OV Staking

27-06-2018 10:09 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
HET grote hangijzer voor een nieuwe CAO in het streekvervoer is niet eens het percentage loonsverhoging, wèl werkdruk vermindering ( lees andere roosters ), maar het ZWART OP WIT vastleggen van ( z.g. toegezegde verbeterpunten voor (plas)pauzes ),,,,,DÀT is wat de werkgevers vertikken.!!! want in de media verkondigen ze wel dat ze begrip voor werkdruk hebben, en ze meer salaris bieden ( 2,75% ), zodat de mensen denken waar zeuren de chauffeurs dan nog over.!!....(( en misschien dat ze dan een roostertje in elkaar flanzen voor NU .......maar zolang dat dan niet ZWART OP WIT LANDELIJK vastgelegd wordt is het bij een volgend rooster al weer verleden tijd en zijn we weer terug bij af.....daarom is het vertrouwen in die werkgevers tot het 0 punt gedaald.
TJa.....en om maar zoveel mogelijk concessies te winnen, zo goedkoop mogelijk met uitgeknepen roosters in te schrijven, dan loopt het een keer fout.
Mijn idee..............leg de ( plas)pauze norm ZWART OP WIT LANDELIJK vast, en daarna bekijk IN OVERLEG met de werkvloer per rooster hoe de diensten te gaan maken.....en als dat dan gevolgen heeft dat sommige vertrektijden van elkaar gaan verschillen so be it,
Trouwens, ik heb geen auto en wordt ook belemmerd, maar i.m.o hebben ze geen andere keuze dan doorzetten met staken aangezien dat enkel indruk maakt..

Maar ik hoop vooral dat ze er uitkomen.
Ik heb er véél last van, woon niet in het centrum, heb geen auto en een baby die nog niet op de fiets mag. Wij moeten dus alles lopend doen en met dit weer is dat voor baby ook echt niet fijn.

Ik snap het punt, echt, maar ik baal er verschrikkelijk van. Ik betaal namelijk gewoon wat ik moet betalen en ben wel de gedupeerde.
Natte tosti..
felicia schreef:
29-06-2018 14:03
Wanneer begint en eindigt je werktijd? Als je binnenkomt in het gebouw en er uit gaat? Mijn werktijd begint als ik mijn pc volledig hebt opgestart en mijn mail openstaat. Mijn dag eindigt als de pc uit is. Opstarten en uitdoen doe ik in mijn eigen tijd. Als ik binnenkom en koffie pak doe ik dat voor ik de pc aan doe en dus in eigen tijd. Ik ben ontzettend blij om ergens te werken waar we niet over minuten praten, waarin mn werktijd flexibel is en we geen overuren schrijven. Wat een gezeik is dat. Ik bepaal mijn eigen balans en dat is meer dan mn contracturen. Staat tegenover dat ik soms wel eens een middagje naar huis na gaan aan, dat mn leidinggevende mij waardeert en mn opleidingverzoek honoreert. De opleiding doe ik dan wel weer deels in eigen tijd en ook op zondag werk ik wel eens onbetaald. Het is toch verschrikkelijk om alles maar op de weegschaal te leggen. Werken is toch zeker iets wat je ook doet als investering in jezelf, om te ontwikkelen als mens? Ik heb passie voor mn vak en ik doe graag iets in mn eigen tijd. Door te geven en te nemen ontstaat fijne arbeidsrelatie. Ik zit niet op school waar ik constant op de tijd moet letten en op mn vingers wordt gekeken.

Chauffeurs moet vergeleken worden met soortgelijke sectoren en daarom verwijs ik naar horeca, transport en zorg. Dat zijn sectoren die onregelmatigheid kennen, enigszins vergelijkbaar opleidingsniveau en soortgelijke verantwoordelijkheid. Het slaat nergens op om dan over schoonmaak te beginnen want die sector is niet vergelijkbaar.

Ik vind niet onbetaald willen overwerken ook absoluut geen goede arbeidsethos. Net als pc uitzetten vlak voor 5 uur en dan 5 uur de deur uitlopen. Wat moet je ongelukkig zijn in je werk als je er zo in staat. In ieder geval zou ik dan ongelukkig zijn. Ooit heb ergens gewerkt waar het zo ging. Geen enkele gunfactor over en weer. Daar was ik snel weer weg.
Onze tijd begint als we het gebouw inkomen en eindigt als we het gebouw uitgaan. Dat is bij iedereen zo, dus ook bij mij. Wat is daar mis mee? Als ik thuiswerk dan zet ik als begintijd de tijd dat ik de laptop aanzet en als eindtijd de tijd dat ik hem weer uitdoe. Ook niks mis mee. Gelukkig kan er bij ons heel veel, zowel van de werkgever/leidinggevende als van de werknemers. Afgelopen week zelfs een afscheidslunch gehad in de baas zijn tijd. En ja ik werk ook wel eens op mijn roostervrije dag, als het erg druk is of voor wat extra tijd. Ook niks mis mee en dat vind ik ook helemaal niet erg om te doen.
Blijkbaar zit iedereen hier in de verkeerde regio. In de regio waar mijn vriend werkt wordt bijna niet gestaakt. Hij heeft woensdag en vrijdag gewoon gewerkt en is nu ook weer onderweg naar zijn werk. Er zijn dus plekken waar het meeste gewoon rijdt.
Mijn man is ook chauffeur en denkt er hevig over na om zijn vakbondlidmaatschap op te zeggen. De weg die ze nu zijn ingeslagen, staat lang niet iedereen achter.
felicia schreef:
30-06-2018 11:02
Uiteindelijk gaat het in dit conflict om iets heel anders dan pauzes. Er is een algemeen gevoel dat de werkgever niet te vertrouwen is doordat er door de jaren heen alleen maar verslechtering heeft plaatsgevonden door de aanbestedingen. Ik begrijp dat wel. Wat ik niet begrijp is waarom zoiets over de cao tafel moet. Vertrouwen krijg je niet terug door de cao helemaal vast te regelen en ook niet door stakingen. Alles wordt alleen maar erger zo. Vertrouwen is iets wat moet groeien en ik snap echt niet waarom vakbonden dat op deze manier terug proberen te krijgen. Volgens mij zou het veel beter zijn om met vervoerders, werknemers en politiek een soort mediation oid te starten zodat daadwerkelijk aan vertrouwen gewerkt kan worden en afspraken omtrent pauzes en werktijden, keertijden ed wat u allemaal noemt op bedrijfsniveau af te spreken ipv een cao. Denkt u ook dat er verschil is tussen de vervoerders of zijn ze allemaal hetzelfde?
Vervoerders zijn niet allen hetzelfde, ik heb in de loop der jaren door concessie wisselingen al 5 x een nieuwe baas gehad zonder te solliciteren, maar merk iedere keer wel dat het na iedere wisseling steeds minder wordt, omdat door de aanbestedingen gem. elke 6 of 8 jaar , ( i.v.m. de marktwerking ) om de concessie maar binnen te halen, zo goedkoop mogelijk ingeschreven wordt. en dit het liefst ten koste van de arbeidsvoorwaarden,
Afspraken per bedrijfsniveau, onmogelijk, omdat dit alleen maar meer onduidelijkheid in de hand werkt, en het per bedrijf een een nog hardere concurentie strijd zou worden, en voor de passagiers meer onduidelijkheid over bijna alles.
Alle bedrijven werken volgens sheets (( v.w.b. )) het maken van diensten vastgelegd in een cao, maar gezien o.a. verkeersdrukte , eisen van de consessie verlener, en niet in de laatste plaats het winstbejag van de bedrijven zelf, wordt het onwerkbaar en dààr willen we nu verandering in, landelijk vastgelegd in een nieuwe cao, waar een ieder zich aan heeft te houden, v.w.b. maximale rijtijden en ( plas)pauzes
Welnu, in de media beweren de werkgevers van alles, en wat ze allemaal te bieden hebben, en als de bonden dan zeggen accoord, leg het even vast, dan haken ze af......hoe kan je dan vertrouwen winnen ?, is het dan toch alleen maar propaganda ? en willen ze op de oude voet verder als de storm geluwd is ?
phoebe24 schreef:
30-06-2018 11:17
En er zijn ook mensen die het geld nodig hebben en het zich dus niet kunnen permitteren om niet te werken. Dat las ik van de week nog.

Ik heb geen auto en vind het vervelend maar ik geef de chauffeurs groot gelijk.
Ik loop wel of neem de fiets.
(Ok ik snap wel dat dit niet voor iedereen mogelijk is en dat dat echt vervelend is, maar ik sta er toch achter)

Chauffeurtje: ik snap ook niet waarom de werkgevers zo koppig zijn. Om eerlijk te zijn dacht ik dat de vakbonden overdreven in hun eisenpakket, maar dat valt wel mee geloof ik..
2 x een kwartier pauze in een 8 urige werkdag las ik. Dat is echt schandalig, en dan moet je toch veel te veel rijden, lijkt me niet erg veilig..
Nogmaals ik baalde eerst maar ik begin er begrip voor te krijgen.
Nee, gèèn enkele pauze in de diensten, wel een paar keer overloop tijd tussen verschillende ritten (( wat dan door derden als pauze gezien wordt, immers we drinken koffie, roken een sigaretje enz. )) echter het is betaalde tijd omdat we verantwoordelijk blijven voor het materiaal, en deze overloop tijd vaak te krap is door allerlei omstandigheden op de weg, en er dus vaak geen tijd over is voor een bak koffie of een plas.
Daantje1970 schreef:
30-06-2018 16:25
Blijkbaar zit iedereen hier in de verkeerde regio. In de regio waar mijn vriend werkt wordt bijna niet gestaakt. Hij heeft woensdag en vrijdag gewoon gewerkt en is nu ook weer onderweg naar zijn werk. Er zijn dus plekken waar het meeste gewoon rijdt.
Het is zijn goed recht om als werkwillige toch te gaan werken, of hij valt onder een andere cao
gizzmo-returns schreef:
30-06-2018 16:28
Mijn man is ook chauffeur en denkt er hevig over na om zijn vakbondlidmaatschap op te zeggen. De weg die ze nu zijn ingeslagen, staat lang niet iedereen achter.
Daar is hij vrij in, ik respecteer een ieder zijn/haar mening
Dit kwam ik tegen op facebook en dit is eigenlijk waar het om draait. Het beschrijft mijn twee slachtige gevoel mbt de staking (ook al ben ik zelf geen ov chauffeur maar mijn man wel) en maakt ook duidelijk naar de buitenwereld toe waar de chauffeurs tegen aan lopen. Het is een flink verhaal maar de moeite waard.

In het openbaar vervoer geldt een speciaal voor het openbaar vervoer aangepaste versie van de zogenaamde “rijtijdenwet”. Heel globaal: op een dienst van 9 uur hebben wij een pauze van een half uur, en dit half uur mag gesplitst worden in 2 keer een kwartier. Wetgeving uit eind vorige eeuw die gebaseerd is op een compléét andere werkelijkheid dan de werkelijkheid waarin we nu leven.

Internet bestond nauwelijks, dus ook niet de overal rondzoemende pizzakoeriers die hun best doen in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk adressen af te werken om zo nog in ieder geval wát te verdienen.
Mobiele telefoons waren voor de happy few, nu ontwijken we dagelijks vele telefonerende voetgangers en fietsers die onder de bus lijken te willen kruipen, zich volledig onbewust van hun omgeving.
“Bejaarden” zaten opgesloten in wat we toen bejaardenhuizen noemden, maar doen nu weer volledig mee, mét rollators, scootmobielen en andere hulpmiddelen.
Vliegen was onbetaalbaar, nu vervoeren we dagelijks toeristen uit de hele wereld en spreken minder nederlands dan engels, frans, duits, italiaans, spaans, gebarentaal …...
“De spits” betekende dat je bus vol was met scholieren of forenzen, nu dat de stad vol is met verkeer en je geen kant meer op kan.
En tenslotte, ook zwartrijden bestond toen, lijm op de strippenkaart was een bekende, en vervalste abonnementen, maar het domweg instappen en niet betalen (“bel de politie maar, ik ga er toch niet uit”) is écht nieuw en dagelijks aan de orde.

Ontwikkelingen waar je van alles van kunt vinden, ontwikkelingen ook die wij best aankunnen, maar één ding staat vast: het kost tijd, en het vraagt aandacht!

Ook de organisatie van het openbaar vervoer zelf was in de vorige eeuw compleet anders. Het OV was nog een “overheidsbedrijf”, concurrentie speelde geen rol, veiligheid en dienstverlening (vervoersplicht), de passagier….dáár ging het om. Nu bevechten private partijen elkaar om de opdrachten binnen te halen, soms zelfs onder de kostprijs: de winstmarges zijn minimaal en marktaandeel is soms belangrijker dan winst. De afspraken met de opdrachtgever, dáár gaat het nu om. En dat met de verouderde wet- en regelgeving als één van de kaders.

Tenslotte: de IT heeft ook binnen het OV zijn intrede gedaan. Werden vroeger de ritten, de rijtijden, de roosters, de dienstregeling hoofdzakelijk handmatig in elkaar gedraaid met uiteraard de nodige ruimte, inefficiëntie en gekozen ‘reserves’ op alle aspecten, nu zoekt (en vindt) software feilloos de meest efficiënte variant, zijn gemiddeldes ineens ‘de altijd geldige waarheid’, wordt iedere beweging gemeten en verwerkt en zijn afwijkingen op de afspraken hooguit “onderwerp van rapportages”. En ook dat tegen de achtergrond van verouderde wet- en regelgeving.

De rijtijden op de ritten worden bepaald door de IT. Niet de werkelijke rijtijden, maar exact díe tijden waarbij er niet meer dan een van te voren afgesproken percentage buiten die tijden valt. En, je begrijpt het al: die afwijking, dat is de spits. Voor werkgever en opdrachtgever niet meer dan een van te voren afgesproken afwijking die binnen een marge valt, maar voor mij en mijn collega’s gewoon de dagelijkse werkelijkheid: wij rijden de spits altijd, elke dag, en beginnen dus onze dienst altijd, elke dag, met deze afwijking. Het is alsof we voor een brede rivier staan, en de werkgever roept ons bemoedigend toe: “toe maar, het gaat makkelijk, de gemiddelde diepte is niet meer dan 1.20 meter”. Dat het midden in de rivier even 4 meter diep is, en wij allemaal even kopje onder gaan, de één volledig, de ander zwemmend, is onze werkelijkheid. Iedere dag! De vroege dienst s morgens, de late dienst s avonds, de gebroken dienst twee keer. En de marge….is je pauze. Die van 15 minuten.

De gevolgen voor mij als chauffeur zijn groot. Het werk vind ik nog even mooi als ooit, maar het lukt me niet meer. Niet meer op tijd, niet meer comfortabel, en, en die weegt voor mij heel zwaar, niet meer veilig!

-Het rijden in de stad, in de huidige drukte, hou ik 2,5 uur aan één stuk goed en makkelijk vol, misschien 3 uur. Maar daarna zit ik in de “reservetijd”. Ik maak kleine foutjes, een stoepje hier, daar een fietser die ik eigenlijk wat laat zie…..en hoe meer foutjes ik maak, hoe sneller dat gaat, hoe vermoeider ik raak. Daar zit een omslagpunt. En dan is 15 minuten pauze niet voldoende en al helemaal niet als ik hem op moet eisen omdat van die 15 minuten al 5 minuten voorbij zijn omdat ik te laat ben….die keuze kost óók energie!
-Ik probeer rustig te blijven onder vertraging, weet ook dat ik geen invloed heb qua rijden. Ik wil niet balen omdat er een passagier met rollator bij de halte staat, kribbig reageren omdat iemand zijn chipkaart niet kan vinden, blij zijn met een stremming “omdat het nu tenminste helemaal uit de hand loopt”, vloeken op een collega die me bij het station in de weg staat…. En toch gebeurt het….. mezelf rustig houden kost ook energie!
-Veiligheid, de mogelijkheid een ongeluk te veroorzaken, het zit onbewust volledig in mijn systeem. De hele tijd, de hele dienst. Ik ben me dat niet bewust, maar het is wel zo. En ik merk dat pas op het moment dat er iets nét goed gaat. Maar óók als een passagier hard op de ruit slaat om te zwaaien naar een vriendje buiten, iemand het leuk vindt een sneeuwbal of waterballon tegen mijn bus te gooien. “*$@* was dat een kind???” is dan mijn eerste reactie op die klap en mijn hart ligt dan ergens tussen mijn benen. Een collega begrijpt dat, feilloos. Dat kost energie en het gebeurt vaak.

Het laatste jaar heb ik regelmatig dat ik op een kruising afrijd met een bus vol passagiers, en niet weet waar ik ben. Niet welke lijn, niet welke stad, niet welke plek. Het is een fractie van een seconde helemaal weg, alles. In het begin raakte ik ervan in paniek, nu weet ik, en vertrouw ik daar ook op, dat als ik maar niet nadenk mijn automatische piloot (ander hersendeel) het overneemt. En die rijdt de route goed, vanzelf. Maar…..het is een teken en dat teken is niet goed. Ik schaamde me hiervoor, dacht even dat ik dement werd, en zweeg er dus over, ook naar collega’s. Nu blijkt echter dat veel meer collega’s dit hebben (en erover zwijgen).

De grens is bereikt. Wij hebben marges nodig om de idiotie van de dag ‘weg te werken’ én wij hebben pauzes nodig die echte pauzes zijn, geen 15 minuten. Allebei!

Niet een afgedwongen “plaspauze” van 10 minuten, die slaat de plank volledig mis. Ridiculiseert ons, demoniseert de werkgever en…..is onevenredig duur zonder echt soelaas te bieden. Ook niet een enorme salarisverhoging om deze werkdruk te compenseren. En óók niet alleen op lager niveau vastgelegd, zodat marktpartijen elkaar later nog steeds op dit aspect kunnen beconcurreren.

-Op een dienst langer dan acht uur twee keer 15 minuten pauze is gewoon te weinig. Minimaal ergens een half uur aan 1 stuk.
-Langer dan 3,5 uur aan één stuk rijden is gewoon te lang. Minimaal dan een pauze van een half uur.
Dit zijn geen vreemde eisen, dit is gewoon noodzaak. Voor mij, als ervaren chauffeur, maar ook zeker voor de jongere minder ervaren chauffeurs, de chauffeurs van de toekomst.

En ja, dat kost geld. En nee, niet alleen de werkgever is daarvoor verantwoordelijk. Er is geen ‘vijand’: er is een veranderde werkelijkheid en verouderde wetgeving. Over veiligheid onderhandel je niet. Waar het over veiligheid gaat schiet je niet hoog en hard in op ‘zomaar iets’ in de hoop dat er iets anders uitkomt. Veiligheid “verkoop" je niet.

Ik wist niet of ik wilde staken of niet, ik kwam er niet uit. Staken voor een plaspauze, voor een hoger salaris? Echt niet! Toch is dat de boodschap die ik afgeef als ik staak, is dat het wat ter onderhandeling op tafel ligt. Dan maar gewoon werken, en daarmee de boodschap afgeven dat er niets aan de hand is? Ook echt niet!
Het is staken geworden. Staken zonder lid van de bond te zijn of worden. En waarom? Om te slapen, te slapen en te slapen…. en dit op papier te zetten. Een dure grap maar...ik ben moe!
marg81 schreef:
01-07-2018 11:48

-Het rijden in de stad, in de huidige drukte, hou ik 2,5 uur aan één stuk goed en makkelijk vol, misschien 3 uur. Maar daarna zit ik in de “reservetijd”. Ik maak kleine foutjes, een stoepje hier, daar een fietser die ik eigenlijk wat laat zie…..en hoe meer foutjes ik maak, hoe sneller dat gaat, hoe vermoeider ik raak. Daar zit een omslagpunt. En dan is 15 minuten pauze niet voldoende en al helemaal niet als ik hem op moet eisen omdat van die 15 minuten al 5 minuten voorbij zijn omdat ik te laat ben….die keuze kost óók energie!

Het laatste jaar heb ik regelmatig dat ik op een kruising afrijd met een bus vol passagiers, en niet weet waar ik ben. Niet welke lijn, niet welke stad, niet welke plek. Het is een fractie van een seconde helemaal weg, alles. In het begin raakte ik ervan in paniek, nu weet ik, en vertrouw ik daar ook op, dat als ik maar niet nadenk mijn automatische piloot (ander hersendeel) het overneemt. En die rijdt de route goed, vanzelf. Maar…..het is een teken en dat teken is niet goed. Ik schaamde me hiervoor, dacht even dat ik dement werd, en zweeg er dus over, ook naar collega’s. Nu blijkt echter dat veel meer collega’s dit hebben (en erover zwijgen).

De grens is bereikt. Wij hebben marges nodig om de idiotie van de dag ‘weg te werken’ én wij hebben pauzes nodig die echte pauzes zijn, geen 15 minuten. Allebei!

Dit is echt zorgelijk.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
01-07-2018 12:00
Dit is echt zorgelijk.
+1, zeer zorgelijk.
Ik vind het uberhaupt niet normaal dat dit zo lang zo gegaan is.
Schandelijk.

En ik snap de mensen die echt afhankelijk zijn van de bus en geen kant op kunnen ook, en ik heb er zelf ook last van.
Het is een lastige situatie en ik hoop dat ze er snel uitkomen.

Vanaf morgen rijden ze wel weer in de spits begreep ik.
Chauffeurtje schreef:
30-06-2018 20:48
Het is zijn goed recht om als werkwillige toch te gaan werken, of hij valt onder een andere cao
Hij valt niet onder een andere cao. De meeste hier willen niet staken, dat blijkt. Mijn heeft net 2 keer 4 weken in de ziektewet gezeten, Hij vindt het lullig om dan weer te gaan staken. En hij vindt dat hij er teveel geld op verliest. Misschien zijn de mensen vanaf morgen meer bereid omdat dan wel tijdens de spits gereden wordt.
Ik zie nergens een officieel bericht van de OV bedrijven zelf dat ze vanaf morgen weer in de spits gaan rijden?

Alleen dit:

Update 1 juli - 08.30 uur

Vanaf maandag 2 juli

Voor de komende week zijn alternatieve acties aangekondigd, maar het is nog niet bekend in welke vorm. Houd onze website, Facebook en Twitter in de gaten. Als wij nieuws hebben zullen we ons melden.

Dus kunnen we er dan wel zeker van zijn dat we vanaf morgen in de spits wel met het OV kunnen reizen?

Zelf wil ik graag dinsdag en donderdag met de bus (ik heb wel eventueel alternatieven) dus ik kan het nog even aankijken.
Daantje1970 schreef:
01-07-2018 16:05
Hij valt niet onder een andere cao. De meeste hier willen niet staken, dat blijkt. Mijn heeft net 2 keer 4 weken in de ziektewet gezeten, Hij vindt het lullig om dan weer te gaan staken. En hij vindt dat hij er teveel geld op verliest. Misschien zijn de mensen vanaf morgen meer bereid omdat dan wel tijdens de spits gereden wordt.
Zoals ik dan al aan gaf, het is zijn/hun goed recht om werkwillig te zijn, , ik kan in niemand zijn portemonnee kijken, en een een ieder maakt zijn/haar overweging. ik heb er voor gekozen ( ondanks dat ik over 13 maanden, na 41 jaar, met pensioen ga ) voor de belangen van degenen die nog langer door moeten op kom , jà het kost me geld, en nee ik kan het niet missen, maar dit is mijn keuze, So Be It !!
Grotere bereidheid omdat er voor een andere vorm van aktie gekozen wordt , t zou kunnen, we gaan het zien, en dan heeft een ieder weer zijn eigen overweging .
iets_perzik schreef:
01-07-2018 16:27
Ik zie nergens een officieel bericht van de OV bedrijven zelf dat ze vanaf morgen weer in de spits gaan rijden?

Alleen dit:

Dus kunnen we er dan wel zeker van zijn dat we vanaf morgen in de spits wel met het OV kunnen reizen?

Zelf wil ik graag dinsdag en donderdag met de bus (ik heb wel eventueel alternatieven) dus ik kan het nog even aankijken.
Zoals het er nu voor staat, kunt u tussen 06.00 en 10.00 en tussen 15.00 en 19.00 gebruik maken van het OV. in principe kunt u nà 10.00 en nà 19.00 uur niet meer instappen, zit u voor 10.00 of voor 19.00 uur al in de bus, dan wordt u nog keurig op uw bestemming gebracht , (( staat u b.v. bij een halte nà 10.00 uur en er komt een bus om iemand uit te laten stappen ( immers in principe mag ù niet meer instappen , ÈN de uitstapper was de laatste, dan heeft u pech, )) moet de bus echter nog door voor anderen, dan is het aan de chauffeur of hij u meeneemt .
iets_perzik schreef:
01-07-2018 16:27

Alleen dit:

De fnv was van plan tijdens de spits te gaan rijden maar zojuist bericht ontvangen van connexxion dat ze dit verbieden. Het betreft een stakingsactie en daar is bedrijfsmateriaal niet voor bedoeld. Ik ben dus bang dat er helemaal niet gereden gaat worden.
Goed de twitterberichten in de gaten houden morgenvroeg, Dat is beter dan de tips van chauffeurtje lezen.
In je 4e bericht geef je anders duidelijk je mening over degenen die, om wat voor reden ook, niet staken. Enerzijds heb ik alle begrip, anderzijds irriteert het me mateloos hoe jij nogal sarcastisch reageert op sommige posters in dit topic die ook begrip tonen maar daar een kanttekening bij maken.

Voor de meeste mensen die gebruik (moeten) maken van ov is er tijdelijk wel een mouw aan te passen. Maar er is ook een grote groep die totaal afhankelijk zijn van het ov en hier ernstig mee in de problemen komen. Niet iedereen heeft een netwerk of mogelijkheden om het tijdelijk zonder ov af te kunnen.

Daar heb ik de afgelopen dagen al een paar schrijnende verhalen over mogen horen. Dus wat meer begrip voor de gedupeerden zou je niet misstaan Chauffeurtje. Ik heb begrip voor de stakingen maar ook zeker voor de groep gedupeerden. Die hebben niks te winnen of te zeggen, dat zijn uiteindelijk de mensen die echt in de kou staan en nergens verhaal kunnen halen.

Hoe je het ook wend of keert, uiteindelijk komt het er op neer dat jullie strijd uitgevochten word over de ruggen van deze mensen. Als je meer begrip wil krijgen voor jouw/jullie zaak zou ik het sarcasme maar achterwege laten.
Buufie66 schreef:
01-07-2018 17:52
In je 4e bericht geef je anders duidelijk je mening over degenen die, om wat voor reden ook, niet staken. Enerzijds heb ik alle begrip, anderzijds irriteert het me mateloos hoe jij nogal sarcastisch reageert op sommige posters in dit topic die ook begrip tonen maar daar een kanttekening bij maken.

Voor de meeste mensen die gebruik (moeten) maken van ov is er tijdelijk wel een mouw aan te passen. Maar er is ook een grote groep die totaal afhankelijk zijn van het ov en hier ernstig mee in de problemen komen. Niet iedereen heeft een netwerk of mogelijkheden om het tijdelijk zonder ov af te kunnen.

Daar heb ik de afgelopen dagen al een paar schrijnende verhalen over mogen horen. Dus wat meer begrip voor de gedupeerden zou je niet misstaan Chauffeurtje. Ik heb begrip voor de stakingen maar ook zeker voor de groep gedupeerden. Die hebben niks te winnen of te zeggen, dat zijn uiteindelijk de mensen die echt in de kou staan en nergens verhaal kunnen halen.

Hoe je het ook wend of keert, uiteindelijk komt het er op neer dat jullie strijd uitgevochten word over de ruggen van deze mensen. Als je meer begrip wil krijgen voor jouw/jullie zaak zou ik het sarcasme maar achterwege laten.
Ik ventileer daar mijn persoonlijke mening, ook dàt mag he, en ik heb zeer zeker begrip voor de groep gedupeerden , ook ik vindt het waardeloos dat het zo gaat, maar heeft U de oplossing ?, we vernemen het graag .
8102 schreef:
01-07-2018 17:52
Goed de twitterberichten in de gaten houden morgenvroeg, Dat is beter dan de tips van chauffeurtje lezen.
Het zijn geen tips, op het moment van mijn schrijven beschreef ik de situatie voor zover mij bekend , maar zou zomaar kunnen wijzigen, dat kan een uur voor de daadwerkelijke actie`s nog.
marg81 schreef:
01-07-2018 17:49
De fnv was van plan tijdens de spits te gaan rijden maar zojuist bericht ontvangen van connexxion dat ze dit verbieden. Het betreft een stakingsactie en daar is bedrijfsmateriaal niet voor bedoeld. Ik ben dus bang dat er helemaal niet gereden gaat worden.
Als dat inderdaad het geval zou zijn dat Connexxion ( of anderen ) het verbieden, dan onthouden hùn u van openbaar vervoer, immers , de chauffeurs willen wel, en het materiaal wordt niet voor aktie gebruikt, alleen om u te vervoeren, daarna kunnen ze kiezen OF ze al het materiaal weer in de garage willen hebben, OF dat we het dan onderweg laten staan nadat de laatste passagier na 10.00 is uitgestapt, dus we gaan het zien
Chauffeurtje schreef:
30-06-2018 20:42
Nee, gèèn enkele pauze in de diensten, wel een paar keer overloop tijd tussen verschillende ritten (( wat dan door derden als pauze gezien wordt, immers we drinken koffie, roken een sigaretje enz. )) echter het is betaalde tijd omdat we verantwoordelijk blijven voor het materiaal, en deze overloop tijd vaak te krap is door allerlei omstandigheden op de weg, en er dus vaak geen tijd over is voor een bak koffie of een plas.
Nou betaalde plaspauze.. wat zeuren jullie dan nog. En nogmaals éen rit is geen 4 uur dus als je de helft van de tijd "krap" zit in de overlooptijden dan nog heb je meer pauze dan iemand in de zorg, horeca, medische sector, gvb ( en die staken niet wonderlijk) winkelpersoneel en... nou ja, eigenlijk bijna iedereen dus.
Iig hebben we een aantal mensen moeten bellen om vriend weer thuis te krijgen. Degene die normaal voor zijn demente moeder zorgt is er vandaag niet dus hier blijven was géén optie. Vr nr 1 is naar een concert, vr nr 2 kon ook niet. Gelukkig uiteindelijk iemand gevonden. Anders had hij door moeten gaan naar groningen en dan wachten totdat een bekende uit de nachtdienst kwam. Veel te laat voor zijn moeder. En aangezien thuiszorg ook maar flut is... Lekker hoor zo'n staking.
Als je koffie kan drinken en een peuk kan roken kun je ook even gaan pissen lijkt me. Veel meer dan dat kan ik in mijn pauzes ook niet, en die worden ook niet doorbetaald.

Ik ben dan weer zo'n muts die alle zielige verhalen voor waar aanneemt, maar uiteindelijk blijkt het dus best mee te vallen met die plaspauzes. En oh ja, als ik het FNV was zou ik ik jou niet vragen om de belangen in het openbaar te behartigen want je maakt het er niet beter op zo :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven