Kerstdessert

13-12-2013 18:46 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nogal onverwachts kregen wij te horen dat we voor het dessert moeten zorgen 1e kerstdag. Is prima, want vind dat het werk wel verdeeld mag worden, maar kan dus helemaal niks bedenken.

Wat ik wil is een makkelijk, lekker dessert dat er ook nog feestelijk uitziet. Wie weet iets?
Cum non tum age
Ik maak een soort grand dessert met brownie met kersen (zelfgemaakt), witte chocomousse (kant-en-klaar), chocoladeijs en slagroom. Ter garnering chocoladesterretjes en frambozensaus (= frambozen in de blender).
@noa: misschien is een meer fruitig dessert iets voor je? Bijvoorbeeld gevulde appel uit de oven, of een warm peertje met een bolletje ijs?
Alle reacties Link kopieren
(vanille) ijs met gekarameliseere (hazel)noten is ook altijd lekker trouwens! Makkelijk te maken en erg lekker.
If we don't get lost, we'll never find a new route
Alle reacties Link kopieren
@Tulpje: die caramelsaus is eigenlijk dulce de leche. Blikje gecondenseerde melk kopen van Friesche vlag en het hele blikje 2-2,5 in een pannetje kokend water zetten. Dan blikje openmaken en je hebt een lekkere caramelsaus.
Succes gegarandeerd en heel gemakkelijk te maken:



Wentelteefje van suikerbrood met een bolletje vanilleijs. Beetje poedersuiker over het wentelteefje en smullen maar.
Alle reacties Link kopieren
We hebben aan het hoofdgerecht altijd meer dan genoeg.

Dat het nagerecht is een koffie met bonbon.

Al die zoetigheid kan me gestolen worden .
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan, nou mijn puberdochters eigenlijk, wafels bakken en dan serveren met warme kersen, lekker ijs ( vanille of kaneel zijn we nog niet uit) en slagroom.
Alle reacties Link kopieren
Juniper, dank voor de tip ik ga voor dat toetje! wat ziet dat er heerlijk uit!



er staat bij dat het 4-5 uur in de vriezer moet, zou het erg zijn als ik 'm een dag van te voren maak? Of anders, 's ochtends vroeg?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Gruffalo, ik ga 'm ook maken. Kan vast geen kwaad toch als ie langer in de vriezer zit? Ik ga 'm ook 's ochtends maken denk ik. Welk fruit ga jij gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Hej tulpje, ik ben van plan de frambozen te gebruiken, mits ik ze kan krijgen. Ik vind de kleur en vorm erg mooi er bij staan en de smaak is denk ik perfect erbij.

Wat ga jij gebruiken?
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:wendy7474 schreef op 13 december 2013 @ 21:45:

[...]





Oh, het is geen traditionele cheesecake, maar een mengeling van browniebeslag en cheesecake in plaatvorm. Wel goddelijk, het bakblik wordt altijd uitgeschraapt als ik dit meeneem naar een etentje.



http://www.kayotic.nl/blog/raspberry-ch ... e-brownies



Zo ziet het er ongeveer uit, al heb ik altijd wat meer cheesecakebeslag in verhouding:



[img]http://4.bp.blogspot.com/-J0XQeMIEVsI/U ... G_0745.JPG[/img]



Die ziet er heel goed uit! Ik ben met kerst ook verantwoordelijk voor het dessert, en ik ga morgen deze uittesten. Ik denk dat dit het dessert zeker gaat worden als 'ie morgen bevalt!



Denk je trouwens dat het recept genoeg is voor 10 personen?
Alle reacties Link kopieren
Ik maak sticky toffee pudding
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sticky vig and whisky pudding maken met butterscotchsauce & custard.



Vorige week in een pub gegeten, recept opgezocht op internet. Mocht het niet lukken dan heb ik de ingredienten voor Eton's mess in huis!
Ik ga proberen om een witte chocolademousse te maken, geserveerd met bramen.
Alle reacties Link kopieren
Chocolade-ijs met warme kersen en natuurlijk slagroom. Heb ik gisteren gedaan omdat ik een mini kerstdiner voor alleen man en een goede vriendin van ons heb gemaakt, o ja, voor mezelf ook. Gewoon een pot kersen op sap, het nat binden met een heel klein beetje maizena, warm maken tot het weer glazig wordt, kersen erbij en heel even doorwarmen. Chocoladeijs van het bekendste merk. Super makkelijk maar errug lekker.
verba volant, scripta manent.
quote:Summerdance schreef op woensdag 18 december 2013 19:05 Eton Mess

IK kreeg in september de vraag of ik alsjeblieft dat weer wilde maken! Ja dat is altijd een succesnummer! Ik maak het meestal als ik naar een BBQ ga en iets mee wil nemen. Vindt bijna iedereen lekker en is super simpel (helemaal als je de merengue niet zelf maakt) ik heb het ook weleens met bevroren fruit gemaakt, dan wordt de slagroom semi-ijs. Ook lekker voor de afwisseling.
Alle reacties Link kopieren
Ben daarnet wezen shoppen maar er was bijna niets meer te krijgen en wat nog wél over was was flink in prijs gestegen.



Dus geen tiramisu dit jaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tobleronemousse, ook erg lekker en simpel te maken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
http://www.i-love-tiramisu.be/fl/dame-b ... iramisu-78



Tiramisu in alle soorten en maten.
Alle reacties Link kopieren
quote:prada schreef op 23 december 2013 @ 18:51:

http://www.i-love-tiramisu.be/fl/dame-b ... iramisu-78



Tiramisu in alle soorten en maten.

Zelf maken? Je meent het!!



Ik was de tiramisu van Albert Heijn van plan geweest maar het vakje was leeg. Maarr ik had wel al eerder een voorraad Lidl ijstaart ingeslagen, dus die komt goed van pas.



Ook Lidl was bijna leeg (echt helemaal lege vrieskisten) en had z'n prijzen van meerdere artikelen omhooggegooid.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gruffalo ik doe de frambozen en heb ook diepvriesaardbeien gekocht. Even kijken of ik die ook erdoor doe.

Maar stop je die dan bevroren in het ijs of ontdooit? Want in de omschrijving staat dat je het zo'n 5 uur in de vriezer moet zetten zodat de frambozen ook een beetje bevroren zijn en dus onderdeel van het ijs worden zeg maar. Maar als je ze er bevroren in duwt zijn ze toch sowieso bevroren, of je het nu 2 of 5 uur in de vriezer stopt.



Maar als je het dan opeet, dan eet je dus bevroren frambozen? Of ontdooien die snel? Of is dat lekker bevroren frambozen? Ik zou denken dat je die normaal gesproken toch ontdooid serveert bij ijs ofzo. Aan de andere kant, als je frambozenijs koopt zitten er ook bevroren stukjes framboos in natuurlijk. Nou ja ik snap er weer weinig van haha
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het minder lekker, bevroren fruit. Je ziet het weleens als garnie in ijs. Het eet niet prettig; het is zurig en hard. Ik zou er eerst een sausje van maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Een sausje, hmm. Volgens het recept moet je ze er toch in z'n geheel instoppen.

Wie had dit recept ook al weer gepost? Hoe deed jij dat? Als je er een sausje van maakt heb je dus zowel fruitsaus als caramelsaus erin..
Alle reacties Link kopieren
Hoe doe jij dat gruffalo?
Alle reacties Link kopieren
ik heb verse frambozen gehaald, en ga het dessert toch maar morgenochtend maken. dan zijn ze hopelijk niet knoeterhard zoals de bevroren frambozen (en aardbeien). Ik ben van plan het dessert er 10 minuten van te voren uit te halen, om het weer een beetje op temperatuur te laten komen. volgens mij moet het dan goed gaan?



2 sausjes door elkaar in 1 dessert lijkt me eerlijk gezegd niets, dat wordt volgens mij een drapje door elkaar. ik ga eerst 'ns dit proberen. ben al erg benieuwd of dat caramel-maken goed zal gaan, heb voor de zekerheid 3 blikjes gekocht :-) ik ben van plan eerst 2 blikjes te gaan koken, om extra caramel er over te kunnen schenken na het serveren.

ben benieuwd naar jullie resultaten morgen!
The past may be in tatters
But today is all that matters

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven