Algemene discussie over godsdiensten

05-07-2014 15:45 326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien er blijkbaar in het topic Ramadan 2014 niet over godsdiensten gediscussieerd mag worden dan maar in een algemeen topic.

Mijn laatste posting uit het topic waar niet in gediscussieerd mag worden:Iedereen mag doen en laten wat hij/zij wil qua geloof, zolang er geen openbare uitingen zijn, de veiligheid van de, in dit geval, Nederlanders niet in het geding komt en het in eigen huis of kerk belijdt word. Tevens moet niemand, ook de werkgever niet, er last van hebben, dus als je je niet goed voelt door het overdag niet eten en drinken, dan neem je vrij en meldt je je niet ziek.

Ik heb zelf niets met welk geloof dan ook en wil hier ook niet mee geconfronteerd worden.
quote:marthe1991 schreef op 22 juli 2014 @ 20:19:

Wat mij erg opvalt is de reacties van moslims in de sociale media op de vliegtuigramp. Geen enkel woord van medeleven. Er wordt alleen maar gegild over hoe racistisch Nederland is omdat de aandacht naar de vliegtuigramp gaat en minder naar Israël en Palestina. Nederland zal het nooit goed doen in de ogen van moslims. De moslims willen alleen maar aandacht en kunnen alleen maar klagen over racisme en discriminatie.Volgens mij zit je in het verkeerde topic, marthe
44 Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of een slavin kopen. 45 Gij zult ze ook kopen van de kinderen der bijwoners, die bij u als vreemdelingen verkeren, uit hen en uit hun geslachten, die bij u zullen zijn, die zij in uw land zullen gewonnen hebben; en zij zullen u tot een bezitting zijn. 46 En gij zult u tot bezitters over hen stellen voor uw kinderen na u, opdat zij de bezitting erven; gij zult hen in eeuwigheid doen dienen; maar over uw broeders, de kinderen Israels, een iegelijk over zijn broeder, gij zult over hem geen heerschappij hebben met wreedheid.

(Leviticus 25: 44-46)

Slaven houden is dus OK volgens de Bijbel, als je maar van de kinderen Israëls afblijft. Over je eigen broeder mag je niet heersen met wreedheid. Over de andere mensen kennelijk wel.

Fijn toch, zo'n geloof
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:meivogel schreef op dinsdag 22 juli 2014 21:17 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="marthe1991 in "Algemene discussie over godsdiensten"" class="messagelink">marthe1991 schreef op 22 juli 2014 @ 20:19</a>:</b>

Wat mij erg opvalt is de reacties van moslims in de sociale media op de vliegtuigramp. Geen enkel woord van medeleven. Er wordt alleen maar gegild over hoe racistisch Nederland is omdat de aandacht naar de vliegtuigramp gaat en minder naar Israël en Palestina. Nederland zal het nooit goed doen in de ogen van moslims. De moslims willen alleen maar aandacht en kunnen alleen maar klagen over racisme en discriminatie.</div></blockquote>Volgens mij zit je in het verkeerde topic, marthe Nee hoor helemaal niet, een algemene discussie over godsdienst..
quote:Donkeyshot schreef op 03 augustus 2014 @ 11:16:

44 Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of een slavin kopen. 45 Gij zult ze ook kopen van de kinderen der bijwoners, die bij u als vreemdelingen verkeren, uit hen en uit hun geslachten, die bij u zullen zijn, die zij in uw land zullen gewonnen hebben; en zij zullen u tot een bezitting zijn. 46 En gij zult u tot bezitters over hen stellen voor uw kinderen na u, opdat zij de bezitting erven; gij zult hen in eeuwigheid doen dienen; maar over uw broeders, de kinderen Israels, een iegelijk over zijn broeder, gij zult over hem geen heerschappij hebben met wreedheid.

(Leviticus 25: 44-46)

Slaven houden is dus OK volgens de Bijbel, als je maar van de kinderen Israëls afblijft. Over je eigen broeder mag je niet heersen met wreedheid. Over de andere mensen kennelijk wel.

Fijn toch, zo'n geloof

Niet eerlijk vind ik, Leviticus wordt door echte christenen (nee niet welke kerk bepaalt dat maar of je de leer van Christus volgt ja of nee) niet serieus genomen om dat het nieuwe testament traditioneel breekt met het oude testament, historisch gezien ook wel verdedigbaar (OT in Hebreeuws, NT in Grieks en in het Romeinse Rijk geschreven) maar ook spiritueel, Jezus als verlosser, Jezus die juist een persoon was die niets had met de tradities van de schrift geleerden.

In mijn geloof lezen we er zelfs niet uit, en ik denk Katholieken ook niet.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 15 juli 2014 @ 15:57:

Ik vind geloof ook irrationeel. Het is gewoon alles behalve rationeel. Het is magisch denken, net zoals geloven in entiteiten, geesten, kabouters en die tralalala. Het is gewoon bijzonder om te lezen dat mensen die een topic openen over paranormale zaken meteen als zweefteven weggezet worden (en terecht overigens), maar gelovigen wel met respect bejegend worden, terwijl ze met dezelfde irrationele onzin komen.Dit
quote:meivogel schreef op 22 juli 2014 @ 21:17:

[...]

Volgens mij zit je in het verkeerde topic, martheNee hoor, ik heb het heel bewust hier geplaatst.
Ik blijf van mening dat religie voor mensen is die niet zelf kunnen denken.
quote:marthe1991 schreef op 03 augustus 2014 @ 15:13:

[...]

Nee hoor, ik heb het heel bewust hier geplaatst.O, sorry ik dacht omdat het over de vliegramp ging.
quote:marthe1991 schreef op 03 augustus 2014 @ 15:16:

Dat is niet helemaal waar, er zijn veel weldenkende, vaak hoog opgeleide mensen die gelovig zijn. Meestal (niet altijd) staan zij open voor discussie en respecteren zij de overtuiging van anderen.

Maar de groep die niet zelf kan denken en alles voor zoete koek slikt, is wel de groep die (potentieel) gevaarlijk is, en tevens vaak de groep die godsdienst in een kwaad daglicht stelt.
quote:meivogel schreef op 03 augustus 2014 @ 16:43:

[...]

Dat is niet helemaal waar, er zijn veel weldenkende, vaak hoog opgeleide mensen die gelovig zijn. En dat blijft me verbazen. En weldenkend mens gelooft toch ook niet in Sinterklaas, denk ik dan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
In Sinterklaas niet, nee. In Zwarte Piet daarentegen...........
quote:tonkje schreef op 03 augustus 2014 @ 17:39:

[...]

En dat blijft me verbazen. En weldenkend mens gelooft toch ook niet in Sinterklaas, denk ik dan.Mij ook wel eerlijk gezegd. Maar de mensen die ik ken die gelovig zijn, gaan ervan uit dat niet alles te verklaren is of hoeft te zijn. Daar kan ik dan ook wel weer in meegaan. Het is mooi als er nog iets van mysterie blijft. Alleen ik persoonlijk koppel daar geen godsbeeld aan.
quote:strikjemetstippels schreef op 03 augustus 2014 @ 13:46:

[...]

Niet eerlijk vind ik, Leviticus wordt door echte christenen (nee niet welke kerk bepaalt dat maar of je de leer van Christus volgt ja of nee) niet serieus genomen om dat het nieuwe testament traditioneel breekt met het oude testament, historisch gezien ook wel verdedigbaar (OT in Hebreeuws, NT in Grieks en in het Romeinse Rijk geschreven) maar ook spiritueel, Jezus als verlosser, Jezus die juist een persoon was die niets had met de tradities van de schrift geleerden.

In mijn geloof lezen we er zelfs niet uit, en ik denk Katholieken ook niet.

Ik neem de hele bijbel niet serieus. Dat lijkt mij ook consequenter dan te gaan winkelen in de bijbel om er alleen uit te pikken wat je aanstaat.

In het O.T. is de zaak nog min of meer duidelijk: er is één God en daarmee basta. In het N.T. gaat die God zich opeens voortplanten (wat op zich al heel apart is want voortplanting is iets voor stervelingen).

En om het nog wat spannender te maken gaat Hij vreemd met een aardse vrouw, die al verloofd is met ene Jozef.

Dan zijn ze dus met z'n tweetjes, de Goddelijke Vader & Zoon.

Nog wat later komt er dan ook nog opeens een Heilige Geest uit de hoge hoed en dan hebben we een driemanschap. En kunnen we naar keuze bidden tot God de Vader, God de Zoon of tot de Heilige Geest.

En als je katholiek bent kan je ook nog bidden tot Maria.

Dit alles noemen we dan een monotheïstische Godsdienst
Donkeyshot, deze drie-eenheid is pas na de dood van Jesus (a.s.) ontstaan.

Ik ben zelf moslim, en Jezus a.s. neemt een hele belangrijke positie in binnen de Islam. Een moslim die niet in Jezus a.s. gelooft, is geen moslim. Ook Maria r.a. neemt een belangrijke positie in, er wordt zelfs een heel hoofdstuk aan haar toegewijd.

Dit zegt God in de koran:

4:171. O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van Allah niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van Allah en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in Allah en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie!". Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, Allah is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en Allah is als Bewaarder afdoende.

5:73. Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "Allah is Eén der Drie." Er is geen God dan de enige God. En indien zij niet ophouden met hetgeen zij beweren, zal de ongelovigen een smartelijke straf overkomen.

3:42-48 "En toen de engelen zeiden: ' O Maria, God heeft jou uitverkoren en jou rein gemaakt en Hij heeft jou uitverkoren boven de vrouwen van de wereldbewoners. O Maria, wees jouw Heer onderdanig en buig je eerbiedig voor Hem neer (in gebed) en buig met de buigenden' ... Toen de engelen zeiden: 'O Maria, God kondigt jou een woord van Hem aan, wiens naam zal zijn de Messias, Jezus zoon van Maria. Hij zal in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals in hoog aanzien staan en behoren tot hen die in de nabijheid [van God] zijn. Als kind en als volwassene zal hij tot de mensen spreken en hij zal een van de rechtschapenen zijn'. Zij zei 'Mijn Heer, hoe zou ik een kind krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft.' Hij zei: 'Zo is het. God schept wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, dan zegt Hij er slechts tegen: "Wees! en het is." En God zal hem het Boek, de Wijsheid, de Taura (de Wet) en de Bijbel onderwijzen. '

3:49 "En [God zal hem] als een gezant tot de Israëlieten [zenden, om te zeggen]: "Ik ben tot jullie gekomen met een teken van jullie Heer: dat ik voor jullie uit klei iets als de vorm van een vogel zal scheppen, er dan in zal blazen en dat het dan met Gods toestemming een vogel zal zijn. Dat ik blindgeborenen en melaatsen te genezen en doden levend maak, met Gods toestemming..." (Koran 3:49)

2: 87"... Wij hebben Jezus, de zoon van Maria, de duidelijke bewijzen gegeven en hem gesterkt met de heilige geest. Maar telkens als er een gezant tot jullie komt met iets wat jullie niet zint, zijn jullie dan niet hoogmoedig? Dan betichten jullie sommigen van leugens en anderen doden jullie".

2:136 "Zeg: 'Wij geloven in God, in wat naar ons is neergezonden en in wat naar Abraham, Ismaïl, Isaac, Jacob en de stammen is neergezonden en in wat aan Mozes en Jezus is gegeven en in wat aan de profeten door hun Heer is gegeven. Wij maken geen verschil tussen één van hen, en wij hebben ons aan Hem overgegeven".

"En wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, hebt gij tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast Allah,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. Gij zijt de Kenner van het onzienlijke".

En Allah weet het het beste...
Marthe 1991, waar haal jij die info vandaan?? Wat een onzin. Elke moslim die ik heb gezien en gehoord is diep geraakt door de ramp. Wij hebben in ieder geval echt gehuild om de vele slachtoffers. De ramp gebeurde tijdens de heilige maand ramadan en er is niemand die ik ken die geen gebeden heeft verricht voor de overledenen. Een mens is een mens, en elke mens die dmv geweld om het leven komt is er 1 teveel. En daarbij maakt niet uit of diegene moslim of christen of wat dan ook is, of door oorlog of een ramp komt te overlijden.

Hoe kan iemand hier beweren dat het hem of haar niets doet dat er zoveel kinderen in Gaza worden doodgeschoten?! Niemand geloof ik zo. Het enige probleem is dat de media net doet alsof het leven, of beter gezegd dood, van een palestijn, minder belangrijk is als dat van de tegenpartij. En het is jammer dat er niet zo vurig voor de mensen in Gaza wordt opgekomen, als voor de slachtoffers van de ramp. De sitautie is anders, maar de gruwelijke dood van de inschuldige slachtoffers is hetzelfde.
quote:mariamm schreef op 04 augustus 2014 @ 03:06:

Marthe 1991, waar haal jij die info vandaan?? Wat een onzin. Elke moslim die ik heb gezien en gehoord is diep geraakt door de ramp. Wij hebben in ieder geval echt gehuild om de vele slachtoffers. De ramp gebeurde tijdens de heilige maand ramadan en er is niemand die ik ken die geen gebeden heeft verricht voor de overledenen. Een mens is een mens, en elke mens die dmv geweld om het leven komt is er 1 teveel. En daarbij maakt niet uit of diegene moslim of christen of wat dan ook is, of door oorlog of een ramp komt te overlijden.

Hoe kan iemand hier beweren dat het hem of haar niets doet dat er zoveel kinderen in Gaza worden doodgeschoten?! Niemand geloof ik zo. Het enige probleem is dat de media net doet alsof het leven, of beter gezegd dood, van een palestijn, minder belangrijk is als dat van de tegenpartij. En het is jammer dat er niet zo vurig voor de mensen in Gaza wordt opgekomen, als voor de slachtoffers van de ramp. De sitautie is anders, maar de gruwelijke dood van de inschuldige slachtoffers is hetzelfde.

Deze opmerking vind ik net zo vreemd als die van Marthe eerlijk gezegd. Ik ken niemand die onbewogen blijft bij het zien van het geweld in Gaza. Ook in het nieuws is er veel aandacht voor. Maar verder is de situatie totaal onvergelijkbaar. In het eerste geval gaat het om slachtoffers van een ramp, Nederlandse burgers die terug naar Nederland gehaald moeten worden. Nederland is daarmee direct partij geworden in het conflict, met als gevolg dat de regering de belangen van de nabestaanden van de slachtoffers moet behartigen. Dat is hun taak, niet meer en niet minder.

De Palestijnen zitten vast in een gruwelijke, uitzichtloze oorlogssituatie, maar de Nederlandse regering is geen partij in dit conflict.

(Dit is wel erg off-topic, net als ik de opmerking van Marthe vond trouwens)
quote:mariamm schreef op 04 augustus 2014 @ 03:06:

Ik denk dat er niet zo voor de slachtoffers in Gaza wordt opgekomen, omdat het idee bestaat dat het medeleven van moslims met de Palestijnen meer te maken heeft met de haat tegen Israel dan daadwerkelijk medeleven.

Ik heb in ieder geval geen enkele moslim gehoord toen er 650.000 moslims werden afgeslacht in Darfur. Daar vallen die 2000 Palestijnen toch bij in het niet zou je denken, maar nee.

Neemt niet weg dat de situatie in Gaza natuurlijk vreselijk is. De verontwaardiging hierover is echter net even te selectief.
Wanneer mensen zo labiel zijn dat ze een denkbeeldig vriendje nodig denken te hebben om het leven te leven vind ik dat prima. Maar kom mij dan niet vervelen met dom gebazel en ga geen oorlog voeren over datzelfde geloof.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
quote:marthe1991 schreef op 03 augustus 2014 @ 15:16:

Allemaal domme mensen dus?

Waarom zie ik dan op mijn werk (academisch) veel hoog opgeleide gelovigen?
quote:amarna schreef op 04 augustus 2014 @ 09:57:

[...]

Allemaal domme mensen dus?

Waarom zie ik dan op mijn werk (academisch) veel hoog opgeleide gelovigen?Omdat er ook mensen zijn die in God geloven, maar niet blind een religie volgen?
quote:julius schreef op 04 augustus 2014 @ 09:29:

[...]

Ik denk dat er niet zo voor de slachtoffers in Gaza wordt opgekomen, omdat het idee bestaat dat het medeleven van moslims met de Palestijnen meer te maken heeft met de haat tegen Israel dan daadwerkelijk medeleven.

Ik heb in ieder geval geen enkele moslim gehoord toen er 650.000 moslims werden afgeslacht in Darfur. Daar vallen die 2000 Palestijnen toch bij in het niet zou je denken, maar nee.

Neemt niet weg dat de situatie in Gaza natuurlijk vreselijk is. De verontwaardiging hierover is echter net even te selectief.

De ISIS strijders in Irak vermoorden ook veel moslims. En koerden. En christenen. Maar daar hoor je ook weinig protest tegen. Palestijnen zijn interessanter blijkbaar.

Als een moslim vermoord wordt door een moslim dan hoeven we het daar niet over te hebben, dat blijft in de familie zeg maar.

En als een niet-moslim (Koerd, Jood, Christen, Jeziri) wordt vermoord door een moslim, dan maken we ons daar niet druk om. Hadden ze maar moslim moeten worden.

Als een moslim vermoord wordt door een Jood, dan schreeuwen we moord en brand. Want dat is uiteraard 1000 x erger dan vermoord te worden door een moslim.
quote:Donkeyshot schreef op 05 augustus 2014 @ 23:18:

[...]

De ISIS strijders in Irak vermoorden ook veel moslims. En koerden. En christenen. Maar daar hoor je ook weinig protest tegen. Palestijnen zijn interessanter blijkbaar.

Als een moslim vermoord wordt door een moslim dan hoeven we het daar niet over te hebben, dat blijft in de familie zeg maar.

En als een niet-moslim (Koerd, Jood, Christen, Jeziri) wordt vermoord door een moslim, dan maken we ons daar niet druk om. Hadden ze maar moslim moeten worden.

Als een moslim vermoord wordt door een Jood, dan schreeuwen we moord en brand. Want dat is uiteraard 1000 x erger dan vermoord te worden door een moslim.

Bij het interessante deel stop je opeens ..?

Als een moslim een jood vermoord, dan worden er een paar honderd (600) moslims vermoord (lees Palestijnen)

Als een moslim 3000 Amerikanen vermoord (9/11) dan worden er een paar honderdduizend moslims vermoord (Irak, 190.000 doden o.b.v. vaag bewijs (WMD's)) of ze er wel of niet bij betrokken waren.

... dus neem je misplaatste verontwaardiging aub weer mee.
Ethiek is als Elastiek
Die vergelijking gaat ook niet helemaal op naar mijn mening.

Maar inderdaad. Als er een Jood wordt gedood door de Palestijnen komt Israel met een 'vergeldingsactie' waarbij meerdere doden vallen. Vervolgens komen de Palestijnen weer met aanslagen enz. Zo gaat het door, soort van cirkeltje.

Van beiden kanten niet goed te praten, maar ook niet om zn plaats om één van de partijen de volle schuld in de schoenen te schuiven. Aan beide kanten gebeuren vreselijke dingen.

Die 2e vergelijking vind ik dom.

Als de terroristen van 9/11 in Nederland hadden gewoond en door de Nederlandse overheid werden beschermd hadden wij hier een probleem gehad. Ze waren echt niet opzoek naar Moslims om wraak op te nemen, maar op een terreurorganisatie en een land die daar steun aan geeft/gaf.

En ja, dat waren veelal Moslims, maar dat was niet waar het om te doen was.
Omdat het kan
quote:r3m1 schreef op 16 augustus 2014 @ 05:04:

[...]

Bij het interessante deel stop je opeens ..?

Als een moslim een jood vermoord, dan worden er een paar honderd (600) moslims vermoord (lees Palestijnen)

Als een moslim 3000 Amerikanen vermoord (9/11) dan worden er een paar honderdduizend moslims vermoord (Irak, 190.000 doden o.b.v. vaag bewijs (WMD's)) of ze er wel of niet bij betrokken waren.

... dus neem je misplaatste verontwaardiging aub weer mee.

Ik ben niet verontwaardigd, ik signaleer gewoon nogal wat hypocrisie aan moslim zijde. Als moslims moslims vermoorden (Darfur, Polisario. Libanon, Egypte, Syrië), hoor je ze niet.

Als moslims Koerden, Christenen en Jezidi's vermoorden hoor je ze ook niet. Als ze hindoe's vermoorden zwijgen ze.

Als ze Sjiieten vermoorden: doodse stilte.

Pas als moslims worden vermoord door Joden, dan schreeuwen ze moord en brand. Dat mag natuurlijk niet.

Ik noem dat gewoon wat het is: antisemitisme ofwel Jodenhaat.
quote:Donkeyshot schreef op 26 augustus 2014 @ 21:52:

[...]

Ik ben niet verontwaardigd, ik signaleer gewoon nogal wat hypocrisie aan moslim zijde. Als moslims moslims vermoorden (Darfur, Polisario. Libanon, Egypte, Syrië), hoor je ze niet.

Als moslims Koerden, Christenen en Jezidi's vermoorden hoor je ze ook niet. Als ze hindoe's vermoorden zwijgen ze.

Als ze Sjiieten vermoorden: doodse stilte.

Pas als moslims worden vermoord door Joden, dan schreeuwen ze moord en brand. Dat mag natuurlijk niet.

Ik noem dat gewoon wat het is: antisemitisme ofwel Jodenhaat.Juist. Spot on!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven