Geld & Recht alle pijlers

Vrouw hoger-verdienende partner – partneralimentatie

27-06-2018 13:18 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Mijn vriend heeft me ten huwelijk gevraagd en ik heb ja gezegd. Ik ben over the moon en dolgelukkig, ik kan niet wachten om aan de rest van ons leven te beginnen. We willen volgend jaar trouwen.
Nu zit het financieel zo: mijn vriend heeft een modaal inkomen en zit in een vakgebied waarbinnen hij ook niet meer gaat groeien in zijn salaris. Ik heb een bovenmodaal inkomen dat gaat stijgen en naar verwachting verdien ik straks 3x zoveel als hij.

Nu vraag ik me af wat verstandig is m.b.t. huwelijkse voorwaarden. Ik hoor graag wat meer meningen en ervaringen voordat ik dit ter sprake breng bij mijn vriend. Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor ook vooral graag van vrouwen die substantieel meer verdienen dan hun partner wat zij dan “geregeld” hebben en hoe ze dit aangepakt hebben.
anoniem_371957 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 13:34
44.68% gewijzigd
Diver_pt schreef:
27-06-2018 14:41
Eens met allen hier die dit een achterlijke wetgeving vinden. Het lijkt er inderdaad op dat er niet omheen te komen is, mocht het slecht aflopen. En als de een minder gaat werken dan de ander om voor de kinderen te zorgen (en dat reden vind om aanspraak te maken op PA), tja daar was je toch echt zelf bij toen je dat samen besloot. Maar ja, je bent er ook zelf bij als je "ja" zegt, dus ik heb veel om over na te denken.

Succes met nadenken TO.
En je kunt altijd een mooie feestje houden om jullie liefde te vieren. Of om te vieren dat de samenlevingsovereenkomst is getekend en zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
27-06-2018 14:43
Succes met nadenken TO.
En je kunt altijd een mooie feestje houden om jullie liefde te vieren. Of om te vieren dat de samenlevingsovereenkomst is getekend en zo.
Eens!
Met een samenlevingingscontract moet je dus ook oppassen!
Bij mijn vriendin stond erin - naast de onderhoudsplicht - dat alles wat tijdens het samenwonen gekocht was, gezamenlijk bezit was. Guess wie de spullen, oa alles voor het kind, gekocht had?
impala wijzigde dit bericht op 27-06-2018 14:54
62.62% gewijzigd
.
Diver_pt schreef:
27-06-2018 14:46
Eens!
wouw.. dan maar geen huwelijk?
Hoe groot is de liefde?
8102 schreef:
27-06-2018 14:51
wouw.. dan maar geen huwelijk?
Hoe groot is de liefde?
Nee, als je nuchter nadenkt ga je geen huwelijk aan. Als jij de meest verdienende of meest stabiele partner bent al helemaal niet. Man of vrouw.
Ik zou er zelf echt nooit aan beginnen.
Liefde leg je niet vast in een zakelijk contract.
impala wijzigde dit bericht op 27-06-2018 14:58
17.40% gewijzigd
.
impala schreef:
27-06-2018 14:55
Nee, als je nuchter nadenkt ga je geen huwelijk aan. Als jij de meest verdienende of meest stabiele partner bent. Man of vrouw.
Ze begon haar topic dat ze gaat trouwen.
8102 schreef:
27-06-2018 14:56
Ze begon haar topic dat ze gaat trouwen.
Ze kan nog terug.
.
impala schreef:
27-06-2018 14:57
Ze kan nog terug.
Klopt, als ik haar partner dan zou zijn zou ik meteen mijn koffers pakken.

Als ze zou vallen over partneralimentatie.
Trouwen is in voor en tegenspoed. (lekker ouderwets)
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 14:59
3.78% gewijzigd
dianaf schreef:
27-06-2018 14:31
Ik denk dat er maatschappijk gezien nog wel iets voor te zeggen valt dat het niet zomaar opgedoekt wordt.

Veel vrouwen met kinderen hebben een kleine baan/weinig inkomen, waardoor de na een scheiding niet voldoende een eigen inkomen kunnen genereren.
Daarnaast zijn ze na een scheiding vaak verantwoordelijk voor de kinderen. Co-ouderschap komt gewoon te weinig voor.
Natuurlijk is er kinderalimentatie, als compensatie voor de kosten, maar partneralimentatie kun je zien als een compensatie voor de gemiste inkomsten ivm de zorg voor de kinderen.
Dit soort vrouwen doen daardoor vaker een beroep op allerlei voorzieningen, bijstand, toeslagen enz. Zonder de partneralimentatie zouden ze een nog groter beroep doen op de sociale voorzieningen.

In dat geval vind ik het dan wel weer eerlijk dat de beiden voor de kosten moeten opdraaien omdat één van de 2 thuisblijfouder/veel minder is gaan werken en nu niet kan rondkomen. Het was namelijk wel een keuze van beiden.
het 'oneerlijke' zit hem voor mij in, dat persoonlijke keuzes van een gezin, na een scheiding afgewenteld worden op de samenleving.
Als mensen (=meestal vrouwen) zich NU vast bekommeren om hun toekomst, zijn ze zowel nu als na een scheiding beter af.
Stel; Er Is gewoon geen PA en je mot gewoon aan het werk. Dan wordt de samenleving niet belast.
8102 schreef:
27-06-2018 14:59
Klopt, als ik haar partner dan zou zijn zou ik meteen mijn koffers pakken.

Als ze zou vallen over partneralimentatie.
Trouwen is in voor en tegenspoed. (lekker ouderwets)
Ik gok zomaar dat jij geen goed betalende baan en/of vermogen hebt? Want in dat geval kun je er alleen maar op vooruit gaan.
impala wijzigde dit bericht op 27-06-2018 15:02
8.82% gewijzigd
.
Beetje vreemd je waardeert je partner misschien om hele andere kwaliteiten dan geld. Zoals mogelijk goede vader, zorgzaam, leuk gezelschap, handig. Uiteindelijk gaat het om de fijne ervaringen die je samen hebt en niet om hoeveel geld er wordt binnen gehaald. Een bevriende advocaat zegt iets en wat vreemden op een forum en poef weg trouwen. Apart, of je hebt er echt 0 over nagedacht of je relatie zit toch niet zo goed als jij denkt....ik gok op allebei.

Vqn een hoog verdienend iemand had ik wel iets slimmer gedrag verwacht...of nee je verdient nog niet hoog....je denkt dat je dat ooit gaat doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dianaf schreef:
27-06-2018 14:16
Het feit dat er partneralimentatie bestaat, is voor mij een reden om niet te trouwen. Want zelfs als jullie er vanaf zien na een scheiding, en je ex raakt van de wal in de sloot en in de bijstand, dan moet je alsnog gaan betalen.
Dat is niet helemaal waar; alleen als het in de bijstand belanden direct gevolg is van de scheiding wordt dat op ex verhaald. Een ex die zelf stopt met werken na de scheiding kan niet op ex verhalen.
Ik vind PA niet achterhaald wanneer een van beide partners aantoonbaar zijn/ haar carrière on gold zet ten faveure van het gezin of de carrière van de ander. Ik vind wel dat de berekening van het te ontvangen bedrag gebaseerd zou moeten zijn op daadwerkelijk inkomensverlies i.p.v. inkomen van de ex. ( uit loopbaanonderzoek is gebleken dat het gat tussen het inkomen dat je zou verdienen als je fulltime was blijven werken en wat je verdient als je 5 jaar stopt, niet meer te dichten is).
impala schreef:
27-06-2018 15:01
Ik gok zomaar dat jij geen goed betalende baan en/of vermogen hebt? Want in dat geval kun je er alleen maar op vooruit gaan.
Ik heb mijn man van te voren gewezen op eventueel partneralimentatie. Heb alles laten zien hoe het werkt. HIj vond het geen enkel probleem.
partneralimentatie kan altijd gevraagd worden, maar dan moet er wél behoefte aan zijn. Die behoefte moet de vragende echtgenoot wel onderbouwen met een behoeftelijst. Het is echt niet zo dat je de helft van je inkomen moet inleveren bij een scheiding...

Heel eenvoudig: jullie zijn straks beiden gewend aan het totale inkomen (stel: jij op 3.000 en hij op 2.000, dus 5.000 in totaal). Na de scheiding is het de bedoeling dat jullie ongeveer hetzelfde overhouden, dus beiden 2.500. Hij verdient 2.000 en komt dus 500 tekort. Dit bedrag zou dan theoretisch gezien als pa kunnen worden toegewezen, maar hij moet dan wel aantonen dat hij die 500 echt nodig heeft, anders kan het verzoek alsnog worden afgewezen.

Rechters zijn strikter geworden in het toekennen van pa. De vlieger gaat niet altijd meer omhoog. Je kan het niet uitsluiten of voorkomen. Wel kan je proberen op goede voet te scheiden om zo jouw eigen schade te beperken.

Ik verdien ook meer dan mijn partner, maar dat ik voor hem zorg is prima. Andersom had hij dat namelijk ook moeten doen en dan was het ook geen probleem geweest.
8102 schreef:
27-06-2018 15:03
Ik heb mijn man van te voren gewezen op eventueel partneralimentatie. Heb alles laten zien hoe het werkt. HIj vond het geen enkel probleem.
Ik hoop voor hem dat hij daar geen spijt van gaat krijgen. Jij zit in elk geval gebakken.
.
Zeg maar tegen je vriend dat je liever samen op reis gaat ipv te trouwen. Kun je op die tropische bestemming gelijk een onofficiele ceremonie doen voor jullie twee om je onofficiele huwelijk te bezegelen. ;-D
impala schreef:
27-06-2018 15:05
Ik hoop voor hem dat hij daar geen spijt van gaat krijgen. Jij zit in elk geval gebakken.
:rofl: Over aannames gesproken :rofl:
Ja precies, gewoon lekker nep-trouwen als je een mooie dag en een jurk wil.

Ik zou trouwens juist mijn koffers pakken als vriend perse een huwelijk wil. Why? Wat voegt dat toe, behalve de kans op een bak financiële ellende? Ben ik als persoon niet genoeg? Als we ruzie krijgen en uit elkaar gaan wil ik een clean cut. En geen verplichtingen naar mijn ex. Die niet voor niks mijn ex is.
impala wijzigde dit bericht op 27-06-2018 15:15
67.60% gewijzigd
.
viva-amber schreef:
27-06-2018 15:01
Beetje vreemd je waardeert je partner misschien om hele andere kwaliteiten dan geld. Zoals mogelijk goede vader, zorgzaam, leuk gezelschap, handig. Uiteindelijk gaat het om de fijne ervaringen die je samen hebt en niet om hoeveel geld er wordt binnen gehaald. Een bevriende advocaat zegt iets en wat vreemden op een forum en poef weg trouwen. Apart, of je hebt er echt 0 over nagedacht of je relatie zit toch niet zo goed als jij denkt....ik gok op allebei.

Vqn een hoog verdienend iemand had ik wel iets slimmer gedrag verwacht...of nee je verdient nog niet hoog....je denkt dat je dat ooit gaat doen.
Niet te veel azijn drinken! Sommige mensen oriënteren zich graag op de mogelijkheden en de toekomst, dat kan. Je kunt niet overal een bloedneus van krijgen, viva-amber.
Diver_pt schreef:
27-06-2018 15:13
Niet te veel azijn drinken! Sommige mensen oriënteren zich graag op de mogelijkheden en de toekomst, dat kan. Je kunt niet overal een bloedneus van krijgen, viva-amber.
Zo en van nu af aan neem ik je niet serieus meer.
8102 schreef:
27-06-2018 15:15
Zo en van nu af aan neem ik je niet serieus meer.
Dat deed je volgens mij al vanaf je eerste reactie niet.
impala schreef:
27-06-2018 14:55
Nee, als je nuchter nadenkt ga je geen huwelijk aan. Als jij de meest verdienende of meest stabiele partner bent al helemaal niet. Man of vrouw.
Liefde leg je niet vast in een zakelijk contract.
Ons contract heeft inderdaad weinig met ‘liefde’ te maken. Niks met romantische liefde. Wél met andere liefde, of hoe je het ook wil noemen en daar is héél nuchter over nagedacht.
Mevrouw75 schreef:
27-06-2018 15:20
Ons contract heeft inderdaad weinig met ‘liefde’ te maken. Niks met romantische liefde. Wél met andere liefde, of hoe je het ook wil noemen en daar is héél nuchter over nagedacht.
Je bedoelt : verantwoordelijkheid? Ik wil geen verantwoordelijkheid voor het leven van een ander. Je weet nooit hoe het leven loopt. Je grote liefde kan opeens een vreemde voor je worden waar je niks meer mee te maken wil hebben..
Dat je voor kinderen dingen moet regelen snap ik. Maar die wil ik ook al niet. En zo wel, dan zou ik dat anders regelen. Voor zover mogelijk. Kinderen komen toch meestal voor risico van de vrouw.
impala wijzigde dit bericht op 27-06-2018 15:25
31.49% gewijzigd
.
Interessant onderwerp.. dus stel ik verdien €5000 bruto en partner €3500 en wij gaan scheiden, in dat geval moet ik dus ook partneralimentatie betalen? En om wat voor bedrag gaat het dan?
dianaf schreef:
27-06-2018 14:16
Het feit dat er partneralimentatie bestaat, is voor mij een reden om niet te trouwen. Want zelfs als jullie er vanaf zien na een scheiding, en je ex raakt van de wal in de sloot en in de bijstand, dan moet je alsnog gaan betalen.

Het is tegenwoordig gewoon een rare regeling, achterhaald en duurt veel te lang.
Ik ben absoluut voor partneralimentatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven