Blaming the victim.

26-03-2013 19:57 519 berichten
N.a.v een aantal topics hier en de reakties die daarop komen plaats ik dit topic: wat ik mij afvraag: hoe kan het dat mensen verkrachting bagatalliseren?

Ik vond een column van Asha ten Broeke − 29/01/13, in Trouw.

"Psychologen noemen dit Blaming the victim: we geven het slachtoffer de schuld van wat er is gebeurd. Aan de basis van dit opmerkelijke gedrag ligt een algemeen menselijke en grotendeels onbewuste behoefte aan een rechtvaardige wereld. Mensen hebben het nodig dat goed volk (zoals zijzelf) goede dingen overkomen, en dat slechte dingen alleen gebeuren met slechte mensen. Het is beangstigend om te denken dat de wereld ook anders, willekeuriger, in elkaar zou kunnen zitten.

Wanneer een goed persoon toch iets slechts overkomt, kun je twee dingen doen om het geestelijk ongemak dat dit oplevert te verminderen. Je kunt het slechte wat minder slecht maken, bijvoorbeeld door verkrachting te bagatelliseren. Of je kunt het 'goede' slachtoffer wat minder goed maken, bijvoorbeeld door te betogen dat ze het er per kort rokje of te weinig assertiviteit zelf naar gemaakt heeft.

Natuurlijk heeft niet iedereen die neiging altijd even sterk. Maar afgaand op wat ik de afgelopen week heb meegemaakt, is de groep die het nodig heeft om ten koste van een verkrachte vrouw hun eigen wereldbeeld te herstellen een stuk groter dan ik eerder had gedacht. De reacties van deze fuifnummers zijn het bewijs van mijn gelijk: vrouwen krijgen in onze 'moderne' cultuur inderdaad de schuld van hun eigen verkrachting. Nu weet ik zeker dat we hierover moeten praten."

Wat is jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
quote:paloma schreef op 26 maart 2013 @ 20:34:

[...]

Ik zie dat je je reactie hebt aangepast.

Laten we toch het gebod "oude koeien uit de sloot halen" eren en help mij even herinneren over welk topic dit ging en waarin ik jou gestoord zou hebben genoemd.

Dat topic is verwijderd, het was het befaamde 'dochtertopic', over dat meisje van 12 dat haar leraar had geslagen.

Maar het kwam erop neer dat de opmerking (die overigens niet kon) probeerde uit te vergroten aan de hand van jouw eigen ervaring met die man die iets naars tegen je had gezegd. Je bleef maar benadrukken hoe enorm aangrijpend het allemaal wel niet kon zijn, tot het ongeveer volslagen duidelijk was dat je je eigen verhaal erop aan het projecteren was.

Recent nog was er dat topic van dat meisje dat aan groepsseks wilde doen, met haar vriend en zijn vriend. Hoewel het behoorlijk voor de hand lag dat ze dat zelf ook wilde, was jij - uiteraard- de enige die nog even moest vragen of ze dat misschien niet toch niet een ietsiepietsie beetje voor haar vriend deed.

Die mannen immers hè. Jouw check, hier en daarvoor, is ongeveer standaard of iemand zich wel ongelukkig genoeg voelt.
Helaas doet zelfs de politie daar soms aan mee. Hier hangen bordjes aan lantaarnpalen waarop staat `use it, lose it` met een plaatje van een mobiele telefoon waarmee iemand aan het bellen is. Dus als je in de openbare ruimte van je mobiele telefoon gebruik maakt dan is het je eigen schuld als die geroofd wordt... moet niet gekker worden...
quote:Syndicate schreef op 26 maart 2013 @ 20:42:

[...]

Dat topic is verwijderd, het was het befaamde 'dochtertopic', over dat meisje van 12 dat haar leraar had geslagen.

Maar het kwam erop neer dat de opmerking (die overigens niet kon) probeerde uit te vergroten aan de hand van jouw eigen ervaring met die man die iets naars tegen je had gezegd. Je bleef maar benadrukken hoe enorm aangrijpend het allemaal wel niet kon zijn, tot het ongeveer volslagen duidelijk was dat je je eigen verhaal erop aan het projecteren was.

Recent nog was er dat topic van dat meisje dat aan groepsseks wilde doen, met haar vriend en zijn vriend. Hoewel het behoorlijk voor de hand lag dat ze dat zelf ook wilde, was jij - uiteraard- de enige die nog even moest vragen of ze dat misschien niet toch niet een ietsiepietsie beetje voor haar vriend deed.

Die mannen immers hè. Jouw check, hier en daarvoor, is ongeveer standaard of iemand zich wel ongelukkig genoeg voelt.

Zo'n rare vraag is dat niet hoor, er zijn heel wat meisjes en vrouwen die veel te weinig naar hun eigen behoeften luisteren en over hun grenzen gaan om een man te behagen.

Beetje overtrokken om dan gelijk te zeggen dat Paloma iedereen zou willen slachtofferen.
dubbel
quote:Syndicate schreef op 26 maart 2013 @ 20:42:

[...]Dat topic is verwijderd, het was het befaamde 'dochtertopic', over dat meisje van 12 dat haar leraar had geslagen.

Die mannen immers hè. Jouw check, hier en daarvoor, is ongeveer standaard of iemand zich wel ongelukkig genoeg voelt.Ik ga nadenken over wat je hier schrijft (niet zozeer over mijn eigen reactie in deze topics maar wel op hoe dat op jou is overgekomen). Als ik jou gestoord heb genoemd (wat ik mij echt niet kan herinneren maar ook zeker niet ontken), dan is dat gekomen vanuit mijn incompetentie (wat geen excuus is en waarvoor ik mij ook niet excuseer).
quote:Mazou schreef op 26 maart 2013 @ 20:47:

[...]Zo'n rare vraag is dat niet hoor, er zijn heel wat meisjes en vrouwen die veel te weinig naar hun eigen behoeften luisteren en over hun grenzen gaan om een man te behagen.

Beetje overtrokken om dan gelijk te zeggen dat Paloma iedereen zou willen slachtofferen.Ik vond het ook geen rare vraag maar nu dat we het er toch over hebben, vind ik het wel interessant om te vernemen hoe zoiets bij iemand anders kan overkomen. Ik vind van mezelf dat ik niemand zou willen slachtofferen maar ik ga wel nadenken over de vraagstelling.
O.k., ik heb niet alles gelezen maar vind het een interessant onderwerp.

Ik zie dit soort dingen nooit zo zwart/wit.

Ik denk dat het goed is dat we iemand die zegt dat zij is verkracht, altijd serieus nemen. Altijd dus! Niks doet af aan het feit dat zij zich verkracht voelt en ze heeft dus hulp nodig.

maar....

Ook moeten we kunnen praten over hoe we onszelf kunnen sterk maken, hoe kunnen we voorkomen dat er situaties ontstaan waardoor we zo enorm kwetsbaar zijn dat er misbruik gemaakt kan worden. Dus leer ik mijn dochters om nooit zo dronken te worden dat ze later niet meer weten hoe ze bij iemand in bed zijn gekomen. En leer ik mijn zonen om naast respect (logisch) voor vrouwen, ook te begrijpen dat er een gevaar schuilt in een niet duidelijk consent. Twee dronken lijfen bij elkaar, allebei niet meer volledig helder....wie is verantwoordelijk.

Kijk, nee is nee. dat is zo simpel als wat. Maar, ik geloof dat er minder duidelijke situaties zijn en die wil ik liever voorkomen.
Optimist tot in de kist!
Ik wil best wel even op het onderwerp ingaan hoor.

Mannen zijn geprogrammeerd om zoveel mogelijk vrouwen te bevruchten. Hormonen. Voortbestaan van de soort, enzo.

Vrouwen snappen dat ze zorgvuldig moeten uitkiezen, wie hen bevrucht. Hormonen. Economische noodzaak enzo. Een beetje Darwin ook.

Tot zover de natuur.

In de westerse samenleving is seks tegen de zin van de vrouw in door middel van wetgeving gecriminaliseerd; het mag niet.

Er is echter geen wetgeving die de drang van mannen om een vrouw te bevruchten, weghaalt. Het idee dat zoiets mogelijk zou zijn alleen al, is bespottelijk.

Dus blijven we zitten met de situatie dat het natuurlijke gedrag van mannen gecriminaliseerd wordt, terwijl de drang gewoon hetzelfde is gebleven.

En waar ontstaat het probleem dat de wet overtreden wordt? In situaties waarin er geen getuigen zijn.

Je kunt ervoor kiezen om op de wet te vertrouwen, maar het is een stuk verstandiger om je eigen veiligheid in de gaten te houden.

Dat is in ieder geval wat ik mijn dochter mee zal geven.
Armand, ik snap je bericht. Anderzijds er zijn denk ik er zijn meer mannen die geen misbruik maken van een situatie dan mannen die er wel misbruik van maken. Desalniettemin ben ik het met je eens dat je als vrouw ook zo veel mogelijk zou moeten instaan voor je eigen veiligheid.

De natuur is ook zo dat een man in absolute zin fysiek veel sterker is dan een vrouw. Tegen geweld kun je je dus slechts beperkt wapenen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Orzoo schreef op 26 maart 2013 @ 20:41:

[...]

Schuld is een groot woord. Maar stel he...ik besluit dat ik op reis wil naar een oorlogsgebied. Dan kunnen we toch wel zeggen dat dat een beetje ondoordacht is...Daar kies je voor. Een verkrachting overkomt je.
Maar toch als ze niet zoveel had gedronken had ze gewoon tegelijkertijd met de andere vrienden naar huis kunnen gaan en was haar dit nooit overkomen.
quote:sugarmiss schreef op 26 maart 2013 @ 22:43:

Maar toch als ze niet zoveel had gedronken had ze gewoon tegelijkertijd met de andere vrienden naar huis kunnen gaan en was haar dit nooit overkomen.Wie is "ze"? Dit topic gaat naar mijn idee niet over iemand...
Ik heb ook weleens teveel gedronken, net als zo'n 80 % van alle andere jongeren. Dat betekent niet dat je verkracht mag worden. Ik ben ook weleens bij vrienden blijven slapen, ook wel eens bij vrienden waar ik mee gezoend had of meer. Dat betekent niet dat je verkracht mag worden.

Sugarmiss, ik snap jou echt niet... Begrijp je niet dat het dan net lijkt of de schuld bij het slachtoffer ligt
Ik denk dat Sugarmiss de OP niet heeft gelezen?
Blijkbaar vinden sommige mensen het ok wanneer iemand over de grenzen van een ander heen gaat
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Even voor mijn eigen duidelijkheid roodpaars

Je haalt een quote aan van Trouw en zet die tussen aanhalingstekens maar ik vermoed dat jouw mening er bij staat, dus IN de aanhalingstekens.

Maw wat is nu de tekst die aanhaalt (en die zou sec tussen aanhalingstekens moeten staan of cursief or whatever en waar begint jouw mening?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 26 maart 2013 @ 23:11:

Even voor mijn eigen duidelijkheid roodpaars

Je haalt een quote aan van Trouw en zet die tussen aanhalingstekens maar ik vermoed dat jouw mening er bij staat, dus IN de aanhalingstekens.

Maw wat is nu de tekst die aanhaalt (en die zou sec tussen aanhalingstekens moeten staan of cursief or whatever en waar begint jouw mening?SuzanneSuus, de tekst tussen de aanhalingstekens is een gedeelte uit de column. Mijn mening staat nergens in de OP. Waarom vermoed jij dat ik mijn mening ertussen heb gefrommeld?
De oorspronkelijke column.
quote:paloma schreef op 26 maart 2013 @ 20:30:

[...]

Eens. De dader verkracht iemand willens en wetens. Hij verkracht tenslotte niet zijn moeder of zijn zus; hij kiest zijn slachtoffer.En dat is dan dus nét het probleem. Want Stel dat de "dader" niet beseft dat zijn bedpartner niet wil. Als ik jou vraag of je koffie wilt en je zegt mmmm. is dat dan ja of nee. Het topic waar deze TO verder over wil zeuren is een hele dubieuze. Niemand van ons was er bij en dus ga je als lezer af op wat er in de topic geschreven word.
quote:nina1966 schreef op 26 maart 2013 @ 23:44:

[...]

En dat is dan dus nét het probleem. Want Stel dat de "dader" niet beseft dat zijn bedpartner niet wil. Als ik jou vraag of je koffie wilt en je zegt mmmm. is dat dan ja of nee. Het topic waar deze TO verder over wil zeuren is een hele dubieuze. Niemand van ons was er bij en dus ga je als lezer af op wat er in de topic geschreven word.

Zeuren...dubieus...Het gaat over verkrachting?

Ik weet niet hoor maar verkrachting en koffie, da's niet hetzelfde. Als iemand toch koffie inschenkt terwijl je geen koffie wilde dan gooi je die kop koffie lekker weg. Dat gaat niet bij verkrachting..

Ik voel me een beetje raar dat ik dit aan het uitleggen ben?
quote:roodpaars schreef op 26 maart 2013 @ 22:44:

[...]

Wie is "ze"? Dit topic gaat naar mijn idee niet over iemand...

Denk je nu echt dat mensen die hier lezen zo dom zijn? Zeker als je zo doorzichtig begint met

"N.a.v een aantal topics hier en de reakties die daarop komen plaats ik dit topic: wat ik mij afvraag: hoe kan het dat mensen verkrachting bagatalliseren? "

Het is zo duidelijk als glas vrouwtje.
quote:yellowlove2punt0 schreef op 26 maart 2013 @ 23:48:

[...]

Zeuren...dubieus...Het gaat over verkrachting?

Ik weet niet hoor maar verkrachting en koffie, da's niet hetzelfde. Als iemand toch koffie inschenkt terwijl je geen koffie wilde dan gooi je die kop koffie lekker weg. Dat gaat niet bij verkrachting..

Ik voel me een beetje raar dat ik dit aan het uitleggen ben?Al schrijft ze van niet het gaat om een topic waarin een vrouw (ik vind 25 geen meisje) zoent met een man, knuffelt, wel eens bij hem geslapen heeft zonder sex en na een heftige zuipnacht zo dronken is dat ze in zijn bed beland. Toen de vraag of het wel of niet verkrachting was. Het ging dus niet om een duidelijk geval van verkrachting maar of dit een verkrachting zou kunnen zijn want er zou nee gemompeld zijn. Een vent die waarschijnlijk niet eens beseft hoe het bij haar is aangekomn de dag er p word nu beschuldigt van een verkrachter te zijn.
Ik geef het op Nina. Ik ben het heel erg oneens met je, en vind je woorden heel erg hard. Je verdraait de waarheid ook nog eens over die situatie (mompelen). Ik begrijp niet waarom je zoiets zou zeggen, echt niet.
quote:nina1966 schreef op 26 maart 2013 @ 23:44:

[...]

En dat is dan dus nét het probleem. Want Stel dat de "dader" niet beseft dat zijn bedpartner niet wil. Als ik jou vraag of je koffie wilt en je zegt mmmm. is dat dan ja of nee. Het topic waar deze TO verder over wil zeuren is een hele dubieuze. Niemand van ons was er bij en dus ga je als lezer af op wat er in de topic geschreven word. betreffende forumster had al eerder aangegeven niet meer met hem te willen zoenen en al zeker niet met hem te willen neuken, het zou dus al helemaal niet nodig moeten zijn dat ze dat die avond nogmaals zou moeten zeggen.

Daarbij komt dat je als je beetje een vent bent, je sowieso een dronken vrouw met rust laat. punt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:nina1966 schreef op 26 maart 2013 @ 23:54:

[...]

Al schrijft ze van niet het gaat om een topic waarin een vrouw (ik vind 25 geen meisje) zoent met een man, knuffelt, wel eens bij hem geslapen heeft zonder sex en na een heftige zuipnacht zo dronken is dat ze in zijn bed beland. Toen de vraag of het wel of niet verkrachting was. Het ging dus niet om een duidelijk geval van verkrachting maar of dit een verkrachting zou kunnen zijn want er zou nee gemompeld zijn. Een vent die waarschijnlijk niet eens beseft hoe het bij haar is aangekomn de dag er p word nu beschuldigt van een verkrachter te zijn.

Potverdorie zeg wat ben jij een respectloos mormel!

Je verdraait een verhaal van iemand zodat het in jouw straatje past en de vinger richting slachtoffer kan wijzen en dat doe je ook nog eens in een algemeen topic die roodpaars heeft geopend om een algemene discussie te voeren die niet over de rug van de desbetreffende forummer gaat.

En dan ga je hier nog even verder bakkelijen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven