taal corrigeren

31-05-2015 22:53 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik plaats dit bij psyche omdat het hier wel mee te maken heeft denk ik.

Mijn vriend noemt soms dingen anders en ik corrigeer hem dan vervolgens en dan wordt hij geïrriteerd omdat ik toch wel weet wat hij bedoeld!?

Voorbeeld; stroop noemt hij siroop. De rode bessen in de tuin zijn kersen en zo nog een paar dingen. Nu was er vorige maand een vriend van hem bij ons en die zei ook siroop ipv stroop dus toen corrigeerde ik hem waarop hij ook geïrriteerd raakte. Ik vond dit vreemd want het is toch niet voor niks stroop genoemd. Het was op zich een leuke discussie.

Nu was die vriend gisteren weer hier en ik benoemde een groente verkeerd uit de Surinaamse keuken. Dus ik zei lachend ach je weet toch wat ik bedoel waarop hun beiden zeiden dat ik het wel goed moest benoemen voor als ik naar de toko ging. Ik haalde de discussie toen aan over het stroop maar dat Was niet te vergelijken. Dus ik zei als je in de supermarkt vraagt naar siroop wijzen ze je toch echt naar t aanmaak spul.

Het valt me op dat meer mensen dit hebben; niet gecorrigeerd willen worden maar het wel bij andere dan doen.

Een ander voorbeeld hierin is mijn zus, ze heeft er een hekel aan als mensen snel voor haar schieten op de weg waardoor zij moet remmen. Zelf doet ze het ook.

Ik ben wel benieuwd of jullie hier ervaringen in hebben.
Achteraf had ik beter een andere titel kunnen kiezen. Kan ik dit nog veranderen?
Je vriend en zijn vriend hebben gelijk

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Siroop
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Want....je bent de moeder van je vriend?

Ik zou daar geloof ik ook nogal geïrriteerd van raken als ik eerlijk ben.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Siroop kan verwijzen naar:

1) Siroop (medicinaal), een dikke vloeistof bestemd om als geneesmiddel ingenomen te worden

2) Stroop, een halffabricaat of bijproduct van de suikerproductie

Ga je nu ook eerlijk tegen ze zeggen dat ze gelijk hadden en jij niet? Of val je in de categorie mensen waar je het in je topic over hebt?
Jij bent nu toch zelf (ook) degene die wel corrigeert maar niet gecorrigeerd wil worden?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Wel ironisch dat je de titel "Taal corrigeren" wil veranderen.
Slik die kikker!
quote:Summerdance schreef op 31 mei 2015 @ 22:56:

Want....je bent de moeder van je vriend?

Ik zou daar geloof ik ook nogal geïrriteerd van raken als ik eerlijk ben.

Dus als iemand iets verkeerds zegt dan corrigeer je dat niet?

Mijn vriend wordt namelijk door iedereen gecorrigeerd hoor niet alleen door mij.
"Mijn vriend noemt soms dingen anders en ik corrigeer hem dan vervolgens en dan wordt hij geïrriteerd omdat ik toch wel weet wat hij bedoeld!?"

Als je corrigeert, dan zou ik zelf ook correct spellen: het is "hij bedoelt". Reden: persoonsvorm + T.
Ten eerste wemelt je eigen post van de taalfouten.

Ten tweede wordt stroop ook wel siroop genoemd (koop maar eens een nog steeds te koop zijnd blikje appelstroop van een bekend merk, en je zult zien dat er "Echte rinse appelsiroop" op staat).

Ten derde is het inderdaad zo dat als je bepaalde specerijen of groenten niet goed kent/benoemt, het moeilijk is inkopen te doen bij de toko.

Zover.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Dana schreef op 31 mei 2015 @ 22:57:

Jij bent nu toch zelf (ook) degene die wel corrigeert maar niet gecorrigeerd wil worden?Tuurlijk wel. Ik benoem het de volgende keer gewoon goed hoor!
Zo'n hekel aan mensen die van alles verbeteren, bah.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
si·roop (de; v(m); meervoud: siropen)

1

stroop

2

opgeloste suiker, met geneeskrachtige stoffen vermengd: hoestsiroop

3

limonadesiroop

- See more at: http://www.vandale.nl/opz ... roop&lang=nn#.VWt2OVJUenM
Zeikerds zijn het Nous, pure zeikerds....
Slik die kikker!
Eens met Dana. Mijn vriend heeft dat vaak bij het typen bij berichtjes, ik moet dan echt gaan ontcijferen wat hij zei. Maar ik zeg daar dan meestal niks van. Soms corrigeer ik hem, soms corrigeert hij mij of helpen we elkaar een woord te zoeken zegmaar. Ik vind het niet erg als iemand mij corrigeert, maar wel als dat dus bij ieder fout woordje gebeurt. Zo te lezen doe jij dat laatste dus, dat is behoorlijk irritant ja .
quote:AllieBrosh schreef op 31 mei 2015 @ 23:00:

Zeikerds zijn het Nous, pure zeikerds....Echt hè! Azijnpissers!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Dus ik zei lachend ach je weet toch wat ik bedoel waarop hun beiden zeiden dat ik het wel goed moest benoemen voor als ik naar de toko ging.

zij!

Waarop zij beiden zeiden.......

Over de rest zeg ik dan maar niks!
quote:Nouschi schreef op 31 mei 2015 @ 23:00:

Zo'n hekel aan mensen die van alles verbeteren, bah.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:snailmailerd schreef op 31 mei 2015 @ 22:59:

[...]

Mijn vriend wordt namelijk door iedereen gecorrigeerd hoor niet alleen door mij.

Nee waarom zou ik

Ik snap toch wat ze bedoelen?

Ik heb een vriend die nog steeds geps en weps zegt in plaats van gesp en wesp

Als hij zegt, Sum een weps, ga ik niet eerst hem verbeteren om vervolgens op te springen en weg te rennen

Ik snap toch wart hij bedoelt?

En daarnaast, ik ben zijn moeder niet.
quote:snailmailerd schreef op 31 mei 2015 @ 22:59:

[...]

Mijn vriend wordt namelijk door iedereen gecorrigeerd hoor niet alleen door mij.Nope, ik corrigeer mijn vriend niet als hij iets niet juist zegt. Vind dat een hele nare eigenschap bij mensen. Laatst reden we volgens vriend langs een 'paardenkwekerij'. Vind het alleen maar schattig klinken. Ik hou hem erin ook.
Mijn kinderen corrigeer ik hier wel in, die zitten nog op school. In mijn werk corrigeer ik dat soms ook, vooral als ik taal of spelling geef.
quote:adorabull schreef op 31 mei 2015 @ 23:06:

[...]

Nope, ik corrigeer mijn vriend niet als hij iets niet juist zegt. Vind dat een hele nare eigenschap bij mensen. Laatst reden we volgens vriend langs een 'paardenkwekerij'. Vind het alleen maar schattig klinken. Ik hou hem erin ook.Wij drinken hier al sinds jaar en dag capparchino
In mijn tuin groeien arebeien. En dat roze ding met een krulstaart noem ik een vark
Capucijners noemen we 'zachtlopers' (dit omdat je er fijne ontlasting van krijgt)
quote:adorabull schreef op 31 mei 2015 @ 23:08:

In mijn tuin groeien arebeien. En dat roze ding met een krulstaart noem ik een varkWij lopen hier op zondag in yoghurt broeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven