Geld & Recht alle pijlers

Tarief oppas aan huis

03-09-2018 09:57 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

we zijn voornemens een oppas aan huis te nemen. We hebben 2 kinderen (1,5 jaar en bijna 6). De bedoeling is dat de oppas start om 8 uur tot ongeveer 17.30 uur. Ze is niet aangesloten bij een gastouderbureau en ik vermoed dat we haar zwart betalen.

Het gaat altijd om hele dagen, vermoedelijk 2 dagen per week. Ik ben benieuwd wat een redelijk bedrag is aan vergoeding per uur of per dag.

Alvast bedankt voor de reacties!
flatverkopen schreef:
03-09-2018 14:16
Dat is het risico wat de oppas neemt als ze voor zwart werken kiest.
Oh, als ze zwart zou werken. Ja, dan vind ik het inderdaad eigen risico :)
Wat ook fijn aan een gastouderbureau is, is dat je gastouder dus ook een VOG heeft. Ook voor je kleintje fijn, voor de veilige hechting. Je gastouder kan daarop inspelen.
Via een gastouderbureau heeft zoveel voordelen en zijn jij en de gastouder beschermt wat betaling betreft. De gastouder wordt continue gescreend, ze heeft EHBO, volgt cursussen om bij te blijven, heeft een kindgerichte opleiding en weet wat ze doet.
Een nadeel is dat JOUW huis gecontroleerd wordt door de GGD, Dat wil zeggen dat jouw huis kind veilig moet zijn volgens de normen van de kinderopvang en dat de GGD steekproefsgewijs kan komen controleren of jouw huis nog wel veilig is.
Irish_Wasser_Woman schreef:
03-09-2018 14:03
Ik zie nu dat je een kleine toevoeging hebt gedaan.

Waarom zou het onzin zijn een 3000 euro per maand te verdienen? Mag dat niet? Is een oppas/verzorger/gastouder dat niet waard?
Tja... even heel cru gezegd: er zijn een hoop mensen die op een een kinderdagverblijf werken en oppassen op 8 kinderen ofzo, en die verdienen max 2200 bruto per maand op fulltime basis. Dat soort mensen zouden een gat in de lucht springen als ze voor hetzelfde geld op een schoolgaand kind en 1 dreumes (die 3 uur per dag slaap) zouden kunnen passen.
Gewoon een kwestie van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt...

En dan laat ik het buiten beschouwing of iemand dat waard is...dat is een heel andere discussie (hoeveel miljoennen verdienen die voetballers nu eigenlijk?)
Afgezien van de controles van de GGD bij een gastouder aan huis, is een gastouder relatief duur met 1 kind thuis en 1 kind op school.
Een gastouder die in eigen huis kinderen opvangt is dan goedkoper.

Ik zou nooit een vaste oppas thuis willen die ik zwart betaal, dat zou ik altijd via een gastouder bureau doen.
teletascha schreef:
03-09-2018 15:17
Tja... even heel cru gezegd: er zijn een hoop mensen die op een een kinderdagverblijf werken en oppassen op 8 kinderen ofzo, en die verdienen max 2200 bruto per maand op fulltime basis. Dat soort mensen zouden een gat in de lucht springen als ze voor hetzelfde geld op een schoolgaand kind en 1 dreumes (die 3 uur per dag slaap) zouden kunnen passen.
Gewoon een kwestie van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt...

En dan laat ik het buiten beschouwing of iemand dat waard is...dat is een heel andere discussie (hoeveel miljoennen verdienen die voetballers nu eigenlijk?)
Met waard bedoelde ik de mening; bedoel je dat t niet mag, of dat je t niet waard vindt.

Wat je zegt over een kdv; daar mag je als leidster max vier babies, of acht peuters onder je hebben. Maar je bent hoe dan ook met minimaal twee volwassenen, ook al heb je dan twee keer zoveel kinderen. Je kunt overleggen, je bent met vier ogen, en je hebt er officieel recht op pauze.

Er zijn ouders die vinden dat hun kind beter af is in een thuissituatie, en die betalen dan dus meer, omdat hun kind meer persoonlijke aandacht kan krijgen (ik laat even de discussie wat beter zou zijn, in het midden, ik vind aan beide opvangvormen nl voordelen voor een kind zitten) en als je kind ziek is, kan je kind gewoon opgevangen worden (bij oppas aan huis). En met een beetje mazzel wordt je was ook nog gedaan ;)
Maar daar betalen ouders dus wel flink meer voor.

Edit: ouders beschouwen een oppas aan huis als luxe, en voor luxe moet je vaak meer betalen.

Maar nog steeds vraag ik me af wat je bedoelde met dat het onzin is om 3000 bruto te verdienen? Het is toch een keuze van ouders om dat te betalen? Daar kan een gastouder/oppas toch niets aan doen? Het is inderdaad een kwestie van vraag en aanbod :)
Ikkuz schreef:
03-09-2018 14:20
Wat ook fijn aan een gastouderbureau is, is dat je gastouder dus ook een VOG heeft. Ook voor je kleintje fijn, voor de veilige hechting. Je gastouder kan daarop inspelen.
Onzin. Een VOG ( verklaring omtrent gedrag) heeft niets met hechting te maken maar dat de gemeente heeft gecontroleerd dat je gedrag goed is ( geen justitiële aantekeningen ed).
ach.. ik doe ook maar wat..
Krulliebollie73 schreef:
04-09-2018 14:52
Onzin. Een VOG ( verklaring omtrent gedrag) heeft niets met hechting te maken maar dat de gemeente heeft gecontroleerd dat je gedrag goed is ( geen justitiële aantekeningen ed).
Het is ook niet gelinkt aan de VOG. Die opmerking staat in verband met gastouder zijn. Wij zijn opgeleid om de kinderen zo veilig mogelijk te hechten.
Lucifer2018 schreef:
03-09-2018 10:15
Is waarschijnlijk ook veel goedkoper voor TO.
Dat hoeft niet noodzakerlijkerwijs zo te zijn.
1) Via gastouderbureau -> je moet ook het bureau betalen (soms zelfs tot 50,-- per maand, ongeacht het aantal uren dat je 'afneemt')
2) Gastouder heeft recht op 4 weken vakantie. In de regel niet die 4 weken die jij op vakantie bent -> je betaalt 8 weken, terwijl je de service niet afneemt.
3) Als de gastouder ziek wordt, moet je doorbetalen.
4) De gastouder zelf, moet bij wit ook belasting betalen. De toeslag die je als ouder krijgt, is ongeveer hetzelfde als wat de gastouder betaald aan belasting. Als je maar een paar uur per week (of per maand) een gastouder nodig hebt, is het 'rondpompen' van geld. Eg. tarief is 15,-- per uur. De gastouder betaalt inkomstenbelasting, dus houdt 12,-- per uur over. De ouder krijgt 3 of 4 euro toeslag.
5) Gastouder aan huis geeft enorme rompslomp, met een GGD-bezoek om je huis goed te keuren. Als je wisselt van gastouder, omdat zij stopt of omdat jij liever een andere wilt, begint het feest opnieuw.

Zwart vind ik daarom zo gek nog niet.
Een tarief van 10.-- tot 15,-- per uur is gangbaar plus 0.23 cent per gereden kilometer van haar huis naar jouw huis en terug.
girasole3 schreef:
03-09-2018 12:10
Als de jongste slaapt moet ze er toch ook gewoon zijn?!
Dit dus.

En wat als de gastouder ziek wordt, been breekt o.i.d?
https://www.sitly.nl/blog/hoeveel-betaal-je-de-oppas/

“ Hoeveel je de oppas betaalt, is dus afhankelijk van diverse factoren. Op basis van kennis, ervaring, leeftijd en wat je ervoor wilt uitgeven zijn er grote verschillen in de oppastarieven. Ook de regio waarin je woont speelt een rol. Uiteindelijk is het aan jou als ouder en je oppas om samen te bepalen waar je waarde aan hecht en waar je meer voor wil betalen, of niet “
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
"In Nederland betaalt ongeveer 75% van de 1,2 miljoen huishoudens met een werkster deze "zwart" uit." - https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwartwerken

1,2 miljoen huishoudens hebben een werkster? Wtf, wikipedia.
03-09-2018 14:00
Kun je je verduidelijken? Ik begrijp niet zo goed wat je precies bedoeld.

Ik bedoelde met beroep dat er veel mensen zijn die denken dat je als oppas/gastouder het er "bij" doet. Maar de mensen die zorgen voor andermans kinderen, is niet iets wat je er bij doet, het is gewoon een serieus beroep. Die scheep je dus niet af met een paar euro per uur.
Ik zeg ook niet dat het de standaard is, ik probeerde aan te geven dat je je verzorger/oppas/gastouder als serieuze kracht moet zien.

Ik had ooit een gesprek bij ouders, waarbij de man zei: "25 euro per uur, dat verdien ik niet eens!"
Nee, ik dus ook niet. Maar ik kóst het wel. Ik houd er bruto per uur een euro of 15 van over. Daar betaal ik dan natuurlijk nog een aardig bedrag belasting over. De rest zijn kosten voor pensioen, opbouw vakantiegeld, bijdrage voor het bureau, enz. (die tien euro verschil tussen wat ik kost en wat ik bruto krijg)

Een timmerman (ik noem maar iemand die ook ingehuurd wordt) betaal je ook niet maar 15 euro per uur. Maar daarvan lijken veel mensen sneller te snappen dat er van de uurprijs nog veel af gaat, maar ons beroep "daar kies je voor, dus dan weet je dat je niets hoeft te verwachten qua salaris".
Een gastouder met meerdere kindjes doet het er niet bij nee maar die verdient ook geen 15 euro p kind (of 2) p uur en die doet het idd 5 dagen p week oid. En daar komen kosten bij die je als oppas aan huis niet hebt. Niet te vergelijken dus.
Een oppas aan huis die 2 dagen komt a 4 uurtjes verdient per uur meer dan een oppas die 3 hele dagen werkt.
En ja de timmerman heeft een bedrijf, is niet in dienst en betaald dus veel meer aan verzekeringen ed. Jij hebt echt geen idee en je mag je gelukkig prijzen dat je dit bedrag krijgt Nee het is zeker niet normaal.
03-09-2018 14:03
Ik zie nu dat je een kleine toevoeging hebt gedaan.

Waarom zou het onzin zijn een 3000 euro per maand te verdienen? Mag dat niet? Is een oppas/verzorger/gastouder dat niet waard?
Tuuurlijk joh, is een heel normaal loon. Vraag me af waarom de hele beroepsgroep kinderleidsters, leraren etc voor zo veel minder werkt, ze zijn gek gewoon.
Weet je geniet er van dat je het krijgt Maar wees niet zo wereldvreemd dat je doet alsof het normaal is.
Als je maandelijks van je netto inkomen 3000 euro zou moeten betalen aan je kinderoppas, dan moet je heel stevig verdienen wil je daarnaast ook nog je hypotheek, eten en luiers kunnen betalen.
En lekker makkelijk, om te suggereren dat je dat voor je liefste bezit over zou moeten hebben. Maar voor mij is het een beetje alsof je de financiële toegevoegde waarde van de thuisblijfmoeder op 9000 euro per maand zet (3x8 uur per dag, ofwel 24/7). Er zijn maar weinig gezinnen die dat soort inkomens hebben. Toen ik oppas aan huis had, wilde ik namelijk vooral dat de oppas mijn moedertaken zou vervangen overdag.
Ho ho ho! Ik zeg helemaal niet dat alle ouders verplicht hun oppas/gastouder (iemand die het meer dan af en toe een paar uurtjes doet dus) 25 euro per uur moeten betalen. Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik dat krijg, ik heb alleen gezegd dat ik dat kost. Ik was vrij duidelijk dat (ook) ik er ongeveer 15 euro bruto per uur aan over houd. Lang geen 3000 per maand dus..... En ja, 15 euro bruto, daar klaag ik echt niet over, maar ik heb er ook het CV naar.

Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat er veel mensen zijn die het belachelijk vinden hun gastouder een behoorlijk uurloon te betalen waar die lieve vrouw of man ook gewoon de vaste lasten en dergelijk van moet betalen. Die dus ook recht zou moeten hebben op opbouw pensioen en vakantie- en ziektegeld en zo. En die kosten liggen zo tussen de 7,50 en 10 euro extra per uur.

Aan iedereen de keus wat ze betalen aan hun gastouder/oppas, maar denk niet dat je hem/haar een enorme gunst doet door 10 euro per uur te betalen, als ze het wit willen/moeten doen, en als het hun hoofdinkomen is.
(Nogmaals voor de duidelijkheid; ik bedoel geen buurmeisje/jongen die eens af en toe een avondje of middagje oppast als bijbaantje.)
Ik denk dat de meeste mensen "oppas aan huis" als een bijbaantje zien, extra verdiensten en niet een manier om duurzaam in je eigen inkomen te voorzien.
Dat is wat anders dan een ingehuurde Nanny.
-jolijn- schreef:
05-09-2018 09:33
Ik denk dat de meeste mensen "oppas aan huis" als een bijbaantje zien, extra verdiensten en niet een manier om duurzaam in je eigen inkomen te voorzien.
Dat is wat anders dan een ingehuurde Nanny.
Die mensen zullen er ongetwijfeld zijn. Zowel die dat denken, als die dat doen :)

Ik gebruik ook termen als oppas/nanny/gastouder door elkaar. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer; met hart en ziel, en een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, voor andermans kinderen zorgen.
05-09-2018 09:31
Ho ho ho! Ik zeg helemaal niet dat alle ouders verplicht hun oppas/gastouder (iemand die het meer dan af en toe een paar uurtjes doet dus) 25 euro per uur moeten betalen. Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik dat krijg, ik heb alleen gezegd dat ik dat kost. Ik was vrij duidelijk dat (ook) ik er ongeveer 15 euro bruto per uur aan over houd. Lang geen 3000 per maand dus..... En ja, 15 euro bruto, daar klaag ik echt niet over, maar ik heb er ook het CV naar.

Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat er veel mensen zijn die het belachelijk vinden hun gastouder een behoorlijk uurloon te betalen waar die lieve vrouw of man ook gewoon de vaste lasten en dergelijk van moet betalen. Die dus ook recht zou moeten hebben op opbouw pensioen en vakantie- en ziektegeld en zo. En die kosten liggen zo tussen de 7,50 en 10 euro extra per uur.

Aan iedereen de keus wat ze betalen aan hun gastouder/oppas, maar denk niet dat je hem/haar een enorme gunst doet door 10 euro per uur te betalen, als ze het wit willen/moeten doen, en als het hun hoofdinkomen is.
(Nogmaals voor de duidelijkheid; ik bedoel geen buurmeisje/jongen die eens af en toe een avondje of middagje oppast als bijbaantje.)
10,- vaste lasten is wel erg veel. Als ik er zo bij stil zou staan, was ik geen gastouder meer met mijn 14,- bruto;). Maar ik snap wel je punt natuurlijk! Het is veel voor de ouders, maar het is ons salaris..ik deed het eerst voor 12,85. Dat was zo weinig! Nu zit ik ook te laag. Volgend gezin zou ik minstens 17,- vragen. Ik kan niet sparen, geen pensioenopbouw, langer dan zes weken ziek; pineut! Het is dat ik een band met de kinderen heb opgebouwd en ik bij een heel fijn en warm gezin zit.

Maar snap ook dat het voor veel gezinnen veel te veel kost. Dan heb je er pas voordeel van bij 2/3 jonge kinderen.
05-09-2018 09:31
Wat je kost is neem ik aan wat je in rekening brengt. Ik vind 25 euro per uur buitensporig.
Ikkuz schreef:
04-09-2018 19:31
Die opmerking staat in verband met gastouder zijn. Wij zijn opgeleid om de kinderen zo veilig mogelijk te hechten.
Mag ik deze opmerking echt hilarisch vinden?! De meeste gastouders hebben hooguit een cursus kinder EHBO.
girasole3 schreef:
05-09-2018 15:40
Mag ik deze opmerking echt hilarisch vinden?! De meeste gastouders hebben hooguit een cursus kinder EHBO.
Nee hoor. Je bent verplicht om een gerelateerde opleiding te hebben gevolgd. Anders is je gastouderbureau niet goed! Het is ook verplicht bij de GGD.
Ikkuz schreef:
05-09-2018 16:05
Nee hoor. Je bent verplicht om een gerelateerde opleiding te hebben gevolgd. Anders is je gastouderbureau niet goed! Het is ook verplicht bij de GGD.
Tja maar dat niveau opleiding is niet overal even hoog weet ik uit mijn omgeving.
1-Aapje schreef:
05-09-2018 16:45
Tja maar dat niveau opleiding is niet overal even hoog weet ik uit mijn omgeving.
Dat is waar. Ik zat bij een gastouderbureau die veel eisen stelde aan hun gastouders, huidige neemt ook niet zomaar gastouders aan. Die kijken echt naar de achtergrond van de gastouder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven