Blackface

27-11-2015 08:44 2933 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal bemoei ik me nooit met die hele zwarte Pieten discussie, sterker nog: ik vind het doodvermoeiend. Maar nu gaat CNN een documentaire uitzenden, genaamd 'Blackface'.

Voor Roger Ross Williams kan de discussie over Zwarte Piet niet vroeg genoeg beginnen. De Amerikaanse documentairemaker van CNN bereidt een film voor over dit 'dirty, little secret', waar Nederland volgens hem nog grote economische gevolgen van zal ondervinden.

Ik vind het al triest genoeg dat er in Nederland zo'n ophef over ontstaan is, moet een stel Amerikanen zich er nu ook al mee gaan bemoeien? En gaan dreigen dat Nederland hier grote economische gevolgen van gaat ondervinden? Kunnen Amerikanen niet eerst hun hand in eigen boezem steken en bijvoorbeeld kijken naar hun eigen geschiedenis? Ik noem maar wat: Thanksgiving en de indianen ... ?

Hier een trailer van Blackface:

http://edition.cnn.com/vi ... kface-preview-orig-ff.cnn

Hij komt, hij komt. De nu al omstreden korte documentaire Blackface van de Amerikaanse documentairemaker Roger Ross Williams is vanaf zondag op de website van CNN te zien. De trailer maakt duidelijk dat er niets aan de verbeelding over wordt gelaten. ,,Nederland heeft een kort geheugen als het op hun rol in de slavenhistorie aankomt."

Tijdens het internationaal documentairefestival IDFA in Amsterdam van november raakten Williams en zijn Amerikaanse collega's niet uitgepraat over Zwarte Piet. © Getty.

Hoe kan het dat piet zwart kleurt door de schoorsteen, maar de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?

Roger Ross Williams, documentairemaker

Het smerige, kleine geheim van Nederland, zo noemt de gelouterde documentairemaker 'onze' zwarte piet. De aankondiging van een Amerikaanse documentaire over de decembertraditie wist in februari van dit jaar al de tongen los te maken, maar nu de documentaire ook echt wordt uitgezonden voegt Williams daad bij woord. Gevreesd wordt voor de reacties.

In Nederland kunnen we het al niet eens worden over de kleur van de pieten, maar de Amerikanen begrijpen er helemaal niets van. In zijn documentaire legt Williams op zijn eigen manier uit waarom de pieten zwart zijn. De woordvoerder van Sint, Pam Evenhuis, probeert nog uit te leggen dat we het sprookje hoe dan ook willen behouden, maar Williams weet zijn verklaring waarom de pieten zwart zijn binnen een minuut onderuit te halen.

De pieten zijn volgens Evenhuis zwartgekleurd omdat ze al meer dan honderd jaar door de schoorsteen kropen, zonder zich daarna te wassen. Toen de Sint ze eenmaal opdroeg een douche te nemen, ging het zwarte roet er niet meer vanaf. ,,Maar hoe kan het dan dat de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?" aldus Williams in de documentaire.

Grote gevolgen

Honderd procent commercie, is de voorlopige conclusie. De gevolgen van de documentaire gaan we volgens Williams ongetwijfeld merken: ,,Als de wereld deze praktijken ziet, kan dat grote gevolgen hebben voor het toerisme en dus ook voor de economie. En vooral voor de manier waarop naar jullie land gekeken wordt door mensen uit andere landen. Dat beeld van een uiterst progressief land zal moeten worden bijgesteld", zo zei hij eerder in een interview met het AD.

Ook in het NRC neemt Williams geen blad voor de mond: ,,Doordat een grote Amerikaanse nieuwszender dit toont, denk ik dat heel veel mensen hem gaan zien en het schandalig vinden. Andere landen zullen druk op Nederland uitoefenen om hier een einde aan te maken." En de Nederlandse kijkers? ,,Ik hoop dat ze zich generen."

Geen geheim

Nederland is geen vreemd terrein voor Williams; de liefde drijft hem de laatste jaren steeds vaker naar Amsterdam. Ook probeert hij een eigen productiemaatschappij van de grond te krijgen en zich hier een deel van het jaar te vestigen.

Tijdens zijn tijd in Nederland kreeg hij wel iets mee van het bestaan van Sinterklaas en Zwarte Piet, maar nog niet veel. ,,Vorig jaar was ik hier voor het eerst in de sinterklaasperiode en toen ben ik me erin gaan verdiepen. Ik postte foto's van Zwarte Piet op mijn eigen facebookpagina en vanuit Amerika kreeg ik de ene na de andere geschokte reactie." Hij maakt er dan ook geen geheim van dat hij persoonlijk geraakt wordt door de helper van Sinterklaas.

quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:14:

[...]

Het probleem is dat de "grote meerderheid" helemaal niet goed geïntegreerd of hardwerkend is. Gemiddeld 60 tot 70% werkt niet. Ook niet als ze hier geboren en getogen zijn.
quote:kadanz schreef op 09 december 2015 @ 21:10:

[...]

Dus? Dat klopt niet? Kijk nog geen keer naar de cijfers van het CBS, zou ik zeggen. Bij sommige bevolkingsgroepen (inderdaad de Somaliërs, e.d.) ligt het rond de 70-80%, bij andere rond de 45-55%, maar gemiddeld genomen leunt het overgrote deel van de immigranten op ons sociale vangnet. En als je die cijfers wantrouwt, moet je bij het CBS zijn, niet bij mij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 09 december 2015 @ 21:16:

[...]

Dus? Dat klopt niet? Kijk nog geen keer naar de cijfers van het CBS, zou ik zeggen. Bij sommige bevolkingsgroepen (inderdaad de Somaliërs, e.d.) ligt het rond de 70-80%, bij andere rond de 45-55%, maar gemiddeld genomen leunt het overgrote deel van de immigranten op ons sociale vangnet. En als je die cijfers wantrouwt, moet je bij het CBS zijn, niet bij mij.Je cijfers kloppen hoor! Als je Google gebruikt dan kun je deze gegevens zo vinden.
quote:pejeka schreef op 09 december 2015 @ 20:48:

[...]

Dat heeft Pejeka wel, met links naar het CBS.

Maar daar gaat het niet om.

In mijn stoutste dromen had ik 20 of 30 jaar niet kunnen vermoeden dat mensen elkaar ooit in de haren zouden vliegen vanwege zoiets onschuldigs als de sprookjesfiguur "Zwarte Piet". Als iemand me 25 jaar geleden zou hebben gezegd dat dat ooit een splijtzwam in de samenleving zou worden, zou ik hem of haar echt aangekeken hebben alsof die krankzinnig was geworden. Net zo goed als dat iemand van de anti-bont beweging de Kerstman in de ban zou hebben gedaan, ofzo.

En ik krijg en heb er hetzelfde gevoel bij als met de ophef om de koekjes die negerzoenen heetten, en nu opeens anders genoemd moeten worden.

Blijkbaar doen we in Nederland heel veel verkeerd. Zijn we, ondanks het feit dat we jaarlijks miljarden uitgeven aan nieuwkomers, hulp buiten onze grenzen, enz. eigenlijk enge racistische en xenofobe mensen. Nou, bedankt dan. Ga je miljarden dan voortaan maar halen bij mensen die niet zo eng zijn, zou ik zeggen.

"Allochtonen'' moeten dus uit dankbaarheid hun mond maar houden?

Duidelijker kan je niet zeggen dat je vindt dat ze er niet bij horen.

[...]

Dus? Dat klopt niet? Kijk nog geen keer naar de cijfers van het CBS, zou ik zeggen. Bij sommige bevolkingsgroepen (inderdaad de Somaliërs, e.d.) ligt het rond de 70-80%, bij andere rond de 45-55%, maar gemiddeld genomen leunt het overgrote deel van de immigranten op ons sociale vangnet. En als je die cijfers wantrouwt, moet je bij het CBS zijn, niet bij mij.Ah kijk dan had ik het toch niet verkeerd gelezen en idd die cijfers kloppen gewoon volgens het CBS

http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/dos ... jstand.htm

[...]

Dus? Dat klopt niet? Kijk nog geen keer naar de cijfers van het CBS, zou ik zeggen. Bij sommige bevolkingsgroepen (inderdaad de Somaliërs, e.d.) ligt het rond de 70-80%, bij andere rond de 45-55%, maar gemiddeld genomen leunt het overgrote deel van de immigranten op ons sociale vangnet. En als je die cijfers wantrouwt, moet je bij het CBS zijn, niet bij mij.Dit is ook hoe ik het zie en hoe het CBS het uitlegt.
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 21:24:

[...]

Ah kijk dan had ik het toch niet verkeerd gelezen en idd die cijfers kloppen gewoon volgens het CBS

http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/dos ... and.htmHet gegeven dat 70% van de Somaliers in de bijstand zit ( 7210 personen in totaal) zegt nauwelijks iets over de uitkeringsafhankelijkheid van '''de allochtonen''.

[...]

Dus? Dat klopt niet? Kijk nog geen keer naar de cijfers van het CBS, zou ik zeggen. Bij sommige bevolkingsgroepen (inderdaad de Somaliërs, e.d.) ligt het rond de 70-80%, bij andere rond de 45-55%, maar gemiddeld genomen leunt het overgrote deel van de immigranten op ons sociale vangnet. En als je die cijfers wantrouwt, moet je bij het CBS zijn, niet bij mij.

bull shit.

http://statline.cbs.nl/St ... 9-1528&HDR=G3,T&STB=G1,G2
Am Yisrael Chai!
quote:quiaquia schreef op 09 december 2015 @ 21:32:

[...]

Het gegeven dat 70% van de Somaliers in de bijstand zit ( 7210 personen in totaal) zegt nauwelijks iets over de uitkeringsafhankelijkheid van '''de allochtonen''.

18,6 % van de niet-westerse allochtonen is werkloos. Ongeveer 20% van de niet-westerse allochtonen heeft een vorm van uitkering.

http://statline.cbs.nl/St ... 541&HDR=G4,G1,T&STB=G2,G3

En voor wie goed kan rekenen is in datzelfde overzicht te zien dat van de tweede generatie niet-westerse allochtonen zelfs een kleiner percentage een uitkering heeft dan het percentage autochtonen met een uitkering. Dus.
Am Yisrael Chai!

[...]

Als je per sé de arbeidsparticipatie wil gebruiken dan werkt inderdaad 51% van de allochtonen niet, evenals 32% van de autochtonen en 38% van de autochtone vrouwen.

Wat je dus net zo goed had kunnen schreeuwen is dat bijna de helft van de blanke autochtone vrouwen parasiteert op onze samenleving. Maar dat deed je niet, je gebruikte een vrij onbekende schimmige statistiek om maar te kunnen schreeuwen hoe slecht de allochtonen het doen.

Jouw logica volgend:

38% van de blanke vrouwen zit op haar reet en houdt haar handje op! poeh poeh poeh, bijna even slecht als de eerste de beste Somalische bootvluchteling!
quote:quiaquia schreef op 09 december 2015 @ 21:24:

[...]

"Allochtonen'' moeten dus uit dankbaarheid hun mond maar houden?

Duidelijker kan je niet zeggen dat je vindt dat ze er niet bij horen.

Ik vind dat ze er helemaal bij horen. Als ze zelf willen. Integreren is een werkwoord. Dus dat betekent de taal leren, je actief interesseren voor de samenleving waarin je woont, daarin deelnemen, enz. En dan krijg je ook aansluiting met anderen, en vind je je plaats.

Willen ze dat niet, en blijven ze afgescheiden van de Nederlandse samenleving leven, in hun eigen kring ronddraaien met schotel op het thuisland gericht... ligt dat dan aan mij?
quote:kadanz schreef op 09 december 2015 @ 21:39:

[...]

Als je per sé de arbeidsparticipatie wil gebruiken dan werkt inderdaad 51% van de allochtonen niet, evenals 32% van de autochtonen en 38% van de autochtone vrouwen.

Wat je dus net zo goed had kunnen schreeuwen is dat bijna de helft van de blanke autochtone vrouwen parasiteert op onze samenleving. Maar dat deed je niet, je gebruikte een vrij onbekende schimmige statistiek om maar te kunnen schreeuwen hoe slecht de allochtonen het doen.Ze had ook kunnen schreeuwen dat meer autochtonen dan tweede generatie allochtonen parasiteren op ons sociale vangnet.
Am Yisrael Chai!
Over het geheel genomen doen niet-westerse allochtonen het inderdaad niet goed op arbeidsmarkt, maar Surinamers en Antillianen doen het beter en staan dacht ik op de eerste en tweede plaats als het gaat om participeren op de arbeidsmarkt. De cijfers van Pejeka kloppen volgens mij wel omdat zij het over de gehele groep niet-westerse allochtonen heeft. Deze cijfers hebben alleen niet veel met Zwarte Piet te maken. Eerder was door fv al opgeworpen dat niet voor alle groepen niet-westerse allochtonen geldt dat zij slecht participeren op de arbeidsmarkt, dus waarom zo'n voortslepende ophef hierover?
quote:kadanz schreef op 09 december 2015 @ 21:39:

[...]

Wat je dus net zo goed had kunnen schreeuwen is dat bijna de helft van de blanke autochtone vrouwen parasiteert op onze samenleving. Maar dat deed je niet, je gebruikte een vrij onbekende schimmige statistiek om maar te kunnen schreeuwen hoe slecht de allochtonen het doen.

Ik heb alleen geconstateerd dat meer dan 50% van de allochtone/immigranten-bevolking op ons vangnet leunt. Hetgeen dus juist blijkt.

Snap dan ook niet zo goed waarom ik vanwege het constateren van die feiten als een eng racistisch xenofoob mens moet worden neergezet. Zoals eerder in dit draadje is gebeurd. Maar dat zal ook wel weer aan mij liggen.
Of dat meer vrouwen een uitkering hebben dan tweede generatie niet-westerse allochtonen.
Am Yisrael Chai!
quote:pejeka schreef op 09 december 2015 @ 21:45:

[...]

Ik heb alleen geconstateerd dat meer dan 50% van de allochtone/immigranten-bevolking op ons vangnet leunt. Hetgeen dus juist blijkt.

Snap dan ook niet zo goed waarom ik vanwege het constateren van die feiten als een eng racistisch xenofoob mens moet worden neergezet. Zoals eerder in dit draadje is gebeurd. Maar dat zal ook wel weer aan mij liggen.Niet waar, slechts 20% van de niet-westerse allochtonen heeft een vorm van uitkering. Waarbij WW ook als uitkering geteld wordt, terwijl je daar alleen voor in aanmerking komt als je ooit gewerkt hebt.
Am Yisrael Chai!
quote:adnama schreef op 09 december 2015 @ 21:44:

Over het geheel genomen doen niet-westerse allochtonen het inderdaad niet goed op arbeidsmarkt, maar Surinamers en Antillianen doen het beter en staan dacht ik op de eerste en tweede plaats als het gaat om participeren op de arbeidsmarkt. De cijfers die Pejeka noemt kloppen volgens mij wel omdat zij het over de gehele groep niet-westerse allochtonen heeft. Deze cijfers hebben alleen niet veel met Zwarte Piet te maken. Eerder was door fv al opgeworpen dat niet voor alle groepen niet-westerse allochtonen geldt dat zij slecht participeren op de arbeidsmarkt, dus waarom zo'n voortslepende ophef hierover?Mijn fout (en ja, dat wil ik best toegeven) is dat ik Antillianen en Surinamers niet zie als andere immigranten. Zij zijn vaak opgegroeid in en opgeleid in Nederland of een Nederlands gebiedsdeel en derhalve al bekend met taal en (meer of minder) de cultuur van Nederland. Dus in de redenaties en cijfers die ik noemde, liet ik hen dus eigenlijk buiten beschouwing, omdat ze niet te vergelijken zijn met mensen die uit bijv. het Rif-gebergte komen, of uit Somalië.
quote:fashionvictim schreef op 09 december 2015 @ 21:43:

[...]

Ze had ook kunnen schreeuwen dat meer autochtonen dan tweede generatie allochtonen parasiteren op ons sociale vangnet.

Precies, maar dat komt natuurlijk niet goed uit. Pejeka schreeuwt iets waar Wilders van zou blozen, en verbindt er dan een statistiek aan die er op het eerste gezicht schokkend uitziet, maar die met het geschreeuw niks te maken heeft.

Om het extra effect te geven noemt hij ook nog het handjevol Somaliërs dat ons land telt. Daar heb ik hem/haar gisteren ook al direct op gewezen. Tevergeefs.
quote:fashionvictim schreef op 09 december 2015 @ 21:47:

[...]

Niet waar, slechts 20% van de niet-westerse allochtonen heeft een vorm van uitkering. Waarbij WW ook als uitkering geteld wordt, terwijl je daar alleen voor in aanmerking komt als je ooit gewerkt hebt.Dus het percentage mensen dat een uitkering geniet, ligt lager onder niet-Westerse immigranten dan onder autochtone Nederlanders? Dat is gewoon niet zo, FV, en ik wil jou of andere mensen die wél hun bijdrage leveren, echt niet in een hoek zetten, waarom zou ik. Maar laten we wel de feiten even op een rijtje houden.
quote:pejeka schreef op 09 december 2015 @ 21:45:

[...]

Snap dan ook niet zo goed waarom ik vanwege het constateren van die feiten als een eng racistisch xenofoob mens moet worden neergezet. Zoals eerder in dit draadje is gebeurd. Maar dat zal ook wel weer aan mij liggen.

Net als 42% van de blanke autochtone vrouwen. What is your point?

Als je het overgrote deel van de allochtonen diskwalificeert (want dat deed je op afschuwelijke wijze) om die 50%, wat zeg je dan over die 42% blanke vrouwen?
quote:pejeka schreef op 09 december 2015 @ 21:40:

[...]

Ik vind dat ze er helemaal bij horen. Als ze zelf willen. Integreren is een werkwoord. Dus dat betekent de taal leren, je actief interesseren voor de samenleving waarin je woont, daarin deelnemen, enz. En dan krijg je ook aansluiting met anderen, en vind je je plaats.

Willen ze dat niet, en blijven ze afgescheiden van de Nederlandse samenleving leven, in hun eigen kring ronddraaien met schotel op het thuisland gericht... ligt dat dan aan mij?

Naar wat ik om me heen zie, vind ik het helemaal niet zo slecht gaan met de integratie.

Het is nu eenmaal een proces dat tijd kan kosten.

Maar misschien zie ik het hele integratiegebeuren ook wel vooral anders dan jij.

Ik stel integratie in ieder geval niet gelijk aan assimilatie.
quote:pejeka schreef op 09 december 2015 @ 21:48:

[...]

Mijn fout (en ja, dat wil ik best toegeven) is dat ik Antillianen en Surinamers niet zie als andere immigranten. Zij zijn vaak opgegroeid in en opgeleid in Nederland of een Nederlands gebiedsdeel en derhalve al bekend met taal en (meer of minder) de cultuur van Nederland. Dus in de redenaties en cijfers die ik noemde, liet ik hen dus eigenlijk buiten beschouwing, omdat ze niet te vergelijken zijn met mensen die uit bijv. het Rif-gebergte komen, of uit Somalië.

Ook voor Marokkanen en Turken geldt niet dat meer dan 50% van hen een uitkering heeft of werkloos is.

16,8% van de Turken en 21,1% van de Marokkanen is werkloos.

Ongeveer 21% van de Turken en 22% van de Marokkanen heeft een vorm van uitkering.
Am Yisrael Chai!
quote:kadanz schreef op 09 december 2015 @ 21:51:

[...]

Net als 42% van de blanke autochtone vrouwen. What is your point?Mijn "point" is, als je dat persé in het Engels wilt uitdrukken, dat naarmate het aantal mensen van buitenaf toeneemt dat een beroep doet op onze voorzieningen, zonder er ooit iets aan bijgedragen te hebben, het vangnet zwakker wordt.
quote:pejeka schreef op 09 december 2015 @ 21:53:

[...]

Mijn "point" is, als je dat persé in het Engels wilt uitdrukken, dat naarmate het aantal mensen van buitenaf toeneemt dat een beroep doet op onze voorzieningen, zonder er ooit iets aan bijgedragen te hebben, het vangnet zwakker wordt.Nee pejeka, dat zei je toen niet, ik kan het nogmaals quoten als je wil, je zei dat het overgrote deel van de allochtonen niet werkt en parasiteert op onze samenleving. Wel dan, geldt dat ook voor de blanke autochtone vrouwen die marginaal beter scoren in precies dezelfde statistiek?
quote:pejeka schreef op 09 december 2015 @ 21:51:

[...]

Dus het percentage mensen dat een uitkering geniet, ligt lager onder niet-Westerse immigranten dan onder autochtone Nederlanders? Dat is gewoon niet zo, FV, en ik wil jou of andere mensen die wél hun bijdrage leveren, echt niet in een hoek zetten, waarom zou ik. Maar laten we wel de feiten even op een rijtje houden.

Zie deze cijfers:

http://statline.cbs.nl/St ... DR=G4,G1,T&STB=G2,G3&VW=T

Iets meer dan 10% van de autochtonen heeft een vorm van uitkering.

Het totale aantal niet-westerse allochtonen dat een vorm van uitkering heeft is ongeveer 21%.

Specificeer je echter naar eerste- of tweedegeneratie, dan zie je dat van de eerstegeneratie niet-westerse allochtonen ongeveer 30% een vorm van uitkering heeft, maar dat van de tweedegeneratie niet-westerse allochtonen minder dan 10% een vorm van uitkering heeft. Tweedegeneratie niet-westerse allochtonen doen het dus beter dan autochtonen, volgens jouw criteria.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven