Kerstdessert

13-12-2013 18:46 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nogal onverwachts kregen wij te horen dat we voor het dessert moeten zorgen 1e kerstdag. Is prima, want vind dat het werk wel verdeeld mag worden, maar kan dus helemaal niks bedenken.

Wat ik wil is een makkelijk, lekker dessert dat er ook nog feestelijk uitziet. Wie weet iets?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Iets simpeler:



Chocolademousse.



of walnoten en kaneelijs met slagroom en warme gebakken appeltjes.



Stoofpeertje met een bolletje vanille-ijs en een dot slagroom met een kletskop erin.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Alle reacties Link kopieren
Deze lijkt me ook goed te doen. Limoncello semifreddo.



If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Alle reacties Link kopieren
Vandaag toevallig voor een groep gemaakt, goddelijk lekker en niet zo zwaar: een hele stoofpeer in rode wijnsaus met een beetje crème fraiche. Klinkt misschien niet zo spectaculair maar was echt zalig, en dat vonden alle eters ook. Als basis dit recept gebruikt:



http://www.okokorecepten. ... oliver-stoofperen-amarone



Qua wijn gewoon een aardige Merlot gebruikt, Jamie moet niet lullen met z'n kapitale Barolo of Amarone om peren in te stoven. Ipv vanillestokjes vanille-essence en ipv verse tijm gedroogde. Verder anderhalf keer zoveel peren gestoofd in die ene fles wijn en minder boter in de saus gedaan.



Peren uiteindelijk per 1 op een bordje gezet op een spiegeltje saus en daar een paar dotjes crème fraiche in gelegd, dus niet zoals de foto suggereert op een centimeters dikke laag crème serveren, brr.
Alle reacties Link kopieren
Tiramisukwarktaart (met pakje van kwarktaart dr oetker, lange vingers, mascarpone, cacao en koffiesiroop of koffielikeur. Recept staat op verpakking dr oetker). Makkelijk en lekker!
Alle reacties Link kopieren
Panna cotta met coulis van frambozen

of

Runny chocoladecakejes met slagroomijs en frambozen
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Die chocoladecakejes zijn fantastisch ja. Maar wel nog een aanslag op je uithoudingsvermogen na weet ik hoeveel gangen
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 13 december 2013 @ 21:31:

Het 'probleem' is dat ik zelf niet zo van dessert hou, ik heb altijd het liefst koffie met een bonbon. Ik vind wel dat ik het een keer in het klein moet maken om te testen. Of anders wordt het gewoon patisserie K.

Eigen initiatief is altijd leuk noa maar wanneer je niet gewend bent, zou ik zeker geen risico nemen, iets halen en die dag eerlijk aangeven hoe de situatie is. Want als het toevallig niet lukt en je staat met lege handen ben je veel verder van huis. Of anders probeer je het recept een paar dagen eerder ......

Ben je er nu uit, of kan je nog wat ideeën gebruiken ?
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding ... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben, en mijn houding hangt af van wie jij bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 14 december 2013 @ 21:18:

Die chocoladecakejes zijn fantastisch ja. Maar wel nog een aanslag op je uithoudingsvermogen na weet ik hoeveel gangen en misschien niet het meest handige om te laten maken door iemand die niet van desserts houdt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
wij gaan hier een gemarmerde cheesecake maken en een bananencake. maar we zijn dan ook met ongeveer 13 personen.

als je niet van bakken of desserts houd kun je dan misschien niet beter wat chocolaatjes of kleine dessertjes halen bij de makro of de albert heijn? dit doet mn schoonmoeder ook altijd, die houdt ook niet van in de keuken staan...
Alle reacties Link kopieren
Broodpudding van witte chocolade met bosvruchten.

Ik heb deze een keer gemaakt en het viel zo goed in de smaak dat ik het met kerst weer wil serveren.

Broodpudding klinkt misschien niet feestelijk, maar mmmm..om je vingers bij af te likken. Ook erg belangrijk, het was erg makkelijk te maken.



http://www.24kitchen.nl/recepten/witte- ... oodpudding
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet erg om in de keuken te staan af en toe, maar ik heb niet zoveel met desserts. Ik heb weleens een taart gemaakt, had t recept van 24Kitchen en vond dat best leuk om te doen, maar ik hoef hem dan niet zelf op te eten.



Als ik nou een lekker taartje bij de patisserie haal, hoe lang vantevoren kan ik dat dan doen?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 16 december 2013 @ 08:15:

Ik vind het niet erg om in de keuken te staan af en toe, maar ik heb niet zoveel met desserts. Ik heb weleens een taart gemaakt, had t recept van 24Kitchen en vond dat best leuk om te doen, maar ik hoef hem dan niet zelf op te eten.



Als ik nou een lekker taartje bij de patisserie haal, hoe lang vantevoren kan ik dat dan doen?



Ik denk max twee dagen van tevoren. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf welk taartje het is.

Maar tuurlijk...kopen kan ook altijd. Je kan bij de supermarkt ook heerlijke taarten/desserts vinden in de diepvries.

Ik liep pas in de Lidl en ik keek mijn ogen uit.
Alle reacties Link kopieren
Dadeltaart. Feestelijk. Niet alledaags. En niet geheel onbelangrijk: het is zo gemaakt.



Succes gegarandeerd!



http://lekkerhapje.nl/2012/03/29/dadeltaart/
Ik wil het recept van de limoncello triffel wel.



Komen zalige dingen voorbij zeg. Ik heb de pavlova met bosvruchten eens gemaakt. Iedereen vond het heerlijk en voordeel is dat je door de vruchten niet kan zien dat het te donker/klef en wat dan ook ziet.
Alle reacties Link kopieren
Limoncello trifle van Jamie Oliver:



3 sinaasappels

3/4 dl limoncello

100 g lange vingers

250 g mascarpone

2 volle el bloemsuiker

1 dl halfvolle melk

1 citroen

1 koffielepel vanille extract

1 bakje frambozen

100 g pure chocolade





Pers de sinaasappels en giet het sap in een schaal waarin je de trifle wil opdienen. Voeg er de limoncello aan toe en proef om te zien of alles wat in balans is. Leg een laag vingers op de bodem van de schaal. Doe de mascarpone, de melk, de bloemsuiker in een aparte kom. Rasp er de schil van een hele citroen over. Pers de citroen uit en van de helft van het sap op en giet bij de mascarpone. Doe er het vanille-extract bij en roer tot alles mooi is vermengd. Doe dit mengsel op de lange vingers en strijk mooi uit. Snij de aardbeien in stukjes (of gebruik hele frambozen) en leg dit op de mascarpone. Rasp er de chocolade over en zet weg in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 16 december 2013 @ 08:15:

Als ik nou een lekker taartje bij de patisserie haal, hoe lang vantevoren kan ik dat dan doen?

Dat moet je aan de patissier vragen noa. Als je toch voor surprise wilt zorgen (om te compenseren dat je iets van de patisserie hebt gehaald) zou ik een passende wijn schenken ipv de ouderwetse koffie die daar vaak niet eens bij past.

Weet je al wat je gaat doen / halen ? Zo ja, laat maar weten, dan geef ik je wat tips voor een passende wijn.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding ... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben, en mijn houding hangt af van wie jij bent.
Vlaflip, vanille en chocolade vla kopen, siroop kopen en leuk bijelkaar doen. Voor de luxe omdat het kerst is wat diepvriesfruit als topping met een toefje slagroom.
Alle reacties Link kopieren
Eton Mess

IK kreeg in september de vraag of ik alsjeblieft dat weer wilde maken!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
De keurige variant:





En hoe wij hem het liefste hebben:

Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag tiramisu gemaakt van rood fruit, variant op de aardbeien tiramisu, om te proberen of het wat is als kerstdessert. We vonden het allebei niet echt fantastisch. Was wel te eten, maar ik hou niet van zo'n romige zoete substantie. Dat wordt het dus niet. Zit nu wel met een schaal van dat spul. Zonde om weg te gooien, maar wil het zelf niet opeten.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de evt. wijnsuggestie, maar dat is aan het gezelschap niet besteed.
Cum non tum age
Ik maak deze



Je kunt ermee variëren, het soort ijs dat je kiest of zelf maakt, de koekjes. Je kunt de zandkoekjes zelf maken, of een ander soort nemen (chocolade, oreo's etc.). Op tafel komt een schenkkannetje met extra caramelsaus (dulche de leche). Je kunt ook van die amuse-achtige 1-persoons kannetjes nemen zodat ieder zijn eigen kannetje heeft. En ik maak er nog frambozencoulis bij om erover te schenken. Iedereen kan dus naar hartenlust en eigen smaak zelf nog iets er overheen gieten. En het is echt yummie, zacht ijs, crunch van de koekjes, eigen gemaakte caramel en frisse zurige vruchten. Je kunt ook voor ander fruit kiezen (aardbei, braam).
En ik gebruik een springvorm, zodat je een mooie ronde ijstaart krijgt. Geen vierkante ovenschaal.
Alle reacties Link kopieren
Ja, die is ook heerlijk, Juniper. Heb ik twee jaar geleden gemaakt. De vorm werd uitgelikt.



Wel mierzoet, dus misschien niet geschikt voor TO.
Alle reacties Link kopieren
Oh die wil ik ook maken Juniper.



Maareh, stomme vraag, hoe kom ik aan die caramelsaus? Kan je zoiets kant en klaar kopen? Kan me niet herinneren zoiets ooit gezien te hebben, en zo ja, waar staat dat dan in de supermarkt?



Of hoe maak jij het zelf?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven