ADD, schrijf mee!

13-05-2015 12:17 600 berichten
Ik heb al even gezocht op dit onderwerp en ook al wat topics gevonden, maar het leek mij leuker om een actief topic te maken. Mijn doel van dit topic is verhalen en ervaringen uit te wisselen, maar ook handige tips of artikelen over ADD. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen .

Het hoeft natuurlijk niet altijd super serieus te zijn, grappige anecdotes zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Iedereen is welkom om mee te schrijven natuurlijk. Je hoeft niet je (hele) verhaal te delen als je dat niet wilt.
Herkennen jullie dat je dingen ziet en je wil het opruimen maar je blokkeert dan gewoon
Ja, heel herkenbaar Bankje. Ik heb heel vaak dat soort 'kortsluiting' in mijn hoofd, zoals ik het noem. Ik voel me dan zo'n aansteller, maar het lukt echt niet. Die kortsluiting krijg ik ook bij een te volle agenda. Ik zeg dan al mijn afspraken af (als het me überhaupt lukt om af te zeggen) en trek de dekens over mijn hoofd. Ik weet nog niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan.

Ik heb nu de app van 'unfuck your habitat' gedownload, van die site die voorbij kwam in één van de tips van AllieBrosh. Leuke app! Dat zou wel eens kunnen gaan werken voor mij. Ik ben op dit moment moed aan het verzamelen om ermee te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bankje schreef op 03 juni 2015 @ 13:27:

Herkennen jullie dat je dingen ziet en je wil het opruimen maar je blokkeert dan gewoonAbsoluut. Zeker als ik moe ben of heel veel aan mijn hoofd heb. Maar ik heb een "brainhack" die me helpt om het te overwinnen, en die ik hier binnenkort ga opschrijven. Ik loop er al een paar dagen op te broeden, maar ik kan nog niet het idee loslaten dat het 100% perfect moet
Slik die kikker!
quote:hondenmens schreef op 03 juni 2015 @ 12:16:

[...]

Vind jij jezelf lui of vinden anderen dat?

Tegen mij is vaak gezegd dat ik lui en te makkelijk ben. Dat ging dan niet over uit bed komen, maar mijn manier van werken. Als anderen het maar vaak genoeg zeggen, is het heel moeilijk om dat niet te geloven.Ik vind vooral mezelf lui. Mijn jongere broer is ook heel kritisch. Die snapt niet dat ik het niet gewoon kan zoals hij. Uitleggen helpt niet. Ik heb in mijn leven niet veel bereikt en dat wringt soms wel, vooral als ik me niet goed over mezelf voel. Lui zijn heeft voor mij ook meer te maken met het gehele plaatjes, in plaats van alleen het wakker worden.
Tinie, ik denk dat bijna alle ADD-ers zich ooit in hun leven lui en dom hebben gevoeld. Wat erin zit, komt er niet uit en zelfs de meest makkelijke dingen gaan fout. Maar je bent helemaal niet lui en dom, je hersenen zijn gewoon een beetje anders "geprogrammeerd". Daarbij heb je ook nog de pech in een tijd te leven waarin alles razendsnel verandert, je heel veel moet presteren en er dag in dag uit een constante bak prikkels over je uitgestort wordt. Het zou zomaar eens kunnen dat je 100 jaar geleden veel minder last had gehad van je ADD dan nu. Maar dat je anders in elkaar zit dan wat de maatschappij van je verwacht, wil niet zeggen dat je lui bent.

Het is logisch dat je op zoek bent naar bevestiging van anderen, zeker als je jezelf lui vindt, maar daar schiet je niks mee op. Die bevestiging moet uiteindelijk uit jezelf komen (dat is helaas veel makkelijker gezegd dan gedaan). En sommige mensen zullen het nooit snappen. Ze kunnen zich gewoon echt niet in jou verplaatsen. Mijn stiefvader is precies zoals jouw broer, je kunt het 1000 keer uitleggen maar het komt gewoon niet bij hem binnen. Dat heeft jarenlang pijn gedaan, totdat ik besloot dat hij wat dat betreft de pot op kon. Als hij weer eens iets niet snapt, zeg ik alleen nog maar: "Zo ben ik nu eenmaal." of "Dat komt door de ADD". En als hij vraagt waarom ik niet "gewoon" zus of zo kan doen, is het antwoord: "Als dat had gekund, had ik het allang gedaan." Verder leg ik niks meer uit, dat hij het niet snapt is ZIJN probleem. Het is echt een opluchting om niet meer te hoeven wachten op bevestiging die toch niet komt. (Verder kunnen we prima me elkaar opschieten, trouwens )
Slik die kikker!
quote:Krullevaer schreef op 03 juni 2015 @ 13:35:

Ja, heel herkenbaar Bankje. Ik heb heel vaak dat soort 'kortsluiting' in mijn hoofd, zoals ik het noem. Ik voel me dan zo'n aansteller, maar het lukt echt niet. Die kortsluiting krijg ik ook bij een te volle agenda. Ik zeg dan al mijn afspraken af (als het me überhaupt lukt om af te zeggen) en trek de dekens over mijn hoofd. Ik weet nog niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan.

Ik heb nu de app van 'unfuck your habitat' gedownload, van die site die voorbij kwam in één van de tips van AllieBrosh. Leuke app! Dat zou wel eens kunnen gaan werken voor mij. Ik ben op dit moment moed aan het verzamelen om ermee te beginnen.

Grappig, ik roep (mijn hele leven al, al ver vóórdat ik ooit van ADD gehoord had) dat ik last heb van kortsluiting in mijn hoofd. Zo voelt dat voor mij echt!

Ik ga trouwens ook maar op zoek naar die app. De website vond ik wat te "overweldigend" , maar op dit moment is eigenlijk alles te overweldigend voor mij.
quote:AllieBrosh schreef op 04 juni 2015 @ 08:35:

Daarbij heb je ook nog de pech in een tijd te leven waarin alles razendsnel verandert, je heel veel moet presteren en er dag in dag uit een constante bak prikkels over je uitgestort wordt. Het zou zomaar eens kunnen dat je 100 jaar geleden veel minder last had gehad van je ADD dan nu.

Ik denk dat ik veel beter zou functioneren in de tijd van "My little house on the prairie". Alles zoveel overzichtelijker, simpeler, meer back to basic, minder (keuze)stress, oftewel: véél minder prikkels.

En tja, ik woon nu in de stad, honderden winkels op loopafstand, heb 24/7 een smartphone bij de hand, die ik 1000x op een dag moet(ahum) checken. Ik zie zodra ik op straat loop/naar buiten kijk/de tv aanzet/etcetera heel veel mensen. Vaak gehaast en gestresst, waarschijnlijk vooral omdat ze ook zoveel moeten. En het lukt me zelden om me daarvoor af te sluiten.

Ik ben opgegroeid in een dorp en dan ook nog eens buiten de bebouwde kom, omringd door natuur. Ik weet dat ik daar als kind enorm van kon genieten, van de stilte, van de natuur.

Het is dat ik verhuizen echt verschrikkelijk(!) vind maar anders zou ik gráág verhuizen naar een plek ver weg van de stadse drukte en waar de supermarkt ook op bijvoorbeeld minstens 5 kilometer is.

Ik kan volgend seizoen natuurlijk ook gewoon meedoen aan Boer zoekt Vrouw....
Laatst las ik ergens dat de moderne mens in één jaar tijd evenveel informatie te verwerken krijgt als mensen vroeger in hun hele leven. Moet je nagaan. Vroeger stond alles zo'n beetje vast, en verliep elke dag, week, maand en jaar volgens een bepaald patroon. 50 km. verderop hield de wereld op te bestaan. Er was geen t.v., computer, telefoon, radio. De meeste mensen hadden niet eens boeken of een krant. Je wist hoe de wereld in elkaar stak, hoe je dorp in elkaar stak, wat je wel en niet moest doen en zeggen (dit is natuurlijk niet per sé goed). De terreur van "altijd presteren" en "altijd het beste uit jezelf halen" bestond nog niet. Je hoefde niet én werknemer én moeder/huisvrouw te zijn, allebei perfect uiteraard (oh en vergeet de hobby's en een druk sociaal leven niet). Er waren geen razendsnelle technische ontwikkelingen, geen drukke straten en geen bergen administratie. Alles ging langzaam en bleef min of meer hetzelfde.

Maar WIJ hebben een stoornis.....
Slik die kikker!
Oh Labellei, geloof me, als ADD-er wil je vooral niet al te ver van de supermarkt wonen. De kans dat je iets vergeet en terug moet, is te groot
Slik die kikker!
Het gaat nu weer wat beter. Gisteren zwaar overprikkeld geloof ik. Ik wou vroeg naar bed, maar ik wist dat als ik naar boven zou gaan, mijn dochter constant zou gaan lopen tetteren, want die wou niet slapen. Ik ben op de bank gaan zitten met een kopje koffie in totale stilte. Ik was zo gefrustreerd en boos. Op een gegeven moment was het gewoon aan het draaien in mijn hoofd, een soort duizeligheid. Dat gevoel heb ik ook wel eens als ik in bed lig, alsof ik draai of de kamer. Vind het liggend een prettig gevoel, maar zittend niet echt. Nu weer wat kalmer en vandaag braaf mijn medicijnen genomen. Heb ondertussen Unfuck your habitat bekeken wat me erg leuk lijkt en gentle alarm gedownload op mijn mobiel. Door dat alarm werd ik vanochtend lekkerder wakkerder ondanks een slaaptekort. Nu alleen nog vol proberen te houden met vallen en opstaan. Het weer helpt ook wel mee trouwens.

Gaat jullie dag een beetje?
quote:AllieBrosh schreef op 04 juni 2015 @ 15:05:

Oh Labellei, geloof me, als ADD-er wil je vooral niet al te ver van de supermarkt wonen. De kans dat je iets vergeet en terug moet, is te groot

Ja maar dan heb ik toch een moestuintje? En eieren van de kippen?

Maar zonder gekheid, de supermarkt is echt een grote verschrikking voor mij. Al die prikkels. Al die gehaaste mensen. Al dat lawaai. Al die keuzes die ik moet maken uit die duizenden producten. En juist doordat ik er zo dichtbij woon ga ik er té vaak naar toe. En ook nog naar verschillende supermarkten, omdat ik op de centjes moet letten en zo wat geld kan besparen.

Dan heb ik liever een klein gemoedelijk dorpswinkeltje met weinig keuze dus minder keuzestress. Of de melkboer/SRV-wagen.
quote:tinie schreef op 04 juni 2015 @ 16:01:

Het gaat nu weer wat beter. Gisteren zwaar overprikkeld geloof ik. Ik wou vroeg naar bed, maar ik wist dat als ik naar boven zou gaan, mijn dochter constant zou gaan lopen tetteren, want die wou niet slapen. Ik ben op de bank gaan zitten met een kopje koffie in totale stilte. Ik was zo gefrustreerd en boos. Op een gegeven moment was het gewoon aan het draaien in mijn hoofd, een soort duizeligheid. Dat gevoel heb ik ook wel eens als ik in bed lig, alsof ik draai of de kamer. Vind het liggend een prettig gevoel, maar zittend niet echt. Nu weer wat kalmer en vandaag braaf mijn medicijnen genomen. Heb ondertussen Unfuck your habitat bekeken wat me erg leuk lijkt en gentle alarm gedownload op mijn mobiel. Door dat alarm werd ik vanochtend lekkerder wakkerder ondanks een slaaptekort. Nu alleen nog vol proberen te houden met vallen en opstaan. Het weer helpt ook wel mee trouwens.

Gaat jullie dag een beetje?

Fijn dat het vandaag iets beter ging Tinie. Het zonnetje wil inderdaad ook wel vaak helpen.

Ook bij mij ging het vandaag íets beter dan gisteren. Gisteren had ik een vrije dag. Begon dus relaxed maar ik had 'm beter moeten besteden. Ik ben 's middags nog naar de kringloop geweest maar ik raakte daar extreem overprikkeld. Ik zag zoveel leuke dingen maar de kleding paste niet goed en de boeken waren het ook net niet helemaal. Ik heb dus uren lopen slenteren en neuzen maar niks gekocht en na afloop was ik helemaal kapot. Ik was eigenlijk van plan om daarna nog een eindje te fietsen en daarna nog wat in het huishouden te doen (kreeg vanmiddag bezoek) maar ik lag echt helemaal knock-out op de bank. Kon geen boe of bah meer zeggen. Erg onbevredigend en ik was ook wel behoorlijk depri.

Vandaag was ik ook erg moe en ik moest me toch weer haasten en stressen voor een afspraak. Moest me ook steeds verkleden omdat mijn "zomertenue" toch niet goed stond en of niet lekker zat.

En toen moest ik op het allerlaatste moment dus mijn huis nog poetsen zodat in ieder geval de woonkamer nog toonbaar was. Pffffff...

Nou ja nu dus even bankhangen en even helemaal niets!!!
Tinie, fijn dat de gentle alarm heeft gewerkt. Probeer je niet al te druk te maken als het niet meteen lukt om het vol te houden. Verandering is altijd lastig. Alles wat goed gaat is mooi meegenomen, ook al gaat het daarna een paar keer fout.

Ik slaap al twee weken veel te weinig, door een paar dingen waar ik maar over blijf malen en stuiteren. Daardoor heb ik al mijn energie nodig om me door m'n werk heen te slepen, en vind ik het een enorme uitdaging om het huis netjes te houden en gezond te eten. Ik baal daar een beetje van, maar probeer het me niet al te veel aan te trekken. Ik ben zo verschrikkelijk moe, dat ik met een beetje geluk zo dadelijk knock out ga en een keer lang genoeg slaap. En dan kan ik er weer een poosje tegen
Slik die kikker!
quote:AllieBrosh schreef op 04 juni 2015 @ 21:17:

Tinie, fijn dat de gentle alarm heeft gewerkt. Probeer je niet al te druk te maken als het niet meteen lukt om het vol te houden. Verandering is altijd lastig. Alles wat goed gaat is mooi meegenomen, ook al gaat het daarna een paar keer fout.

Ik slaap al twee weken veel te weinig, door een paar dingen waar ik maar over blijf malen en stuiteren. Daardoor heb ik al mijn energie nodig om me door m'n werk heen te slepen, en vind ik het een enorme uitdaging om het huis netjes te houden en gezond te eten. Ik baal daar een beetje van, maar probeer het me niet al te veel aan te trekken. Ik ben zo verschrikkelijk moe, dat ik met een beetje geluk zo dadelijk knock out ga en een keer lang genoeg slaap. En dan kan ik er weer een poosje tegen

Huh? Ben jij mij? Wederom zou ik dit letterlijk zo geschreven kunnen hebben! Spooky!

Ik doe daarom op dit moment echt alleen de belangrijkste dingen in mijn huishouden: woonkamer swifferen, de was, kattenbak verschonen en de afwas (voor mij alleen, dus dat valt nog te overzien) .

Koken lukt mij de laatste weken ook niet. Das meteen weer zoveel nadenk-werk (wat te koken, welke ingrediënten kopen en bij welke winkel), vervolgens alle groentes snijden en daarna zit je met vieze pannen = extra afwas. Normaal gesproken gaat dat best wel, maar ik merkte een aantal weken geleden dat ook dít mij echt teveel werd. En toen heb ik bij de Kruidvat multi vitamine bruistabletten gekocht (die vind ik ook zo lekker en dorstlessend) en heb vervolgens een aantal kant en klaar magnetron maaltijden gekocht. Goedkope (althans niet te dure) die wel prima te eten zijn.

Dit bespaart me in ieder geval wel wat energie en dat kan ik nu wel even goed gebruiken.

En ik ontbijt altijd wel goed met havermout met Griekse yoghurt en honing en een halve uitgeknepen citroen. En daarbovenop nog wat vogelvoer hennepzaad voor extra magnesium (= schijnt goed te zijn voor de psyche/hersenen/concentratie etc).

Ik kwam via de Facebook pagina van het nationaal fonds psychische gezondheid de "stress challenge" tegen, ik heb me daar ook voor opgegeven. Kan vast geen kwaad. Je krijgt dan gedurende een aantal dagen (4?) iedere dag een mail met opdrachten, tips tegen stress.

http://www.psychischegezondheid.nl/stresschallenge
En alvast (of misschien ben ik wel te laat ) welterusten alliebrosh! En alle anderen.

PS

Ik gebruik om wakker te worden mijn Philips wake-up light.

Ik word wakker met (net echt klinkende) fluitende vogeltjes. Volume (en geluid, want je hebt naast de vogeltjes meerdere opties) kun je uiteraard aanpassen, maar ze beginnen altijd zachtjes.

En vooral 's winters is het wake-up light ideaal!!!! En voor mij onmisbaar. Want anders kan ik echt mijn bed niet uitkomen.

Is absoluut mijn beste aanschaf ooit.
Na een zeer drukke, vermoeiende maar zeer gezellige dag ben ik nu ingestort. Het liefst zou ik de hele dag niks doen. Misschien ga ik buiten zitten.
quote:bankje schreef op 06 juni 2015 @ 11:01:

Na een zeer drukke, vermoeiende maar zeer gezellige dag ben ik nu ingestort. Het liefst zou ik de hele dag niks doen. Misschien ga ik buiten zitten.

Hopelijk heb je een beetje kunnen relaxen bankje. (Ik vind je nick en avatar al zo heerlijk relaxed ) En heb je je batterij ook weer wat kunnen opladen!

Het weer was in ieder geval prachtig, althans waar ik woon wel.

Ik merk dat ik daar altijd wel erg van opknap, van de zon en ook van het buiten zijn. En van deze heerlijke lange dagen! Wat mij betreft mag het 365 dagen per jaar zo lang licht zijn: dat doet mij zó goed.

Gisteren en vandaag heb ik ook een behoorlijk eindje gefietst. En ik merk dat ik daar ook baat bij heb. Het is een manier om mijn hoofd wat leger te maken, ik kan mijn (negatieve) energie kwijt als ik goed doortrap en ik kan me dus ook weer heerlijk ontspannen en me weer opladen. (Moet ik natuurlijk wel een rustige route doen, dus niet dr binnenstad in de spits ) En bewegen is natuurlijk sowieso gezond.

Ik heb me nu dan ook voorgenomen om dagelijks een stuk te gaan fietsen, minstens een half uur, liefst langer. Nu werk ik meestal 's middags dus ik kan vóórdat ik naar mijn werk ga een ronde doen. (En stiekem hoop ik zo ook nog wat af te vallen en wat bruin gebroken wit te worden).
Ik was en ben te moe om ook maar iets te doen. Ik vanavond heel vroeg slapen waarschijnlijk binnen nu en een uur.
Allie
Dankzij 2 melatonine tabletjes heb ik bijna 10 uur geslapen. Ik voel me nu een stuk rustiger in mijn hoofd.
quote:bankje schreef op 07 juni 2015 @ 06:54:

Dankzij 2 melatonine tabletjes heb ik bijna 10 uur geslapen. Ik voel me nu een stuk rustiger in mijn hoofd.

Gelukkig maar bankje. Hopelijk kun je er nu weer even tegenaan!

Ik moet zo werken. Maar eerst moet ik wakker worden. Althans.... écht wakker worden. Niet alleen mijn ogen open maar ook dat mijn hersenen een beetje functioneren.

En ik hoop dat ik op tijd zal komen. Dat is altijd al een punt maar ik heb nog steeds geen idee wat ik aan moet trekken (bijna mijn hele garderobe hangt nog te drogen aan de waslijn )

Fijne zondag allemaal!
Tijdje gelezen en niet zover kunnen komen weer iets te schrijven, kwam steeds wat tussen

Drukke dagen gehad. Vrijdag is mijn broertje getrouwd en de dag ervoor al druk geweest. Hij woont niet naast de deur dus ook nog weer een dag onderweg geweest.

Vandaag een dag niks!
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Help!!! Ik voel me nu al zoals afgelopen week en ga een hele drukke week tegemoet met heel veel wisselingen.
Maak even een lijstje met alles wat er deze week gaat gebeuren, dan is het voor een deel uit je hoofd. Kijk of je eventueel iets kunt schrappen of verschuiven. Als dat niet lukt dan heb je in ieder geval helder wat wanneer gaat gebeuren, dat geeft al een beetje rust.
Slik die kikker!
Dat ga ik gelijk doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven