewoontes. Menu's kunnen helpen om je eetgewoontes aan te passen. Ik snap dus nooit zo goed waarom er gelijk moord en brand geschreeuwd wordt als iemand verkondigt dat ze weekmenu's volgt. En 1500 calorieën, dat is toch niet bepaald een crashdieet te noemen.

En qua 'zondigen': probeer liever te kijken hoe die dingen in je menu passen. Koffie zonder suiker en melk mag je 'onbeperkt' drinken. Een paar keer in de week een wijntje is ook heus geen probleem. Uit eten kan ook prima, maar neem dan magere gerechten (daar moet je je even in verdiepen dus). Maar dat allemaal dus niet iedere dag. Je wilt afvallen, dat betekent dat je daar het een en ander voor moet aanpassen.

Klakkeloos een menu volgen zonder dat je enig idee hebt van wat en hoe, dat zal inderdaad op de lange termijn niet werken. Maar als je je verdiept in hoe het in elkaar zit, dan kan het juist helpen om je eetgewoontes blijvend aan te passen en dus blijvend af te vallen.
-
Inderdaad, 1500 cal is geen hongerdieet. Ik eet dat nu ook en heb totaal geen hongergevoel (nouja, soms voor het avondeten, maar dat is alleen maar goed).
1500kcal is inderdaad best normaal ook toch? Er zijn dagen dat ik daar niet eens aan kom. Maar ik weeg 55kilo en ben 167. Zittend werk en sport 3x in de week. Dus heb opzich ook niet ontzettend veel nodig, behalve als ik sport dan..
quote:anemoon schreef op 06 oktober 2010 @ 09:14:

Een paar keer in de week een wijntje is ook heus geen probleem.

Een glaasje droge wijn zit al gauw op de 80 kcal zoete witte wijn kan over de 200kcal per glas zitten.

en verder:

Alcohol kan giftig zijn en het lichaam wil het daarom zo snel mogelijk kwijt en verbrandt het. Daardoor wordt de verbranding van andere energiebronnen, met name vet, onderdrukt.

bron: Voedingscentrum.nl

Niet goed dus!
quote:Maja82 schreef op 06 oktober 2010 @ 08:35:

zondigen bestaat niet.

Minderen is handiger.

minder koffie heeft geen zin, daar zitten nauwelijks calorieen in.

idd. wel in de suiker en de melk...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven